Permalänk
Avstängd

Från sommarhetta till skön kyla! 2.0

Hej, nu börjar sommaren hettas till igen och temperaturen i rummet stiger upp men då får man en ny och bättre idé. Denna gången tänkte jag mer på att kyla ner så effektivt som möjligt och så kallt som möjligt men också så billigt som möjligt. Jag kommer att använda mig av följande material, 120mm delta fläkt som ska fixas till att köras med usb, och sist men inte minst Scythe Shuriken Rev. B. Denna gång ska jag göra kylaren mindre så den blir smidig och bra men följ med och se!

Från sommarhetta till skön kyla! 2.0

Permalänk
Avstängd

Hjälpte de något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keevink:

Hjälpte de något?

ja såklart bättre än rev 1.0

Permalänk
Medlem

Men du tjänar ju inget på att ha kylaren där. Bättre om du har bara fläkten där på nån hållare så den bara drar luft förbi isbitarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Men du tjänar ju inget på att ha kylaren där. Bättre om du har bara fläkten där på nån hållare så den bara drar luft förbi isbitarna.

det gör visst en skillnad, kylaren drar in sig kylan och då blir flänsarna kalla och då suger fläkten ut kalla luften ur flänsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men du tjänar ju inget på att ha kylaren där. Bättre om du har bara fläkten där på nån hållare så den bara drar luft förbi isbitarna.

Jo, botten av kylaren har kontakt med isvattnet, och leder således bort värme som passerar kylflänsen till isen.

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Men du tjänar ju inget på att ha kylaren där. Bättre om du har bara fläkten där på nån hållare så den bara drar luft förbi isbitarna.

Jag tror att han syftar på heat pipes'en. Dom funkar inte som dom är meningen att dom ska funka med kyla som med värme. Heat pipes fungerar därför att man har en vätska under lågt tryck som förångas när det blir varmt och stiger till kylflänsarna där den kyls av. Med kyla så borde det alltså inte fungera eftersom vätskan inte inte blir varm ( och således förångas den inte).

Så är det jag har uppfattat hur heat pipes fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd

jag känner själv att koppar "rören" blir riktigt kalla. Jag känner ju också att jag får en kall luft när fläkten suger ut luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

jag känner själv att koppar "rören" blir riktigt kalla. Jag känner ju också att jag får en kall luft när fläkten suger ut luften.

Och himmlen är grön med rosa prickar på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Och himmlen är grön med rosa prickar på!

Skickades från m.sweclockers.com

huh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Och himmlen är grön med rosa prickar på!

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha
Men som Axelander23 sa, Heatpipesen leder värme, inte kyla.
Varför inte bara sätta fast fläkten så drar fläkten den kylda luften istället för att ha en cpu kylare?!

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najj:

Hahaha
Men som Axelander23 sa, Heatpipesen leder värme, inte kyla.
Varför inte bara sätta fast fläkten så drar fläkten den kylda luften istället för att ha en cpu kylare?!

koppar leder ju lika bra värme som nedkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

koppar leder ju lika bra värme som nedkylt

Citat:

Heat pipes fungerar därför att man har en vätska under lågt tryck som förångas när det blir varmt och stiger till kylflänsarna där den kyls av.

Rätta mig om jag har fel men skriv inte bara "Du har fel".

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |