Permalänk
Medlem

Cosmos 1000 LC

Hej
Har länge varit i köpartagen efter ett nytt chassie att ersätta mitt cosmos 1000 som jag haft under några år. Men istället för att köpa nytt chassi valde jag att piffa upp min gamla gigant med diverse mods för att göra chassiet lite modernare och mer anpassat för vattenkylning.

Mods som gjorts:
Hål i taket(anpassat för trippel radiator)
Hål i moderkorts plåten för kabeldragning
Chassi sida med hål och plexi fönster
Svartlackad chassi stomme
Vitt lysrör
Vattenkylning

Mobo: Asus Rampage II
Cpu:Corei7 920 D0 4,4ghz ht on@1,42
Gpu:ATI Radeon 5850
Nätagg: Corsair TX850
Chassie:Cooler Master Cosmos S
Minne: Corsair 1600
Disk:Samsung 500gig
Skärm: Samsung 2233RZ 120hz 22"

Vattenkylningen består av:
EK Supreme HF CU, cpu block
EK CoolStream RAD-XT (360) radiator
EK 2.2 Pump
EK 2.2 Pump combo reservoar
EK G1/4 1/2" anslutningar
Masterkleer 1/2" Slang

Resultat:
Mätningar är gjorda efter minst 10 minuter i Linx på varmaste kärnan
4ghz HT off @ 1.16v
Thermal Right Ultra Extreme: 72
Vattenkylning: 55
4.4 HT on @ 1.42v
Thermal Right Ultra Extreme: Ej vågat testa
Vattenkylning: 69(lägsta fläkthastighet)

(Alla bilder är oredigerade och tagna med en Nikon D60)

Cosmos 1000 LC

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Finns inget att klaga på förutom för få bilder

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Snyggt och stilrent.

Permalänk
Medlem

fortfarande snyggaste chassit som finns IMO! blev sugen på att plocka fram mitt gammla Cosmos 1000 nu
Var har du fått tag på sidoplåten med fönster? jag har letat flera år efter en sådan!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du klockar. men multipliern du komenterar at den visar fel är aldeles rätt i förhållande till din bus speed på 210,4 så din multiplier är 20 och inget annat åtminstone i den bilden, det är multiplier multiplicerad med bus speed som ger dig kärnans hastighet och du ser det stämmer. om du vill köra 21 konstant eller konstant turbo mode måste ditt moderkort stödja den funktionen och ställas in i bios.

*edit glömde skriva sista frasen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Vet inte hur du klockar. men multipliern du komenterar at den visar fel är aldeles rätt i förhållande till din bus speed på 210,4 så din multiplier är 20 och inget annat åtminstone i den bilden, det är multiplier multiplicerad med bus speed som ger dig kärnans hastighet och du ser det stämmer. om du vill köra 21 konstant eller konstant turbo mode måste ditt moderkort stödja den funktionen och ställas in i bios.

*edit glömde skriva sista frasen*

Det har jag gjort och det konstiga är att när datorn inte belastas till 100% så ligger den också på 4.4. Verkar vara nåt som spökar med HT:n, när jag stänger av den denna så slutar de strula:p

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Det har jag gjort och det konstiga är att när datorn inte belastas till 100% så ligger den också på 4.4. Verkar vara nåt som spökar med HT:n, när jag stänger av den denna så slutar de strula:p

Dra av TDP Limit i bios så borde de sluta strula.
Riktigt trevlig burk annars! =>

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

dra vattenkylning i stödrören....

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Riktigt fint Men vart köpte du vattenkylar grejerna?Hade tänk att fixa de till min

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Avstängd

citat ur din egen text:

4.4 HT on @ 1.42v

min fråga till dig enligt bild så visar du en cpu-z tillsammans med att du kör OCCT Cpu-z visar där 1,455volt altså måste du ligga på närmare 1,475 i bios.

sammanfattning: du ljuger om din vcore för oss.

OCH en sak till så säger du även att du kör din processor i 4,4ghz men cpu-z visar en helt annan siffra ,troligen kör du inte turbo på då eftersom den även stänger av möjligheten för dig att köra en multiplikator på 21

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt simon, det var längesen man såg ett galleri med dig
Hoppas man får se datorn irl snart

Själv så skall det börjas med en fullt vattenkyld mini-itx rig hoppas jag på

Annar sjukt snyggt! *Thumbs up*

//Johannes

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Snyggt! men de där chassit är lite väl tungt och onödigt stort har ett sånt själv så jag vet
Men snyggt det vare!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowSnOw:

Riktigt fint Men vart köpte du vattenkylar grejerna?Hade tänk att fixa de till min

Blandning mellan indomo.se, tradera.com och här på sweclockers.com:P
Men allt finns att köpa nytt hos indomo.se

Skrivet av cat_fish_1:

fortfarande snyggaste chassit som finns IMO! blev sugen på att plocka fram mitt gammla Cosmos 1000 nu
Var har du fått tag på sidoplåten med fönster? jag har letat flera år efter en sådan!

Den köpte jag av en kille här på sweclockers. Vet att det finns en sida i USA där man kan köpa dom för 6-700 spänn + frakt och tull.

Skrivet av DuRac3ll:

Riktigt snyggt simon, det var längesen man såg ett galleri med dig
Hoppas man får se datorn irl snart

Själv så skall det börjas med en fullt vattenkyld mini-itx rig hoppas jag på

Annar sjukt snyggt! *Thumbs up*
//Johannes

Tackar Johannes!
Jo de får vi vell ordna på nåt sätt:)
Kraftfulla mini-itx burkar kan knappt bli fel, kör på;)

Skrivet av TmN:

citat ur din egen text:

4.4 HT on @ 1.42v

min fråga till dig enligt bild så visar du en cpu-z tillsammans med att du kör OCCT Cpu-z visar där 1,455volt altså måste du ligga på närmare 1,475 i bios.

sammanfattning: du ljuger om din vcore för oss.

OCH en sak till så säger du även att du kör din processor i 4,4ghz men cpu-z visar en helt annan siffra ,troligen kör du inte turbo på då eftersom den även stänger av möjligheten för dig att köra en multiplikator på 21

Cpu-z har en förmåga att visa fel voltvärde. I många fall visar den istället din vtt/qpi volt där den ska visa cpu spänningen. Kan skicka en skärmdump ifrån bios om du inte tror mig.

Sen att den den körs i fel multiplikator beror på att asus har en funktion som sänker multiplikatorn när cpu:ns TDP överskrids, vilken man gör vid dessa spänningar. Gigabyte har löst detta genom att ha en TDP Limit funktion som kan stängas av (nämdes av någon i tråden). Har hört att asus ska ha löst detta på något sätt men har inte hittat nån lösning ännu. Mer om detta kan läsas i denna tråd på xtremesystemshttp://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=212389

Skrivet av Bean:

Snyggt! men de där chassit är lite väl tungt och onödigt stort har ett sånt själv så jag vet
Men snyggt det vare!

Tackar tackar:)

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk

var köpte du nätet till fläktarna på toppen

Visa signatur

hej :)