Permalänk

Lättläst skärm sökes

Hej!

Jag undrar vilka egenskaper man ska leta efter för att få en skärm som inte gör en så trött i ögon och huvud?

Tex frekvens, kontrast, led, oled, ips, etc?

Användingsområdet kommer att vara vanligt kontorsarbete. Har läst/hört om digitalt bläck där bilden inte uppdateras på samma sätt samt inte strålar som vanligt men inte hittat någon återförsäljare.

Vore jättetacksam för svar.

Mvh Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullerNicke:

Jag undrar vilka egenskaper man ska leta efter för att få en skärm som inte gör en så trött i ögon och huvud?
Tex frekvens, kontrast, led, oled, ips, etc?

Frekvensen spelar faktiskt egentligen inte roll på plattskärm när det gäller flimmer eller liknande, då de inte släcks ner mellan varje uppdatering som en tjockskärm gör... (120hz kan däremot vara mer följsam och snabb i rörelser, men det lär inte vara en stor faktor för kontorsarbete)
Det som påverkar mer är belysningen och hur den funkar. CCFLbelysningen flimrar lite olika på olika skärmar, och det är nog tyvärr svårt att hitta några vettiga egenskaper vid en sökning som hjälper en att hitta en behaglig skärm
LED lyser lite annorlunda än CCFL, och kan nog föredras av vissa.

En hög kontrast är ju trevligt, men där ljugs det så mycket i alla specar att det nästan inte är värt att kolla efter.

IPS:er har ibland en lite för kraftig anti-glare coating för att minska reflektioner, som istället kan göra text lite "grynig" enligt vissa. Lite smaksak dock. VA skärmar verkar inte samma problem i samma utsträckning. Alternativet är annars "blanka" paneler utan antiglare, men de är inte så vanliga och innebär massa problem med reflektioner som sällan gör det värt besväret IMHO.
... och TN har ju tex problem med betraktningsvinklar - speciellt vertikalt.

- Se till att fixa en skärm där det går att sänka belysningen tillräckligt mycket. Blås inte på massa ljus för sakens skull - speciellt om du inte har det jätteljust i rummet.

Så i korthet: det är svårt att bara kolla specar och hitta det man vill ha... Man måste nästan leta runt efter tester och kommentarer, eller få chansen att kolla på skärmen själv..
...
Sånt där digitalt bläck tror jag bara finns i de där små E-böckerna, och de ska vara rätt behagliga i rätt ljus har jag hört... Men de är ju gjorda för statisk visning och lär funka dåligt som monitor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra svar av Roger W

Har inget att tillägga på den väl utförda genomgången.
Vill bara understryka att ljussättning i rummet samt att man ställt in skärmen rätt troligen spelar mer roll än skärmens egenskaper och begränsningar.

Alltså fungerar även billigare plattskärmar för ändamålet. Det finns lite skillnader mellan olika tekniker men dessa går jag inte in närmre på för det är redan gjort ovan.

EDIT:
Jo, jag kan tillägga en högst personlig åsikt.
Att ha skärmen på högkant kan kanske vara av intresse, oavsett skärmval. Detta kräver att skärmen har stativ som stöder 90 graders rotation.
Själv föredrar jag att läsa texter och surfa med skärmen på högkant då man får en mycket bättre översikt när man har längre texter. Men använder man flera program simultant så vill man kanske ha dessa sida vid sida och då kanske det inte är så intressant med skärmen på högkant.
Du kan ju testa om du har en plattskärm redan nu och se om detta är av intresse.
Aja, bara en tanke som slog mig. Om det är intressant så kan man ju ha stativrotationen i åtanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mmm, för visst sorts arbete kan jag tänka mig högkant funkar riktigt bra!
... dock skulle jag undvika TN-paneler för ett sånt arbete: TN har dålig vertikal betraktningsvinkel (blir ljus uppifrån och mörk nerifrån) och kör man dem på högkant så får de istället stor känslighet för horisontella vinklar, vilket faktiskt kan irritera en del.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack så hemskt mycket Roger W och Söderbäck för de utförliga svaren Blev mycket klokare. Det är tydligen en jungel av skärmtyper och sedan som ni sa att tester är att föredra framför de specade egenskaperna.

Permalänk

Synd att jag inte har en vridbar skärm på jobbet, lät riktigt intressant att vinkla den 90 grader (gällande icke TN paneler då som sagt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, för visst sorts arbete kan jag tänka mig högkant funkar riktigt bra!
... dock skulle jag undvika TN-paneler för ett sånt arbete: TN har dålig vertikal betraktningsvinkel (blir ljus uppifrån och mörk nerifrån) och kör man dem på högkant så får de istället stor känslighet för horisontella vinklar, vilket faktiskt kan irritera en del.

Bra att du lade till detta. Det föll mellan stolarna i mitt förra inlägg.

Skrivet av BullerNicke:

Synd att jag inte har en vridbar skärm på jobbet, lät riktigt intressant att vinkla den 90 grader (gällande icke TN paneler då som sagt)

Du kanske skulle kunna ställa skärmen på höjden mot väggen med något som inte glider mellan bord och skärm. Alltså så att foten står ut i luften på sidan. Bara för att testa några minuter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled