Köpa systemkamera, förbli nöjd. Dilemma..

Permalänk
Medlem

Köpa systemkamera, förbli nöjd. Dilemma..

Tror jag har skrivit om detta inlägg sisådär 10 gånger nu. Det blir för långt varje gång.
Ska försöka hålla mig kort och koncis så får jag utveckla senare i tråden om mina tankar förblir oklara.

Nörd som man är (har ju hängt här några år nu...) så har jag börjat göra alla mina inköp så nära nog efter devisen "lika bra att köpa något man blir nöjd med direkt, än att ändå slänga ut relativt mycket pengar, och sen behöva uppgradera".

Turen, eller snarare problemet, har nu kommit till kameror.

Mitt problem:

Jag ser många köpfråge/tips-trådar där:
* Jag ska köpa min första kamera
* Jag har XXXX antal kronor
* Är modell XXXX bra för mig?

Jag vill ha en kamera jag är nöjd med idag, imorgon, och om 5 år.
Många tips jag ser mot folk som ska köpa sin första kamera är "köp en billig först, uppgradera sen".
Jag vill dock inte göra så, köpa modell X som jag sen "växer ur" på ett år, blir tvungen att sälja, gå back, och sen köpa något nytt.

Jag ser även många som säger "du som nybörjare behöver inte funktionerna på dom dyrare modellerna"... Men, jag vill ju inte hamna i ett läge där jag antingen blir missnöjd direkt, trots att jag slängt ut 5k+ kronor, eller där jag behöver uppgradera inom nått/några år.

Vad är viktigast?

Många talar om funktioner hit, funktioner dit. Det ABSOLUT viktigaste för mig är bildkvalité. Jag vill ha TOP NOTCH! Är så sjukt less på hur dåliga (kan inte beskriva hur dock, i fototermer), bilderna från min kompaktkamera blir. Färgerna ser kassa ut, bilderna är "gryninga", oskarpa, etc etc.

Jag vill ta bilder _nu_ som är extremt bra. En bild går ju bara att ta en gång. Det är föga hjälp att veta att "nästa kamera jag köper när jaginte är nybörjare längre blir bättre".

Helt enkelt, jag vill köpa en kamera som ger mig "perfekt" bildkvalité, nu.

Så frågan är, om man jämför t.ex en 60D/600D mot en 5D mark II:
Hurpass mycket skiljer bildkvalité, eller är det mest "funktioner" man betalar för?

Det som främst gjort mig "rädd" är reviewsen här (tar bara några snabba exempel från canon):
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/page19.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page20.asp

Kollar man "image quailty" staplarna så ligger dom en rätt bra bit från "excellent"..
Men vad jag då även inser är att dom kanske sätter vad vet jag, 50-500k kr utrustning som referens för 100% på staplarna.

Kommer jag kunna bli nöjd, i en klass runt 10 000:-?
Om ja, vad bör jag köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

En kamera som 5D mark II har några fördelar och det är att det dynamiska omfånget blir bredare så man fångar mer nyanser plus att sökaren är mycket stor och brännvidden blir den som står på objektivet. Om detta är värt den extra kostnaden är dock diskuterbart. Dessa proffskameror är även mycket stora och tunga och man måste verkligen ha ett brinnande intresse för att orka ta med dem ut och där blev det för mycket för mig och då alla dagens systemkameror genererar mycket bra bilder så valde jag att ta en så liten kamera som möjligt istället och är nöjd med det.

dpreview.com har ganska högt i taket när det gäller sina krav så det skall man inte bry sig så mycket om utan då är det viktigare att kameran har de funktioner som du vill ha istället. Nu vill du ha ett mer påkostat kamerahus och då är det Nikon D7000 Pentax K-5 och Canon 7D du skall titta på i första hand då kameror som 60/600D är bra men plastiga (i och med 60D valde man av någon anledning att gå ifrån den fina byggkvalitet som 50D hade).

På begagnadmarknaden så skulle jag titta på Nikon D300, Pentax K-7 och Canon 50D.

Då Ricoh just köpt Pentax så är det dock lite riskabelt att välja Pentax idag då vi inte riktigt vet vad de skall fokusera på så Nikon och Canon är vad som gäller för tillfället.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

MaLos tips är väldigt bra och väldigt sanna - alla systemkameror idag tar väldigt bra bilder. Det som sätter begränsningen är först och främst fotografen och därefter optiken. Oavsett vilken systemkamera du väljer kommer den att fullständigt sopa banan med alla kompaktkameror. För att besvara din första fråga: Ja, du kan bli mycket nöjd runt 10000kr.

Vad gäller dpreviews mätare så har återigen MaLo rätt - det är högt i tak. Förvirra inte dessa mätare med t.ex spelrecensioner där allt under 3/5 är fullständigt skräp. Är något i mitten av skalan hos dpreview så är det helt enkelt "normalbra".

Vad gäller köprekommendationer (i butik) kan jag egentligen bara uttala mig om Canons kameror, eftersom att jag inte är bekant med varken Nikons eller Pentaxs system. Någon annan kanske kan ge liknande tips på optik för respektive system?

Vad gäller Canon skulle jag råda dig till att köpa en 60D. Det är ett lysande hus och det är mer än tillräckligt för de behov du kan tänkas ha. Fokusera istället på att köpa vettig optik - exempelvis Canons 17-55/2,8. Vill du ha hög optisk kvalitet bör du också satsa på minst ett objektiv med fast brännvidd, t.ex Sigmas 30/1,4 eller 50/1,4. Även om du inte är intresserad av fast optik bör du verkligen köpa Canons 50/1,8. Den kostar runt 1000kr och är ett plastigt och skramligt åbäke men ger fantastiska bilder.

Givet budgeten och ditt krav på ett kvalificerat hus skulle jag titta på begagnatmarknaden. MaLos tips är bra, men Canons 40D är egentligen inte långt efter 50D och är mycket billigare.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gå på D7000 istället för en 60D då just byggkvalitén är ett steg högre på Nikon kameran men som kamera är en 60D mer eller mindre en 7D i mindre förpackning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Får tacka för era snabba och vettiga svar!

Nu var det lite olyckligt att jag vräkte ur mig 10k sådär...
Det var mest att jag sett att amatör(?)-mellan-segmentet så som jag förstått det ligger där, och att det är ungefär vad jag _skulle_ vilja betala för en kamera.

Budgeten är dock, ungefär vad den behöver vara... Vad jag är ute efter är helt enkelt att ta reda på vad jag behöver för budget för att bli nöjd.
Om det är en 7D jag behöver, så ser jag hellre till att skaffa pengar till det, än att köpa en 60D nu.

Helt enkelt, jag avstår hellre från att köpa en ~60D än att bli missnöjd, lite dumdristigt kanske.

Vidare så börjar jag ju förstå att objektiven är viktiga, men återigen resonerar jag som så, att världens bästa objektiv ändå inte kan väga upp ett "sämre" hus/sensor..
Huset kommer ju alltså sätta en gräns för vad jag i framtiden kan uppnå med diverse olika objektivinköp, och därför vill jag nog hellre ändå (även om det inte ger mig mina top-notch bilder precis nu ... ) börja med att köpa ett hus som håller för framtida krav och objektivinköp.

Ska ta en sväng iväg nånstans och kolla in canons modeller, känner att jag i alla fall fått nog med kött på benen för att veta vad jag ska titta på.

Såg att mediamarkt verkar sälja detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=697576
för 7790:- om det inte är tryckfel..
Måste ju säga att det priset känns väldigt attraktivt? (Om jag då står ut med plastigheten.. )

Edit: Och om jag slår till på det kittet så har jag med dagens budget ungefär 4k över att köpa fler objektiv för...

Permalänk
Hedersmedlem

7790kr är ett fynd om det stämmer och så plastig känns den inte utan det är bara det att de andra toppkamerorna är i metall och i handen känns D7000 snäppet trevligare på grund av detta.

En liten jämförelse.
http://www.youtube.com/watch?v=x9DTo-Rd8oE

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

7790kr är ett fynd om det stämmer och så plastig känns den inte utan det är bara det att de andra toppkamerorna är i metall och i handen känns D7000 snäppet trevligare på grund av detta.

En liten jämförelse.
http://www.youtube.com/watch?v=x9DTo-Rd8oE

Slog dom en signal. Var ju tryckfel såklart, 9990:- var egentliga priset.
Surt sa räven.

Ska spana in filmen, samt dra en runda på stan senare i helgen!
Får tacka för tipsen, så återkommer jag om velandet blir för stort!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man börjar med en billigare systemkamera är ju för att se om det är rätt för just dig. En systemkamera med tillhörande objektiv slänger du inte ner i byxfickan när du ska ut en sväng utan det är en relativt stor kloss du bär med dig, i en fotoväska om man är smart.

Det finns faktiskt kompaktkameror som tar väldigt bra bilder för långt under 10.000 kr. Att slänga upp så pass mycket pengarna för en hobby/ett intresse man inte ens vet om man kommer fortsätta med är ganska osmart.

Själv gick jag från kompaktkamera till systemkamera och det visade sig att jag värderar systemkamerans egenskaper högre än mobilitet och format. Alla har dock inte samma värderingar och jag har sett många som övergett sin komapktkamera för att sedan använda sin systemkamera som en prydnad. Då spelar det ingen roll hur bra kamera du har, du kommer fortfarande missa den perfekta bilden pga att kameran ligger hemma.

Jag vill inte skrämma bort dig från systemkameror då de för mig är det bästa valet, frågan är ju bara om det är bästa valet för dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gjorde det klassiska misstaget att kolla på kamerans finesser när jag köpte min första. Jämförde detaljer hit och dit, läste tester och försökte sätta mig in i allt.
Skippa det och köp ett hus som ligger bra i handen, Nikon eller Canon spelar ingen roll. Det viktigaste är ju trots allt att du kommer överrens med huset, inte om det är kvadriljon pixlar eller 1,2 kvadriljoner då det aldrig är det som kommer att sätta begränsningen.
När du bestämt dig för ett hus som känns bekvämt så köper du så mycket optik du har råd med för pengarna som är över, det är där du kommer att ha glädje för pengarna.

I mitt fall blev det Eos 500D, EF 50/1.8 och ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR.

Kit-objektivet har jag inte tittat på ens utan körde från början med EF 50/1.8 och är riktigt nöjd med den kombon. Perfekt att börja med, kolla recensioner på objektivet så förstår du.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=491816

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har även tekniken gått fram och bara på några år så har systemkameran blivit så mycket mer och gått från att bara ta stillbilder till att visa bilder i realtid och filma med HD upplösning. Själv älskar jag EVIL kamerorna då man kan ändra inställningar och se hur bilden skall bli i realtid så jag valde Samsung NX systemet. Nu kan även en kamera som 60D göra detta med men det är mer ett hjälpmedel i vissa situationer men prestanda är lite för långsam för att man skall kunna använda detta för allt. Däremot så har den klassiska systemkameran andra fördelar som passar bättre i andra situationer som t ex action fotografering så man får fundera på vad man skall ha kameran till och välja därefter.

Man skall även välja system efter vad man vill fotografera då t ex NX systemet saknar bra teleobjektiv (det lilla formatet på kamerorna gör det även opraktiskt) men bra fasta normal och vidvinkel objektiv av hög klass. Stora Canon kameror passar sig bättre vid t ex sport där man vill ha en stadig plattform och där då teleobjektiv passar sig mycket bättre. Sedan har man bra mycket mer att välja på om man tar Nikon eller Canon som täcker in det mesta så det är ett tryggare framtidsval.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tjo.

Jag skulle vilja trixa lite med mina egna erfarenheter.
Jag jobbar med film och foto på heltid så jag har rätt ok koll.

Ang hus av olika kvalité, aluminium, magnesium, titan etc.
Det där med att vissa hus är mer vädertåliga och solida måhända stämmer men erfarenhetsmässigt så vet jag bra många Canon 400D, 350D etc som levt mycket tuffare liv än betydligt dyrare kameror som ändå gått sönder tidigare och därtill brukar det vara saker som, spegelns mekanik, knappar och dylikt som är det första som lägger av och kvalitén på dessa skiljer sig inte markant mellan olika hus.
Alltså, som jag ser det finns det inget försvar att köpa ett dyrare hus så till vida att man inte tänker sig till Arktis eller Amazonas etc.
Ifs så lägger man över 20 000:- på ett kamerahus så kanske det vore värt att se till så att det är extra väderskyddat, å andra sidan så sker det per automatik.

Ang funktioner och bildkvalité / sensor.
De flesta kameror från samma tillverkare har mycket snarlika funktioner och sensorerna skiljer sig måttligt mellan modeller från samma årgång så att säga, med två undantag.
1. De billigaste varianterna t.ex. 1000D i Canons sortiment hade en gammal sensor som därtill blev rejält gammal då modellen inte uppdateras lika ofta som de lite dyrare (hur det är med 1100D vet jag ej dock).
2. Fullsensor ställt mot mindre format.
Den här punkten är den absolut mest avgörande av dem allt. Sensorstorlek är the shit. En gammal fullsensorkamera ger en helt annan bild än de bästa av dagens kameror som saknar fullsensor. Vist har dagens sensorer mindre brus etc men det går alltid att kompensera med externt ljus m.m. Vill du ha det absolut bästa så nöj dig inte med någon kamera som inte har fullsensor, ja eller ännu större, själv föredrar jag mellanformat d.v.s. Hasselblad eller i mitt fall Fuji och drömma kan man ju alltid om storformat.
Any how, dock måste man man vid fullsensorkamera-inköp betänka vad man använder för optik då en stor andel av dagens objektiv är anpassade för de mindre formaten. Själv kör jag på en 600D (den nyaste modellen av den näst billigaste av Canons serier) då jag har några objektiv som inte passar på fullsensor samt i vissa fall på mellanformat då.

Fullsensor ger mer dynamik och är ljuskänsligare, skapar ett annat bildförhållande gentemot optiken som så att säga blir vidare (man använder mer av glaset helt enkelt) m.m.

Sedan finns det speciella funktioner på alla kameror och olika märken har olika fördelar. Canon har t.ex. kört med fullsensor längta än Nikon och har fler "nya" objektiv som passar med fullsensorkameror. Canons kameror filmar (jag jobbar mestadels med rörliga bilder) t.ex. i full HD mot för Nikons 720 och har blivit något av en standard för filmare som vill komma undan billigt och enkelt. Panasonic har dock några kameror som tar mark på den fronten.
Min Canon 600D har därtill utvikbar skärm som passar mycket bra vid filmning om man sätter kameran på ett axelstativ (dock så lär denna skärm kunna bli ett problem då det är en rörlig del i onödan som kan gå sönder). Men jag gissar att film inte är något för dig.

Bra att tänka på kanske, själv skulle jag köpa en billig kamera eller fullsensor (i så ny modell som möjligt) samt väga in om jag har några specials önskemål, t.ex. vikar skärm, stabilisator i huset (Sony), filmning, ljudingång för mic etc.
Det är iaf så jag skulle gjort.

