Datorn dog och vägrar att starta, luktade bränt för en sekund.

Permalänk
Medlem

Datorn dog och vägrar att starta, luktade bränt för en sekund.

Jag skulle optimera mesh filer på Oblivion och det stod att de kommer säkerligen kräva 100 % av en i7 processor.
Så jag startade allt och det visade sig att allt fungerade perfekt i någon minut men sen dog den helt utan förvarning, inget pip, den bara dog.
Så jag kände att det luktade bränd metal för någon sekund sen försvann det då jag hade öppet fönster och öppen dörr.

Jag vet inte om det är moderkortet /nätagg eller processorn som dog eftersom den vägrar starta, den märker inte ens av att jag trycker på startknappen.

Saker i datorn:
Thermaltake level 10 GT
8 gig ram
i7 860 @ 4.01 ghz 1.375 v. Kyld av Corsair H80 medel inställningar, 40 i no load.
Gainward GTX 460 2 GB 700 mhz core @ 810 mhz core
Corsair force 60 GB SSD
1 tb hårdisk.
1 dvd läsare
Gigabyte GA-P55M-UD2
nätagg: Corsair 80+ 650w

Så om det nu är nätagget som är dött så förstördes resten av komonenterna då?
Processorn bör ju inte påverka om datorn ska starta eller ej?
Chans att moderkortet tog stryk?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

roligtvis nätagg, men man vet aldrig, om du har möjlighet testa med att koppla bort nätagget och starta den med en bygel.
info enligt länk. http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html

Visa signatur

®©

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaajs:

roligtvis nätagg, men man vet aldrig, om du har möjlighet testa med att koppla bort nätagget och starta den med en bygel.
info enligt länk. http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html

Får testa det.. Finns det chans att alla andra komponentera är sönder med?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Får testa det.. Finns det chans att alla andra komponentera är sönder med?

Yes tyvärr så kan nätagg ta med sig andra komponenter när det dör

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Yes tyvärr så kan nätagg ta med sig andra komponenter när det dör

Fasiken... Hoppas på det bästa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är att en elektrolytkondensator i nätaggregatet har exploderat. Det brukar synas på dem som läckage eller att de är uppsvällda i toppen (ska vara platta normalt). Byt ut alla misstänkta kondensatorer (det kostar inte så mycket, men tar lite tid att göra). Eller så kan man ju köpa ett nytt nätaggregat. Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_XII:

Det vanligaste är att en elektrolytkondensator i nätaggregatet har exploderat. Det brukar synas på dem som läckage eller att de är uppsvällda i toppen (ska vara platta normalt). Byt ut alla misstänkta kondensatorer (det kostar inte så mycket, men tar lite tid att göra). Eller så kan man ju köpa ett nytt nätaggregat. Lycka till!

Om allt annat höll förutom nätagget hade jag ändå tänkt mig:
OCZ ZX-series1250W 80+ GULD
Och ett MSI GTX 590.
så jag hoppas på att bara nätagget tog skiten
tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite väl dumt av dig att sitta och gissa när du kan använda din näsa för att lukta dig till vad som luktar bränt. Ta ut nätagget och lukta på den. Fortsätt med grafikkortet så blir det lättare att få in ditt huvud i chassit för att lukta på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara nätagget som många fler skriver. Försök inte att starta den för då kan du skada andra enheter vid försök. Bästa är att om du har garanti försöka köra på det är ganska säker att de kommer byta. Sedan är att det kanske bra att tänka inför framtiden att överdimensionera lite så nätagget inte kommer behöva köra så hög belastning hela tiden vilket var nog orsaken att den dog.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kan mycket väl vara nätagget som många fler skriver. Försök inte att starta den för då kan du skada andra enheter vid försök. Bästa är att om du har garanti försöka köra på det är ganska säker att de kommer byta. Sedan är att det kanske bra att tänka inför framtiden att överdimensionera lite så nätagget inte kommer behöva köra så hög belastning hela tiden vilket var nog orsaken att den dog.

Japp jag trodde jag hade koll på sånt här men visste inte att överklockning kunde kräva så mycket. Tack så mycket iallafall

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem. Mitt nätagg dog, men nu när jag har skaffat ett nytt nätagg så startar inte skiten för det. Jag ville bara testa ifall moderkortet gick sönder nät nätagget gjorde det, och det känns ganska troligt. Kan det vara farligt för mitt nya nätagg att kopplas in till det kanske trasiga moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konceptet:

Har samma problem. Mitt nätagg dog, men nu när jag har skaffat ett nytt nätagg så startar inte skiten för det. Jag ville bara testa ifall moderkortet gick sönder nät nätagget gjorde det, och det känns ganska troligt. Kan det vara farligt för mitt nya nätagg att kopplas in till det kanske trasiga moderkortet?

tror inte det skadar... De är ju moderkortet som blev skadat av nätagget förmodligen...
testat att starta ditt nätagg i ett annat för att se om det inte är ett fabriksfel?

Visa signatur