Hjälp mig snälla med chassin! :)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig snälla med chassin! :)

Tjena jag skulle behöva lite tips och förslag på nytt chassi. Har under en lång tid tittat på ett nytt nu men har inte så mycket erfarenhet så blir inte klok på vilket som är bra

De jag har tittat på är http://www.inet.se/kundvagn/visa/502844/chassi har lagt alla i en kundvagn.

Jag vill inte se en massa kommentarer om hur fullt ett chassi är för det är inte det viktiga. Alla tycker ju olika det kommer vi aldrig ifrån så att skippa det tack

Vill gärna höra egna erfarenheter av er som har chassina om hur ljudnivån är och kylning osv Information om lancool chassit är extra välkommet då jag inte hittat lika bra info och testresultat om detta

Andra chassiförslag är självklart välkomna med en bra motivation

Permalänk
Medlem

Jag har ett Fractal R3.

Det är det bästa chassit just nu! Ljud dämpning på insidan, hål för kabeldragning och (!) damfilter för original hålen. Den är väldigt tyst med de två fläktar som kommer med chassit. Om man vill så öppnar man övriga fläkt hål och får en dator som är riktigt bra kyld.

Så, grym byggkvalitet, flexibelt chassi och lagom tyst.

Du har min röst

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Skrivet av risedtobe:

Jag har ett Fractal R3.

Det är det bästa chassit just nu! Ljud dämpning på insidan, hål för kabeldragning och (!) damfilter för original hålen. Den är väldigt tyst med de två fläktar som kommer med chassit. Om man vill så öppnar man övriga fläkt hål och får en dator som är riktigt bra kyld.

Så, grym byggkvalitet, flexibelt chassi och lagom tyst.

Du har min röst

Om det skulle bli detta chassit i slutändan skulle du rekommendera som jag tänkt i så fall att köpa två scythe fläktar och sätta fram i chassit och ha orginalfläkten från framsidan i reserv eller eventuellt montera i sidan/toppen?

Permalänk

Du kan inte tänka dig ett HAF X? Bra kylning på det, även om utseendet på det är lite si och så. Annars R3:an med någon extra fläkt.

Den har dessutom en "slider" du kan "slidea" med lite då och då, eller rulla den hit och dit, den har hjul. Men annars ett bra chassi, HAF X dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweakz:

Om det skulle bli detta chassit i slutändan skulle du rekommendera som jag tänkt i så fall att köpa två scythe fläktar och sätta fram i chassit och ha orginalfläkten från framsidan i reserv eller eventuellt montera i sidan/toppen?

Jag skulle rekommendera att testa med original kylningen först. Vill man ha mera kylning så köper man antingen en till fractal fläkt eller två scythe fläktar.

Jag tror att det är svårt att hitta ett tystare chassi i dag.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

H2an hade jag sorterat bort direkt, kylningen är alldeles för dålig.
Fractal har typ varannan snubbe på Sweclockers.
Lian Li-burken vet jag inte mycket om, men

Ända sedan jag köpte dator har jag ångrat att jag inte byggde den i ett NZXT Phantom, tycker att det chassit är så jävla mäktigt... Köpte ändå ett Antec P193 v2 som håller riktigt bra kvalite, men som sagt, ångrar ändå att det inte blev ett Phantom.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Lancool har bra plats och hög kvalitet med bra kylning, dock ingen sidofläkt. Med tystare fläktar är det en bra låda som går få rätt tyst. Dock kan jag inte säga hur mycket plats det är bakom moderkortet för kabeldragning, ryktas om ganska lite men det gäller ju även R3.

H2 har inte bäst kylning, du kommer sannolikt behöva ganska svala komponenter men det är sannolikt tystast.

R3 är vad det är, många fläktplatser med potential för kylning. Många hårddiskplatser och rätt genomtänkt kabeldragning men lite plats bakom moderkortsplåten, medioker kvalitet och dåligt luftflöde från fronten. Det är en ok låda men den har inga direkta styrkor jämfört med andra lådor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har K62 och är ganska nöjd. Inte speciellt tyst med originalfläktarna dock, men byta dom/sätt in motstånd så fungerar det bra. Bra kvalité på det också, det är ju Lian Li i grunden.

EDIT: Kan säga att platsen på baksidan av moderkortet är inga problem för mig i alla fall. Har allt där och det går att sätta på sidopanelen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

H2an hade jag sorterat bort direkt, kylningen är alldeles för dålig.
Fractal har typ varannan snubbe på Sweclockers.
Lian Li-burken vet jag inte mycket om, men

Ända sedan jag köpte dator har jag ångrat att jag inte byggde den i ett NZXT Phantom, tycker att det chassit är så jävla mäktigt... Köpte ändå ett Antec P193 v2 som håller riktigt bra kvalite, men som sagt, ångrar ändå att det inte blev ett Phantom.

Tjena phantom var faktiskt det chassi jag först hade tänkt med tanke på utrymmet och kylningen vad jag har hört ska vara riktigt bra. Men sen kommer ljudnivån mer och mer in i bilden. Är helt såld på phantoms utseende men som sagt ljudnivån oroar mig Hur är ljudnivån på den lådan egentligen?

Fractal är säkert ett fantastiskt chassi med tanke på hur alla rekommenderar det men som du sa var och varannan har det så hade varit kul med något lite mer annorlunda

Permalänk
Avstängd

JAg är personligen en sucker för Corsairs 600t (vita) Bra chassi också. Tycker det är snyggaste chassit på marknaden
Men smaken är 100% personlig, så inget man kan gå efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweakz:

Tjena phantom var faktiskt det chassi jag först hade tänkt med tanke på utrymmet och kylningen vad jag har hört ska vara riktigt bra. Men sen kommer ljudnivån mer och mer in i bilden. Är helt såld på phantoms utseende men som sagt ljudnivån oroar mig Hur är ljudnivån på den lådan egentligen?

Fractal är säkert ett fantastiskt chassi med tanke på hur alla rekommenderar det men som du sa var och varannan har det så hade varit kul med något lite mer annorlunda

Folk över lag tenderar att överskatta chassits betydelse i ljudnivåsammanhang. Dessutom är ju chassit utrustat med en frontlucka, som kommer att hjälpa dig ned mer ljuden. Såvitt jag vet ingår fläktkontroller till medföljande fläktar, vill du tysta ner chassit kan du alltid byta fläktarna, kanske inte direkt men på sikt. Det blir ett par hundra extra, men jag hade gjort det för att få Phantomchassit, alla dagar i veckan. Satsa på ett relativt tyst grafikkort och en bra och tyst CPU-kylare, så tvivlar jag på att du blir besviken

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |