SSD val med en budget på 1.5-2k

Permalänk

Sata 3gb = sata II ligger runt 260mb/sec som högsta hastighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Specarna stämmer.

Det som är lite lurigt är att sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. De siffror som tillverkaren anger gäller för data som är lätt att komprimera (test med atto) och då presterar båda versionerna lika bra. Det är när man använder data som inte går att komprimera som det blir skillnad, F115 presterar då sämre än den tidigare F120. Hur mycket det slår igenom vid användning beror således på hur bra den data man skriver/läser går att komrpimera. Normalt går program/os att komprimera rätt bra så skillnaden bör inte bli så stor, men det finns ingen anledning att köra på F115 så länge den inte är klart billigare då den har lägre sämsta prestanda än F120. Sedan så skiljer det 5gb lagringsutrymme också, inte att förakta

Edit: Skulle tro att de siffror som Corsair Force är specade till är max för sata 3gbit/s.

Kontrar med denna:

http://www.tomshardware.com/reviews/ocz-vertex-2-25nm-ssd,286...

Långsammare och snabbare, alltså.

Om tekniken redan har gått över till nya, varför köpa gammalt? Om man exempelvis sedan någon gång vill RAIDa upp ssdn gör man sig själv en stor björntjänst om man köper den äldre och året senare finns den inte att få tag på.

Jag hoppades övertyga ts till ett bra köp, inte argumentera med någon annan. 3xnm är gammalt, rent av redan ersatt, så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Långsammare och snabbare, alltså.

Om tekniken redan har gått över till nya, varför köpa gammalt? Om man exempelvis sedan någon gång vill RAIDa upp ssdn gör man sig själv en stor björntjänst om man köper den äldre och året senare finns den inte att få tag på.

Jag hoppades övertyga ts till ett bra köp, inte argumentera med någon annan. 3xnm är gammalt, rent av redan ersatt, så enkelt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, vill ge trådskaparen relevant information för att fatta ett vettigt beslut

Problemet är att jag inte håller med om dina åsikter. Anledningen till att man bytt till 25nm är att det är billigare att tillverka, inte att det är bättre. 34nm tål tex betydligt mer skrivningar än 25nm. Inte för att det lär vara något problem för normalanvändaren, men ändå. Argumentet att det är gammalt är inte speciellt relevant i detta sammanhanget, såvida man inte funderar på att raida i framtiden, precis som du säger. Då bör man fundera på att köpa något hyfsat nylanserat.

Personligen tycker jag inte att det finns någon poäng med diskar baserade på sandforce 12xx i dagsläget. Tidigare argumenterade jag för dessa diskar som prestandadiskar, men de är nu klart omkörda av sandfirce 2xxx och intel 510/Crucial m4. Vill man ha en vettig budgetdisk för sata 3gbit/s så skulle jag personligen välja intel 320 (eller möjligen Crucial m4). När prestandaskillnaden är så liten (intel 320 -> Corsair F115) så blir returstatistiken det som får mig att välja bort F115. Hade hastighetsskillnaden varit större och jag var på jakt efter en prestandadisk så hade jag kunnat acceptera en snabb disk med högre felfrekvens, men här handlar det om rätt små skillnader i fart och påtagliga skillnader i returfrekvens.

Permalänk

Det blir virrigt det här Vet inte vilken man ska köpa, just nu är Intel 320 160, Cruical M4 128 eller Cruical C300 128 alternativen.

Den SSD som är bäst på spel får det bli, någon som vet vilken som är bäst på spel?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Det blir virrigt det här Vet inte vilken man ska köpa, just nu är Intel 320 160, Cruical M4 128 eller Cruical C300 128 alternativen.

Den SSD som är bäst på spel får det bli, någon som vet vilken som är bäst på spel?

Av de diskarna skulle jag tro att m4:an är bäst för spel, huvudsakligen beroende på högre sekventiell prestanda.

Permalänk

Funderar om jag ska köpa två SSD, en för att ha bara windows 7 på och alla andra program och spel på en annan SSD.
Frågan är om man förlorar någon hastighet på de program och spel som ligger på disken som inte har windows? Blir det någon skilland i tid på uppstart av program och spel om man inte lägger dom på samma disk som windows disken?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Funderar om jag ska köpa två SSD, en för att ha bara windows 7 på och alla andra program och spel på en annan SSD.
Frågan är om man förlorar någon hastighet på de program och spel som ligger på disken som inte har windows? Blir det någon skilland i tid på uppstart av program och spel om man inte lägger dom på samma disk som windows disken?

När man testar diskar brukar man köra OS från en annan disk än test-disken. På så sätt utesluter man bakgrundsaktivitet. Så ja, det är så du får optimala förutsättningar för max prestanda. Märkbar skillnad? Mjaa.. Blir kanske en gnutta snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

När man testar diskar brukar man köra OS från en annan disk än test-disken. På så sätt utesluter man bakgrundsaktivitet. Så ja, det är så du får optimala förutsättningar för max prestanda. Märkbar skillnad? Mjaa.. Blir kanske en gnutta snabbare.

Så länge ditt os inte får spatt och håller på med disken konstant så tror jag inte ens att man kommer att märka något. Utöver det så går oftast funderingarna i riktningen "Två mindre diskar istället för en större" som då kommer att ge sämre prestanda än en större. Mindre diskar presterar oftast sämre än en större då man använder färre av de tillgängliga minneskanalerna.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

När man testar diskar brukar man köra OS från en annan disk än test-disken. På så sätt utesluter man bakgrundsaktivitet. Så ja, det är så du får optimala förutsättningar för max prestanda. Märkbar skillnad? Mjaa.. Blir kanske en gnutta snabbare.

Om man bara har en hårddisk och har två program i gång, borde då inte bli bättre prestanda om man har två separata diskar delar på två startade program. Ska man starta något under tiden så lär väl det gå snabbare då?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Om man bara har en hårddisk och har två program i gång, borde då inte bli bättre prestanda om man har två separata diskar delar på två startade program. Ska man starta något under tiden så lär väl det gå snabbare då?

Ja, i teorin borde det gå snabbare att köra med två separata diskar som du beskriver men syvende och sist måste vi nog backa bandet. Om man inte har upplevt SSD innan så kommer prestanda-skillnaden vara dramatisk för dig, oavsett om du köper en eller två diskar.
Det finns ganska få program ställer en SSD på knäna i rena laddningstider och det som är än viktigare än allt är slumpmässiga läs/skrivhastigheter och IOPS.

Snubblade över den här när slösurfade lite igår. Verkar bra.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Ja, i teorin borde det gå snabbare att köra med två separata diskar som du beskriver men syvende och sist måste vi nog backa bandet. Om man inte har upplevt SSD innan så kommer prestanda-skillnaden vara dramatisk för dig, oavsett om du köper en eller två diskar.
Det finns ganska få program ställer en SSD på knäna i rena laddningstider och det som är än viktigare än allt är slumpmässiga läs/skrivhastigheter och IOPS.

Snubblade över den här när slösurfade lite igår. Verkar bra.

Man hittar väldigt lite information om A-Data, är det bra kvalitet? Har det inte varit mycket problem med Sandforce?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Om man bara har en hårddisk och har två program i gång, borde då inte bli bättre prestanda om man har två separata diskar delar på två startade program. Ska man starta något under tiden så lär väl det gå snabbare då?

Det är inget problem såvida inte båda programmen vill åt diskarna samtidigt, och även då så kommer en modern ssd att klara sig bra då de är riktigt bra på att hantera parallella förfrågningar. Bättre med en större än två små.

Skrivet av Peterrrrr:

Man hittar väldigt lite information om A-Data, är det bra kvalitet? Har det inte varit mycket problem med Sandforce?

Intel 320/510 eller Crucial m4 kommer troligen att vara stabilare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Man hittar väldigt lite information om A-Data, är det bra kvalitet? Har det inte varit mycket problem med Sandforce?

