Permalänk
Medlem

Köpa framtidssäker dator!

radera

Radera
Permalänk
Medlem

med ett 8800gt kommer du inte komma långt graffiskt, inte i närheten av dina krav i alla fall.

Visa signatur

<Dator> Chassi: Fractal Design Torrent | CPU: Amd 9950X3D | CPU Kylare: Noctua NH-D15 G2 | MB: Msi X670E Gaming Plus WIFI | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL30 | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB | GPU: Asus RTX 3080Ti Strix

Permalänk
Medlem

Ah okej, Hade iaf tänkt att som sagt lägga en bra grund med chassi, moderkort, nätagg, minnen också bara köra med 8800gt & Phenom IIx2 555 processorn i något år. Klarade flera av de spelen jag testat bra än så länge. Inge direkt märkvärdiga.. CSS, AOE3, COD4

Permalänk
Medlem

5770 är det jag kan komma och tänka på för en relativt billig peng. X2 är fin.

Köp ett FX-moderkort som har stöd för Bulldozer. typ 300kr mer men mycket mer framtisdsäkert.

Permalänk

Tyckte dom sa i fredagspanelen eller som jag tolkade det så var det ingen större idé med att vänta in Bulldozer utan att det är lika bra att köra på en Sandybridge.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Glöm det där med kunna uppgradera i ca 5 år framöver, kommer knappast vara möjligt, om du skaffar maximalt modernt idag så kanske man ska räkna på max 2 år att det mesta kan uppdateras, ditt paket på inet är redan gammalt, och redan ganska snart kommer nya CPU inte passa i det, finns några modeller av moderkort där bulldozer kommer funka i, men OBS med vissa begränsningar.

Just i dagsläget är det Intel Sandy bridge som är modernast och ger mest prestanda för pengarna, och kommer iallafall gå att uppgraderas under nästa år.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ganska framtisäker låda. Och så går den inte så mycket över dom flestas prislapp...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/630913/ganska-framtidsaker-p...

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4X3R:

Ganska framtisäker låda. Och så går den inte så mycket över dom flestas prislapp...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/630913/ganska-framtidsaker-p...

Du glömde en http://www.inet.se/artikel/5315118/ocz-ssd-revodrive-3-x2-480...

Men för att gå on topic, att köpa en dator idag som ska gå att uppgradera i 5 år framöver går inte. Om du köper det bästa på marknaden idag så är det omodernt om ett år, köper du såna delar som du är inne på så är de redan på väg att fasas bort från marknaden och då försvinner även uppgraderingsmöjligheterna om du inte vill leta begagnat om ett par år.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hej! Hade tänkt köpa mig en ganska liten, ny dator som är hyfsat framtidssäker. Alltså ganska bra chassi, nätagg & moderkort. Även ett par dugliga minnen eftersom att jag inte har några. Kom då fram till detta (http://www.inet.se/kundvagn/visa/628682/2011-07-17)

Har sedan fått ett erbjudande att köpa min kompis GeForce 8800GT och Phenom II X2 555 (http://www.inet.se/artikel/5308647/amd-phenom-ii-x2-555-3-2gh...) för 550 kr

Min tanke var att kombinera dessa två (plus min egna HDD & cd-läsare) och då få en billig dator som skulle klara av mina krav.

Mina Krav:
Ganska liten/inte för stor.
Klara spel hyfsat i dagsläget mid/high, AA inget måste.
Ska klara av att uppdateras (grafikkort, processor & ramminnen) i ca 5 år framöver så ifall ska skulle få högre krav osv.
Inte kosta för mycket, ca 3500 max. Budgeten kan dock tänjas ifall det känns logiskt.

Var dock ute på Inet idag för att köpa de översta delarna när jag fick höra att nya generationen Bulldozer kommer i höst. Hade tänkt höra vad ni säger om detta. Vill ju inte köpa AM3 om det kommer en ny gen. om ett par månader, det skulle gå rakt emot min köpstrategi. Vad har jag nu för valmöjligheter, Intel tror jag inte kommer med ny generation nu inom kort. Dessutom så har jag hört om t.ex. AM3+, kommer detta fungera lika bra i framtiden som Bulldozer?

Vore riktigt schysst om ni hjälpte mig komma fram till en lösning! Länka gärna olika paket med eller utan Grafikkort/Processor. Känns dock som att 550kr är en bra deal.

Tackar!

http://www.inet.se/artikel/1902070/asus-m5a78l-m-lx-matx

jag har ett 8800gts och det funkar fint i de flesta spel, vill du ha ett bättre grafikkort idag än ditt ev 8800gt så får du ju dega 600-700kr skulle jag tro.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Glöm det där med kunna uppgradera i ca 5 år framöver, kommer knappast vara möjligt, om du skaffar maximalt modernt idag så kanske man ska räkna på max 2 år att det mesta kan uppdateras, ditt paket på inet är redan gammalt, och redan ganska snart kommer nya CPU inte passa i det, finns några modeller av moderkort där bulldozer kommer funka i, men OBS med vissa begränsningar.

Just i dagsläget är det Intel Sandy bridge som är modernast och ger mest prestanda för pengarna, och kommer iallafall gå att uppgraderas under nästa år.

Visst ger sandy bridge mer prestanda, men prestanda per krona så är väl amd och am3-socketen bäst, eller?
Och varför tror du att sandy bridge går att uppgradera nästa år? vore ju kanon om det kommer sexkärniga och åttakärniga cpu:s men själv tror jag inte det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte handla mer än nödvändigt. Köp det som fyller dina behov och var sedan nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Och varför tror du att sandy bridge går att uppgradera nästa år? vore ju kanon om det kommer sexkärniga och åttakärniga cpu:s men själv tror jag inte det.

Det är ju konstaterat att alla H67, P67 och Z68 brädor kommer kunna köra Ivy Bridge processorer. Dock utan PCI-E 3.0 busen som lär komma ungefär samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej allihopa !! ändrar om lite om vad jag vill ha och här är en ny kundvagn! Berätta det ni har att säga! Hade tänkt köra mitt 8800GT till detta också så länge eftersom att jag inte har så oerhört stora krav, känns i alla fall bra att testa med ett 8800 innan jag spenderar mer.

Med andra ord så har jag försökt se till att de först köpta framtida delarna inte behöver bli moderkort, nätagg, chassi osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Okej allihopa !! ändrar om lite om vad jag vill ha och här är en ny kundvagn! Berätta det ni har att säga! Hade tänkt köra mitt 8800GT till detta också så länge eftersom att jag inte har så oerhört stora krav, känns i alla fall bra att testa med ett 8800 innan jag spenderar mer.

Med andra ord så har jag försökt se till att de först köpta framtida delarna inte behöver bli moderkort, nätagg, chassi osv.

Du missade att länka nya kundvagnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Jag skulle inte handla mer än nödvändigt. Köp det som fyller dina behov och var sedan nöjd.

Detta gäller självklart alltid, men inte om man har som mål att man ska kunna fortsätta uppgradera det man köper idag om 5 år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du missade att länka nya kundvagnen

haha kommer här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/630919/2011-07-17

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du glömde en http://www.inet.se/artikel/5315118/ocz-ssd-revodrive-3-x2-480...

Men för att gå on topic, att köpa en dator idag som ska gå att uppgradera i 5 år framöver går inte. Om du köper det bästa på marknaden idag så är det omodernt om ett år, köper du såna delar som du är inne på så är de redan på väg att fasas bort från marknaden och då försvinner även uppgraderingsmöjligheterna om du inte vill leta begagnat om ett par år.

Ah juste , bra att du påminde.. visste att jag hade glömt bort nått hehe

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud