Permalänk
Medlem

Köpa laptop inför högskolan

Hej!
Jag börjar studera i höst och tänkte införskaffa mig en nyare laptop...jag har alltid varit emot laptops, tycker det har känts bättre med en stationär, men nu när man måste vara på språng osv är det dags att skaffa sig en mindre laptop.
Har varit och klämt, känt och lyft på lite olika storlekar och kommit fram till att runt 13" är den storleken jag vill ha.

Har hittat denna på webhallen som känns bra, tror jag. Har ingen riktigt koll, och därför vänder jag mig till er.

http://www.webhallen.com/hardvara/127740-asus_u31jg-rx122v-co...

Jag ska som sagt mest ha datorn till att surfa och skriva uppsatser/programmera på. Vill helst inte lägga mer än vad denna dator kostar, jag vet att det är ganska lite för en bra laptop men det är så min ekonomi ser ut just nu.

Tankar?

Permalänk
Medlem

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=6063&review=...
verkar vara relativt bra, dock flexar tangentbordet lite för mycket och MSRP är för högt vad det nu är, vettefan.
Att högtalarna inte är en höjdare bryr sig ingen om, eller?
Den har bara en förre generationens processor, vilket du kan välja om du vill spara lite pengar. om du inte vill ha det senaste.

Vad är din maxbudget?

Permalänk
Medlem

Skriva uppsats på 13" är INTE roligt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

för plugg och surf fungerar i princip allt. se till att ha en dual-core processor och minst 2GB RAM sen är allt frid och fröjd.

Kollar själv på lite hårdvara då jag också ska plugga. står mellan en Eee PC och en Eee Pad Transformer, men jag försöker lista ut om den Transformer duger så man blir lite begränsad iom paddans operativsystem gentemot Windows

Permalänk
Medlem

Okej. Men vad tycker ni då, är det ört att lägga 5250 på denna eller finns det bättre alternativ? Har jämfört denna mot många andra men inte hittat någon som verkar bättre för samma pengar ännu.
Denna har dessutom ganska låg vikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Den är säkert ok, själv bytte jag från en 15" asus till en liten 12" PB Rossi edition vr46 dator, 3700kr den var betydligt mindre o lätt att bära, jag har den bara till vissa saker i skolan, har stationär hemma och i labben i skolan har vi andra maskiner, eftersom allt är inte bra att utsätta sin egen dator för, köp annars den minsta du hittar som fyller dina minimikrav, och en monitor o tangentbord som du kopplar in hemma om du tänkt köra den även hemma.
Portabilitet o batteritid är viktigast om du inte har bra argument för en stor dator, sedan kommer anslutningar. 802.11a och e-sata och ev usb3. högskolor/företag brukar ha 802.11a nät, men sällan 802.11n, 802.11g kan vara överbefolkat ibland eftersom "alla" är där, men 802.11a och n på 5GHz brukar ge snabb koppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår. Jag kommer inte att ha någon stationär, därför vill jag inte ha en FÖR liten bärbar. Får se vad det blir

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, prisvärd dator till plugget letas, skärmen får inte va för liten, minst 15", känns som tangenterna bör va sköna också om man ska skriva mycket, taighta och för låga känns inte som ett bra alternativ, svårt om man ska beställa från internet, får nog ta en tur till MM osv

VAIO, är det ett märke värt att kolla på? har väl gått rykte?

Permalänk
Medlem

VAIO är skit :P.

Snackade med en snubbe som hämtar saker som ska på lagning.
det han hämtade mest var xbox och sony VAIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

VAIO är skit :P.

Snackade med en snubbe som hämtar saker som ska på lagning.
det han hämtade mest var xbox och sony VAIO

haha såpas. aja får se.