Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Vilken SSD har du satt i?

Funderar på en CORSAIR FORCE GT 120GB. Är det overkill eller kommer man märka skillnad från t.e.x. en Intel 320?

Har satt i en Corsair 120GB Force 3 Series.
Hade egentligen tänkt köra på GT serien men den var slut hos webhallen när jag hämtade datorn så tog denna istället. Vågar inte svara på om det är stora skillnader jämfört med en intel 320 men om man kollar speccs så borde det vara det.

Läste iof att det var lite problem med Corsair diskarna (inte GT) men jag har inte märkt något så här första dagen. Allt flyter på ! ''

Om du vill lägga pengarna på en GT tror jag inte att du blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

å nej! Fick se mer bilder på n55sf! Ha begär! Varför ska det vara så svårt å välja!?!?!

väger ju fan dubbelt så mycket som u36sd så inte alls samma liga.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på att vänta, så jag beställde en iPad istället Kanske inte direkt samma kategori, men valet kändes bättre än att välja u36SD :/

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

väger ju fan dubbelt så mycket som u36sd så inte alls samma liga.

Tänkte ett steg längre. Varför ha en lätt dator när man ändå kanske inte drar med sig den mer än kanske en gång i månaden. Skillnad om man tex pendlar. Men som sagt. Har inte bestämt mig än. Dessutom har jag samma tum på skärmen å samma upplösning på den jag har nu. Eller? HAHA ÅÅÅGREN!

Släng in ett 555M och matt skärm i en u36sd!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

Tänkte ett steg längre. Varför ha en lätt dator när man ändå kanske inte drar med sig den mer än kanske en gång i månaden. Skillnad om man tex pendlar. Men som sagt. Har inte bestämt mig än. Dessutom har jag samma tum på skärmen å samma upplösning på den jag har nu. Eller? HAHA ÅÅÅGREN!

Släng in ett 555M och matt skärm i en u36sd!

Jag tänkte såhär: Jag vill ha en kraftfull dator för att köra fotoeditering och lite videoredigering på till vettigt pris. Tack vare att USB 3.0 nu finns så är det smidigt att köra med extra disk för att få upp bättre prestanda med hjälp av detta. Jag spelar något enklare spel då och då och behöver därför lite bättre grafik än integrerad men inte mycket.
Jag tar inte med mig datorn ofta, men när jag väl gör det så är det på resor, och det är just vid dessa få tillfällen som jag skulle störa mig på att handbagaget var för tungt. Jag funderade på att gå upp till 14", men eftersom ajg alltid kommer köra med riktigt skärm hemma så kvittar det, eftersom upplösningen på 14"-arna är samma.

Om det inte skulle vara för krånglet med hybriddisken så skulle köpet vara klockrent för mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarhen:

Har satt i en Corsair 120GB Force 3 Series.
Hade egentligen tänkt köra på GT serien men den var slut hos webhallen när jag hämtade datorn så tog denna istället. Vågar inte svara på om det är stora skillnader jämfört med en intel 320 men om man kollar speccs så borde det vara det.

Läste iof att det var lite problem med Corsair diskarna (inte GT) men jag har inte märkt något så här första dagen. Allt flyter på ! ''

Om du vill lägga pengarna på en GT tror jag inte att du blir besviken.

Härligt, då hanterar u36sd SATA 6Gb/s utan problem!

Egentligen vad är det för skillnad på GT och den vanliga? Kollat specsen men ser ingen direkt hastighetsskillnad.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Jag tänkte såhär: Jag vill ha en kraftfull dator för att köra fotoeditering och lite videoredigering på till vettigt pris. Tack vare att USB 3.0 nu finns så är det smidigt att köra med extra disk för att få upp bättre prestanda med hjälp av detta. Jag spelar något enklare spel då och då och behöver därför lite bättre grafik än integrerad men inte mycket.
Jag tar inte med mig datorn ofta, men när jag väl gör det så är det på resor, och det är just vid dessa få tillfällen som jag skulle störa mig på att handbagaget var för tungt. Jag funderade på att gå upp till 14", men eftersom ajg alltid kommer köra med riktigt skärm hemma så kvittar det, eftersom upplösningen på 14"-arna är samma.

Om det inte skulle vara för krånglet med hybriddisken så skulle köpet vara klockrent för mitt användningsområde.

Tack! Alltid skoj å höra hur andra tänkt när man själv har beslutsångest! Nån mer som vill krypa till korset?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

JAG ÄR FÖRVIRRAD!

Jag ringde Alina tidigare idag och frågade hur det egentligen ligger till med u36sd och montering av ssd. Han på Alina svarade att det inte alls skulle vara något problem med varken montering eller garanti, och över det här blev jag såklart jätteglad! Han ändrade min order till en 002a istället för 060an och lade till en ssd.

Men när jag väl kom hem så hittade jag ett mailsvar från alina, och det här från en annan person än killen jag pratat i telefon med, som istället säger att de inte kommer att byta hårddisk eftersom asus sagt till dem att bytet är för svårt. Och att då varken deras eller asus garanti kommer gälla vid byta av hårddisk Det här, tillsammans med svaren i denna tråden, ställde min värld upp och ner! Vad händer? Vad ska jag egentligen göra? Varför kan de inte bara säga samma sak? :S

Permalänk
Skrivet av windmark:

JAG ÄR FÖRVIRRAD!

Jag ringde Alina tidigare idag och frågade hur det egentligen ligger till med u36sd och montering av ssd. Han på Alina svarade att det inte alls skulle vara något problem med varken montering eller garanti, och över det här blev jag såklart jätteglad! Han ändrade min order till en 002a istället för 060an och lade till en ssd.

Men när jag väl kom hem så hittade jag ett mailsvar från alina, och det här från en annan person än killen jag pratat i telefon med, som istället säger att de inte kommer att byta hårddisk eftersom asus sagt till dem att bytet är för svårt. Och att då varken deras eller asus garanti kommer gälla vid byta av hårddisk Det här, tillsammans med svaren i denna tråden, ställde min värld upp och ner! Vad händer? Vad ska jag egentligen göra? Varför kan de inte bara säga samma sak? :S

Fan vad Asus och Alina trasslar alltså... Pinsamt! Hade jag inte redan köpt en U36SD och varit jävligt nöjd med själva datorn så hade jag definitivt fått betänkligheter nu. Tycker Asus borde bita i det sura äpplet och utöka garantin för byten av HDD, då flera här i tråden redan påpekat att det inte är särskilt svårt alls. Trams av Asus!

Permalänk
Medlem

Har skaffat en 060 + 4 Gb extra ram, känns som ett helt okej köp. Får bli SSD nästa laptop istället.

Kvick som jag var drog jag hem en Win 7 Home Prem iso från digitalriver (alltså Microsofts officiella) och installerade en ren installation av Windows. Så jag ska precis sätta igång och installera drivisar, är det någon här som har några goda råd om detta? Ska jag ex. uppdatera BIOS (läskigt) från nuvarande (American Megatrends Inc. U36SD.203 2011-05-13) till den som finns på ASUS u36SD-supportsida (BIOS 205 2011.08.12 update)? Och bara för att vara på det klara: BIOS-versionen ska väl inte ändras pga en formatering och nyinstallation av Windows? Så jag har väl inte "gått bakåt" vad gäller BIOS bara för att jag gjorde en ny installation?

Har ni som gjort rena ominstallationer några andra bra råd vad gäller ordning och viktiga drivisar för U36SD? Annars betar jag väl helt sonika av listan på drivisar som finns på http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=289&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einar87:

Har skaffat en 060 + 4 Gb extra ram, känns som ett helt okej köp. Får bli SSD nästa laptop istället.

Kvick som jag var drog jag hem en Win 7 Home Prem iso från digitalriver (alltså Microsofts officiella) och installerade en ren installation av Windows. Så jag ska precis sätta igång och installera drivisar, är det någon här som har några goda råd om detta? Ska jag ex. uppdatera BIOS (läskigt) från nuvarande (American Megatrends Inc. U36SD.203 2011-05-13) till den som finns på ASUS u36SD-supportsida (BIOS 205 2011.08.12 update)? Och bara för att vara på det klara: BIOS-versionen ska väl inte ändras pga en formatering och nyinstallation av Windows? Så jag har väl inte "gått bakåt" vad gäller BIOS bara för att jag gjorde en ny installation?

Har ni som gjort rena ominstallationer några andra bra råd vad gäller ordning och viktiga drivisar för U36SD? Annars betar jag väl helt sonika av listan på drivisar som finns på http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=289&...

Du ändrar aldrig BIOS version med en uppgradering/nedgraderingen av operativsystem.

Uppgradera BIOS kan du göra med ett program i Windows eller i BIOS

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Fan vad Asus och Alina trasslar alltså... Pinsamt! Hade jag inte redan köpt en U36SD och varit jävligt nöjd med själva datorn så hade jag definitivt fått betänkligheter nu. Tycker Asus borde bita i det sura äpplet och utöka garantin för byten av HDD, då flera här i tråden redan påpekat att det inte är särskilt svårt alls. Trams av Asus!

Jag börjar tveka och det är dumt, nu när jag varit så säker på min sak att detta är den bästa datorn för priset!
Jag tycker att Asus borde ha bättre kundtjänst så att vi vet vad som händer och vad de tycker!

*EDIT* Jag drog iväg ett argt mail till Alina och bad dem prata med varandra internt i företaget om frågan så att de är överens! För just nu är det bara förvirrande.. Bad honom ringa mig direkt på mobilen så att jag får ett konkret svar. Får se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av windmark:

Jag börjar tveka och det är dumt, nu när jag varit så säker på min sak att detta är den bästa datorn för priset!
Jag tycker att Asus borde ha bättre kundtjänst så att vi vet vad som händer och vad de tycker!

*EDIT* Jag drog iväg ett argt mail till Alina och bad dem prata med varandra internt i företaget om frågan så att de är överens! För just nu är det bara förvirrande.. Bad honom ringa mig direkt på mobilen så att jag får ett konkret svar. Får se vad som händer.

U36SD 002 tror jag fortfarande är en av de bättre datorerna för priset... men deras strul med hårddiskar och allt sånt är ju skamligt.
Hoppas du får ett vettigt svar så snart det bara går. Nu har Asus en hel del badwill tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einar87:

Intel Chipset och grafik installerar du direkt från intels hemsida. nVidia grafik installerar du från nVidia. Realtek ljud installerar du direkt från realtek. Synaptics touchpad installerar du direkt från synaptics. Det du sedan behöver från Asus är LAN, Card reader, USB (bägge där), Camera och till sist följande från Utility: Power4Gear Hybrid Utility och ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility. Atheros-drivarna för WiFi och BT antar jag att du får ta från dem medföljande skivan för de verkar inte finnas på hemsidan...

Edit: Och ja, BIOS är fast, dock har du ju inte senaste versionen nu. Men tills det finns någon info om vad den nya versionen gör så kan du skita i den.

Permalänk
Medlem

Här är en dator som jag skulle väntat på om jag kunde!

LG P330.
13.3-inch
Sandy Bridge class Core i7
IPS screen
NVIDIA GT 555m
SSD

http://www.engadget.com/2011/06/10/new-lg-p330-laptop-has-it-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Härligt, då hanterar u36sd SATA 6Gb/s utan problem!

Egentligen vad är det för skillnad på GT och den vanliga? Kollat specsen men ser ingen direkt hastighetsskillnad.

GT versionen är lite snabbare enligt detta test: http://thessdreview.com/our-reviews/corsair-force-series-gt-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanszeus:

LG P330.
13.3-inch
IPS screen
NVIDIA GT 555m
SSD

oj oj den där lär bli dyr

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

på cdon står det att disken i 060 versionen har 5400rpm. Vilket gäller?
En sak till... Blåser det mycke i ventilerna på framsidan?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angellus:

Jag funderar på att köpa denna datorn inför terminstart, dels för att ha anteckningar på men även för att leka runt med Arch Linux på. Således undrar jag om någon vet hurvida Arch funkar på datorn?

Sitter nu på U36SD med Ubuntu 11.04, Gnome 3 och 3.1-rc2-kernel. Inte varit några problem alls. Även hybrid-grafiken spinner på hur bra som helst med Bumblebee.

Kommer nog testa att installera Arch om någon vecka när jag har lite mer tid. Men verkar lovande i alla fall.

Visa signatur

Petter S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne1:

på cdon står det att disken i 060 versionen har 5400rpm. Vilket gäller?
En sak till... Blåser det mycke i ventilerna på framsidan?

7200 är det. Utblåset är på framkanten av vänstersidan, den tar in luft underinfrån på det hållet också, samt på vänster framkant. Inget bra att täcka dessa luftinsläpp alltså.

Permalänk
Skrivet av hanszeus:

LG P330.
13.3-inch
IPS screen
NVIDIA GT 555m
SSD

Släpps?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Intel Chipset och grafik installerar du direkt från intels hemsida. nVidia grafik installerar du från nVidia. Realtek ljud installerar du direkt från realtek. Synaptics touchpad installerar du direkt från synaptics. Det du sedan behöver från Asus är LAN, Card reader, USB (bägge där), Camera och till sist följande från Utility: Power4Gear Hybrid Utility och ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility. Atheros-drivarna för WiFi och BT antar jag att du får ta från dem medföljande skivan för de verkar inte finnas på hemsidan...

Edit: Och ja, BIOS är fast, dock har du ju inte senaste versionen nu. Men tills det finns någon info om vad den nya versionen gör så kan du skita i den.

Ok tack!

Permalänk
Medlem

Det blir ingen SSD för min del! Alina ringde mig och sade att garantin trots allt inte gäller när man byter hårddisk, och att detta är slutorden från dem och Asus. Illa det här men så får det bli då.
För min del blir det 750 gigabytesvarianten med 7200 rpm ändå, och till det 4 gb extra ram. Jag är nöjd ändå Och sen får jag installera en SSD själv när jag inte har någon nytta av garantin från Asus, för då får ju min då gamla dator en extra boost vilket är trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenix85:

Sitter nu på U36SD med Ubuntu 11.04, Gnome 3 och 3.1-rc2-kernel. Inte varit några problem alls. Även hybrid-grafiken spinner på hur bra som helst med Bumblebee.

Kommer nog testa att installera Arch om någon vecka när jag har lite mer tid. Men verkar lovande i alla fall.

Skönt att höra! Förutsatt att din Arch-installation fungerar väl så blir det nog ett köp i början av september för min del.

Visa signatur

Falsus.278, Zerg

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Q4 2011 är det sagt. Jag tvivlar dock på att den kommer ligga i samma prisklass som den dyraste U36SDan. Kommer säkert att ha en del grova kylningsproblem om man tittar närmare på chassit och fläkten. Finns en anledning till att alienwares mx11 är tjock och luftig.

Blir nog en macbook air för mig med studentrabatt då jag främst är ute efter smidighet och byggkvalite med relativt bra prestanda

Permalänk
Medlem

Jag kör också på en Macbook Air om jag inte får sätta i min egna SSD-disk, synd...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Kom igen nu! Övertala mig till å inte gå på en MSI med 15.6" 1920 x 1080 istället för denna med 13.3" 1366 x 768. Behöver ert stöd nu!!!

Visa signatur

hej hej

Permalänk

Borde de inte sänka priset på u36JC nu? Står och väger mellan bättre prestanda vs hybriddisk, men med bara 300kr skillnad på den prestandaskillnaden...

Permalänk
Medlem

tips på anti-glare screen? Funkar de verkligen? Hitta nått här http://www.ebay.com.au/itm/13-3-Anti-Glare-Screen-Protector-A...

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Kom igen nu! Övertala mig till å inte gå på en MSI med 15.6" 1920 x 1080 istället för denna med 13.3" 1366 x 768. Behöver ert stöd nu!!!

Kanske inte stöd... men köp den som kommer passa dig bäst Vad ska du ha maskinen till?