Märkligt fel på ny dator händer exakt en gång om dagen

Permalänk

Märkligt fel på ny dator händer exakt en gång om dagen

Hej.

Jag byggde nyligen ihop en ny dator till stor del baserat på tips härifrån och jag är väldigt nöjd med den, förutom en sak som är störande.

Varje dag när jag startar den så fryser den efter 10-15 minuter. Antingen så fryser windows eller så *plopp* visas en massa vertikala streck och om jag har musik igång så kör den motorsågs-grejen. Ni förstår säkert vad jag menar. I båda fallen hjälper inget förutom att hålla in power-knappen tills den stänger av sig.

När det har hänt så funkar datorn perfekt resten av dagen. Jag jobbar med 3D och belastar den ganska hårt utan några problem. Först trodde jag att det kunde ha något att göra med att den är kall, men det händer som sagt bara en gång om dagen. Om jag startar den, stänger av den och sedan startar den efter några timmar samma dag så händer det inte.

Sen jag byggde den så har jag uppdaterat BIOS, grafik- och ljud-drivrutiner, installerat mer minne och fixat en massa annat. Jag har även öppnat den och kontrollerat att allt sitter som det ska. Det har alltid varit samma fel oavsett vad jag gjort.

Eftersom det bara händer en gång om dagen utan förvarning och felmeddelanden så är det svårt att veta var jag ska börja leta.

Det kanske inte låter som ett stort problem, men jag blir lite skraj att det beror på nåt större fel som kan komma att bli värre. Plus att jag av ren nyfikenhet vill veta vad det beror på.

Kan det vara hårdvara? Kan det vara nåt program som är satt att köra en gång varje morgon som spökar? Hur ser jag det?

All hjälp och alla tips mottages tacksamt.

i5 750
8 GB OCZ-minne
ATI Radeon 5770
P7P55D Pro moderkort
Windows 7 Ultimate 64

Permalänk
Medlem

Du glömde väll inte att installera om Windows efter att du byggde den?

Permalänk

Nej, allt är ju nytt. Jag byggde den från grunden och installerade windows.

Permalänk

kolla i loggarna vad som händer?

Visa signatur

31337

Permalänk

Ok. Det är tre events som återkommer först för varje datum jag har startat datorn.

Kernel-EventTracing 3 Session

"Session "Microsoft-Windows-Setup" stopped due to the following error: 0xC000000D"
SessionName Microsoft-Windows-Setup
FileName C:\Windows\Panther\setup.etl
ErrorCode 3221225485
LoggingMode 5

Samt två instanser av följande:

volmgr 46 None

Crash dump initialization failed!

EventData

\Device\HarddiskVolume1
0000000001000000000000002E0004C001100000010000C000000000000000000000000000000000

Vad är C:\Windows\Panther\setup.etl ?

Permalänk
Medlem

Edit: I mitt fall såg jag att atikmdiag.sys hade kraschat, så det är inte samma fel.

Jag har liknande problem med min dator efter att jag installerat ett 5970 med vattenkylning...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeybrother

Vad är C:\Windows\Panther\setup.etl ?

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd744583(WS.10).aspx

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Bump.

Jag gräver fram den här tråden igen eftersom jag inte fått ordning på det.

Precis nyss fick jag en blåskärm som informerade mig om att "IRQL NOT LESS OR EQUAL".

Jag har ingen aning om vad det betyder, men jag kollade i Device Manager och ser att mitt grafikkort ("ATI Radeon HD 5700 Series") har IRQ -3 och att mitt nätverkskort har -2. Kan det vara nåt som har med det att göra, eller är jag ute och cyklar?

Det är för övrigt flera enheter som delar på IRQs. Kan man ändra IRQ på en enhet?

Permalänk

Liknande fel ...

JAg har i dagarna installerat en ny version av Windows 7 Ent på en SSD drive som C. Mina dokument mm ligger på en d drive i form av RAID 5 via ett Promise Fasttrack TX4310 (vilket jag iof inte tror ahr betydelse, men RAIDen lyftes över från den gamla datorn och kom i gång i den nya utan problem.

Varje gång jag startar datorn ´så tar det på tok för lång tid att starta upp. Efter att skärmen ser helt OK ut, fryses systemet i upp till några minuter, för att sedan komma igång och funka som inget hänt.

Ett av felmeddelandena i Loggen är:
----------------------------------
Sessionen "" kunde inte startas med följande fel: 0xC000000D

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing" Guid="{B675EC37-BDB6-4648-BC92-F3FDC74D3CA2}" />
<EventID>2</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>2</Task>
<Opcode>12</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000010</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-08-11T05:42:53.958530800Z" />
<EventRecordID>41</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="2344" ThreadID="880" />
<Channel>Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing/Admin</Channel>
<Computer>PC</Computer>