Nya bra äventyrsspel?

Permalänk
Medlem

Nya bra äventyrsspel?

Finns det verkligen några bra renodlade äventyrsspel släppta på senaste? Det är så illa att jag har spelat igenom alla vettiga spel från 90-talet och sedan har det i princip varit slut på roliga titlar som jag har snappat upp. Nya Sam & Max och Monkey Island (både episoderna och rereleaserna) var småskoj sådär, men inga jag verkligen fastnade för. Hörde även att det har släppts ett något sånär nytt Simon the sorcerer också, men den spelserien har ju inte varit bra sedan 2:an.

Jag tror mitt absolut favoritäventyr var första Gabriel Knight, men tvivlar starkt på att jag någonsin kan återuppleva ett så bra spel (om jag inte väljer att spela om det igen dvs).

Skulle vara roligt med några förslag då jag verkligen börjar att tröttna på Crysis 2 och alla andra shooters därute. Nog blir man fastklistrad vid skärmen när nya Minecraft kommer ut, men det är ju en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hraf:

Finns det verkligen några bra renodlade äventyrsspel släppta på senaste? Det är så illa att jag har spelat igenom alla vettiga spel från 90-talet och sedan har det i princip varit slut på roliga titlar som jag har snappat upp. Nya Sam & Max och Monkey Island (både episoderna och rereleaserna) var småskoj sådär, men inga jag verkligen fastnade för. Hörde även att det har släppts ett något sånär nytt Simon the sorcerer också, men den spelserien har ju inte varit bra sedan 2:an.

Jag tror mitt absolut favoritäventyr var första Gabriel Knight, men tvivlar starkt på att jag någonsin kan återuppleva ett så bra spel (om jag inte väljer att spela om det igen dvs).

Skulle vara roligt med några förslag då jag verkligen börjar att tröttna på Crysis 2 och alla andra shooters därute. Nog blir man fastklistrad vid skärmen när nya Minecraft kommer ut, men det är ju en annan femma.

From Dust!
http://www.youtube.com/watch?v=gSOQGazo7Oo

Permalänk
Medlem

Back to the future.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker du ska spana in Telltales Tillbaka till framtiden (Back to the future). Finns på Steam eller från Telltales hemsida.

Ett annat spel som jag kan rekommendera är L.A Noir, påminner väldigt mycket om de gamla Police Quest spelen från Sierra, även om det är lite mer action i L.A Noir (och mycket mer bilåkning), dock är stora delar av spelet ganska lugna och man måste klura lite själv. Kanske inte för alla, men jag tycker att det var fantastiskt. Kidsen klagade dock mycket på att man inte kan äta varmkorv och spela bowling utan måste följa en historia. Kommer till PC i höst eller finns till konsoller nu.

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett renodlat äventyrsspel, men det verkar innovativt och skoj. Får helt klart kolla upp det.

Skrivet av Josuroli:

Tycker du ska spana in Telltales Tillbaka till framtiden (Back to the future). Finns på Steam eller från Telltales hemsida.

Ett annat spel som jag kan rekommendera är L.A Noir, påminner väldigt mycket om de gamla Police Quest spelen från Sierra, även om det är lite mer action i L.A Noir (och mycket mer bilåkning), dock är stora delar av spelet ganska lugna och man måste klura lite själv. Kanske inte för alla, men jag tycker att det var fantastiskt. Kidsen klagade dock mycket på att man inte kan äta varmkorv och spela bowling utan måste följa en historia. Kommer till PC i höst eller finns till konsoller nu.

Glömde helt bort att nämna Tillbaka Till Framtiden. Jag har faktiskt spelat igenom alla episoder och det var inte så dåligt, men knappast någon klassiker. Gillar garanterat filmerna bättre.

L.A Noir håller jag ögonen öppna för. Jag vägrar att köra det på konsol, men väntar spänt på PC-versionen.

Permalänk
Medlem

Kolla in Penumbra-serien och Amnesia: The Dark Descent. En svårslagen blandning av äventyr och skräck. I övrigt håller jag med om att det inte finns mycket att uppleva i genren om man har spelat pärlorna från 90-talet. Jag har hört både gott och ont om A New Beginning, det har lite Broken Sword-stuk över estetiken och kan säkert vara värt att kolla upp.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Vet inte om du tycker att det är rätt sorts spel men jag skulle föreslå Uncharted serien på PS3. Bland de bästa spelen jag har spelat om inte de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vet inte om du tycker att det är rätt sorts spel men jag skulle föreslå Uncharted serien på PS3. Bland de bästa spelen jag har spelat om inte de bästa.

Håller med. Och Uncharted 3 kommer ut nu i vinter har jag för mig.
Underbart spel, känns lite som ett modernt indiana jones. Haha

Permalänk
Medlem

Har du spelat Flight of the Amazon Queen? En riktig klassiker Har dock några år på nacken.

Edit: Är gratis dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Kolla in Penumbra-serien och Amnesia: The Dark Descent. En svårslagen blandning av äventyr och skräck. I övrigt håller jag med om att det inte finns mycket att uppleva i genren om man har spelat pärlorna från 90-talet. Jag har hört både gott och ont om A New Beginning, det har lite Broken Sword-stuk över estetiken och kan säkert vara värt att kolla upp.

Jag hade faktikt förträngt Penumbra helt, men Amnesia har jag kollat in ganska nära. Om jag inte förstått det fel är det exakt samma genre. Problemet är att spelen är långt ifrån klassiska äventyrsspel, snarare gå-i-mörka-korridorer-helt-vettskrämd-spel.

A New Beginning känns lite väl indie för min smak. Om det dessutom är likt Broken Sword så blir jag skraj, jag tyckte verkligen inte om den spelserien.

Skrivet av Racka:

Skrivet av Noobenu:

Håller med. Och Uncharted 3 kommer ut nu i vinter har jag för mig.
Underbart spel, känns lite som ett modernt indiana jones. Haha

Jag vill verkligen spela Uncharted, men jag vägrar att punga upp för en PS3:a och inte vill jag sitta med en dassig spelkontroller heller.

Skrivet av ConTigent:

Har du spelat Flight of the Amazon Queen? En riktig klassiker Har dock några år på nacken.

Edit: Är gratis dessutom

Jag vet inte om man kan klassa det som att jag har spelat det, men jag spenderade sådär 10min innan jag blev less på det. Det var för några år sedan när jag just hade spelat klart Fate of Atlantis för typ tredje gången, kändes som världens nerköp att spela Flight of the Amazon Queen efter det. Däremot ett bra tips.

Permalänk
Medlem

Dessa har du säkert också spelat

Day of the Tentacle
Grim Fandango

Edit: Har dåligt med förslag på nya spel, för i denna genre så måste jag säga att det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConTigent:

Dessa har du säkert också spelat

Day of the Tentacle
Grim Fandango

Givetvis.

Day of the Tentacle är en av mina favoriter. Grim Fandango var roligt, men inte ultimat med tanke på att det var första generationens 3D. Gick ju knappt att styra spelet.

Permalänk
Medlem

Testa Lost Horizon. Klart ett av de bättre äventyrsspelen under senare år, i mitt tycke. Indiana Jones - ish.
Gillade inte Broken Sword :O. Hädelse!
Edit: Gray Matter också! Jane Jensen som ligger bakom, hon som skapade Gabriel Knight. Ha inte för höga förhoppningar bara.

Lost Horizon trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Gl0FR7rGyZc
Gray Matter trailer: http://www.youtube.com/watch?v=IXWgNaX-sjM&feature=related
Gray Matter hade riktigt skön och stämningsfull musik:
http://www.youtube.com/watch?v=3u5G_V0NjBQ&feature=related, http://www.youtube.com/watch?v=owjC610f-n0&feature=related

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

A vampyre story, folk från Monkey Island som gjort det, spelat 2-3 timmar och det verkar lovande

Permalänk
Medlem

ooo!! har de kommit ut nu?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Testa Lost Horizon. Klart ett av de bättre äventyrsspelen under senare år, i mitt tycke. Indiana Jones - ish.
Gillade inte Broken Sword :O. Hädelse!
Edit: Gray Matter också! Jane Jensen som ligger bakom, hon som skapade Gabriel Knight. Ha inte för höga förhoppningar bara.

Lost Horizon trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Gl0FR7rGyZc
Gray Matter trailer: http://www.youtube.com/watch?v=IXWgNaX-sjM&feature=related
Gray Matter hade riktigt skön och stämningsfull musik:
http://www.youtube.com/watch?v=3u5G_V0NjBQ&feature=related, http://www.youtube.com/watch?v=owjC610f-n0&feature=related

Kollat upp bägge spelen och de verkar verkligen vara riktiga äventyrsspel. Lost Horizon kändes lite väl mycket som en blandning mellan Broken Sword och Wolfenstein. Det i sig är ju illa, men det är nog tidigt att döma av en trailer och ett par spelvideos. Jag ska däremot kolla närmare på det såklart.

Gray Matter verkar betydligt mycket mer intressant, speciellt trailern fångade mitt öga. Att Jane Jensen ligger bakom betyder ju inte att det är bra direkt, hon har varit inblandande i vissa riktigt kassa spel också. Om däremot Tim Curry var med och gjorde rösten åt tjejen i Gray Matter så hade det nog varit fulländat.

Skrivet av gothxx:

A vampyre story, folk från Monkey Island som gjort det, spelat 2-3 timmar och det verkar lovande

Omg, trailern var hilarious! Monkey Island-humor på hög nivå! Ska klart titta närmare på det. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Blade Runner?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

Vad sägs om Blade Runner?

Har för mig att jag testade det för sisådär 5 år sedan. Inget snack om att det är ett kvalitativt spel, men det föll mig inte riktigt i smaken. Det kan ha att göra med att jag aldrig har varit överdrivet förtjust i filmen. Jag gillar sci-fi och världen i Blade Runner äger, men handlingen var bara inget jag fastnade för.

Permalänk
Medlem

I see. Måste varit nästan drygt 10 år sen jag lirade det... Kom det inte i slutet av -90talet?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Syberia 1 och 2 och The longes jurney är grymma.

Permalänk
Entusiast

Runaway, The Dream of The Turtle
http://store.steampowered.com/app/7220/

Har enbart ett par år på nacken, skönt peka klicka äventyrs spel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av treeo:

I see. Måste varit nästan drygt 10 år sen jag lirade det... Kom det inte i slutet av -90talet?

Jo, tror det var 1998 det kom. Första jag såg av spelet var på TV-speloteket (när det existerade). Som nybliven tonåring var man däremot mer för shooters och öl då.

Skrivet av matnojje:

Syberia 1 och 2 och The longes jurney är grymma.

Har spelat igenom hela första och halva andra. Det första spelet var grymt bra, men det andra var bara inte så intressant i mitt tycke. Det känns som om jag har spelat för många äventyrsspel.

Permalänk
Medlem

Det finns en bunt "nya" äventyrsspel faktiskt, min rekommendation är att besöka http://www.adventuregamers.com/ och kolla in deras top games så får du lite tips.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra