Laptop som server? + Ubuntu Deskt > Serv

Permalänk
Medlem

Laptop som server? + Ubuntu Deskt > Serv

Eftersom jag inte får igång den datorn jag hade tänkt använda som server funderar jag på att använda en gammal laptop istället.

Man får ju en del fördelar med en laptop, tex. får man inbyggd UPS + enkel åtkomst till skärm/tgb om det skulle behövas.

Frågan är bara om en laptop klarar av att gå 24/7 under en längre tid. Jag tänker att kylning och så kan vara lite för klent.

Sen undrar jag vad jag ska tänka på när jag gör om den nuvarande ubuntu installationen till server (jag orkar inte installera om). Att installera serverapplikationer är ju självklart, frågan är om jag behöver installera några fler än dem uppenbara för att få igång det jag vill göra (webserver, ssh och liknande).
Sen ska jag döda X, jag antar att det räcker att ta bort GDM från uppstarten?
Inställning för strömhantering, kommer dem fortfarande gälla eller är dem endast när man kör gdm?
Annat?

Permalänk

Kan ta lite erfarenhet från jobb.
Har en HP 615 liggandes utan panel som kör win7.
Används för att komma åt vissa enklare program via remote desktop, bl.a. outlook.

Inte haft nå problem hittills men livslängd i jämförelse med en ordentlig rackserver är det nog lite skillnad på, för rackserverns fördel.
Den har däremot klarat sig utan omstart sen början på året

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Antar att webbservern bara ska hosta någon random blogg med 10 besökare om året? Driftsäkerheten är nog minimal, även med din inbyggda UPS. Jag hade då aldrig lagt något av värde på den utan kört den som en labb/test-server på sin höjd.

Om jag hade kört en laptop som server så hade jag sett över kylningen iaf. Förmodligen öppnat upp den så mycket som möjligt eller till och med monterat den i ett annat chassi för att öka på ventilationen. För jag antar att den inte behöver vara portabel fortfarande?

Permalänk
Medlem

Kör en 2008 R2 server på en laptop, har den dock bara som test och labb server. Den klarar sig bra, men den blir såklart varm så fort man stressar den lite. Hade inte rekommenderat att köra en 24/7 webbserver på en laptop. Men löser man kylningsproblemet kanske den klarar sig.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk

En sak som är väldigt viktigt angående just värmen är att blåsa rent kylningen från damm.
Räcker med att man blåser in med högtryck in bland ventialtionshålen typ var sjätte månad.
Laptops blir fort fyllda med damm och tappar då direkt kylförmåga.

Vilket är extra viktigt vid 24/7.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle ha förklarat vad jag ska ha servern till...

Den ska dels köra webserver, och främst då hosta en sida jag har gjort för styrning av belysning. Den kommer säkert också att få hosta en websida som berättar lite om den och en demo och liknande.
Sen kommer den att få köra rtorrent + ett webinterface till det.
SSH + FTP för att jag ska kunna administrera den.

Neraddningar från rtorrent kommer att sparas på en nas (kommer inte ihåg vad den heter, men nån segate är det) över samba, ftp eller nått (jag måste kolla vad rtorrent har stöd för).

Möjligtvis något mer, men inget som kommer käka spec. mycket cpu iaf.

Göra rent den kommer jag att göra med jämna mellanrum och möjligtvis skruva bort plasten om jag orkar.
Portabel behöver den inte va, nej.

Tror jag kör på det och så får vi se vad som händer. Någon som har några tips om ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mullvad:

;11175053']En sak som är väldigt viktigt angående just värmen är att blåsa rent kylningen från damm.
Räcker med att man blåser in med högtryck in bland ventialtionshålen typ var sjätte månad.
Laptops blir fort fyllda med damm och tappar då direkt kylförmåga.

Vilket är extra viktigt vid 24/7.

vad är rekommenderade temps på cpun hos en laptop?

Permalänk
Skrivet av Androg:

vad är rekommenderade temps på cpun hos en laptop?

Allt under 70'C fungerar. Över det och det kan slita ganska hårt på prylarna.

Dock verkar det ju inte som att det ska köras speciellt tunga applikationer, vad jag kan se så ska det ju bara flytta information fram och tillbaka (ftp/http/torrent) vilket inte är speciellt cpu-krävande utan begränsas snarare av din uppkoppling (för avändning i lokalt gigabitnätverk begränsas det av hårddiskens hastighet, såvidare du inte kör ssd ).

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Mullvad:

;11175582']Allt under 70'C fungerar. Över det och det kan slita ganska hårt på prylarna.

Dock verkar det ju inte som att det ska köras speciellt tunga applikationer, vad jag kan se så ska det ju bara flytta information fram och tillbaka (ftp/http/torrent) vilket inte är speciellt cpu-krävande utan begränsas snarare av din uppkoppling (för avändning i lokalt gigabitnätverk begränsas det av hårddiskens hastighet, såvidare du inte kör ssd ).

jaha dåså för min laptop har varit på 24/7 sen mars nu med skype, steam, itunes och tunngle körandes konstant och den varmaste kärnan är uppe på 58c vid idle dock 75 vid full load i 30 min :S

Permalänk
Skrivet av Androg:

jaha dåså för min laptop har varit på 24/7 sen mars nu med skype, steam, itunes och tunngle körandes konstant och den varmaste kärnan är uppe på 58c vid idle dock 75 vid full load i 30 min :S

Peakar på 75-85 är inge farligt, utan så länge medeltemp är låg så ökar livslängden.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag har gjort 2 försök genom åren att köra ubuntu server på laptop innan jag byggde en ordentlig WHS. Båda datorerna dog totalt trots att jag gjorde rent dem. Går inte ens att starta dem numera, misstänker moderkorten men har inte felsökt något direkt.

EDIT: Kan tillägga att då var det bara en enkel hemsida med knappt någon trafik...