Värt att köpa HD5970 för 3000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Jag har två 6990 i ett R3 och jag fick ta bort hela buren. 6990 är något kortare än 5970 om jag inte minns fel.
Ja är svaret på 922 + 5970 enligt http://www.facepunch.com/threads/972256-Will-a-HD-5970-fit-in...

Jag vet att den passar men jag tänker även, är det ett bra chassi, finns det bättre i samma prisklass som inte lyser upp hela rummet?
Tack ändå för svaret!

Edit: Gärna rekommenderat moderkort till i5-2500K(tänkte OC lite) också!

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Haha, du vet att man har rätt att klämma o känna på en produkt (småtesta i smyg) för att faställa om man är nöjd med varan annars får man utnyttja öppet köp:) Dock skall den vara i oförändrat skick.

Btw, Du skulle bara veta hur många produkter du köper som är returer från privatpersoner som hållt på pillat med produkten sedan packat ned den i sin orginalförpackning och returnerat den, affären godtar returen och säljer den som ny så ja någon kommer köpa mitt "begagnade" kort om jag returnerar det:)

Först och främst gäller detta här när man köper över nätet inte i markbutiker det vet du väl?.

Alltså först och främst så beror det på vad det är för varor. Sedan kan de fortfarande neka denna Ångerrätt vid minsta lilla repa eller något liknande. givetvis om företaget anser att produkten är gott som ny så säljer de den såklart annars hade de aldrig accepterat returen. Men du verkar glömma att detta är en oem-kort vore ju synd om du hade sönder det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Först och främst gäller detta här när man köper över nätet inte i såkallade markbutiker.

Alltså först och främst så beror det på vad det är för varor. Sedan kan de fortfarande neka denna Ångerrätt vid minsta lilla repa eller något liknande. givetvis om företaget anser att produkten är gott som ny så säljer de den såklart annars hade de aldrig accepterat returen. Men du verkar glömma att detta är en oem-kort vore ju synd om du hade sönder det direkt.

Webhallen lämnar 1 års garanti på kortet även fast det är oem. Du kan fortfarande reklamera ditt kort inom tre års tid.

Permalänk
Medlem

5970 + bf3 blir inga problem har lirat det fps90+ klart så är ju inte spelet klart:)
kör mitt v-kylt max temp 43 så det är något att tänka på,kan även köra mitt på gpu 900mhz minne1200 max temp 48. (ej max klock)
sen finns det massa att läsa http://www.sweclockers.com/recension/6212-radeon-hd-5970-varl...
samt lite mot 590 kortet
http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

5970 + bf3 blir inga problem har lirat det fps90+ klart så är ju inte spelet klart:)
kör mitt v-kylt max temp 43 så det är något att tänka på,kan även köra mitt på gpu 900mhz minne1200 max temp 48. (ej max klock)
sen finns det massa att läsa http://www.sweclockers.com/recension/6212-radeon-hd-5970-varl...
samt lite mot 590 kortet
http://www.sweclockers.com/recension/13695-nvidia-geforce-gtx...

Ah, det bådar gott för framtiden iallafall Jag vet att du är bunden i vad du får och inte får säga, men har du upplevt microstuttering och sådant, och vilken upplösning kör du i?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Funderar också på ett 5970, vad är egentligen nackdelarna med det? I dagens spel slår det ju ett 580 GTX rakt på fingrarna, men vad talar för att det kommer vara lika framtidssäkert?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Ah, det bådar gott för framtiden iallafall Jag vet att du är bunden i vad du får och inte får säga, men har du upplevt microstuttering och sådant, och vilken upplösning kör du i?

nja ibland kanske men väldigt svårt att säga om det är microstuttering spelar mycket online tjejen sitter brevid å spelar ofta samma spel hon kör på 6970 å upplever det som jag så antar att det är teliastuttering tyvärr har jag bara 1680x1050 som max så kanske därför allt flyter så bra..

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

nja ibland kanske men väldigt svårt att säga om det är microstuttering spelar mycket online tjejen sitter brevid å spelar ofta samma spel hon kör på 6970 å upplever det som jag så antar att det är teliastuttering tyvärr har jag bara 1680x1050 som max så kanske därför allt flyter så bra..

Ah, oavsett så blir jag nog nöjd. Att gå från ett dammigt 5770 till ett 5970 lär vara *viss* skillnad

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Funderar också på ett 5970, vad är egentligen nackdelarna med det? I dagens spel slår det ju ett 580 GTX rakt på fingrarna, men vad talar för att det kommer vara lika framtidssäkert?

Tacksam för svar.

Det är de facto inte lika "framtidssäkert" eftersom det inte är lika lönsamt att bara kasta in ett till när prestandan börjar tryta. Å andra sidan så går det inte att bortse från att det har rejält med hästkrafter under motorhuven också, och de kommer inte försvinna magiskt när ett nytt spel släpps

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

5970 för 3k. lät billig. slå till!!! är ju inget dåligt kort precis.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Ah, oavsett så blir jag nog nöjd. Att gå från ett dammigt 5770 till ett 5970 lär vara *viss* skillnad

Jag går från ett 7600GS. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjafsaren:

It's not really any harder than to either drag it out of the case or simply cut it out with some powertool, it won't really do any harm to the case unless the bay is heavily built into the case's frame.

Damn, looks like I'll just have to find myself an ally in Sweden, that lives near the border then Q_Q

Oh well, thanks for the answer atleast, and looking forward to hopefully getting one or two of those from you soon:>

Hey!

Where in Norway do u live??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Hey!

Where in Norway do u live??

Dumt av mig....Google.com

Permalänk
Skrivet av Duveke:

Dumt av mig....Google.com

Halden as in the eastern parts of Norway, 30-40 mins away from Strömstad, 5 mins from Svinesund

Anyways, I guess google answered it for you and it's out of the question:P

I'm not really sure if I'm going to grab the card or not anymore though, as I've most likely ended up thinking about 2x 5970's instead. Mainly because my main choice of card was a 580 in the first place around 4,4k SEK'ish and I'm most likely ending up near that price or a bit above.

Might as well bring in an off topic question while I'm here, how will the ASUS 580 DirectCU2 work compared to 1/2x 5970's in Videoediting and 3d-modelling?

Permalänk
Webhallen

OBS: senaste infon: #11261503

Hej, jag tänkte bara snabbt informera:
Cirka 65 % av de kort vi kommer att få är redan uppbokade nu. (ALLA är nu uppbokade 2011-08-14)

Besked från leverantören är att det inte går att få tag på fler efter vår första (och därmed enda) leverans. Leveransen väntas dyka upp hos oss på torsdag eller fredag enligt besked ikväll.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Tjafsaren:

Halden as in the eastern parts of Norway, 30-40 mins away from Strömstad, 5 mins from Svinesund

Anyways, I guess google answered it for you and it's out of the question:P

I'm not really sure if I'm going to grab the card or not anymore though, as I've most likely ended up thinking about 2x 5970's instead. Mainly because my main choice of card was a 580 in the first place around 4,4k SEK'ish and I'm most likely ending up near that price or a bit above.

Might as well bring in an off topic question while I'm here, how will the ASUS 580 DirectCU2 work compared to 1/2x 5970's in Videoediting and 3d-modelling?

As far as I know, the popular applications only use 3D-acceleration for viewport acceleration and minor effects, not to the extent that one might wish for. Unless the program has extensive CUDA-support, the difference should be minimal. But don't take my word for it, research a bit

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå upp till HD5970 från ett GTX570, gör jag rätt?

Och hur blir det om kortet skulle gå sönder inom ett år, får man ett HD6990 då eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HAGL1:

Funderar på att gå upp till HD5970 från ett GTX570, gör jag rätt?

Och hur blir det om kortet skulle gå sönder inom ett år, får man ett HD6990 då eller?

Du gör fel.

http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Hd5970 presterar inte speciellt mycket bättre än GTX570, och då är det ändå en dubbelmacka som får problem i många lägen, och dessutom en relativt gammal sådan.

Lägg istället de 3000 kronorna på ännu ett 570, och kör dessa i SLI. Kommer ge en rejäl prestandaskjuts som överträffar 5970 lätt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Du gör fel.

http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...

Hd5970 presterar inte speciellt mycket bättre än GTX570, och då är det ändå en dubbelmacka som får problem i många lägen, och dessutom en relativt gammal sådan.

Lägg istället de 3000 kronorna på ännu ett 570, och kör dessa i SLI. Kommer ge en rejäl prestandaskjuts som överträffar 5970 lätt.

Helt rätt. 570 SLI är ett mycket bättre alternativ.

Detta kortet är däremot grymt bra värde om man inte har något hyfsat kort som lönar sig för just SLI eller Crossfire.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Helt rätt. 570 SLI är ett mycket bättre alternativ.

Detta kortet är däremot grymt bra värde om man inte har något hyfsat kort som lönar sig för just SLI eller Crossfire.

Som ett 5770! xD

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag är ändå rätt förvånad hur mitt 5770 nästan hänger med i svängarna fortfarande, jag kollar iofs aldrig upp vad jag har för FPS. Går mest bara på vad som känns rätt inställningar för optimalt flyt.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Jag är ändå rätt förvånad hur mitt 5770 nästan hänger med i svängarna fortfarande, jag kollar iofs aldrig upp vad jag har för FPS. Går mest bara på vad som känns rätt inställningar för optimalt flyt.

Jag känner snarare att jag aldrig, inte ens när kortet var sprillans nytt, kunde fläska på rejält med alla inställningar. Nu ska jag äntligen kunna spela hyfsat kompromisslöst iallafall

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CompassioN:

Jag känner snarare att jag aldrig, inte ens när kortet var sprillans nytt, kunde fläska på rejält med alla inställningar. Nu ska jag äntligen kunna spela hyfsat kompromisslöst iallafall

Sålänge du inte spelar spel som inte stödjer flera GPU:er (Typ WoW), då sitter du fortfarande där med en rejält nedklockad 5870

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Sålänge du inte spelar spel som inte stödjer flera GPU:er (Typ WoW), då sitter du fortfarande där med en rejält nedklockad 5870

hmm bara för att testa har jag kört mitt 5970 i 950mhz 1220 på minnen lite mer än 5870 har jag inte fel för mig går det att stänga/disabla cross kanske inte helt?
vad jag menar är är j-ävlig nöjd själv nu har jag en grym kylning 38 på cpu 3.9ghz 46&43 på mina gpuer efter ca 4-5h spel black ops

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zfrigg:

hmm bara för att testa har jag kört mitt 5970 i 950mhz 1220 på minnen lite mer än 5870 har jag inte fel för mig går det att stänga/disabla cross kanske inte helt?
vad jag menar är är j-ävlig nöjd själv nu har jag en grym kylning 38 på cpu 3.9ghz 46&43 på mina gpuer efter ca 4-5h spel black ops

Prova pressa kortet i FurMark för att testa temps istället, brukar ge "roligare" siffror.
Processorn ska gärna pressas i Prime95 / OCCT med, för lite "roliga" siffror där.

Har du stockkylare på kortet? Har hört att denna ska låta som en orkan, vad tycker du om det? (Snälla objektivt, inte "Det är knäpptyst mitt kort är bäst"-trams tack.. )

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Då ska man erbjuda säg att städa huset för att få ett sådant kort!

o jag ska nog erbjuda mäg att bädda sängen för att få en ny bil!

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Prova pressa kortet i FurMark för att testa temps istället, brukar ge "roligare" siffror.
Processorn ska gärna pressas i Prime95 / OCCT med, för lite "roliga" siffror där.

Har du stockkylare på kortet? Har hört att denna ska låta som en orkan, vad tycker du om det? (Snälla objektivt, inte "Det är knäpptyst mitt kort är bäst"-trams tack.. )

Jag kan hoppa in där och säga att min polare hade ett 5970 med originalkylare och det lät förbaskat mycket i furmark.
Inte lika mycket vid vanligt spelande men ändå ljudligt. Funkar säkert bra om man kör hörlurar.

Jag kommer därför köra vattenkylning på mitt 5970 OM jag inte kan leva med ljudet.
Är inte så petig att det måste vara ljudlöst, som vissa är, men någon ordning ska det vara.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najj:

Jag kan hoppa in där och säga att min polare hade ett 5970 med originalkylare och det lät förbaskat mycket i furmark.
Inte lika mycket vid vanligt spelande men ändå ljudligt. Funkar säkert bra om man kör hörlurar.

Jag kommer därför köra vattenkylning på mitt 5970 OM jag inte kan leva med ljudet.
Är inte så petig att det måste vara ljudlöst, som vissa är, men någon ordning ska det vara.

http://www.inet.se/artikel/5321632/arctic-cooling-accelero-xt...

Om du inte pallar vattenkylning så finns det billigare sätt att få kortet att hålla käft.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

http://www.inet.se/artikel/5321632/arctic-cooling-accelero-xt...

Om du inte pallar vattenkylning så finns det billigare sätt att få kortet att hålla käft.

Billigare och enklare alternativ.
Kör nog hellre på det och tar vattenkylning till 2012 med all uppgradering som kommer ske

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najj:

Billigare och enklare alternativ.
Kör nog hellre på det och tar vattenkylning till 2012 med all uppgradering som kommer ske

Låter som ett bra beslut.

Kan inte annat än rekommendera den kylaren. Den är väldigt tyst (inte knäpptyst men nära), men den sticker ut när det gäller kylning. Den är enastående bra på att kyla! Temperaturen på mitt GTX460 sjönk med närmare 20 grader i load efter att jag slängde på en sådan (fast GTX-versionen då. ) Skillnaden lär inte vara lika extrem på 5970, men det kommer antagligen bli en rejält förbättrad kylning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.