Skärm till bärbar dator. Vad kan jag annvända den till?

Permalänk
Medlem

Skärm till bärbar dator. Vad kan jag annvända den till?

Kom över en skärm från en bärbar intel dator.
har tagit ut själva skärmen nu som värkar intackt.
Är 246mm på diagonalen, ca 10 tum.

Vad kan man hitta på med den?
Funderar på om det går att bygga om den så man kan köra den på grafikkortet som en vanlig TFT skärm men det är nog rätt omständigt men inte omöjligt.
Den är tillvärkad av sharp.
Ska fixa en bild på den när jag kommer tillbaks från frissan.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det har konstaterats omöjligt...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Har för mig att det har konstaterats omöjligt...

Jo kan vara så men det kostade ju inget att ta hem den var ju skrot.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns någon sorts adapter för att göra som du säger pa1983 men har för mig att en sådan kostar mer än tja, mycket alltså är det inte värt att försöka.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woody
Jag tror att det finns någon sorts adapter för att göra som du säger pa1983 men har för mig att en sådan kostar mer än tja, mycket alltså är det inte värt att försöka.

ne men kan man bygga nåt själv så.
Jag skulle tippa på att den lila bunten med sladdar kan vara stömförsörjning och den stora till grafikkortet.
Visste man bara vad dom var till så kannse man kunde fixa strömförsörjningen och kannse det går att koppla den till en vga kabel eller nåt.
Bar en teori.
Kannse man kan få fram ett datablad på TFT skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har själv kolla på det där med att bygga om en skärm från en bärbar till en vanlig tft men det är i praktiken nästan omöjligt. Du måste dessutom skriva egna drivrutiner till skärmen samt lära dig digitalelektronik på så gått som alla nivår. Dvs det går men inte om du inte är proffsig tekniker/elektriker. Det går inte att bara ansluta ström och en vanlig vgakabel då dessa skärmar inte fungerar på samma sätt som en vanlig skärm. Det behövs som pa1983 skreven adapter (som INTE är lätt att bygga själv).

Men testa lite du och kommer du på något så får du gjärna meddela mig =).

Visa signatur

En vis man sa: "Uppdatera inte drivrutiner om inte hårdvaran krånglar!!!"

Permalänk
Medlem

En *väldigt* simpel adapter, som *kan* fungera med den där skärmen, är inte alls svårt att bygga. Dock ger den bara 8 möjliga färger och allmänt kass bild. Byggde den mest för att bevisa att det inte var omöjligt

http://130.236.229.26/?section=hard&project=vgalcd

Jag har tänkt bygga en bättre variant av den här ganska länge, men det har inte blivit av än så länge. Det enda svåra är egentligen att man måste omvandla analogt till digitalt med en rätt så snabb A/D-omvandlare. Det är bara när man vill göra saker som att visa upplösningar som själva skärmen inte kan visa och sånt som det blir riktigt krångligt.

Ett alternativ är att koppla skärmen till feature-kontakten som finns på de flesta lite äldre grafikkort, har inte testat det själv men andra har gjort det.