Två processorer i AMD FX-serien släpps den 19 september

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Duveke:

Dyrt? Visst det är från AMD men dyrt? 8 kärnor?
Tycker det är på en rimlig nivå med tanke på att det faktist är 8 kärnor i den.

Det är egentligen inte 8 kärnor, det är bara AMD som gör det och eftersom de gör det bör alla andra även säga att det är 8 kärnor för att undvika förvirring.
För övrigt så spelar antalet kärnor inte någon större roll då de flesta program inte är optimerade för att köras med många kärnor och de som är det är nästan alltid optimerade för 4 kärnor så prestandavinsten blir inte så jättestor.

Förmodligen därför som Intel fortfarande står o stampar vid 4 kärnor och bara har en 6 kärnig som är svindyr. (Om man räknar bort serverprocessorer dvs)

Permalänk

4.5GHz Turbo på 4 cores borde väl krossa arma 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Diskutera gärna nyheter i fortsättningen...

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det känns segt att vänta 2 månade till, men aja. Får se hur pass bra dom presterar.
Just det, kan ingen passa på att rensa upp furulidens onödiga dynga nån?
Edit. Thx MOD

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Specen på de 2 nykomlingarna verkar identiska förutom TDP och klockfrekvens. Att de sedan är BE, dvs upplåsningsbara och lanseras samtidigt får mig och undra om det är sorterad kisel vi har att göra med. Annars är det ju bara olika namn och olika prislappar.

Märkligt att ingen har någon teori om detta. Att spekulera kring prestanda jmf med SB mm är ganska meningslöst utöver vad som redan sagts. Tester kommer den 19:e var så säkra. Att 975 har högre basclock än 955 beror på att det är ett nyare chip. Vore de lanserade samtidigt skulle jag höja på ögonbrynen. BD lanseringen är just detta... 2 till synes likadana chip lanserade samtidigt med olika basclock.. båda med ställbar multipel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Jo skulle jag vilja säga

Inget snack om saken den har 8 kärnor men det var inte det jag menade.

när du går över 4 kärnor som används

1 klockar processorn ned sig
2 vissa kärnor delar på resurser

så processorn är som "bäst" när en kärna från varje modul används

där av tycker jag att det är mer hårvaro varianten av ht

Jag bryr mig inte så mycket om vad du vill och inte vill säga. Jag bryr mig om verkligheten.

Den presterar allra bäst om bara en kärna används. Högre klockfrekvens, mer minnesbandbredd osv.
I så fall kan vi säga att alla flerkärniga processorer på marknaden är "hårdvaru HT" då kärnorna klockar ner sig när alla används jämfört med om bara en används.
Dessutom delar dom på cache och andra saker också.

Du är ute och cyklar.

Men, Bulldozers modul-uppbyggnad med 1 flyttalsberäkningsenhet och 2 heltalsberäkningsenheter sätter fingret på hur meningslöst det är att prata om hur många kärnor man har.
Som sagt, Cell har 8 kärnor, den kan väll i praktiken mäta sig med en Core2Duo kanske?
Vi får se hur den presterar helt enkelt.

Så för att sammanfatta.
Att kalla Bulldozers modul-arkitektur för "hårdvaru HT" är felaktigt.
Bulldozer har 8 heltalsberäkningsenheter.
Vad man än vill kalla det eller hur många av vad man än har så spelar det ingen som helst roll i slutändan då det är prestandan som räknas.
(+ energieffektivitet, die-size och liknande då kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vad grundar du ditt påstående om att dessa är dyra? Vi vet ju inte ens hur de presterar i dagsläget.

Bara menade vad jag kan tänka mig och har råd att betala för en processor. Presterar den överjävligt bra så kanske den får anses som billg, men jag har fortfarande inte råd med den. Tror att jag satsar på att vänta tills de 6-kärniga kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Specen på de 2 nykomlingarna verkar identiska förutom TDP och klockfrekvens. Att de sedan är BE, dvs upplåsningsbara och lanseras samtidigt får mig och undra om det är sorterad kisel vi har att göra med. Annars är det ju bara olika namn och olika prislappar.

Alla processorer är sorterad kisel?
Dom som är bäst certifieras och säljs som dom högst presterande.
Dom lite sämre klockas lägre.
Dom som är bitvis trasiga säljs med färre kärnor aktiverade.
osv.

Sen beroende på tillgång och efterfrågan så klassas olika chip olika, ofta har man brist på sämre chip som ska bli billiga processorer men för att bibehålla vinstmarginalerna på dom dyrare processorerna så klassar man om dom bästa som sämre istället för att sänka priset på dom bästa.

Sen är det väll just TDPn som skiljer sig i det här fallet. Kan rent av vara precis samma batch med chip som bara åker i olika klasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag bryr mig inte så mycket om vad du vill och inte vill säga. Jag bryr mig om verkligheten.

Den presterar allra bäst om bara en kärna används. Högre klockfrekvens, mer minnesbandbredd osv.
I så fall kan vi säga att alla flerkärniga processorer på marknaden är "hårdvaru HT" då kärnorna klockar ner sig när alla används jämfört med om bara en används.
Dessutom delar dom på cache och andra saker också.

Du är ute och cyklar.

Men, Bulldozers modul-uppbyggnad med 1 flyttalsberäkningsenhet och 2 heltalsberäkningsenheter sätter fingret på hur meningslöst det är att prata om hur många kärnor man har.
Som sagt, Cell har 8 kärnor, den kan väll i praktiken mäta sig med en Core2Duo kanske?
Vi får se hur den presterar helt enkelt.

Så för att sammanfatta.
Att kalla Bulldozers modul-arkitektur för "hårdvaru HT" är felaktigt.

Bulldozer har 8 heltalsberäkningsenheter.
Vad man än vill kalla det eller hur många av vad man än har så spelar det ingen som helst roll i slutändan då det är prestandan som räknas.
(+ energieffektivitet, die-size och liknande då kanske)

Då har jag väl missuppfattat 2good4you faq på forumet då

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alla processorer är sorterad kisel?
Dom som är bäst certifieras och säljs som dom högst presterande.
Dom lite sämre klockas lägre.
Dom som är bitvis trasiga säljs med färre kärnor aktiverade.
osv.

Sen beroende på tillgång och efterfrågan så klassas olika chip olika, ofta har man brist på sämre chip som ska bli billiga processorer men för att bibehålla vinstmarginalerna på dom dyrare processorerna så klassar man om dom bästa som sämre istället för att sänka priset på dom bästa.

Sen är det väll just TDPn som skiljer sig i det här fallet. Kan rent av vara precis samma batch med chip som bara åker i olika klasser.

TDP följer klockfrekvens. Som du nämner sorterar man efterfrågansvis. Jag känner till detta.. men denna lanseing är unik.

Vad vi har här är en samtidig lansering av 2 olika processorer som båda är upplåsningsbara, har samma egenskaper, förutom frekvens och TDP.

Det har mig veterligen inte hänt förr hos varken AMD eller Intel.

Den lägre klockade proppen gör 3,7 i turbo mot den andra 3,6 i standard. Jag tror de har problem med ett fåtal chip, sorterar den starkare märkningen efter demand och sätter förhållandevis låga specs på den svagare. Om priset återspeglar grundklocken så kommer det finnas tur och otursproppar bland BD's lågprisare.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
AMD x6 1090BE Kostade ju 2950:- när jag köpte min 100428.
Så dåär väl inte 2500:- så dyrt.
Vi kan väl vänta till nyheten kommer direkt från AMD innan vi spekulerar om prestanda.
Det verkar som att så fort en hårdvarusida nyser så börjar spekulationerna.
Däremot så vore det roligt om AMD kunde slå intel på fingrarna i något segment till iallafall.
AMD klår ju intel på GPU sidan redan.
EDIT: STAVFEL

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Då har jag väl missuppfattat 2good4you faq på forumet då

Haha, 2good4you hamnar rätt ofta i bråk med andra för att han säger konstiga saker, så även mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

TDP följer klockfrekvens. Som du nämner sorterar man efterfrågansvis. Jag känner till detta.. men denna lanseing är unik.

Vad vi har här är en samtidig lansering av 2 olika processorer som båda är upplåsningsbara, har samma egenskaper, förutom frekvens och TDP.

