Nvidia Tegra 4 utrustas med åtta kärnor, DX11-grafik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Tegra 4 utrustas med åtta kärnor, DX11-grafik

Nvidia tuffar på med mobilsatsningen Tegra och enligt de senaste ryktena blir den fjärde versionen kraftfullare än någonsin med upp till åtta kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Go Nvidia hoppas på att snart kunna spela Minecraft på en Surfplatta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på nyttan i att proppa in 8 kärnor i en mobil enhet utan vettig input. Vad ska all denna beräkningskraft användas till? Accelerering av det grafiska flyttas alltmer till grafikkretsen, applikationer för mobiler/tablets är oftast väldigt primitiva. Vilken typ av program ska kunna arbeta på 8 kärnor?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag funderar lite på nyttan i att proppa in 8 kärnor i en mobil enhet utan vettig input. Vad ska all denna beräkningskraft användas till? Accelerering av det grafiska flyttas alltmer till grafikkretsen, applikationer för mobiler/tablets är oftast väldigt primitiva. Vilken typ av program ska kunna arbeta på 8 kärnor?

När kraften kommer, kommer antagligen även de mer krävande applikationerna.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

När kraften kommer, kommer antagligen även de mer krävande applikationerna.

Det har man sagt om konsumentdatorer i... många år. Hur många kan verkligen dra nytta av sin quadcore trots att det i princip har varit standard för alla datorer det senaste året?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Känns lite önsketänkande när man ser core2duo så långt ner på prestanda statistiken.

Permalänk
Medlem

Folding on the go? XD

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Jag funderar lite på nyttan i att proppa in 8 kärnor i en mobil enhet utan vettig input. Vad ska all denna beräkningskraft användas till? Accelerering av det grafiska flyttas alltmer till grafikkretsen, applikationer för mobiler/tablets är oftast väldigt primitiva. Vilken typ av program ska kunna arbeta på 8 kärnor?

"Den kraftfullare versionen är tänkt att användas i surfplattor, netbooks och ultraportabla bärbara datorer på upp till 13,3 tum." Så med andra ord kommer den åttakärniga varianten inte till mobiler. Men som du säger kan man undra vad man ska med åtta kärnor till? Men är den hyfsat strömsnål så varför inte. Tänk ett mini-ITX moderkort med en åttakärnig Tegra 4 fränt. Förutsatt att där kommer mini-ITX moderkort då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det har man sagt om konsumentdatorer i... många år. Hur många kan verkligen dra nytta av sin quadcore trots att det i princip har varit standard för alla datorer det senaste året?

What vad menar du? Jag kör min quadcore i 100% över natten nästintill varje natt, skulle villja ha 10 burkar till med quad lr mer i

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Gillar namnen Superman, Batman, Volverine, Ironman ftw!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Den kraftfullare versionen är tänkt att användas i surfplattor, netbooks och ultraportabla bärbara datorer på upp till 13,3 tum." Så med andra ord kommer den åttakärniga varianten inte till mobiler. Men som du säger kan man undra vad man ska med åtta kärnor till? Men är den hyfsat strömsnål så varför inte. Tänk ett mini-ITX moderkort med en åttakärnig Tegra 4 fränt. Förutsatt att där kommer mini-ITX moderkort då.

Läs lite noggrannare nästa gång, i meningen skriver han "mobila enheter". Inte specifikt mobiltelefoner.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det finns ju knappt nån poäng med dubbelkärniga processorer till mobila enheter och nu ska de knô in åtta stycken.. Hade hellre sett en förädling av arkitekturen där varje generation sänker energiförbrukningen med 20 %.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Den kraftfullare versionen är tänkt att användas i surfplattor, netbooks och ultraportabla bärbara datorer på upp till 13,3 tum." Så med andra ord kommer den åttakärniga varianten inte till mobiler. Men som du säger kan man undra vad man ska med åtta kärnor till? Men är den hyfsat strömsnål så varför inte. Tänk ett mini-ITX moderkort med en åttakärnig Tegra 4 fränt. Förutsatt att där kommer mini-ITX moderkort då.

Mobila enheter innefattar alla ovanstående, inte bara mobiltelefoner.

Jag förstår bara inte vitsen med enorm (relativt) beräkningskapacitet i enheter som är lättviktsklienter. Ingen gör tunga beräkningar på en ultraportabel dator idag och ingen kommer att göra tunga beräkningar på en ultraportabel dator imorgon. Det är inte ett syfte en mobil enhet ska fylla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Mobila enheter innefattar alla ovanstående, inte bara mobiltelefoner.

Jag förstår bara inte vitsen med enorm (relativt) beräkningskapacitet i enheter som är lättviktsklienter. Ingen gör tunga beräkningar på en ultraportabel dator idag och ingen kommer att göra tunga beräkningar på en ultraportabel dator imorgon. Det är inte ett syfte en mobil enhet ska fylla.

Allt behöver ju inte vara nödvändigt
Jag skulle uppskatta om jag kunde ha med mig en ultrabärbar, någon säger "fixa det här och det här i Photoshop", och kunna göra det snabbt som f*n när man sitter på bussen eller något

Permalänk
Medlem

Det är tur att det finns andra som ser behovet så att inte en enda persons åsikt hindrar utvecklingen.

Högre prestanda resulterar vanligtvis i lägre strömförbrukning då snabbare utfört arbete gör att processorn tillbringar mer tid i djupaste strömsparläge.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mobila enheter innefattar alla ovanstående, inte bara mobiltelefoner.

Jag förstår bara inte vitsen med enorm (relativt) beräkningskapacitet i enheter som är lättviktsklienter. Ingen gör tunga beräkningar på en ultraportabel dator idag och ingen kommer att göra tunga beräkningar på en ultraportabel dator imorgon. Det är inte ett syfte en mobil enhet ska fylla.

Håller med dig till viss del. Det kommer alltid finnas stationära datorer med enormt mycket större beräkningskapacitet, vilket kommer göra att allt kraftigare program som kan ta vara på beräkningskraften kommer skapas och endast fungera på de stationära arbetsstationerna.

Dock skulle jag nog vara lite försiktig med att döma ut ultraportabla datorers möjligheter i framtiden. Med utvecklingen kommer (med största sannolikhet) nya användningsområden. "640K ought to be enough for anybody", eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är tur att det finns andra som ser behovet så att inte en enda persons åsikt hindrar utvecklingen.

Högre prestanda resulterar vanligtvis i lägre strömförbrukning då snabbare utfört arbete gör att processorn tillbringar mer tid i djupaste strömsparläge.

6 kärnor av 8 som inte används resulterar i mer kisel än nödvändigt och därmed ett högre pris. När det kommer till mobila enheter så tvivlar jag starkt på att 8 kärnor samtidigt kommer användas. Det handlar inte om att hindra utvecklingen, det handlar om att prioritera det nödvändiga.

Skrivet av Cellomannen:

Allt behöver ju inte vara nödvändigt
Jag skulle uppskatta om jag kunde ha med mig en ultrabärbar, någon säger "fixa det här och det här i Photoshop", och kunna göra det snabbt som f*n när man sitter på bussen eller något

Min ultraportabla Asus klarar Photoshop utan problem med sin tvåkärniga processor. Skärmen är dock usel vilket gör att det är meningslöst att arbeta i Photohop med den. Min poäng är att det inte krävs 8 kärnor (ens 4) för att hantera Photoshop eller de flesta andra program som man kan behöva göra on the fly.

Skrivet av Flygfisk:

Dock skulle jag nog vara lite försiktig med att döma ut ultraportabla datorers möjligheter i framtiden. Med utvecklingen kommer (med största sannolikhet) nya användningsområden. "640K ought to be enough for anybody", eller?

Ingen har sagt att 640K ought to be enough for anybody. De senaste åren har vi inte sett någon explosionsartad användning av flertrådade applikationer för konsumenter, trots att nästan alla datorer som säljs har en quad. Det är en sak att inte kunna utnyttja kraften, men en helt annan att ha program som inte behöver kraften. Mjukvara för konsumenter försöker inte ens jaga ikapp hårdvaran, det finns i princip inget behov.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mobila enheter innefattar alla ovanstående, inte bara mobiltelefoner.

Jag förstår bara inte vitsen med enorm (relativt) beräkningskapacitet i enheter som är lättviktsklienter. Ingen gör tunga beräkningar på en ultraportabel dator idag och ingen kommer att göra tunga beräkningar på en ultraportabel dator imorgon. Det är inte ett syfte en mobil enhet ska fylla.

Till stor del har det med spel att göra, skulle jag säga. Annat behöver man egentligen inte mer prestanda till än vad exempelvis Galaxy S2 erbjuder redan idag.

Skulle vara strömsnålare enheter i så fall.

Permalänk
Citat:

Min ultraportabla Asus klarar Photoshop utan problem med sin tvåkärniga processor. Skärmen är dock usel vilket gör att det är meningslöst att arbeta i Photohop med den. Min poäng är att det inte krävs 8 kärnor (ens 4) för att hantera Photoshop eller de flesta andra program som man kan behöva göra on the fly.

Det finns inga program nu, nej. Men man hade inte behövt en tvåkärnig Asus 1985 heller för att fixa MacPaint och Word och sånt.

Jag håller faktiskt lite med dig, om de släppte den nu skulle det bara vara onödigt. Men vem vet om fem år?
Folk kanske vill sitta och redigera sin egenfilmade 3D-film med sin surfplatta, och då går det

Och sen, om det går, varför inte?

Permalänk
Medlem

Lägre strömförbrukning>mer prestanda i mobiler IMO. Mer prestanda behöver jag inte, bättre batteritid hade varit mycket mer attraktivt.

Permalänk
Medlem

64 CUDA(liknande) kärnor i mobilen skulle inte vara helt fel. Kan föreställa mig sitta och spela spel som Fallout: New Vegas eller liknande på max inställningar på telefonen.

Permalänk

Alltid intressant att höra hur teknikfientliga folk på en datorentusiast-sida är.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Detta i en Windows 8 platta vore perfekt!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Alltid intressant att höra hur teknikfientliga folk på en datorentusiast-sida är.

Precis :/ Sjukt. Bara för att det finns prestanda monster som dessa, så betyder ju inte det automatiskt att det inte kommer finnas strömsnålare varianter. Och, hellre att det finns _möjligheten_ att utveckla applikationer som kan ta nytta av dessa, istället för att smarta personer med grymma ideér sitter där och "fan, om jag hade haft en enhet som var så och så och hade det och det, så hade jag kunnat förverkliga det här...".

Sen om batteritiden, det kommer ju inte vara ett problem i framtiden. Troligen kommer alla mobila enheter ha trådlös laddning, och i princip vars du än går kommer den enkelt kunna laddas. Kläder som alstrar energi när du rör dig och laddar dina enhter när du har dom i fickorna, små bärbara solpaneler som kan ladda allt snabbare när det krävs, det mesta laddar dina enheter när du lägger ner dom, t.ex. på bord, bänkar, whatever. Så klart 10-20 år fram i tiden, men ditåt det kommer gå.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Precis :/ Sjukt. Bara för att det finns prestanda monster som dessa, så betyder ju inte det automatiskt att det inte kommer finnas strömsnålare varianter. Och, hellre att det finns _möjligheten_ att utveckla applikationer som kan ta nytta av dessa, istället för att smarta personer med grymma ideér sitter där och "fan, om jag hade haft en enhet som var så och så och hade det och det, så hade jag kunnat förverkliga det här...".

Sen om batteritiden, det kommer ju inte vara ett problem i framtiden. Troligen kommer alla mobila enheter ha trådlös laddning, och i princip vars du än går kommer den enkelt kunna laddas. Kläder som alstrar energi när du rör dig och laddar dina enhter när du har dom i fickorna, små bärbara solpaneler som kan ladda allt snabbare när det krävs, det mesta laddar dina enheter när du lägger ner dom, t.ex. på bord, bänkar, whatever. Så klart 10-20 år fram i tiden, men ditåt det kommer gå.

Om dom gör ett energisparläge med "tegra 4" så att den bara kör en kärna i vanliga fall sen aktiverar 8 känor bara när det behövs tex om man spelar, då blir den nog ganska energi effektiv. (:

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mobila enheter innefattar alla ovanstående, inte bara mobiltelefoner.

Jag förstår bara inte vitsen med enorm (relativt) beräkningskapacitet i enheter som är lättviktsklienter. Ingen gör tunga beräkningar på en ultraportabel dator idag och ingen kommer att göra tunga beräkningar på en ultraportabel dator imorgon. Det är inte ett syfte en mobil enhet ska fylla.

Nej såklart man inte gör...idag..men imorgon? perhaps

Underskatta inte utvecklingen, just saying

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

64 CUDA(liknande) kärnor i mobilen skulle inte vara helt fel. Kan föreställa mig sitta och spela spel som Fallout: New Vegas eller liknande på max inställningar på telefonen.

Haha, 1080p på en 4"

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Till stor del har det med spel att göra, skulle jag säga.

Spel är dåliga på att utnyttja flera kärnor, det ligger i kodens natur. Spel är sekventiella och sekventiella program är svåra att dela upp i parallella trådar. Undantaget är grafikrendering, men det sköts av grafikkortet.

Skrivet av Cellomannen:

Det finns inga program nu, nej. Men man hade inte behövt en tvåkärnig Asus 1985 heller för att fixa MacPaint och Word och sånt.

Jag håller faktiskt lite med dig, om de släppte den nu skulle det bara vara onödigt. Men vem vet om fem år?
Folk kanske vill sitta och redigera sin egenfilmade 3D-film med sin surfplatta, och då går det

Och sen, om det går, varför inte?

Om fem år kan det mycket väl vara så att det har blivit ett paradigmskifte där konsumenter efterfrågar krävande, avancerad mjukvara i stor skala, men Tegra 4 är inte 5 år bort, snarare 1-1½ år bort. Och varför inte? Ja, det leder till dyrare produkter för oss som konsumerar teknik utan att produkterna blir bättre i praktiken.

Skrivet av TMO KOTOR:

Alltid intressant att höra hur teknikfientliga folk på en datorentusiast-sida är.

Teknikfientlig? Om du syftar på mina inlägg så är det nog en bristande läsförmåga som får dig att dra den slutsatsen. Teknik och utvecklingar handlar inte bara om att pressa in fler och fler kärnor. Snabb hårdvara behöver krävande mjukvara och krävande mjukvaror är något vi saknar på konsumentfronten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Synd att det är så lång bort, får hoppas Kal-El duger till nästa generations transformer då tegra2 verkar för seg för driva 1280x800 idag.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det har man sagt om konsumentdatorer i... många år. Hur många kan verkligen dra nytta av sin quadcore trots att det i princip har varit standard för alla datorer det senaste året?

Som sagt, det är inte svårt att få en quad-core att svettas i dagens läge.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC