Permalänk
Medlem

Cray-2 idag?

Jag håller precis på att läsa om Jakten på Röd Oktober från 1984 och i den genomförs det en hel del avancerade beräkningar i den tidens bästa superdator, Cray-2.

Boken är ju numera 27 år gammal och det har ju hänt en hel del sedan dess. Därför undrar jag om någon kunnig person har en aning om vad den tidens Cray-2 motsvarar i dagens teknologi. Är den jämförbar med en ordinär persondator, en iPhone eller är dess kapacitet fortfarande bättre än någon som vi vanliga dödliga kan köpa i handeln?

Permalänk

Cray-2 fixade 1,9 GFLOPS.
Geforce 590 fixar 2488.3 GFLOPS, och där har du svaret

Permalänk
Avstängd

En Iphone 4 tror jag var runt 30 Mflops, den nya paddan ligger på 170Mflops.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tja, Cray-2 peakade väl på 1.9GFLOPS. En modern flerkärning processor (typ core i7) levererar nog 70+ GFLOPS, och GPU:er (som ju egentligen är mer i linje med vektordatorer som Cray-2) klarar väl 500+ GFLOPS.

Så nog finns det sådan processorkraft att köpa i handeln.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Svaret har du ovan. Men jag läste en gång att en CRAY-1 kunde jämnföras med en Pentium 133. Den ena drog knappt 100W, den andra några tiotal kilowatt

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Herre j**lar vilken skillnad, det har som sagt hänt ett och annat på 27 år.

Intressant jämförelse mellan Cray-1 och Pentium 133.

Permalänk
Medlem

O andra sidan hade nog crayen övertaget mot en bordsdator i de tillämpningar den vart specialbyggd för, med tanke på superdatorarkitektur.

Eller ?

Nu bygger man ofta superdatorer med vanliga cpuer som klustras på olika vis, då var det väl helt skräddarsytt.

Bara en spekulation.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mja, Cray-1 var en vektormaskin men tydligen snabb på vanliga skalära operationer också, det var visst en av grejjerna som gjorde den populär. Cray-maskinerna är snarlika dagens GPU:er, man behöver en CPU som frontända för att styra SIMD-processorn. Till Cray-1 krävdes en Data General Eclipse S/230. Den syns på bild i filmen TRON:

http://starringthecomputer.com/snapshots/tron_data_general_ec...

och i bakgrunden på bilden av SAABs gamla cray:

http://img510.imageshack.us/img510/3969/3x59zdk0wsvz0q6gi8524...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Mja, Cray-1 var en vektormaskin men tydligen snabb på vanliga skalära operationer också, det var visst en av grejjerna som gjorde den populär. Cray-maskinerna är snarlika dagens GPU:er, man behöver en CPU som frontända för att styra SIMD-processorn. Till Cray-1 krävdes en Data General Eclipse S/230. Den syns på bild i filmen TRON:

http://starringthecomputer.com/snapshots/tron_data_general_ec...

och i bakgrunden på bilden av SAABs gamla cray:

http://img510.imageshack.us/img510/3969/3x59zdk0wsvz0q6gi8524...

Just den där SAAB-crayen blev väl dessutom grunden till nationellt superdatorcentrum här i Linköping, om jag inte är ute och minns helt fel. Det snabbaste datorklustret där är i dagsläget på 60TFLOPS. Det ska bli intressant att se vad som kommer att hamna i deras planerade nya datorhall...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Jag satt på den där idag!
Den står i trapphuset på Tekniska Muséet i Stockholm.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Rekordmedlem

Även cray har utvecklats, dagens maskiner är ju fortfarande outstandig i superdatorklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag satt på den där idag!
Den står i trapphuset på Tekniska Muséet i Stockholm.

Visst är den fin! Jag har också varit där och klämt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Apple gjorde reklam på tidigt 1990-tal att deras nya PowerBook hade samma prestanda som en Cray 1, fast man fick inte med någon soffa att sitta på. Eftersom Apple har en förmåga att vrida på sanningen kanske inte jämförelsen var helt korrekt. Jag minns inte om det var en 68040-baserad laptop eller en av de första PPC 601-baserade.

Om man vänder på det skulle det vara ganska illavarslande om en superdator vore överlägsen vanlig konsumentprestanda 25 år efteråt, det skulle tyda på att utvecklingen knappt gått framåt alls eller att Cray på 1980-talet hade riktigt intressanta tekniker som inte gått att skala ner till prisvärda konsumentlösningar.

Permalänk
Medlem

får man fråga vad FLOPS är för något?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

får man fråga vad FLOPS är för något?

http://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS ett kapacitetsmått helt enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.