[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Avstängd

Som frispel sa, majoriteten av ssd användaren kommer inte märka någon skillnad på en revo/vertex3 MI raid0 etc.
Dom som märker enorm skillnad är företag eller advancerade användare som skyfflar enorma mängder data.

Dvs inte precis det dom flesta har sin SSD till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Andra flashminnen vars största fördel är lägre strömförbrukning. Storagereview har jämfört 240GB versionerna, och Max IOPS uppvisar fina benchmark som visade sig ge noll i skillnad när det kommer till verkligheten.
Faktiskt vinner standardversionen 6 deltester. Max IOPS vinner 1 och 2 oavgjorda i verklighetstesterna, men det är minimala skillnader som kan vara slumpen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Ingen som fått hem sin Corsair force 3 idag? Nyfiken på lite benches.
Läste att ett par japanska users lagt upp men hittar inte på göööögle.

Permalänk
Avstängd

Ye jag väntar bara på reviews för hur force3 visar sig vara. Annars blir det en 320 Trött på o vänta haha ;>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick hit en Force 3 idag. Den verkar vara defekt dock, kopierar i 5-10mb/s och försvinner från datorn lite sporadiskt. Gick ej att instalera någonting på den, väntar in en ny i morgon istället..

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Hej fick hem min Corsair force 3 igår 120GB men jag blev lite besviken när jag körde hd tune ska de vara såhär ?
http://img845.imageshack.us/img845/7926/46097833.png

Kör med SATA 3 porten med 6GB eller va det heter.

specsen står ju typ 500mb ? varför får jag så lite ?

Och jag tog AHCI mode istället för IDE på ssDn är de bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hej fick hem min Corsair force 3 igår 120GB men jag blev lite besviken när jag körde hd tune ska de vara såhär ?
http://img845.imageshack.us/img845/7926/46097833.png

Kör med SATA 3 porten med 6GB eller va det heter.

specsen står ju typ 500mb ? varför får jag så lite ?

Och jag tog AHCI mode istället för IDE på ssDn är de bra?

Som allltid så komprimerar sandforce data för ökad prestanda/livslängd, hd tune använder antagligen data som inte går att komprimera speciellt bra och då får man lägre resultat. Om du ändå är orolig gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultaten här så för vi se om något inte är som det ska. Hd tune är inte speciellt lämpligt att testa ssd med då det egentligen inte visar någon relevant information alls

Permalänk
Medlem

Fick min andra Force 3 disk, exakt samma fel på denna.. den bara försvinner som enhet (och bios) helt random. Crap

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som allltid så komprimerar sandforce data för ökad prestanda/livslängd, hd tune använder antagligen data som inte går att komprimera speciellt bra och då får man lägre resultat. Om du ändå är orolig gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultaten här så för vi se om något inte är som det ska. Hd tune är inte speciellt lämpligt att testa ssd med då det egentligen inte visar någon relevant information alls

http://img13.imageshack.us/img13/4528/13465915.png

Jag känner mig så lurad......de är ju skitdåliga siffror varför ?!

Och ska marvel 9123 grejen till 6GB portarna stå på ACHI eller IDE ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Avstängd

ACHI.
Marvels kontroller får du inte ut max av.
Men jag är fortfarande lite chockad över 4k 64, då alla äldre sandforce diskar piskar skiten ur den, och det tycker jag är konstigt. Att en äldre sandforce hanterar det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

http://img13.imageshack.us/img13/4528/13465915.png

Jag känner mig så lurad......de är ju skitdåliga siffror varför ?!

Och ska marvel 9123 grejen till 6GB portarna stå på ACHI eller IDE ?

Som alltid när man ser siffor i ett testprogram så är det bra om man vet vad det är man ser.

Sandforce komprimerar data för ökad livslängd/prestanda, as-ssd skriver data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Os/program/spel går oftast att komprimera rätt bra så vid normal användning så presterar den klart bättre än vad sifforna i as-ssd tyder på.

Skrivet av definition:

ACHI.
Marvels kontroller får du inte ut max av.
Men jag är fortfarande lite chockad över 4k 64, då alla äldre sandforce diskar piskar skiten ur den, och det tycker jag är konstigt. Att en äldre sandforce hanterar det bättre.

Innebär som sagt bara att Force 3 inte är lika bra på att hantera 64 parallella förfrågningar, en normal användare kommer inte i närheten av dessa nivåer. Så länge den klarar ca 4 lika bra/bättre så räcker det för mig

Aningen lösryckt citat från anandtech:

Citat:

...the vast majority of desktop usage models experience queue depths of 0 - 5

Om du tittar på de "verklighetsbaserade" testerna av agility 3 på anndtech så ser man att agility 3 är klart bättre än tidigare versioner av sandforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som alltid när man ser siffor i ett testprogram så är det bra om man vet vad det är man ser.

Om du tittar på de "verklighetsbaserade" testerna av agility 3 på anndtech så ser man att agility 3 är klart bättre än tidigare versioner av sandforce.

Så den presterar som den ska alltså med andra ord ?

För ja har installerat drivrutinen till chipsetet och marvelkontrollen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

edit:weird dubbelpost ;O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Innebär som sagt bara att Force 3 inte är lika bra på att hantera 64 parallella förfrågningar, en normal användare kommer inte i närheten av dessa nivåer. Så länge den klarar ca 4 lika bra/bättre så räcker det för mig

e.

Jo jag vet, men jag tycker det man sett så är allt inte direkt någon höjdare. Samma med atto.

Vad finns det för anledning att köpa ex denna över intel 320.
Intel 320 har snabbare read, likvärd atto read, lägre access.

Sen är de inte riktigt fair att jämföra med 240gb agility3, hade de varit 120gb ja kanske.

Sen att force3an verkar ha enorma problem med att dom inte funkar som dom ska, börjar ju undra om någon kan göra stabila ssder förutom intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiky:

Fick hit en Force 3 idag. Den verkar vara defekt dock, kopierar i 5-10mb/s och försvinner från datorn lite sporadiskt. Gick ej att instalera någonting på den, väntar in en ny i morgon istället..

... sama problem här. jag har köpt två, dom försvinner helt random i bios. Dom kommer tillbaks efter en "hard reboot", dvs när datorn är mer än 5 sekonder stängt av.

har swapped out sata kablar, power kablar... sama problem. har även provat båda ahci och raid mode.

om nån ser nånting om firmware updates.. ropa här :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charismo:

... sama problem här. jag har köpt två, dom försvinner helt random i bios. Dom kommer tillbaks efter en "hard reboot", dvs när datorn är mer än 5 sekonder stängt av.

har swapped out sata kablar, power kablar... sama problem. har även provat båda ahci och raid mode.

Hjälpen är påväg!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

kan ni skriva under på att följande diskar är bäst på marknanden? Jag tänker framförallt ha min ssd för att ha OS.et på . vilken är bäst då? 120gb storlek...

http://www.buzzle.com/articles/best-ssd2011.html

Permalänk
Skrivet av charismo:

Jag antar att ni hängt med de senaste dagarna:
EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Corsair återkallar Force Series 3 med Sandforce SF-2200

OCZ Vertex 3 och Agility 3 rättas i firmware

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag köpt mig en SSD (min första, en Intel 320). Vad bör jag tänka på när jag ska partitionera den? Måste jag ta hänsyn till 4K-sektorer vid formatering etc? Jag hade tänkt dual boota med både Linux Mint och Win7 på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Samlingstråd för SSD
NCQ är en funktion som ger intels SSDs en prestandavinst.

<Senast redigerat av: CrAcKman; 2011-04-11>

Vad är NCQ och ska det finnas att ställa in i BIOS?

Jag har köpt intels 320 och ställde om till ACHI, där stod inget om NCQ?

Permalänk
Skrivet av DarkFuzi:

Vad är NCQ och ska det finnas att ställa in i BIOS?

Jag har köpt intels 320 och ställde om till ACHI, där stod inget om NCQ?

Native Command Queuing. Det snabbar upp SATA-diskar, både SSD och vanliga mekaniska. Om AHCI är på så används NCQ automatiskt, går alltså inte att ställa in i BIOS.

edit: jag var lite snabb tydligen. NCQ används automatisk under Windows 7 med AHCI aktiverat, men kör du Windows XP behövs en speciell driver för att NCQ ska aktiveras, även om AHCI är på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing

Enligt wikipedia kan antalet operationer per sekund hoppa från 7000 till 14000 bara genom att aktivera NCQ. Det specifika antalet operationer gällde förstås en viss maskin/hårdvara.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Native Command Queuing. Det snabbar upp SATA-diskar, både SSD och vanliga mekaniska. Om AHCI är på så används NCQ automatiskt, går alltså inte att ställa in i BIOS.

edit: jag var lite snabb tydligen. NCQ används automatisk under Windows 7 med AHCI aktiverat, men kör du Windows XP behövs en speciell driver för att NCQ ska aktiveras, även om AHCI är på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing

Enligt wikipedia kan antalet operationer per sekund hoppa från 7000 till 14000 bara genom att aktivera NCQ. Det specifika antalet operationer gällde förstås en viss maskin/hårdvara.

NCQ fungerar genom att disken köar flera operationer och bearbetar dom in den ordning som är snabbast, för en ssd innebär det att den kan processa flera parallella operationer samtidigt istället för att göra en och en. I Windows xp så behöver man installera en drivrutin för att få AHCI att fungera (win 7 och vista har inbyggda drivrutiner), hest ska man göra det med en diskett när man installerar operativet, men det går att ordna i efterhand även om det är aningen krångligt och omständligt. Det krävs alltså inte en speciell drivrutin för NCQ, det räcker med drivrutinen för AHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sxs_110:

Så, nu har jag köpt mig en SSD (min första, en Intel 320). Vad bör jag tänka på när jag ska partitionera den? Måste jag ta hänsyn till 4K-sektorer vid formatering etc? Jag hade tänkt dual boota med både Linux Mint och Win7 på SSDn.

