Permalänk
Medlem

DVD-Back-up

Godkväll!
Kan man göra en ren back-up (dvs får man med DTS/Dolbydigital ljud) på en dvd-film ?
Isåfall vilken sorts brännare och program ska man ha?
Tacksam för svar.
micke

Visa signatur

mickeh

Permalänk
Medlem

Det kan man göra. Enda problemet är att det inte är lagligt. Inte ens för privat bruk när der gäller DVD skivor. Det kanske hade varit lagligt om det inte hade funnits ett kopierings skydd på DVD skivor.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Jo, det får man visst det, enligt en som är insatt i det hela...

http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=77

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Visst får man göra backup på DVD som man har köpt.

Permalänk
Medlem

dvd-back-up

Men kan någon tala om hur?
Självklart så köper jag de filmer jag vill ha på original , men till barnen så vill jag förnya alla vhs, och det skulle kosta skjortan att köpa alla på dvd.
Gärna om någon vill skriva om det är någon speciell brännare som klarar det bättre än andra och vilket brännar progam man ska ha.
Tack på förhand!
Micke
mickeh2000@hotmail.com

Visa signatur

mickeh

Permalänk
Medlem

Enligt Swec's regler så får man inte diskutera hur man går tillväga för att kopiera eller ta backup på DVD skivor eftersom lagen är ganska diffus när det gäller detta. Detta har jag full förståelse för och håller med om.

Jag skulle snarare vilja säga att det inte är OK att ta backup på en DVD skiva för eget bruk. Te x om du hyr en DVD film så brukar det kunna stå i början att kopiering av DVD skivan är förbjuden även för privat bruk. Jag har sett detta flera gånger.

Sen kan man ju fråga sig om det är lagligt att kopiera/ta backup på något som har ett kopierings skydd på sig som man måste forcera för att ens lyckas med det. Innan jag ser en Svensk eller EU lag där det står i klartext att det är lagligt att kopiera en DVD skiva för eget bruk så tolkar jag det som att det är olagligt.

Ta en titt i denna tråd där just detta diskuteras.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Största problemet ligger i att de oftast inte får plats på vanliga DVR-R dvs 4.7GB, så du får ändra lite....

Läs på doom9.org för mera info...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber