Permalänk

Vilken skrivare ska jag köpa?

Hej allihop!

Det är dags för mig att köpa en skrivare.
Vad jag letar efter är en skrivare som i princip endast ska användas för att skriva ut svartvitt, alltså vanlig text på blankt papper. Det ska vara så billigt som möjligt, alltså så många utskrifter som möjligt per byte av bläck/laser/osv. Scanner helst också.

Är det bläckstråleskrivare som gäller eller? Alla tips är välkomna!

Wifi och display är endast bonus.

Prisklass: Helst under 1000.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Ska du ha så billiga utskrifter som möjligt, så ska du välja en svart/vit laserskrivare. Bläckstråleskrivarna må vara billig i inköp, men den dag du ska byta bläckpatroner, så är dessa dyra i förhållande till vad skrivaren kostade i inköp. En lasertonner är förvisso ganska dyr i inköp, men räcker i gengälld väldigt länge(ca 1500-2000 utskrifter). Ta en titt på dessa:

Utan scannerfunktion
http://www.dustinhome.se/hp-laserjet-p2055d-a4/product/501019...

Med scannerfunktion
http://www.dustinhome.se/oki-mb260-mfp/product/5010317697

Som du ser så får du lägga på ungefär en tusing till. Ska du komma under 1000kr får du nöja dej med en bläckstråle (med dyrare utrskrifter som följd).

Permalänk

Min 17 år gamla HP Laserjet 4M Plus behöver jag bara byta toner på en gång vart 10:e år, då varje tonerkassett är specad för 6800 utskrifter. Vill du ha så billiga utskrifter som möjligt är en sådan gammal mastodontskrivare ett bra alternativ. Tyvärr har den ingen inbyggd scanner...

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Ska du ha så billiga utskrifter som möjligt, så ska du välja en svart/vit laserskrivare. Bläckstråleskrivarna må vara billig i inköp, men den dag du ska byta bläckpatroner, så är dessa dyra i förhållande till vad skrivaren kostade i inköp. En lasertonner är förvisso ganska dyr i inköp, men räcker i gengälld väldigt länge(ca 1500-2000 utskrifter). Ta en titt på dessa:

Utan scannerfunktion
http://www.dustinhome.se/hp-laserjet-p2055d-a4/product/501019...

Med scannerfunktion
http://www.dustinhome.se/oki-mb260-mfp/product/5010317697

Som du ser så får du lägga på ungefär en tusing till. Ska du komma under 1000kr får du nöja dej med en bläckstråle (med dyrare utrskrifter som följd).

Den utan scannern var väldigt intressant! Men sedan såg jag att en toner för den kostar hela 845 kr! Då är det lika bra att köpa en till skrivare haha! Det kanske blir en sådan, men har du inget annat förslag på en skrivare med scanner för ca 1000 kr? Den andra versionen är helt enkelt för dyr.

Skrivet av Paddan1000:

Min 17 år gamla HP Laserjet 4M Plus behöver jag bara byta toner på en gång vart 10:e år, då varje tonerkassett är specad för 6800 utskrifter. Vill du ha så billiga utskrifter som möjligt är en sådan gammal mastodontskrivare ett bra alternativ. Tyvärr har den ingen inbyggd scanner...

Hehe, men problemet med gamla skrivare brukar ju vara att dem inte fungerar med de nya operativen. Min kusin har en skrivare som det tyvärr inte finns drivrutiner för till Windows 7, pinsamt men sant, HP köpt 2009 tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade tittat närmare på Brothers

ex :
http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/s_level/23770/s_product/HL2250DNZW1 eller
http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/s_level/23840/s_product/MFC7460DNZW1

Kolla upp vad toner kostar innan köp så du får koll på underhålls kostnaden.

Som vanligt gäller det att destu mer funktioner destu större risk för problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Battlehood:

Hehe, men problemet med gamla skrivare brukar ju vara att dem inte fungerar med de nya operativen. Min kusin har en skrivare som det tyvärr inte finns drivrutiner för till Windows 7, pinsamt men sant, HP köpt 2009 tror jag.

Jag kör Windows 7 64 bit och det finns drivrutiner till hela Laserjet 4-serien och alla andra gamla klassiska skrivare jag kan komma på. HP har inget intresse av att sluta göra drivrutiner så länge folk köper deras tonerkassetter. Enda problemet är att man inte kan dra ut Parallellport-till-USB-sladden när datorn är igång, för då tappar datorn bort skrivaren och man får installera om den igen med några snabba musklick.

Billigaste pirattonerkassetten för Laserjet 4 och 5-serien på nordicink.se kostar 350 kr med frakt för 6800 utskrifter. Alltså 5 öre per utskrift, plus papperskostnaden. På Tradera kan man hitta originaltoner ibland för ett ännu lägre pris.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Jag kör Windows 7 64 bit och det finns drivrutiner till hela Laserjet 4-serien och alla andra gamla klassiska skrivare jag kan komma på. HP har inget intresse av att sluta göra drivrutiner så länge folk köper deras tonerkassetter. Enda problemet är att man inte kan dra ut Parallellport-till-USB-sladden när datorn är igång, för då tappar datorn bort skrivaren och man får installera om den igen med några snabba musklick.

Billigaste pirattonerkassetten för Laserjet 4 och 5-serien på nordicink.se kostar 350 kr med frakt för 6800 utskrifter. Alltså 5 öre per utskrift, plus papperskostnaden. På Tradera kan man hitta originaltoner ibland för ett ännu lägre pris.

Kan du länka till någon vettig skrivare i någon av dem serierna? För ca 1000 lappen, inte mycket mer än så.
Annars kör jag på HP LASERJET P2055D som raxxor länkade.

mvh

Permalänk
Skrivet av Battlehood:

Kan du länka till någon vettig skrivare i någon av dem serierna? För ca 1000 lappen, inte mycket mer än så.
Annars kör jag på HP LASERJET P2055D som raxxor länkade.

mvh

De serierna har gått ur handeln och går inte att köpa nya, men det brukar gå att få dem gratis från olika arbetsplatser när de får för sig att de vill uppgradera till färglaser. De dyker också upp på Blocket och Tradera ibland och jag såg en Laserjet 4 plus gå för 10 kr plus 200 kr frakt på Tradera häromdagen.
Men har du inte tid att leta runt är säkert P2055D bra eftersom den kan skriva ut på båda sidorna och har högre upplösning än de gamla skrivarna. Den är marginellt dyrare i drift bara.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.