Jag har också skaffat en sådan och sökt runt lite. Det verkar som att den disken har 8K-"sektorer" så egentligen skulle man vilja ställa in fillsystemet på "8K cluster size" istället för 4K som är default i Windows. Alignering av partitioner sköter Windows 7 om automatiskt.

Jag kör också Arch Linux. Enligt deras Wiki ska man alignera även för Erase Block Size för en SSD men vissa hävdar att det inte har så jättestor betydelse då det i princip endast påverkar de block som är i början och slutet av partitionen om man skulle råka lägga dem fel. Finns dåligt med uppgifter om EBS för intel 320 men vid google-sökning hittade jag en uppgift på 2 MB, så om man kan kan man försöka aligna partitionerna för 2 MB. Ska man dual boota med Windows så kan man inte köra GPT-disk utan får köra traditionella MBR. Detta gör det lite krångligare. Jag körde med alignering för 512 KB enligt Arch Wiki och försökte få till det på 2 MB-gränserna men lyckades inte helt för upptäckte att vissa partitioner låg på 1 MB-gränser. Upptäckte också att det blev lite förskjutet när man gjorde utökad partition så jag fick flutta in min logiska partition en bit in i den utökade för at få det alignerat.

Men nu har jag ändå inte riktigt koll på vilka parametrar jag har i mina EXT4 filsystem. Misstänker att jag kanske bör göra om alltihopa på rätt sätt... Men å andra sidan är det inte hela värden om man kör 4K cluster heller, det gör ju Windows och dessa diskar används ju mycket för Windows med OK prestanda ändå (tror att disken i sig självt sköter om att optimera en hel del på egen hand så man kanske inte behöver bry sig allt för mycket).

1) Nu undrar jag följande: Kan man ställa in NTFS cluster size på 8K samt aligna partitionerna till 2MB-intervall när man installerar Windows 7?

2) För Arch Linux fick man tricka med fdisk. Följande kommado alignar MBR-partitioner till 512K:

# fdisk -H 32 -S 32 /dev/sdX

Vad är motsvarande parametrar för att aligna till 2 MB?
Referens: https://wiki.archlinux.org/index.php/SSD#Using_MBR_-_DEPRECAT...

3) Hur får man 8K clusters med EXT4 filsystem?

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta om denna fråga ställts 10 gånger redan i tråden, men 19 sidor är lite väl mycket att börja läsa genom....

Jag har köpt en intel 320, ska trycka in den i min acer laptop.
måste man fortfarande ha drivrutiner o grejer på usb-minne när man installerar windows7? eller räcker det att installera drivrutiner "som vanligt" (alltså när windows är installerat och uppbootat)?

Nåt annat att tänka på förutom AHCI?

tack för svar
//Klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Du behöver drivrutiner ifall windows installationsprogram inte hittar någon disk att installera på. Då det är en laptop saknas förmodligen möjlighet att enabla/disabla AHCI i bios. Bara att installera windows, chipsetdrivers, nätverksdrivrutin och sedan windows update.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering angående AHCI...

När jag använder Microsofts-drivrutin tar datorn ca 20 sec längre tid att starta än om jag använder AMDs-drivrutin.
Eftersom det är sån stor skillnad blir det nog att jag går tillbaka till AMD-ahci, även fast OCZ's forumstaff säger att man bör använda native-ahci.

Är det någon som upplevt samma sak?
Har AMD-790fx chipset förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du behöver drivrutiner ifall windows installationsprogram inte hittar någon disk att installera på. Då det är en laptop saknas förmodligen möjlighet att enabla/disabla AHCI i bios. Bara att installera windows, chipsetdrivers, nätverksdrivrutin och sedan windows update.

Ok, tack:D Dock så har jag AHCI i bios, det har varit enabled sen jag fick datorn, för intels blabla batterysave grunk...
Men då kör jag som vanligt, var bara lite tveksam ifall jag skulle fastna mitt i installationen eller inte...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Ok, tack:D Dock så har jag AHCI i bios, det har varit enabled sen jag fick datorn, för intels blabla batterysave grunk...
Men då kör jag som vanligt, var bara lite tveksam ifall jag skulle fastna mitt i installationen eller inte...

Vänta ett tag, battery save grunk?? Det är inte ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) du tänker på nu. Det har med batterysave grunk att göra.

AHCI (Advanced Host Controller Interface) har med snabbare åtkomst till SATA-diskar att göra.

De låter iof rätt lika, men är det inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Vänta ett tag, battery save grunk?? Det är inte ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) du tänker på nu. Det har med batterysave grunk att göra.

AHCI (Advanced Host Controller Interface) har med snabbare åtkomst till SATA-diskar att göra.

De låter iof rätt lika, men är det inte

Det är AHCI, kollade nu. Det heter intel rapid storage technology. blandade ihop med acers powersmart skit som stänger av ODD vid batteridrift;)

Visa signatur