Mvh /Pontus w

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För att göra en lång historia kort: Nikon D700. Då får då "top-notch" kvalité på både hus och bild, likaså vad gäller ergonomi och menysystem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Många talar om funktioner hit, funktioner dit. Det ABSOLUT viktigaste för mig är bildkvalité. Jag vill ha TOP NOTCH! Är så sjukt less på hur dåliga (kan inte beskriva hur dock, i fototermer), bilderna från min kompaktkamera blir. Färgerna ser kassa ut, bilderna är "gryninga", oskarpa, etc etc.

Vill du ha "top knotch" så är det väl D3s som gäller, typ. Eller mellanformat, men då snackar vi pengar som man får en rätt juste bil för...

När man läser på nätet så är det lätt att tro att skillnaderna mellan olika kameror är enorma. Så är inte fallet. Faktum är att även om man jämför dagens kameror med de som är 5 år gamla så är skillnaderna inte enorma, även om de finns där (utvecklingen går ju trots allt frammåt).
Du kan alltså, mer eller mindre, köpa vilken kamera som helst utan de som är "innevarande" generation och få bildkvalitet som är "top knotch", eftersom skillnaderna i praktiken är väldigt liten om man jämför i situationer som har någon som helst slags verklighetsförankring.
Är du nöjd med bildkvaliteten från en kamera idag finns det ingen som helst anledning att tro att du skulle vara missnöjd om 5 år. Kameran kommer att fortsätta att ta precis lika bra bilder (rent tekniskt) till den dör.
Inte ens mellan APS-C och "fullformat" är skillnaden _enorm_ i bildkvalitet i dagsläget. Objektiven påverkar bildkvaliteten avsevärt mycket mer än skillnaden mellan kamerahusen.

Även om du köper en riktigt bra kamera idag så är däremot risken stor att du kommer börja "dregla" efter nytt redan innan 5 år har gått, för att prylnissen i dig vaknar till liv. Så även om du köper tex en D700 eller 5DMkII idag är risken stor att du kommer att vilja uppgradera ändå, eftersom gräset alltid är grönare på andra sidan. Ser man det ur det perspektivet är det inte alls så dumt att köpa ett billigare hus idag och sedan ta i rejält när du köper nästa och vet lite mer vad du vill ha och vad du tycker är viktigt osv. Det som du bör bestämma dig för redan nu är om du vill köra APS-C eller FF, för det är inte så smart att köpa det ena nu och sedan behöva byta stora delar av objektivparken om du byter senare.
Det är åxå bra att fundera över vilket system man tror passar en bäst. Vilket har de objektiv man tror sig behöva och vad kostar de?

Många tror åxå att de behöver värre kamera än de behöver. Man ser rätt ofta bilder som ser ut som skit som är tagna med tex D3x av människor med för mycket pengar som köpt kameran ifråga bara för att de kan. Att de sedan inte kan fotografera är en helt annan sak. Likaledes ser man åxå ofta helt otroliga bilder tagna med de enklaste kamerorna som hållits av människor med kunskap och talang.

För att summera det hela, så tycker jag inte att du ska fundera så himla mycket. 600D eller D5100 från Nikon är mycket bra kameror. D5100 har nog något bättre bildkvalitet om man ska vara petig.
Du har ju även D7000 och 7D, men bildkvaliteten är inte bättre på dessa, utan det är funktioner du får extra för pengarna.
Sedan har du ju D700 och 5DMkII om du väljer FF, men JAG tycker personligen att det är onödigt, även om det inte behöver bli så enormt mycket dyrare på det stora hela.
I din sits hade jag valt en D5100 med en bra normalzoom.

Permalänk
Hedersmedlem

Och även här kan man då vara petig och säga att 600D är lite bättre om man t ex skall använda skärmen att fokusera manuellt då Nikon har fel format på sin skärm som gör att bilden blir mindre på själva fotot. Men sedan är D5100 bra mycket bättre än 600D om man skall fota många bilder i rad då den har en större buffert...;)

Sedan är det inte alltid säkert att en nyare modell är bättre på allt, där t ex Nikon tog bort stödlinjerna från sökaren i D5100 som fanns i D5000 och 60D som fick plastkropp istället för metall som hos föregångarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Vill du ha "top knotch" så är det väl D3s som gäller, typ. Eller mellanformat, men då snackar vi pengar som man får en rätt juste bil för...

När man läser på nätet så är det lätt att tro att skillnaderna mellan olika kameror är enorma. Så är inte fallet. Faktum är att även om man jämför dagens kameror med de som är 5 år gamla så är skillnaderna inte enorma, även om de finns där (utvecklingen går ju trots allt frammåt).
Du kan alltså, mer eller mindre, köpa vilken kamera som helst utan de som är "innevarande" generation och få bildkvalitet som är "top knotch", eftersom skillnaderna i praktiken är väldigt liten om man jämför i situationer som har någon som helst slags verklighetsförankring.
Är du nöjd med bildkvaliteten från en kamera idag finns det ingen som helst anledning att tro att du skulle vara missnöjd om 5 år. Kameran kommer att fortsätta att ta precis lika bra bilder (rent tekniskt) till den dör.
Inte ens mellan APS-C och "fullformat" är skillnaden _enorm_ i bildkvalitet i dagsläget. Objektiven påverkar bildkvaliteten avsevärt mycket mer än skillnaden mellan kamerahusen.

Även om du köper en riktigt bra kamera idag så är däremot risken stor att du kommer börja "dregla" efter nytt redan innan 5 år har gått, för att prylnissen i dig vaknar till liv. Så även om du köper tex en D700 eller 5DMkII idag är risken stor att du kommer att vilja uppgradera ändå, eftersom gräset alltid är grönare på andra sidan. Ser man det ur det perspektivet är det inte alls så dumt att köpa ett billigare hus idag och sedan ta i rejält när du köper nästa och vet lite mer vad du vill ha och vad du tycker är viktigt osv. Det som du bör bestämma dig för redan nu är om du vill köra APS-C eller FF, för det är inte så smart att köpa det ena nu och sedan behöva byta stora delar av objektivparken om du byter senare.
Det är åxå bra att fundera över vilket system man tror passar en bäst. Vilket har de objektiv man tror sig behöva och vad kostar de?

Många tror åxå att de behöver värre kamera än de behöver. Man ser rätt ofta bilder som ser ut som skit som är tagna med tex D3x av människor med för mycket pengar som köpt kameran ifråga bara för att de kan. Att de sedan inte kan fotografera är en helt annan sak. Likaledes ser man åxå ofta helt otroliga bilder tagna med de enklaste kamerorna som hållits av människor med kunskap och talang.

För att summera det hela, så tycker jag inte att du ska fundera så himla mycket. 600D eller D5100 från Nikon är mycket bra kameror. D5100 har nog något bättre bildkvalitet om man ska vara petig.
Du har ju även D7000 och 7D, men bildkvaliteten är inte bättre på dessa, utan det är funktioner du får extra för pengarna.
Sedan har du ju D700 och 5DMkII om du väljer FF, men JAG tycker personligen att det är onödigt, även om det inte behöver bli så enormt mycket dyrare på det stora hela.
I din sits hade jag valt en D5100 med en bra normalzoom.

Ungefär så med det mesta idag, problemet är att de flesta aldrig kommer att se skogen, träden är i vägen...
Högtalare är ett riktigt bra exemel, där är marknadsföringen stenhård men egentligen är ljudet inte så mycket annorlunda om du tar en passiv högtalare anno 1970 och en lanserad idag.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt majoriteten av pengarna på optik. Jag tror du kommer ha mycket mer nöje av kvalitetsoptik än ett fräsigt hus. Hade du tänkt att lägga runt 10kkr för kamera+optik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Sedan är det inte alltid säkert att en nyare modell är bättre på allt, där t ex Nikon tog bort stödlinjerna från sökaren i D5100 som fanns i D5000 och 60D som fick plastkropp istället för metall som hos föregångarna.

Detta är traditionell japansk marknadsstrategi. Man tillför något nytt i en ny modell samtidigt som man tar bort något befintligt. Sedan kan man i nästa generation återinföra den tidigare borttagna funktionen som något nytt och sensationellt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så även om man köper ett billigt kamerahus och slänger på ett bra objektiv på det så kan man ta "proffsbilder". Det som främst skiljer kamerahus emellan är funktioner, inställningsmöjligheter, anpassningsbarhet, seriebildshastighet, byggkvalité/material, ISO-hantering och upplösning.
Tycker absolut du ska lägga mindre pengar på hus och mer på optik istället.
Det är alltid bättre att köpa ett billigare kamerahus som först kamera, både för att se om man verkligen har intresse för det och för att instegskameror är lite enklare att lära sig som första kamera.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts får du mest bildkvalité om du väljer bästa möjliga optik. Kamerahus kommer och går medan man ofta har kvar sitt glas. Fin optik håller också andrahandvärdet mkt bättre ett kamerahus, som ju är späckat med elektronik vilket relativt snabbt blir förlegat, om man nu jämför med optik.

Nikon AF-S 17-55/2.8 G ED är fin om du inte skall gå över till FX. Annars är Nikon 16-85vr också ganska fin, förutsatt att du kan leva med lite ljussvagare optik. Bildkvalitetsmässigt lär dessa två annars vara snarlika.

Om du nu köper optik för 13kkr finns kanske inte så mkt pengar kvar till dyrare hus som t ex Nikon D7000. Till en början kan du säkert leva med ett lite billigare som t ex D90. Finns även D5100, som ju har samma sensor som D7000, men denna har inte samma ergonomi som D7000 eller D90.

Permalänk

Valde själv en 60D mest pga greppet, den ligger perfekt i mina händer. 600D kändes jobbig att hålla i trots att den är mycket lättare. För att inte tala om Nikons kameror i samma prisklass, urk... Men smaken är som baken.
60D ska också ha mycket bättre batteritid. Köpte den med objektivet 17-85 vilket fungerar bra, tyst focus och IS fungerar bra men det är inte speciellt ljuskänsligt. Tog det som en tillfällig lösning tills jag vet vad för objektiv jag egentligen vill ha.

Jag är också en sådan som tittar väldigt mycket på reviews men till slut så valde jag den som jag tycker bäst om att jobba med, bildkvaliteten är ändå bra vilken man än väljer. Nu sitter man och stirrar sig blind på objektiv istället...

Visa signatur

Intel i7 2600k med Noctua NH-D14, Asus P8Z68-V Pro, 16GB XMS3 1600Mhz, Asus HD6870, Intel SSD 510 m.m

Permalänk
Rekordmedlem

10000+ är vad du ska budgetera för varje riktigt bra optik (som du inte ska känna att du behöver byta ut i framtiden) om du vill ha bra bilder tekniskt sett, kamerahuset är den del som spelar minst roll, optik o fotograf är viktigast.
Skaffa 3 bra zoomar som täcker in ca 10-200mm/f2.8 och ett fast 300/400mm f2.8-4, sedan några bra blixtar och sist 1-2 kamerahus, då har du grunderna till nått som ger bra bildkvalitet för de flesta situationer , det kostar inte 10kkr snarare 100kkr, men då har du en utrustning som är bra på det mesta, ev får man komplettera med någon specialoptik eller blixt, ringblixtar och macrooptiker är tex trevliga till porträtt o närbilder, man kan få billigare delar totalt sett om man vet vad man vill syssla med lite mera specifikt.

Men 10kkr , då får du utrustning som är ok men inte "bra" på något, kamerahusen duger, men optiken når inte fram, den begränsar tekniskt, men frågan är väl egentligen om du som fotograf är bra nog att utnyttja utrustningen till dess gräns, jag tror inte det, jag har sett vad man kan åstadkomma med en Nikon d50 med 18-55 kitoptiken när man är riktigt duktig och det var väldigt bra bilder fastän utrustningen är "simpel"

Där det brister är nog oftast hos fotografen, foto har blivit väldigt mycket kamerahusteknik, men det är oftast den tekniskt minst intressanta delen, optik o ljussättning är tekniskt viktigast, man ska lära sig att bedöma kontrastomfång o dyl, zonsystemet http://sv.wikipedia.org/wiki/Zonsystem funkar lika bra idag som när det uppfanns, bara tekniken att framställa bilden har ändrats, ansel adams tog bra bilder utan en massa finesser på sina kameror .... och adams idag levande "lärjunge" http://www.johnsexton.com/ john sexton är rätt bra han också.
Så att lära sig att fotografera är ofta något man glömmer bort, och det är ofta en mycket viktig pusselbit för att få bra bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att komma dragande med att man måste lägga 100kkr för att få en utrustning som är okej när någon ska köpa sin första systemkamera känns väl nästan lite löjligt. Det stämmer heller inte alls att man måste lägga 10kkr på ett objektiv för att få bra optisk prestanda. Det beror såklart på vilken brännvidd det handlar om men tar man en normalzoom så ´finns det dylika som presterar bra optisk och är ljusstarka för ca 4000kr och uppåt. Behöver man inte ljusstyrkan kommer man ännu billigare undan. Det man får när man köper ett dylikt objektiv för 10kkr+ är inte bättre bildkvalitet utan byggkvalitet/robusthet och vädertätning. Mitt Nikon 17-55 är tex inte bättre optiskt än min Nikon 18-70 vad gäller skärpa, CA, osv (17-55:an har något mindre vinjettering). 18-70:n har dessutom mycket bättre bokeh. Då pratar vi objektiv för 15kkr resp 3kkr (vilket är vad de kostade när båda fanns på marknaden).
Visst håller jag med om att optiken är viktigare än kamerahuset i de flesta fall, men de billigare objektiven idag är faktiskt inte så dåliga som många prylsnobbar vill göra gällande. Visst finns det skillnader, även verkliga sådana, men många av skillnaderna är placebo, helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem

Att få foto att bli en materialsport är inga problem om man har en ekonomi som tillåter det. Ska man ha bra objektiv som täcker alla områden som man själv gillar så blir det dyrt. Att lägga 20k kr på ett objektiv är inga problem. Bara att täcka området 14-200mm med tre objektiv kostar i runda slängar 50k kr om man ska köra proffsoptik hela vägen.

Lägg sen till ett eller två kamerahus i semiproffsklass och det närmar sig 100k kr.

MEN.. man måste inte ha allt detta. Men inriktar man sig mot djur och natur och ska vara ute i skymning och gryning så är ett 400/2,8 bra mycket mer användbart än en ljussvagare telezoom med bländare 5,6 i längsta teleläget. Kostar gör det ju.. men vad gör man om det handlar om skillnaden mellan användbar bild och ingen bild alls? Hobbys är ju till för att lägga pengar på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Att komma dragande med att man måste lägga 100kkr för att få en utrustning som är okej när någon ska köpa sin första systemkamera känns väl nästan lite löjligt. Det stämmer heller inte alls att man måste lägga 10kkr på ett objektiv för att få bra optisk prestanda. Det beror såklart på vilken brännvidd det handlar om men tar man en normalzoom så ´finns det dylika som presterar bra optisk och är ljusstarka för ca 4000kr och uppåt. Behöver man inte ljusstyrkan kommer man ännu billigare undan. Det man får när man köper ett dylikt objektiv för 10kkr+ är inte bättre bildkvalitet utan byggkvalitet/robusthet och vädertätning. Mitt Nikon 17-55 är tex inte bättre optiskt än min Nikon 18-70 vad gäller skärpa, CA, osv (17-55:an har något mindre vinjettering). 18-70:n har dessutom mycket bättre bokeh. Då pratar vi objektiv för 15kkr resp 3kkr (vilket är vad de kostade när båda fanns på marknaden).
Visst håller jag med om att optiken är viktigare än kamerahuset i de flesta fall, men de billigare objektiven idag är faktiskt inte så dåliga som många prylsnobbar vill göra gällande. Visst finns det skillnader, även verkliga sådana, men många av skillnaderna är placebo, helt klart.

Nu var det ju så att frågeställningen var om man blev nöjd eller måste uppgradera, och för att slippa uppgradera så bör man köpa bra delar direkt o då blir det dyrt, visst, 10kkr får man delar för, men de är inte så bra att man inte vill uppgradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser att D700 börjar krypa neråt 13-14k begagnat och för dom pengarna tror jag det är väldigt svårslaget. Det är mycket pengar för ett hus men jag personligen har svårt att att jag skulle känna ett behov av att byta ut det inom väldigt lång tid. ISO-prestandan är grym, inga problem att köra auto-iso på 3200 (ibland 6400) och få "brusfria" bilder, fullformat med alla dess fördelar (nackdelar för vissa kanske?), grymt skönt hus som ligger bra i handen och har alla funktioner du kan tänka dig.

Mina tankar bara, tror du kommer ha svårt att hitta någon bättre kamera för dom pengarna.

Permalänk
Medlem

BasseBaba:

Vad är viktigast?
Många talar om funktioner hit, funktioner dit. Det ABSOLUT viktigaste för mig är bildkvalité. Jag vill ha TOP NOTCH! Är så sjukt less på hur dåliga (kan inte beskriva hur dock, i fototermer), bilderna från min kompaktkamera blir. Färgerna ser kassa ut, bilderna är "gryninga", oskarpa, etc etc.

Jag vill ta bilder _nu_ som är extremt bra. En bild går ju bara att ta en gång. Det är föga hjälp att veta att "nästa kamera jag köper när jaginte är nybörjare längre blir bättre".

Foto är en grymt infekterad materialsport! Jag kommer ihåg när de första digitalkamerorna kom för pressfotografer på 90-talet: Min 3mp kamera kostar 500000kr så det gör mig totalt gryyyyym!

Fasiken vad jag inte klarade av dessa människor.

Min åsikt (som nu icke yrkesverksam fotograf) är att ALLA moderna dslr har en bra bildkvalité.

Sen om du söker någon speciell funktion, byggkvalité etc så får du titta på olika modeller vad de erbjuder.

Objektiven är lika viktiga som kamerahuset, men jag tror fortfarande att billigare objektiv "duger" tills man har lärt sig fotografera.

För det viktigaste med fotografering är att ta sig ut ur huset och fotografera.

Att ha en fullformats dslr för 25000kr och objektiv för 25000kr hjälper föga om man bara sitter på forum och pratar om sin e-penis.

Jag har tidigare arbetat med 35mm (analog) film, mellanformat, storformat, dyra dslr:er och jag är supernöjd med bildkvaliten på min Nikon D3100 för 5000kr. Med detta säger jag inte att du inte ska köpa dyrare prylar, utan bara att det är DU som gör bilden, inte e-penisen.

Lycka till.

/Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu var det ju så att frågeställningen var om man blev nöjd eller måste uppgradera, och för att slippa uppgradera så bör man köpa bra delar direkt o då blir det dyrt, visst, 10kkr får man delar för, men de är inte så bra att man inte vill uppgradera.

Vad är det som säger att man måste uppgradera om man inte köper objektiv för minst 10kkr styck? Hemligheten är att köpa saker som är TILLRÄCKLIGT BRA. Vad tillräckligt bra innebär är olika från person till person, men i de allra flesta fall är skillnaden mellan moderat prissatta objektiv och de dyraste avsamma typ otroligt liten vad gäller bildkvalitet. Den går ibland att mäta upp, ibland får man samma mätresultat (ingen skillnad), men inte en chans i h*e att någon skulle kunna se på en bild om den var tagen med en Nikon 18-105, Tamron 17-50/2.8 eller en Nikon 17-55/2.8 genom att bara titta på bilden på ett normalt betraktningsavstånd. Tar man "samma bild" med dem och jämför bilderna sida vid sida i stor förstoringsgrad kommer man att kunna se vissa skillnader, såklart, (inte alltid till det dyraste objektivets fördel dock) men sådana jämförelser är inte så särskilt relevanta för riktiga fotograrer som tar bilder för att titta på och inte för att pixelpeepa.
Nej, det är snarare som Tobias säger, att foto har blivit en infekterad materialsport och man blir nertrampad och förlöjligad om man inte har det allra dyraste. Folk som inte vet bättre tror ju åxå att man kommer att ta så otroligt mycket bättre bilder med de dyraste prylarna, men när de märker att så inte är fallet så skryter de högt och brett om hur bra deras PRYLAR är för att försvara sitt köp inför sig själva. Tänk om de lärde sig att fota istället och bevisade hur bra DE är genom att visa bra bilder istället för att pixelpeepa, men så är sällan fallet.
Jag är själv ganska petig med bildkvaliteten, men har inte mer än ett objektiv som har ett nypris på 10kkr eller mer, dvs mitt 17-55/2.8 och det köpte jag inte för att det hade så himla mycket bättre bildkvalitet än mitt 18-70, utan för att jag ville ha bättre ljusstyrka och jag fick möjlighet att köpa ett väldigt billigt. Annars hade det blivit Tamron 17-50/2.8 eller sigma 18-50/2.8 som är fullt tillräckligt bra (Sigman är iofs LITE mjukare på full öppning).

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är en stor vän av att lära sig hantverket, som du kanske förstår om du läser, kamerahuset är det som är minst viktigt tekniskt sett för i princip de flesta som fotar, alla kameror från 10Mpixel är ganska bra, sportjournalister o dyl som behöver extrem snabbhet undantaget, ljussättning/planering är det viktigaste, man får rigga blixtar eller rekognoscera innan o sedan gå ut o sätta sig o vänta på ljuset, man kan räkna ut i vilka riktningar sol o måne finns så man kan se vilka dagar man kan hoppas på bra förhållanden för ett visst motiv. kompass, gps, vattenpass o gradskiva är kanske inte de saker som alla fotonissar använder (tyvärr)
Man måste lära sig grunderna för att kunna leka vidare själv, och man behöver ljusstark optik för att kunna få suddiga bilder eller ja.. kort skärpedjup, att ta skarpa bilder är lätt , men att ta suddiga är svårt och att dessutom få lagom kontrast i dem är ännu svårare. Jag lär mig hela tiden mera saker o ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Vidare så börjar jag ju förstå att objektiven är viktiga, men återigen resonerar jag som så, att världens bästa objektiv ändå inte kan väga upp ett "sämre" hus/sensor..
Huset kommer ju alltså sätta en gräns för vad jag i framtiden kan uppnå med diverse olika objektivinköp, och därför vill jag nog hellre ändå (även om det inte ger mig mina top-notch bilder precis nu ... ) börja med att köpa ett hus som håller för framtida krav och objektivinköp.

Här tycker jag att du tänker på fel håll, även om det du säger stämmer. Ett dåligt objektiv kommer aldrig ge ett bra hus rättvisa. Det är även så att ett kamerahus har en begränsad livslängd, slutaren kommer tillslut gå sönder t.ex. Tekniken går även den framåt, även om ditt hus inte kommer vara sämre om fem år än vad det är idag så kommer de nya husen erbjuda mindre brus och fler funktioner vilket kan göra det värt med en uppgradering. Med tanke på att alla kamerahus idag ger väldigt bra bildkvalitet och största skillnaden är mellan fullformat eller cropsensor, så är det objektiven som ger största skillnaden.

Men, man ska ändå inte snåla på kamerahuset så man inte får med de funktioner man behöver. Handhavandet är extremt viktigt för att få ta del av alla fördelarna med en systemkamera. En kamera som ligger bra i handen och som har alla funktioner och inställningar lättillgängliga gör fotandet mycket roligare och effektivare en en kamera som ligger dåligt i handen och som kräver att man går in i menyer och ändrar inställningar. Jag började fota med en Nikon D40x, instegssegment, ett inmatningshjul etc, en kamera som inte är snabbarbetet helt enkelt. Uppgraderade senare till en Canon 40D vilket gjorde att jag började fota mer och tyckte det var roligare. Bildkvaliteten är snarlik även om Canonen har något bättre brusegenskaper. Den stora skillnaden ligger i handhavandet och i hur kameran ligger i handen. 40D passar kanon i mina händer och den är rejält snabbarbetad eftersom man har snabbknappar och dubbla inmatningshjul. Toppdisplayen är också den bra att ha för att snabbkolla inställningar. Det är framförallt detta som gör att det kan vara värt att gå ett steg över instegssegmentet.

Det finns ju även en del andra funktioner som snabbare seriebildtagning och mer avancerat autofokussystem som kan vara värt att lägga pengar på. Visst kan det kännas bra att ha dessa funktioner om man är ute efter det bästa, men i praktiken är det inget som behövs särskilt ofta för en nybörjare. Börjar man däremot fota fåglar i flykt (då behövs även svindyr optik för att komma tillräckligt nära) kan det börja bli tal om måsten för dessa funktioner.

Det finns också fler tillbehör än bara objektiv som kommer att äta upp din plånbok och din tid, så även om du har ett enkelt hus kommer du att kunna göra väldigt mycket genom att utöka systemet

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

...
Många talar om funktioner hit, funktioner dit. Det ABSOLUT viktigaste för mig är bildkvalité. Jag vill ha TOP NOTCH!
Om ja, vad bör jag köpa?[/B]
...

Utifrån ovanstående tolkar jag det som om han inte nöjer sig med det billigaste. Kan hända att det är dumt att rata det billigaste, men tyvärr håller billigare optik ingen top notch kvalité… Men bildkvalitetsmässigt finns det säkert en några som kommer nära de dyrare, men förmodligen kommer den fortfarande inte kännas lika bra som det dyrare alternativet - pga önskan eller tro om att det dyrare alltid presterar bättre…