Någon som vill "ha" ett moderkort och processor?

Permalänk
Medlem

Någon som vill "ha" ett moderkort och processor?

Hej,

Sorry om detta är fel sektion av forumet.

Jag vill byta processor+moderkort+minnen i min dator. Problemet är att jag inte vågar göra det själv

Tänkte beställa hem ett uppgraderingskit ifrån inet med 2500k, något moderkort och 4gb ddr3 minnen.

Skulle någon i Stockholmstrakten som är en hejjare på att bygga datorer som kan fixa det åt mig? (jag har ingen bil)

Som tack får du:

Gamer kort från xfx med nforce krets 680i (stöd för SLI)
8600 c2d med 6 mb cash

Om du gör det väldigt snyggt och prydligt + sätter i en fläkt jag har på lager så kan du också få ett 8800gts som jag idag använder som physx kort.

Innan vi träffas vill jag har fullständinga personuppgifter osv osv såklart.

Ha det bra
/Fredric T

Permalänk
Medlem

^.^ skulle kunna hjälpa till, men du vet iallafall hur man installerar windows/drivrutiner.
Vilken del av Stockholm bor du på är bra att fråga.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

^.^ skulle kunna hjälpa till, men du vet iallafall hur man installerar windows/drivrutiner.
Vilken del av Stockholm bor du på är bra att fråga.

ohh trevligt!

Jag bor söder om söder, hammarbyhöjden

Jo, alltså, egentligen är jag oerhört datorintresserad. Bara att jag är rädd för att saker ska gå sönder när jag pillar inuti chassit!

Permalänk
Medlem

sakerna i datorn går inte så himla lätt sönder som man skulle kunna tro

och vad menar du med Fullständiga personuppgifter?

"innan själva bytet så måste du rensa ssd'n, samta andra hårddiskar ifall du har drivrutiner på dem. Så att inget buggar när du installerar de nya.

när hade du tänkt o beställa detta paket? då under helgen så är jag på landet. ^.^

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

sakerna i datorn går inte så himla lätt sönder som man skulle kunna tro

och vad menar du med Fullständiga personuppgifter?

"innan själva bytet så måste du rensa ssd'n, samta andra hårddiskar ifall du har drivrutiner på dem. Så att inget buggar när du installerar de nya.

när hade du tänkt o beställa detta paket? då under helgen så är jag på landet. ^.^

Du ser, redan där hade jag misslyckats om jag försökt byta själv

Tänkte beställa ikväll, är också upptagen under helgen så nästa vecka är mer relevant.

Bara klassiska personnummer, telenummer, adress osv osv. Vill ju inte att det kommer hem någon lallare till mig

Permalänk

Det är inte speciellt svårt att byta själv, särskilt inte när du kan ta kort på den gamla burken för referens. Allt sitter på ungefär samma ställe oavsett plattform, så skillnaden i hur det kommer att se ut med ditt gamla moderkort och med det nya är inte särskilt stor.

Jag skulle köpt ett ESD-armband, dokumenterat hur allt är kopplat innan det monteras ned, sett till att datorn var avstängd och kopplat ur alla kablar, kopplat ESD-armbandets krokodilklämma till chassit och satt andra änden runt handleden, därefter skulle jag lagt det nya moderkortet på ESD-påsen som kortet skickas i och satt på processor (ta bort transportskyddet från moderkortet, fäll upp spaken och låt processorn glida ned, använd inte våld) och kylare (och kopplat kylarens fläkt till moderkortet) samt minne (kan bara monteras på ett sätt, men se till att du sätter det i matchande platser om du vill ha dual channel, men det står i manualen vilka platser som hör ihop).
Därefter monteras moderkortet i chassit (eventuellt får du montera 4/8-pin ATX innan du sänker ned moderkortet om du har en stor kylare och ett trångt chassi). Kontrollera att alla distanser sitter för hålen i moderkortet (så att ingen ligger mot någon ledningsbana eller komponent) och skruva fast moderkortet.
Kolla på korten du tagit tidigare och sätt i kablarna på liknande sätt som de satt på ditt gamla moderkort (vid osäkerhet kontrollera mot moderkortsmanualen), de flesta kablar kan bara sättas på ett enda sätt rent fysiskt, vilket underlättar.
Det som kan vara lite meck med är mini-kontakterna som kommer från fronten (Start, reset, HDD-led osv), så se till att ha tagit ett bra kort på hur det satt innan, men konsultera moderkortsmanualen ordentligt också, så du kan kontrollera så att inte ditt nya moderkort har en annorlunda layout på kontakten. Det löser sig om man studerar moderkortsmanualen samt läser texten på moderkortet resp på kontakterna. Dessa kablar kan iofs kopplas åt fel håll, men när det gäller power och reset, så spelar det ingen roll vilket håll de sitter, så länge de sitter på rätt pinnar. När det gäller LED's, så händer inte så mycket annat om man kopplar på fel håll än att LED'en inte tänds, vänd bara på kontakten i så fall.

Det är inte särskilt svårt.

Känner du dig osäker, så finns det skrivna guider och video tutorials på youtube att studera innan du gör något.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hihi. Du får nog släppa lite på din bacillskräck.
Aldrig att man ger ut sitt personnummer till en främling.

Datorprylar va känsliga för 15 år sen, då fick man knappt titta på dem. Nu räcker det med ESD-armband och att man inte bryter sönder nåt med extremvåld. Guiden ovanför den här posten är mycket bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tycker du gör helt rätt i att be någon mer kunnig byta dina delar, kan du inte gå till din lokala datorhandlare och fråga hur mycket dom tar för att bygga?
Det är inte alls alltid så lätt att bara slänga ihop en dator som vissa här skriver.
Jag lyckades bränna min nya i5 och moderkort, ändå så har jag byggt flera datorer.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Tycker du gör helt rätt i att be någon mer kunnig byta dina delar, kan du inte gå till din lokala datorhandlare och fråga hur mycket dom tar för att bygga?
Det är inte alls alltid så lätt att bara slänga ihop en dator som vissa här skriver.
Jag lyckades bränna min nya i5 och moderkort, ändå så har jag byggt flera datorer.

satt inte ditt kyllarn ordentligt?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Du ser, redan där hade jag misslyckats om jag försökt byta själv

Tänkte beställa ikväll, är också upptagen under helgen så nästa vecka är mer relevant.

Bara klassiska personnummer, telenummer, adress osv osv. Vill ju inte att det kommer hem någon lallare till mig

När jag skulle slänga ihop min första dator, så hade jag inte ens öppnat upp ett chassi xD

Sätt dig ner och läs/fråga ifall något oklart kommer upp.

Det man tror att man har sönder är processorn när man ska sätta fast den, Man måste ta i hårt för att få den på plats.

Låter som att den knäcks när man försöker haka i låset XD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Dagens datordelar håller rätt bra. Har ett 8600GT jag tappat i golvet flera gånger (haft den på en hylla att damma), och den har nästan böjts av på mitten (fråga inte hur ) men det funkar ännu, i min andra dator.

När det gäller min dator så när jag skulle byta cpu-kylare så hade kylpastan blivit till lim så de ville inte gå i sär, men jag bara slet och tillslut lossna den, fast spärren var kvar, funkar perfekt iaf.

När jag monterade moderkortet i min dator hade jag svårt att "träffa" backplaten och distanserna, så moderkortet skrapades lite mot chassit etc, men även det fungerade perfekt.

Så ja, du kan inte ta sönder något, om du inte typ löder ihop nånting där det inte ska lödas, häller vatten på skiten, eller ändrar volten på nätagget (detta är rätt roligt btw)...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gathor:

satt inte ditt kyllarn ordentligt?

Usel kvalitet på bygeln som fäster fast processorn, som gjorde att processorn satts på sniskan och böjde flera pin på moderkort sockeln = moderkort och cpu FAIL = gick inte på garanti = fick köpa nytt moderkort och cpu.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk

Många påstår att delarna håller bra och och är tåliga och detta stämmer ju till viss del men det dom är mest känsliga för är ESD, och det värsta med detta är att du inte behöver märka omgående att delen tagit skada.

Se till att jorda dig om du skall pilla i datorn. ´
som någon annan sagt så kolla med din lokala handlare vad dom skall ha för att hjälpa dig, dessa är proffs på det dom gör vilket kanske inte personen på forumet som hjälper dig är (även om jag tror att 99,9% av alla här vet vad dom gör)

/Henrik @ Spelpiraten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Usel kvalitet på bygeln som fäster fast processorn, som gjorde att processorn satts på sniskan och böjde flera pin på moderkort sockeln = moderkort och cpu FAIL = gick inte på garanti = fick köpa nytt moderkort och cpu.

=(

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Jag är ledsen, men jag måste låsa den här tråden och hänvisa till §9 i våra regler. Marknaden används för all slags handel, även köp av tjänster.