Permalänk
Medlem

CrossFire krånglar..!

Tjena!
Jag har precis skaffat CrossFire med två 6850. Nu, när jag tittar i MSI Afterburner så säger det att GPU1 inte används, GPU1 Usage går på 0%.
Antingen vet jag ingenting, eller så är det något som är galet med någon inställning någonstans!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

DU har enable crossfire i CC?

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Medlem

Ladda hem GPU-z och kolla om det är aktiverat.
http://tpucdn.com/gpuz/screen1.gif

Du ser längst ner på bilden så står det crossfire enabled:
Borde stå att du har två gpu'er.

Men för att få det att funka måste du gå in i catalyst control center och aktivera CF, om du inte kan göra det. Gör en REN ominstallation av drivrutinerna. Funkar inte det, but plats på korten och börja på ruta 1.

EDIT:
Vet inte om det gör någon enorm skillnad men du bör ha skärmen kopplad till kortet i pci-e plats numero uno.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frelleX:

Tjena!
Jag har precis skaffat CrossFire med två 6850. Nu, när jag tittar i MSI Afterburner så säger det att GPU1 inte används, GPU1 Usage går på 0%.
Antingen vet jag ingenting, eller så är det något som är galet med någon inställning någonstans!

http://img807.imageshack.us/img807/2438/msiafterburner.jpg

de krånglar aldrig om man har förståelse för hur man akriverar CF.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Kolla ochså i GPU Z i vilken hastighet dom båda korten körs i.
Hade problem med att ett kort låg i PCI-E x2 och inte x8 så var tvungen att byta mot ett annat 5850.

Permalänk
Medlem

Vad kör du undertiden du mäter?
Se till att köra multigpu stresstest eller spel, får dock inte vara i windowed mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

de krånglar aldrig om man har förståelse för hur man akriverar CF.

...så lite hjälp vore snällt då.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frelleX:

...så lite hjälp vore snällt då.

Okej vad har hänt ? vad är problemet ?
Har du verkligen CF bryggan på ordentligt ?
har du installerat den nyaste drivaren ?
har du ckeckkat av så att CF är aktiverat på overdriver ?
kolla så att båda körs med 2 grafikkort i gpu-z gör den inte det så har du felet där.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Laddar ner CF profile?

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wrote:

Laddar ner CF profile?

Har inget med saken å göra cf profile är till för spel för bättre prestanda.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

1. CF fungerar endast i 3D applikationer så du måste ha ett spel eller benchmark igång.
2. CF fungerar endast vid fullscreen, om du tabbar ner eller liknande så går det andra kortet ner på sparlåga eller stänger av helt.

Kör en runda 3Dmark vantage eller 11 i fullscreen och posta resultatet här. För att veta om CF körs så kan du högerklicka på CCC ikonen i aktivitetsfältet (nedre högra hörnet på skärmen), sen på det översta kortet, sen CF settings sen 'Show CrossfireX icon where applicable', på så vis kommer en ikon infinna sig när du kör något som använder sig av CF.

Permalänk
Medlem

Här kommer en till med CF-problem.

Jag kör 2*6850 på ett st Asus P8P67 LE, har senaste drivrutiner, CF-brygga kopplad ordentligt och allt hittas fint i enhets-hanteraren osv. Trots detta hittar jag ingenstans att aktivera CF och enligt GPU-Z är det inaktiverat. Har även stött på två saker som jag blir förbryllad över. Visar här på bild:

Ska man verkligen få fram 6 alternativ när man högerklickar på ikonen?

Det första grafikkortet står som "Primary", men som synes här står andra grafikkortet som "Disabled adapter". Ska det vara så eller är det någon inställning som är fel? Enligt enhetshanteraren är båda korten aktiverade iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Här kommer en till med CF-problem.

Jag kör 2*6850 på ett st Asus P8P67 LE, har senaste drivrutiner, CF-brygga kopplad ordentligt och allt hittas fint i enhets-hanteraren osv. Trots detta hittar jag ingenstans att aktivera CF och enligt GPU-Z är det inaktiverat. Har även stött på två saker som jag blir förbryllad över. Visar här på bild:

http://i56.tinypic.com/3321p2q.jpg

Ska man verkligen få fram 6 alternativ när man högerklickar på ikonen?

http://i51.tinypic.com/2nlre6u.jpg

Det första grafikkortet står som "Primary", men som synes här står andra grafikkortet som "Disabled adapter". Ska det vara så eller är det någon inställning som är fel? Enligt enhetshanteraren är båda korten aktiverade iaf.

Något är helt klart fel där. Testa att vända på CF bryggan, vad för version av ati catalyst har du? Själv kör jag 11.6 då 11.7 och 11.8 är instabila. I vilka slottar har du korten? Du bör ha dom i mörkblå och svart, om du har ditt slave-kort i ljusblå eller nått så är det nog de som orsakar problemet.

Så här ser det ut för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Något är helt klart fel där. Testa att vända på CF bryggan, vad för version av ati catalyst har du? Själv kör jag 11.6 då 11.7 och 11.8 är instabila. I vilka slottar har du korten? Du bör ha dom i mörkblå och svart, om du har ditt slave-kort i ljusblå eller nått så är det nog de som orsakar problemet.

Så här ser det ut för mig.

http://i51.tinypic.com/9id54k.png

Ska testa vända på bryggan. Kör 11.7 just nu och detta moderkort har enbart 2 PCI-E slots. Kör skärmen ifrån det primära kortet (alltså det översta).

Att vända på bryggan gjorde inte ett smack. Kan tänka mig att det egentligen inte har någon roll heller då banorna ändå är desamma oavsett åt vilket håll den är? Men det är testat iaf. Värt att nämna förövrigt är att den andra PCI-E porten körs i 2x (moderkortets begränsning), men det ska ändå stödja CF.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ska testa vända på bryggan. Kör 11.7 just nu och detta moderkort har enbart 2 PCI-E slots. Kör skärmen ifrån det primära kortet (alltså det översta).

Att vända på bryggan gjorde inte ett smack. Kan tänka mig att det egentligen inte har någon roll heller då banorna ändå är desamma oavsett åt vilket håll den är? Men det är testat iaf. Värt att nämna förövrigt är att den andra PCI-E porten körs i 2x (moderkortets begränsning), men det ska ändå stödja CF.

Testa att gå in i BIOS och manuellt sätt slave-slotten till 4 eller 8x PCI-E, det kan vara problemet. Om du har några andra PCI kort som ljudkort eller liknande så kan du testa att ta ur dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Testa att gå in i BIOS och manuellt sätt slave-slotten till 4 eller 8x PCI-E, det kan vara problemet. Om du har några andra PCI kort som ljudkort eller liknande så kan du testa att ta ur dom.

Har inget annat än grafikkorten inkopplade. Går det verkligen att ändra till 4 eller 8x när moderkortet bara stödjer 2x? Förövrigt, vart hittar man de inställningarna? Letade lite förut, men såg ingenting som verkade vara relaterat till grafikkortet/portarna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Har inget annat än grafikkorten inkopplade. Går det verkligen att ändra till 4 eller 8x när moderkortet bara stödjer 2x? Förövrigt, vart hittar man de inställningarna? Letade lite förut, men såg ingenting som verkade vara relaterat till grafikkortet/portarna.

2x PCI-E låter lite för ett sådant grafikkort, jag tror att man kanske måste ha 4x. När jag sökte på det moderkort du påstår dig ha så står det att det har 16x och 4x, kanske jag hittade fel moderkort. Länka gärna till ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

2x PCI-E låter lite för ett sådant grafikkort, jag tror att man kanske måste ha 4x. När jag sökte på det moderkort du påstår dig ha så står det att det har 16x och 4x, kanske jag hittade fel moderkort. Länka gärna till ditt moderkort.

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_LE/

Efter att ha läst lite extra ser det ut som att du har rätt, 4x verkar det vara. Vart i EFI hittar man den inställningen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_LE/

Efter att ha läst lite extra ser det ut som att du har rätt, 4x verkar det vara. Vart i EFI hittar man den inställningen?

Det är inte säkert att det ens går att ändra på. När man stöter på patrull, konsultera manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är inte säkert att det ens går att ändra på. När man stöter på patrull, konsultera manualen.

Nej då, jag hittade och ändrade. Nu verkar det fungera Jag som trodde det gick på 2x. Tack för hjälpen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Nej då, jag hittade och ändrade. Nu verkar det fungera Jag som trodde det gick på 2x. Tack för hjälpen!

Kör gärna en runda 3Dmark 11 eller vantage och posta, skulle gärna se resultatet för dig med en 4x port.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem när jag skulle fixa min crossfire-setup av 2 st 6870's. Anledningen till att jag inte kunde sätta på crossfire i CCC var att ena kortet bara gick i 2x trots att porten den var satt i var på 16x. Efter att ha kliat huvudet någon timme konstaterade jag att det var fel på grafikkortet så jag plockade ur det och kollade lite på det. Det visade sig att hela ena sidan av PCI-E kontakten (guldtänderna) hade ett tunt lager vit färg på sig så kortet fick ingen kontakt med PCI-E bussen :P! Det fixade jag rätt lätt med lite fint sandpapper, sen funkade allt fin-fint. Vet inte om detta hjälper så mycket Frellex men det är ju alltid något ;P.

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swij:

Jag hade precis samma problem när jag skulle fixa min crossfire-setup av 2 st 6870's. Anledningen till att jag inte kunde sätta på crossfire i CCC var att ena kortet bara gick i 2x trots att porten den var satt i var på 16x. Efter att ha kliat huvudet någon timme konstaterade jag att det var fel på grafikkortet så jag plockade ur det och kollade lite på det. Det visade sig att hela ena sidan av PCI-E kontakten (guldtänderna) hade ett tunt lager vit färg på sig så kortet fick ingen kontakt med PCI-E bussen :P! Det fixade jag rätt lätt med lite fint sandpapper, sen funkade allt fin-fint. Vet inte om detta hjälper så mycket Frellex men det är ju alltid något ;P.

Men lol sand papper låter ju lite skeptiskt att använda, repar ju det

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Men lol sand papper låter ju lite skeptiskt att använda, repar ju det

Vad skulle jag annars göra ^^? Inte för att jag tror att många andra har det problemet men det är ju iaf. ETT problem :P!

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Men lol sand papper låter ju lite skeptiskt att använda, repar ju det

Skrivet av Swij:

Vad skulle jag annars göra ^^? Inte för att jag tror att många andra har det problemet men det är ju iaf. ETT problem :P!

Repor ska inte spela någon som helst roll, det är elektroniska signaler som skickas igenom koppar, inte laser som läser av en skiva. Så länge kopparen har kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kör gärna en runda 3Dmark 11 eller vantage och posta, skulle gärna se resultatet för dig med en 4x port.

Var dessvärre inte min egen dator, så kan inte fixa något test Men det ska finnas tester på nätet som visar att prestanda-förlusten är liten mellan 16x och 4x.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather