Permalänk
Medlem

Problem att hitta HDD [I Win7 ej i BIOS]

Hej!

Jag har precis byggt ihop min nya burk, installerat Win7 på min SSD-disk (Intel lyckligtvis) och uppdaterat diverse drivrutiner. Nu när jag ska installera lite program som ska ligga på min lagringsdisk så hittar jag den helt enkelt inte på "Den här datorn".

Jag ser min SSD som C: men inte min lagringsdisk. Jag har kollat inställningarna i BIOS, där finns den att välja som disk att starta ifrån samt utföra lite andra grejer med. Enhetshanteraren i Kontrollpanelen hittar den och även ett program som följde med Intel-disken som heter Intel Rapid. D.v.s. allting pekar på att datorn vet att disken är där men vägrar låta mig leka med den. Jag har provat att byta SATA-kontakter och ingångar på moderkortet utan resultat. Jag har sökt efter liknande problem här på SweClockers och lite andra ställen utan att hitta någon med liknande problem.

Såhär ser min setup ut:

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1
Processor: Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare
Moderkort: Asus P8Z68-V Pro
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB
Hårddisk: Intel SSD 510 120GB (Systemdisk) & 1TB Western Digital Caviar Black 64MB
Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD

Jag hoppas verkligen någon vet vad jag har missat. Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du skulle ha kollat i lagrings delen av forumet. Finns många trådar om det.

Vista och Win 7 klara ofta inte av att ge lagrings disken en enhetsbokstav första gången den kopplas till skillnad från XP som fixade det själv.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att jag inte kollade överallt. Använde bara sökfunktionen och fick inga relevanta träffar på de första 3-4 sidorna oavsett vad jag sökte på. Hur som helst är jag oerhört tacksam och ska bättra på mina felsökningstekniker i framtiden

Stort tack.