Det har mig veterligen inte hänt förr hos varken AMD eller Intel.

Den lägre klockade proppen gör 3,7 i turbo mot den andra 3,6 i standard. Jag tror de har problem med ett fåtal chip, sorterar den starkare märkningen efter demand och sätter förhållandevis låga specs på den svagare. Om priset återspeglar grundklocken så kommer det finnas tur och otursproppar bland BD's lågprisare.

Om jag har förstått AMDs TDP-sättning rätt så har den ingenting med frekvens att göra.
De räknar ut den maximala förbrukningen genom att räkna ut maxförbrukning på alla delar i processorn, vilket gör att alla processorer med samma die och samma volt får samma TDP oavsett klockfrekvens.

Turbo läget på Zambezi ska tydligen gå efter utrymmet som finns upp till TDP värdet. Vilket gör att om det inte går att sätta önskat TDP värde själv, så kommer med största sannolikhet 95W CPUn, även om den är överklockad, inte kunna få lika hög Turbo frekvens som 125W CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vi kan väl vänta till nyheten kommer direkt från AMD innan vi spekulerar om prestanda.

Menar du vänta till AMD släpper siffror om prestanda? Ryysligt. De ska vara från tredje part.

Citat:

Däremot så vore det roligt om AMD kunde slå intel på fingrarna i något segment till iallafall.
AMD klår ju intel på CPU sidan redan.

Det vore jättekul om AMD kunde släppa CPU'er som presterar bra! Konkurrens please! Såsom AMD och Nvidias kamp om grafikkortsköpare har givit oss riktigt smaskiga priser för 40nm, så är det bra när mer än ett företag listar ut hur man gör en bra produkt.

Men jag måste tro du stavat fel där när du säger att AMD _redan_ klår Intel på CPU. Möjligt GPU där intel inte verkar vilja leverera alls.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det lär väl säljas en hel del 8 cores med någon felande kärna i deras test så man köper ex. en 6 kärnig och kan låsa upp alla 8 eller 4 kärning och låsa upp 2 eller tre till. Skall bli intressant detta. Sedan kanske det är lite lotteri vilka processorer som fungerar tillräckligt med äldre AM3 sockeln som tillverkarna påstår sig skall fungera med bulldozer.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Om jag har förstått AMDs TDP-sättning rätt så har den ingenting med frekvens att göra.
De räknar ut den maximala förbrukningen genom att räkna ut maxförbrukning på alla delar i processorn, vilket gör att alla processorer med samma die och samma volt får samma TDP oavsett klockfrekvens.

Turbo läget på Zambezi ska tydligen gå efter utrymmet som finns upp till TDP värdet. Vilket gör att om det inte går att sätta önskat TDP värde själv, så kommer med största sannolikhet 95W CPUn, även om den är överklockad, inte kunna få lika hög Turbo frekvens som 125W CPUn.

Du har inte förstått rätt. Läs vad du skriver själv "De räknar ut den maximala förbrukningen genom att räkna ut maxförbrukning på alla delar i processorn". Du menar att de räknar ut totalförbrukningen genom kända delförbrukningar. Isåfall, hur tror du de räknar ut delförbrukningarna? Du menar att TDP skulle vara en effektspärr i andra stycket och påverka turbofrekvens, medan du i första stycket inte ser sambandet.

P=U*I är en festlig formel för likström. Tänk efter hur ofta man ser högre TDP för processorer med högre frekvens och fundera om inte det hänger ihop. Jag vet att det gör det. Blanda nu inte ihop detta med processorer med flera kärnor och gammal tillverkningsprocess också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Menar du vänta till AMD släpper siffror om prestanda? Ryysligt. De ska vara från tredje part.

Det vore jättekul om AMD kunde släppa CPU'er som presterar bra! Konkurrens please! Såsom AMD och Nvidias kamp om grafikkortsköpare har givit oss riktigt smaskiga priser för 40nm, så är det bra när mer än ett företag listar ut hur man gör en bra produkt.

Men jag måste tro du stavat fel där när du säger att AMD _redan_ klår Intel på CPU. Möjligt GPU där intel inte verkar vilja leverera alls.

GPU inbyggd i CPU, eller GPU inbyggda på AMD-moderkortens chipssett naturligtvis.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Du har inte förstått rätt. Läs vad du skriver själv "De räknar ut den maximala förbrukningen genom att räkna ut maxförbrukning på alla delar i processorn". Du menar att de räknar ut totalförbrukningen genom kända delförbrukningar. Isåfall, hur tror du de räknar ut delförbrukningarna? Du menar att TDP skulle vara en effektspärr i andra stycket och påverka turbofrekvens, medan du i första stycket inte ser sambandet.

P=U*I är en festlig formel för likström. Tänk efter hur ofta man ser högre TDP för processorer med högre frekvens och fundera om inte det hänger ihop. Jag vet att det gör det. Blanda nu inte ihop detta med processorer med flera kärnor och gammal tillverkningsprocess också..

Orkar inte diskutera med dig så leta upp en gammal artikel istället.

http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad-ar-tdp

Citat:

En intressant detalj med AMD:s definition av tdp-värdet är även att det blir ungefär samma tdp-värden för exempelvis en hel modellserie i större utsträckning. Som ett exempel har Athlon64 X2 3600+ som har en frekvens om 1,9 gigahertz ett tdp-värde på 65 watt, samma värde som Athlon64 X2 5200+ har vilket har en frekvens om 2,6 gigahertz.

Permalänk
Medlem

Kommer det sämsta exemplaret kunna klocka som det bästa? Med tanke på att alla hårdvarispecifikationer är likadana

Va tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Källa på att ZAMBEZI kommer va effektspärrad.
Har mycket svårt att tro med tanke på att ingen annan AMD-processor jag känner till vart det,
Skulle också vara konstigt om de spärrade black edition

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Du har inte förstått rätt. Läs vad du skriver själv "De räknar ut den maximala förbrukningen genom att räkna ut maxförbrukning på alla delar i processorn". Du menar att de räknar ut totalförbrukningen genom kända delförbrukningar. Isåfall, hur tror du de räknar ut delförbrukningarna? Du menar att TDP skulle vara en effektspärr i andra stycket och påverka turbofrekvens, medan du i första stycket inte ser sambandet.

P=U*I är en festlig formel för likström. Tänk efter hur ofta man ser högre TDP för processorer med högre frekvens och fundera om inte det hänger ihop. Jag vet att det gör det. Blanda nu inte ihop detta med processorer med flera kärnor och gammal tillverkningsprocess också..

TDP är inte ett mått på förbrukning till att börja med

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli spännande om det kommer finnas några luriga tricks för att låsa upp bättre grejer, som på Phenom (eller 6950 )
Toppmodellen verkar bli ett monster, hoppas den presterar efter frekvenserna iallafall, och ger Intel en rejäl fajt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Kommer det sämsta exemplaret kunna klocka som det bästa? Med tanke på att alla hårdvarispecifikationer är likadana

Va tror ni?

förmodligen inte då det långsammare processorerna är rejects som inte klarat kvalitets kraven för att bli en av det snabbare processorerna

iaf i början sen när yieldsen blir bättre och bättre går fler och fler igenom kvalitets kraven för de snabbare processorerna
och då måste de ta kretsar som är lika gärna kunde varit en snabbare processor och klocka ned dem för att tillgodo se marknaden

så tror jag iaf att det är

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hoppas verkligen att de träffar rätt den här gången! Blir så besviken om de lanserar ännu en processorserie som inte kan fightas i det över segmentet.

Annars ser det ju ut som att en åtta kärnig processor är nära innestående lagom till julen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När behöver man 8(!!!) kärnor som normalanvändare? Jag spelar SC2 och ev något krävande lir någon gång ibland, typ 2-3ggr om året. Jag kan även använda PS ifall jag fixar några bilder. För min del känns det som att jag kommer använda typ 2 av de 8 kärnor jag har att tillgå om jag köper en sån där processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

När behöver man 8(!!!) kärnor som normalanvändare? Jag spelar SC2 och ev något krävande lir någon gång ibland, typ 2-3ggr om året. Jag kan även använda PS ifall jag fixar några bilder. För min del känns det som att jag kommer använda typ 2 av de 8 kärnor jag har att tillgå om jag köper en sån där processor.

Det en "normalanvändare" kan ha dem till är väll komprimering utav filer eller uppackning utav filer, photoshop, sony vegas, dagens normalanvändare som sitter här på sweclockers gör ofta mycket mera än bara spelar, leks oftast lite här och där.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag bryr mig inte så mycket om vad du vill och inte vill säga. Jag bryr mig om verkligheten.

Den presterar allra bäst om bara en kärna används. Högre klockfrekvens, mer minnesbandbredd osv.
I så fall kan vi säga att alla flerkärniga processorer på marknaden är "hårdvaru HT" då kärnorna klockar ner sig när alla används jämfört med om bara en används.
Dessutom delar dom på cache och andra saker också.

Du är ute och cyklar.

Men, Bulldozers modul-uppbyggnad med 1 flyttalsberäkningsenhet och 2 heltalsberäkningsenheter sätter fingret på hur meningslöst det är att prata om hur många kärnor man har.
Som sagt, Cell har 8 kärnor, den kan väll i praktiken mäta sig med en Core2Duo kanske?
Vi får se hur den presterar helt enkelt.

Så för att sammanfatta.
Att kalla Bulldozers modul-arkitektur för "hårdvaru HT" är felaktigt.
Bulldozer har 8 heltalsberäkningsenheter.
Vad man än vill kalla det eller hur många av vad man än har så spelar det ingen som helst roll i slutändan då det är prestandan som räknas.
(+ energieffektivitet, die-size och liknande då kanske)

Han skriver mycket riktigt att "så processorn är som "bäst" när en kärna från varje modul används" vilket stämmer. Att han kallar lösningen som en hårdvaruimplementering utav flertrådsteknologi som HT är för att han läst FAQ'en, där jag gjort en jämförelse utav AMD's och Intel's lösningar, vilket du kan se här:

Både Hyperthreading och AMD's moduluppbyggnad använder ungefär samma extra mängd transistorer och är bägge hårdvaruintegrationer. Bägge processorer är kapabla att exekvera 8 trådar simultant där Bulldozer kommer ha betydligt mer prestanda med sin lösning. Allt står mycket riktigt i FAQ'en så det är du som är ute och cyklar.

Skrivet av jesusbarnet:

Då har jag väl missuppfattat 2good4you faq på forumet då

Du har både rätt och uppfattat FAQ'en korrekt där HT inte är samma sak, men tål definitivt att jämföras mot en Bulldozer-modul.

Skrivet av Kilroy:

Haha, 2good4you hamnar rätt ofta i bråk med andra för att han säger konstiga saker, så även mig.

Säger konstiga saker? Minns senast du svamlade om värmeeffekt kontra temperatur där du inte förstod skillnaden. Skriv en egen FAQ eller kontra med något istället för att smyga runt med massa svammel.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Sweet!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

TDP är inte ett mått på förbrukning till att börja med

En till jobbig....

Thermal Design Power, TDP är ett effektvärde relaterat till temperaturspecifikationer för processorn. Effekt är momentanförbrukning av energi. Integrerad effekt över en tidsperiod ger energiförbrukningen för den tidsperioden.

Jo TDP kan användas som ett mått på förbrukning. Jag har här använt effektförbrukning som synonym till effektbehov för att föregående talare använde ordet. Det duger utmärkt. Vill man hårklyva så har man förklaringen ovan att gå på.

Vad var syftet med ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hoppas verkligen att de träffar rätt den här gången! Blir så besviken om de lanserar ännu en processorserie som inte kan fightas i det över segmentet.

Annars ser det ju ut som att en åtta kärnig processor är nära innestående lagom till julen.

Den kommer inte fightas i det övre segmentet utan i mellansegmentet tillsammans med SB. Kul är dock att SB är snabbare än 1366 (i det mesta och klockar bättre) som är intels övre segment.

När 1156 kom så slutade AMD att konkurrera i det övre segmentet. BD kan dock kortvarit bli snabbaste konsumentprocessorn och på så sätt vara det övre segmentet, till dess att SB-E kommer ut. Då är ordningen sen 1156 återställd, dvs att AMDs prestandakung tävlar med intels mellanprocessorer.