[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

OBS! Se till att göra en backup på din C-partition innan du ger dig på detta (lämpligtvis med clonezilla som är gratis).

Vill du spara minst 5GB utrymme på din SSD (ifall du kör windows vista/7)? Följ isåfall denna guide: http://www.experts-exchange.com/OS/Microsoft_Operating_System...

Var väldigt noggrann när det gäller enhetsbeteckningar när ni är i repairmode resp. windows. Min E: (i windows) blir D: när jag är i repairmode t.ex.

Jag har testat detta och det fungerade klockrent.

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa tre skulle ni rekommendera mest till en Macbook Pro?
Jag är ute efter stabilitet, behöver inte ha den absolut snabbaste disken.

- OCZ 120GB Vertex 2
- Corsair 120GB Force Series F120
- Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB

Verkar vara lite blandade omdömen av både OCZ och Corsair diskarna på Prisjakt.

Permalänk
Skrivet av Orchid:

Vilken av dessa tre skulle ni rekommendera mest till en Macbook Pro?
Jag är ute efter stabilitet, behöver inte ha den absolut snabbaste disken.

- OCZ 120GB Vertex 2
- Corsair 120GB Force Series F120
- Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB

Verkar vara lite blandade omdömen av både OCZ och Corsair diskarna på Prisjakt.

Intel borde vara det säkraste alternativet, särskilt med tanke på att deras volymer är så mycket större inbillar jag mig.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Blir hastigheten mycket sämre, om man har SATA 3.0 Gbit/s ?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Blir hastigheten mycket sämre, om man har SATA 3.0 Gbit/s ?

Jämfört med vad? Och med vilken SSD?

Permalänk
Skrivet av HMB:

Jämfört med vad? Och med vilken SSD?

Om man skulle köpa denna t.e.x; http://www.inet.se/artikel/4301745/ocz-ssd-vertex-2-120gb

Edit: ah mitt fel, ser att den har gränssnittet 3.0. Jag kollade på en Corsair SSD disk, och där stod det gränssnitt 6,0 Gbit/s. Vad skulle hända om man sätter i en SSD som har gränssnitt 6,0 Gbit/s om man bara 3.0 på sitt moderkort? Sämre hastighet?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Om man skulle köpa denna t.e.x; http://www.inet.se/artikel/4301745/ocz-ssd-vertex-2-120gb

Edit: ah mitt fel, ser att den har gränssnittet 3.0. Jag kollade på en Corsair SSD disk, och där stod det gränssnitt 6,0 Gbit/s. Vad skulle hända om man sätter i en SSD som har gränssnitt 6,0 Gbit/s om man bara 3.0 på sitt moderkort? Sämre hastighet?

Maxhastigheten begränsas av gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Era synpunkter på min mätning

Hej,

Hoppas jag hamnat rätt med min fundering.

Nedan ser ni ett dagsfärskt test på min helt nya SSD disk från OCZ. (Solid 3 - 120GB)

AHCI är aktiverat i BIOS och i windows registret står där 0 under posten Start.

intel rapid storage technology är installerat.

All defrag/viloläge/strömspar osv är avstängt.

Dator är en helt ny Dell Latitude E6420 med i5 2520M / 8GB RAM / Win 7 Pro 64-BIT

Vet ni vad som kan vara fel då jag på vissa forum läser tester där r/w är klart högre.

Har ingen site att lägga bild på så jag skriver lite....

Prog: ATTO Disk Benchmark
Default inställningar

på 4,0 får jag i write: 129MB Read: 93MB
på 8,0 write: 210MB Read: 147MB
på 16,0 write: 298MB Read: 225MB
på 32,0 write: 363MB Read: 306MB
På 4096 write: 522MB Read: 514MB

Ska man hänga upp sig på det låga siffrorna vid 4,0 och 8,0?

Permalänk
Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Om du kollar på egenskaper så är slumpvis läsning och skrivning (IOPS) mycket snabbare på den som heter Max IOPS. Så det är väl helt enkelt en snabbare variant.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Holm78:

Har ingen site att lägga bild på så jag skriver lite....

Prog: ATTO Disk Benchmark
Default inställningar

på 4,0 får jag i write: 129MB Read: 93MB
på 8,0 write: 210MB Read: 147MB
på 16,0 write: 298MB Read: 225MB
på 32,0 write: 363MB Read: 306MB
På 4096 write: 522MB Read: 514MB

Ska man hänga upp sig på det låga siffrorna vid 4,0 och 8,0?

Det hade varit enklare om du hade lagt ut bilder istället (prova tex http://imageshack.us/)

Siffrorna låter lite låga på 4,0 och 8,0. Jag har också en sprillans ny Dell Latitude E6420 med en Intel 320 SSD som jag tycker underpresterar något så det kanske är något med Dell som är orsaken? Vet inte vad det skulle vara dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Om du kollar på egenskaper så är slumpvis läsning och skrivning (IOPS) mycket snabbare på den som heter Max IOPS. Så det är väl helt enkelt en snabbare variant.

Tack för svar!

Det finns någon serie som heter "Agility", är det ett prisvärt alternativ eller ska man passa sig?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tack för svar!

Det finns någon serie som heter "Agility", är det ett prisvärt alternativ eller ska man passa sig?

Vertex 3 MI är påtagligt bättre så har man råd med de extra hundralapparna så är det värt det.

Permalänk

Blev en Agility idag, det borde räcka rätt bra och var ca 500kr billigare på min affär. Håller på att förbereda installation på nya disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en Intel 510 120GB som har 6Gbit/s. Jag kör den på ett Asus P5Q PRO, P45 chipset, ICH10R sydbrygga som bara har stöd för SATA 3Gbit/s (ska uppgradera i höst).

Tycker jag får ganska dåliga resultat, kommer ju såklart aldrig upp i några SATAIII-hastigheter men tycker dom är riktigt dåliga ändå.

Det vänstra är den nyaste av mina 1TB Samsung (7,2k RPM, 32MB cache) och den högra är SSD'n. Läshastigheterna är jag väl hyffsat nöjd med men det är skrivhastigheterna som är riktigt kassa, min mekaniska är ju tillochmed snabbare på sekventiella skrivningar.. wtf??

En kille har testat samma disk med både SATA 2 och 3 samt Raid0 och får grymt mycket bättre resultat:
http://www.youtube.com/watch?v=Qw0eKszOS7w&t=1m4s (den nere till vänster är singel-SATA II).

Beror detta på mitt föråldrade moderkort? Det har ju ett par år på nacken.. Finns det något man kan göra åt det? Har senaste chipsetdrivrutiner.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Har planer att köpa en SSD snart och har samma MB som du Achronos (Asus P5Q PRO). Hoppas du hittar en lösning på problemet Achronos.

Notera Achronos attt du har två olika SATA controllers på MB:
ICH10R (dom sex till vänster)
Silicon Image® Sil5723 (dom två till höger)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av Achronos:

....
Beror detta på mitt föråldrade moderkort? Det har ju ett par år på nacken.. Finns det något man kan göra åt det? Har senaste chipsetdrivrutiner.

Har du verifierat att AHCI är aktiverat? Det är numbero uno att kolla.
Sedan kan du få upp hastigheten med Intel Rapid Storage Technology drivers (Intel RST), har du installerat dessa?
Punkt tre att att prova att koppla SSD:n till en annan SATA-port. Det bör vara SATA0 på Intel chippet för maxfart.

Posta gärna en screen shot från programmet AS SSD Benchmark, där kan man se både om ahci och Intel RST är aktiverat/installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Har precis köpt en Intel 510 120GB som har 6Gbit/s. Jag kör den på ett Asus P5Q PRO, P45 chipset, ICH10R sydbrygga som bara har stöd för SATA 3Gbit/s (ska uppgradera i höst).

Tycker jag får ganska dåliga resultat, kommer ju såklart aldrig upp i några SATAIII-hastigheter men tycker dom är riktigt dåliga ändå.

http://imbx.us/OydU.png

Det vänstra är den nyaste av mina 1TB Samsung (7,2k RPM, 32MB cache) och den högra är SSD'n. Läshastigheterna är jag väl hyffsat nöjd med men det är skrivhastigheterna som är riktigt kassa, min mekaniska är ju tillochmed snabbare på sekventiella skrivningar.. wtf??

En kille har testat samma disk med både SATA 2 och 3 samt Raid0 och får grymt mycket bättre resultat:
http://www.youtube.com/watch?v=Qw0eKszOS7w&t=1m4s (den nere till vänster är singel-SATA II).

Sedan kan du få upp hastigheten med Intel Rapid Storage Technology drivers (Intel RST), har du installerat dessa?
Punkt tre att att prova att koppla SSD:n till en annan SATA-port. Det bör vara SATA0 på Intel chippet för maxfart.

Posta gärna en screen shot från programmet AS SSD Benchmark, där kan man se både om ahci och Intel RST är aktiverat/installerat.

Ahci är inte aktiverat, då hade det flertrådiga testet (4kqd32) varit bättre än det vanliga 4k testet. Sedan kan man undra om disken är alignad med tanke på de dåliga skrivresultaten? Som sagt ovan, gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump från resultaten så får vi massa med matnyttig info

Sitter f.ö. också med ett p5q pro och en ssd så jag vet att moderkortet klarar av bättre siffror än så

Permalänk
Medlem

Jaha, nu kommer ytterliggare en fråga om vilken jag ska köpa.
Förlåt, men jag har inte följt med när det gäller ssd. Jag klarar mig med en 120Gb och sitter på gammal utrustning för övrigt. Jag kommer att köpa ny cpu, moderkort och minne till hösten men vill börja med en ssd redan nu. Jag ska inte ha det billigaste (lgammal standard) utan vill ha något som står sig, kanske hellre vänta om det är något bra på gång.

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har planer att köpa en SSD snart och har samma MB som du Achronos (Asus P5Q PRO). Hoppas du hittar en lösning på problemet Achronos.

Notera Achronos attt du har två olika SATA controllers på MB:
ICH10R (dom sex till vänster)
Silicon Image® Sil5723 (dom två till höger)

Skrivet av Frispel:

Ahci är inte aktiverat, då hade det flertrådiga testet (4kqd32) varit bättre än det vanliga 4k testet. Sedan kan man undra om disken är alignad med tanke på de dåliga skrivresultaten? Som sagt ovan, gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump från resultaten så får vi massa med matnyttig info

Sitter f.ö. också med ett p5q pro och en ssd så jag vet att moderkortet klarar av bättre siffror än så

Nu jävlar går det bättre! Aktiverade ACHI och installerade Intel RST-drivare samt satte SSD'n i första SATA-porten på ICH10R-controllern. Resultaten är jublande bra!
Fixade dock inte något med alignment, googlade lite och vad jag kan förstå fixar Win7-installern detta om man installerar på en SSD, vilket jag gjort. Är detta korrekt?

Före och efter med både AS SSD och CrystalDiskMark. Fan va fint, tack för hjälpen! Älskar er

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Nu jävlar går det bättre! Aktiverade ACHI och installerade Intel RST-drivare samt satte SSD'n i första SATA-porten på ICH10R-controllern. Resultaten är jublande bra!
Fixade dock inte något med alignment, googlade lite och vad jag kan förstå fixar Win7-installern detta om man installerar på en SSD, vilket jag gjort. Är detta korrekt?

Före och efter med både AS SSD och CrystalDiskMark. Fan va fint, tack för hjälpen! Älskar er

http://imbx.us/OVO.png

Eftersom det står "103424K - OK" med grön text i as-ssd så innebär det att disken är alignad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom det står "103424K - OK" med grön text i as-ssd så innebär det att disken är alignad

Okej, så bra!

Visa signatur

WROOOOOOM

Permalänk
Medlem

Inet har Corsair Force 3 (120GB) i lager, men hittar inga benchmarks.

Disken har dock både högre IOPS och läs/skriv än Vertex 3. Kan man då automatiskt anta att den är snabbare, eller är det mer komplicerade faktorer i verket?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Inet har Corsair Force 3 (120GB) i lager, men hittar inga benchmarks.

Disken har dock både högre IOPS och läs/skriv än Vertex 3. Kan man då automatiskt anta att den är snabbare, eller är det mer komplicerade faktorer i verket?

Skrev just på ett annat ställe i forumet att den antagligen motsvarar agility 3 medan Corsair force GT bör motsvara vertex 3. 85k iops gäller skrivningar och där kan både vertex 3 och agility 3 hänga med. Vid läsning ska den klara av 19k och 29k iops (120gb och 240gb) och det motsvarar ungefär vad agility 3 ger. Men än så länge är det spekulation från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skrev just på ett annat ställe i forumet att den antagligen motsvarar agility 3 medan Corsair force GT bör motsvara vertex 3. 85k iops gäller skrivningar och där kan både vertex 3 och agility 3 hänga med. Vid läsning ska den klara av 19k och 29k iops (120gb och 240gb) och det motsvarar ungefär vad agility 3 ger. Men än så länge är det spekulation från min sida

Ah, tack så mycket!

Blir väl att vänta ännu lite mer då. SweClockers stora SSD-recension kommer väl om inte alltför länge.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Alla frågor, när det frågor om SSd, ör det sig om SATA 2, eller 3. Är det ingen som har tittat på pci-express-diskar?
Exempelvis OCZ`s Revodrive, som kommer upp i över 7 Gb. Man slipper alltså alla begränsningar med SATA hit och dit.

Till helgen kommer De också att släppa en helt ny generation med Sandforce 2xxx controller, som ev. går över 10.

Tacsam fö sar

Tyvårr dåliga bat på tang.bord
Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Ah, tack så mycket!

Blir väl att vänta ännu lite mer då. SweClockers stora SSD-recension kommer väl om inte alltför länge.

Har det nämnts nåt om när det testet ska komma? Vet inte om jag kan vänta längre nu hehe men vill såklart gärna läsa ett test i sweclockers först och det vore ju trist att köpa nåt nu om ett test ligger runt hörnet.

Permalänk
Skrivet av settdmesta:

Alla frågor, när det frågor om SSd, ör det sig om SATA 2, eller 3. Är det ingen som har tittat på pci-express-diskar?
Exempelvis OCZ`s Revodrive, som kommer upp i över 7 Gb. Man slipper alltså alla begränsningar med SATA hit och dit.

Till helgen kommer De också att släppa en helt ny generation med Sandforce 2xxx controller, som ev. går över 10.

Tacsam fö sar

Jodå, en av mina polare slog till på första generationen Revodrive och är grymt nöjd. Vad vill du veta. Enda nersidan är väl att de inte stöder trim, men eftersom den är så snabb ändå så spelar det mindre roll kanske. Har för mig att det var lite trixigt att få datorn att boota från Revodriven men det gick bra det med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av settdmesta:

Tacsam fö sar

Jodå, en av mina polare slog till på första generationen Revodrive och är grymt nöjd. Vad vill du veta. Enda nersidan är väl att de inte stöder trim, men eftersom den är så snabb ändå så spelar det mindre roll kanske. Har för mig att det var lite trixigt att få datorn att boota från Revodriven men det gick bra det med.

En revodrive är i praktiken ett antal sandforcediskar i raid-0, man kan sätta ihop ett antal själv och få samma effekt till ett lägre pris om man har ett vettigt moderkort. Utöver det så brukar de som satt ihop ssd:er till raid-0 säga att de inte märker någon större skillnad mot att köra singeldisk, det är huvudsakligen när man arbetar med större datamängder som märker någon skillnad. Avsaknaden av trim är f.ö. inget större problem med sandforce, de klarar sig bra med sin interna GC.

Permalänk
Medlem

Kort fråga, fungerar trim på ssd i raid än? (har inte läst på på sistone...)

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4