Skrivet av Frispel:

Det är inget problem såvida inte båda programmen vill åt diskarna samtidigt, och även då så kommer en modern ssd att klara sig bra då de är riktigt bra på att hantera parallella förfrågningar. Bättre med en större än två små.

Intel 320/510 eller Crucial m4 kommer troligen att vara stabilare alternativ.

A-data gör bra grejer.
Intel och Crucial har marvell-kretsar. Marvell kan vara skit, beroende på vem man frågar.

510 och m4 är SATA 6Gb/s-diskar.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det är inget problem såvida inte båda programmen vill åt diskarna samtidigt, och även då så kommer en modern ssd att klara sig bra då de är riktigt bra på att hantera parallella förfrågningar. Bättre med en större än två små.

Intel 320/510 eller Crucial m4 kommer troligen att vara stabilare alternativ.

Lutar åt en Intel 320 160gb, var 30mb/s snabbare i skriv än Intel 320 120gb

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

A-data gör bra grejer.
Intel och Crucial har marvell-kretsar. Marvell kan vara skit, beroende på vem man frågar.

510 och m4 är SATA 6Gb/s-diskar.

Jaha, vem har påstått att den kretsen som sitter i Crucial m4 och intel 510 är skit? Vore intressant med länk...för jag antar att du menar de diskar som jag tog upp och inte de marvell-kretsar för sata 6gbit/s som sitter i vissa moderkort, vilket vore helt irrelevant i detta sammanhanget.

Disken från a-data bygger på en sandforce 12xx-krets och ska man gå den vägen så kan man lika gärna satsa på ocz Vertex 2 Eller Corsair Force, men då är vi åter på avdelningen diskar som har högre felfrekvens än intel och crucial. Utgår f.ö. från att om det byggs en helt ny dator så kommer den att ha en vettig kontroller för sata 6gbit/s så jag ser inget problem med det så länge diskarna är "problemfria" som TS ville?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Frispel:

Jaha, vem har påstått att den kretsen som sitter i Crucial m4 och intel 510 är skit? Vore intressant med länk...för jag antar att du menar de diskar som jag tog upp och inte de marvell-kretsar för sata 6gbit/s som sitter i vissa moderkort, vilket vore helt irrelevant i detta sammanhanget.

Disken från a-data bygger på en sandforce 12xx-krets och ska man gå den vägen så kan man lika gärna satsa på ocz Vertex 2 Eller Corsair Force, men då är vi åter på avdelningen diskar som har högre felfrekvens än intel och crucial. Utgår f.ö. från att om det byggs en helt ny dator så kommer den att ha en vettig kontroller för sata 6gbit/s så jag ser inget problem med det så länge diskarna är "problemfria" som TS ville?

Intel 510 har en Marvell 9174 kontrollerkrets, samma som i bland annat, Crucials nya diskar, Microns C400 och Corsairs P3-diskar.
Intel 320 har Intels egna, exakt samma som på X25-M G2 (det är i princip samma disk).

Men nej, Marvell 9174 är definitivt ingen skitkrets.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jaha, vem har påstått att den kretsen som sitter i Crucial m4 och intel 510 är skit? Vore intressant med länk...för jag antar att du menar de diskar som jag tog upp och inte de marvell-kretsar för sata 6gbit/s som sitter i vissa moderkort, vilket vore helt irrelevant i detta sammanhanget.

Disken från a-data bygger på en sandforce 12xx-krets och ska man gå den vägen så kan man lika gärna satsa på ocz Vertex 2 Eller Corsair Force, men då är vi åter på avdelningen diskar som har högre felfrekvens än intel och crucial. Utgår f.ö. från att om det byggs en helt ny dator så kommer den att ha en vettig kontroller för sata 6gbit/s så jag ser inget problem med det så länge diskarna är "problemfria" som TS ville?

"A-DATA has been a well established company in the memory and flash market for a long time, so it comes as no surprise that they are offering SSDs too. Their S599 128 GB SSD is based on Sandforce's SF-1222 controller which is the latest and greatest available at this time." - w1zzard@techpowerup.com, december 2010.

Ok, märker att du nagelfar varenda mening jag skriver och vänder på allt. Därför släpper jag den här tråden helt.
Marvells anseende som varumärke är smutsat av deras "kassa" SATA 3-kontroller, that's it.

Att likställa populäritet med kvalitet är godtycklighet, något som är allt annat än sakligt. A-data är något okänt men inte nödvändigtvis dåligt.
Att A-data inte har samma anseende som Corsair eller OCZ är förmodligen ett resultat av populism och/eller slump. I tester märker du som användare, i det här fallet bara bra prestanda, och i verkliga användarscenarion kommer du sällan att märka om det sitter i en A-data SSD eller vilken annan snabb SATA 2-disk som helst som kanske eller kanske inte går sönder.

Har inget som bevisar att a-data är lika bra eller bättre än genomsnittet, heller inget som bevisar motsatsen men i ärlighetens namn bryr jag mig inte längre.

Frispel
Han ska inte bygga en ny dator och skriver, om än något otydligt, att han enbart har SATA 3Gb/s-kontakter.

Peter
Köp en 320, det blir säkert skitbra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

"A-DATA has been a well established company in the memory and flash market for a long time, so it comes as no surprise that they are offering SSDs too. Their S599 128 GB SSD is based on Sandforce's SF-1222 controller which is the latest and greatest available at this time." - w1zzard@techpowerup.com, december 2010.

Ok, märker att du nagelfar varenda mening jag skriver och vänder på allt. Därför släpper jag den här tråden helt.
Marvells anseende som varumärke är smutsat av deras "kassa" SATA 3-kontroller, that's it.

Att likställa populäritet med kvalitet är godtycklighet, något som är allt annat än sakligt. A-data är något okänt men inte nödvändigtvis dåligt.
Att A-data inte har samma anseende som Corsair eller OCZ är förmodligen ett resultat av populism och/eller slump. I tester märker du som användare, i det här fallet bara bra prestanda, och i verkliga användarscenarion kommer du sällan att märka om det sitter i en A-data SSD eller vilken annan snabb SATA 2-disk som helst som kanske eller kanske inte går sönder.

Har inget som bevisar att a-data är lika bra eller bättre än genomsnittet, heller inget som bevisar motsatsen men i ärlighetens namn bryr jag mig inte längre.

Frispel
Han ska inte bygga en ny dator och skriver, om än något otydligt, att han enbart har SATA 3Gb/s-kontakter.

Peter
Köp en 320, det blir säkert skitbra!

Utgick från att det var trådskaparens framtida dator som diskuterades. Fast även det moderkort som Peterrrrr har i sin sign har portar för sata 6gbit/s, även om det är portar som styrs av en marvell-krets. Man bör få bättre prestanda med en Crucial m4 kopplad till en av de portarna än en 320 kopplad till en port med sata 3gbit/s, trots att styrkretsen på moderkortet (marvell 9128) inte klarar av att leverera hela vägen upp i sata 6gbit/s.

Angående A-data så har jag inte läst något varken positivt eller negativt om dom, däremot så har jag väldigt svårt att tro att de på egen hand skulle åstadkomma en ny firmware som löser de problem som man fortfarande kan råka ut för med sandforce 12xx serien. Kopplingen till Vertex 2 och Corsair Force hade således inget att göra med att dom är mer kända som tillverkare av ssd:er.

Intel 320 är en utmärkt disk, stabil med bra returstatistik och med tillräckligt bra prestanda för att vara ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Intel 510 120Gb sata3 och är supernöjd. har inga erfarenheter av andra ssd'er men en sak är säkert. jag kommer aldrig bygga ett system utan ssd som OS-disk igen (om det inte kommer något bättre framöver såklart) Min snabba laptop har "blivit" apseg vid uppstart sedan jag köpte ny stationär dator med min SSD. Jag ansåg laptopen startade snabbt förut jämfört med min dåvarande stationära med mekanisk. typ 2-4 min Vs 1-2min Vs 15s.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Utgick från att det var trådskaparens framtida dator som diskuterades. Fast även det moderkort som Peterrrrr har i sin sign har portar för sata 6gbit/s, även om det är portar som styrs av en marvell-krets. Man bör få bättre prestanda med en Crucial m4 kopplad till en av de portarna än en 320 kopplad till en port med sata 3gbit/s, trots att styrkretsen på moderkortet (marvell 9128) inte klarar av att leverera hela vägen upp i sata 6gbit/s.

Tack för den informationen! Har för mig att mitt kort inte tog s-ata 6gb det gjorde min dag

1. Skulle behöva få lite mer information av vad det innebär att ha en marvell-krets på moderkortet? Vad är negativt? Vad är positivt?

2. Hur hög skriv och läsdata kan man få med en marvell-krets?

3. Vilken s-ata 6gb disk funkar bäst med mitt moderkort?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Antielefant

1. De sitter bara på en x1-lane vilket gör att kretsen i sig egentligen inte klarar SATA 6 Gbps, eller ens 2x SATA 3 Gbps samtidigt. En x1-lane ligger nämligen på 5 Gbps.

2. Så länge du bara använder en disk av de två den klarar, ~500 MB/s.

3. Moderkortet bryr sig inte om vilken SSD du väljer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

1. De sitter bara på en x1-lane vilket gör att kretsen i sig egentligen inte klarar SATA 6 Gbps, eller ens 2x SATA 3 Gbps samtidigt. En x1-lane ligger nämligen på 5 Gbps.

2. Så länge du bara använder en disk av de två den klarar, ~500 MB/s.

3. Moderkortet bryr sig inte om vilken SSD du väljer.

Då blir det Intel 510, det lär ju bli skillnad mot intel 320 i prestanda då, eller?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Peterrrrr:

Då blir det Intel 510, det lär ju bli skillnad mot intel 320 i prestanda då, eller?

Teoretiskt iaf, tvivlar som jag sagt tidigare på att man faktiskt upplever någon.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Teoretiskt iaf, tvivlar som jag sagt tidigare på att man faktiskt upplever någon.

1.Men läsa hastigheten är ju nästan dubbelt så snabb? Att installera saker lär ju gå snabbare också med tanke på skrivhastigheten är 210 mot 160 mb/s.

2. En annan fråga, vad menas med om en SSD är retail?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Peterrrrr:

Men läsa hastigheten är ju nästan dubbelt så snabb? Att installera saker lär ju gå snabbare också med tanke på skrivhastigheten är 210 mot 160 mb/s.

Men det är väldigt lite som kan utnyttja det. Läshastigheten är bara intressant om man ska läsa stora sekventiella filer från hårddisken, vilket faktiskt inte sker särskilt ofta. Skrivhastigheten likaså kräver att man skriver stora sekventiella filer - och att källan klarar samma läshastighet som SSD'n har skrivhastighet.

Det är inte ofta jag belastar min 320 till dess maxkapacitet, enda gången jag sett är i battlescape-laddning i Empire: Total War, vilket är varför jag är en direkt tvivlare gällande att snabbare SSD är likställt med snabbare dator.
Den största fördelen är att accesstiderna är näst intill noll, och den fördelen får du med vilken SSD som helst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Men det är väldigt lite som kan utnyttja det. Läshastigheten är bara intressant om man ska läsa stora sekventiella filer från hårddisken, vilket faktiskt inte sker särskilt ofta. Skrivhastigheten likaså kräver att man skriver stora sekventiella filer - och att källan klarar samma läshastighet som SSD'n har skrivhastighet.

Det är inte ofta jag belastar min 320 till dess maxkapacitet, enda gången jag sett är i battlescape-laddning i Empire: Total War, vilket är varför jag är en direkt tvivlare gällande att snabbare SSD är likställt med snabbare dator.
Den största fördelen är att accesstiderna är näst intill noll, och den fördelen får du med vilken SSD som helst.

Kollar man detta test så är det ju väldigt stor skillnad:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269791-SSD...

1.Har inte riktigt förstått vad som menas med sekventiella filer?

2. Med tanke på att 510 är snabbare på att skriva så lär väl tex en windows installation gå snabbare?

3. En annan fråga, vad menas med om en SSD är retail?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Peterrrrr:

Kollar man detta test så är det ju väldigt stor skillnad:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?269791-SSD...

Stämmer, och i syntetiska test är det faktiskt väldigt stor skillnad. Det jag hävdar är att det inte är översättbart till verklig användning. Samma sak gäller RAM, det ger noll extra reell prestanda att köra 2133 MHz DDR3 jämfört med 1066 MHz DDR3. Det är helt enkelt inte där begränsningarna ligger.

Citat:

1.Har inte riktigt förstått vad som menas med sekventiella filer?

Stora filer som skrivs i en rak följd på disken. Ett exempel vore att kopiera in en 20 GB stor ISO-fil till disken - det är en jättelik sekventiell skrivning.

Citat:

2. Med tanke på att 510 är snabbare på att skriva så lär väl tex en windows installation gå snabbare?

Inte en sekund snabbare. Disken du installerar från måste i sådana fall klara av att mata en SSD, och det gör den inte. Varken USB-minnen eller DVD-läsare klarar ens samma hastigheter som en mekanisk disk. Samma gäller allt som ska kopieras in, hastigheten begränsas oavsett vilken SSD du väljer av att det du kopierar från inte är en SSD.

Citat:

3. En annan fråga, vad menas med om en SSD är retail?

Att det följer med ett 2,5 -> 3,5" mount kit, en SATA-kabel och ofta en molex>SATA strömadapter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Peterrrrr:

Funderar om jag ska köpa två SSD, en för att ha bara windows 7 på och alla andra program och spel på en annan SSD.
Frågan är om man förlorar någon hastighet på de program och spel som ligger på disken som inte har windows? Blir det någon skilland i tid på uppstart av program och spel om man inte lägger dom på samma disk som windows disken?

Jag kör dubbla Vertex 2 60gb. En till OS och en till mina program.
Fungerar utmärkt för mig som först köpte en till OSet och vid ett senare tillfälle köpte en till, avsedd för program.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Inte en sekund snabbare. Disken du installerar från måste i sådana fall klara av att mata en SSD, och det gör den inte. Varken USB-minnen eller DVD-läsare klarar ens samma hastigheter som en mekanisk disk. Samma gäller allt som ska kopieras in, hastigheten begränsas oavsett vilken SSD du väljer av att det du kopierar från inte är en SSD.

Så tex start av photoshop, spel och windows 7 boot blir ingen skillnad om man kör en 510 eller 320? Är det så, varför behöver man då s-ata 6gb/s överhuvudtaget?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Peterrrrr:

Så tex start av photoshop, spel och windows 7 boot blir ingen skillnad om man kör en 510 eller 320? Är det så, varför behöver man då s-ata 6gb/s överhuvudtaget?

Photoshop startar på bara ett par sekunder från en mekanisk disk, någon enstaka sekund från en 320 (av egen erfarenhet med CS5). Windows, ingen skillnad.

Spel gör som sagt väldigt liten skillnad ens från början, i de flesta spel märker du inte ens skillnad mellan mekanisk disk och SSD(!).

SATA-6 behövs inte - för normalt användande. Mest för att SSD är så dyrt att inga spel eller program skapas för att utnyttja dess fördelar. Tvärt om optimeras spel för att använda hårddisken så absolut lite som möjligt eftersom många datorer kör med riktigt långsamma gamla 7200'or eller nya 5400'or.
Det krävs att priset på SSD sjunker dramatiskt och att SSD-diskarna börjar ta sig in i mainstreamdatorer innan det förändras.

Ska man däremot köra en virtualiserad server eller hålla på med diskintensiva applikationer (läs tung videoredigering, tung CAD och encoding) är det stor skillnad mellan en 320 och en 510. Det kräver förstås att filerna man jobbar med ligger på SSD'n, spelar ingen roll alls om Maya, Indesign, Premiere eller Astream ligger på SSD själva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync