Behöver hjälp med hw raidkort för 8 diskar och som funkar under linux

Permalänk
Medlem

mmm, det lockar rätt hårt... det är ju dels en liten dröm jag har haft ett gäng år att köra med ett riktigt hw raidkort, men jag har varit nyfiken på zfs ett tag

dock så har jag pratat med en polare som är väldigt duktig på servrar och kör själv zfs,han tyckte jag skulle köra på hw-raid

skall bestämma mig idag, för behöver jag en ssd som cache så skiljer sig inte priset mellan att köra zfs och ett perc5 så mycket

/Daniel

Permalänk
Avstängd

Du behöver ingen ssd som cache till ZFS. Du behöver ingen cache till ZFS alls, annat än om du har mycket höga krav. Skippa ssd cache, inte många jag vet kör med det. Bara high end ställen gör det.

Jag tycker du ska leka med ZFS och testa det innan du gör en investering. Du kanske kommer älska ZFS? Du kan testa ZFS i virtualbox. Ladda ned FreeBSD eller OpenSolaris och kör dem i virtualbox, och skapa ett par tomma filer. Dessa tomma filer kan du skapa ett ZFS raid med och testa att stressa raidet lite. Radera en fil, etc.

Din polare som är duktig på servrar, varför vill han du ska köra hw-raid? Det låter märkligt. hw-raid har så mycket problem, och skyddar inte mot bit-röta. Känner din polare till bit-röta? Många känner inte till bit-röta. Men folk känner till att man ska ha ECC RAM, det skyddar mot bit-röta som händer i RAM. ZFS gör samma sak, fast skyddar på diskar.

Sen undrar jag hur du hittat tekniker som skyddar mot bitröta? Jag känner inte till några tekniker som skyddar mot bit-röta förutom ZFS. OCh jag är ganska påläst om bitröta och kan en hel del om det. Jag känner inte till nån teknik. Jag tror det bara är snack, och inte stämmer. Kan du visa länkar till de teknikerna? Jag tror att NetApp skyddar mot bitröta, men det är stora lagringservrar som kostar miljoner, typ. Det finns inga billiga tekniker som skyddar, förutom ZFS. Det är bara att läsa forskningsartiklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

mmm, det lockar rätt hårt... det är ju dels en liten dröm jag har haft ett gäng år att köra med ett riktigt hw raidkort, men jag har varit nyfiken på zfs ett tag

dock så har jag pratat med en polare som är väldigt duktig på servrar och kör själv zfs,han tyckte jag skulle köra på hw-raid

skall bestämma mig idag, för behöver jag en ssd som cache så skiljer sig inte priset mellan att köra zfs och ett perc5 så mycket

/Daniel

Jag kanske formulerade mig illa; en SSD är alltså _inget_ krav för att köra med ZFS, det är bara en möjlighet om man vill snabba upp det hela ännu mer, precis som Saddam skriver.

Om du köper ett kontrollerkort endast för att du "vill ha det", så går du miste om mer än bara pengar, skulle jag vilja säga..

Som sagt, testa ett os med zfs (strunt samma vilket, det är zfs vi vill att du ska få ett hum om), skapa, förstör raidz's, ta snapshots, ta bort filer, återställ etc.
Prestandan kan du givetvis inte få ett bra hum om när du kör virtuellt, men helt åt helsike ska det nog inte vara ändå.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ok, det jag hade läst lite om var data scrubbing, och att det skulle finnas inställningar i kortets firmware hur man ställer in detta, eller rent utav ligger på konstant, kanske inte funkar som jag trodde, eller rentutav inte är speciellt effektivt.

Nu när jag läser mer om det så verkar det vara ett större problem än vad jag trodde, så tycker folk att man skall köra raid6 för att slippa bitröta. Men vad jag inte riktigt får grepp om och jag hittar inte en vettig förklaring på nätet om hur det uppstår och hur vanligt det är.

Ja jo denna tråden har ändrat evolutionen på mitt bygge ordentligt, och igen gett mig tvivel

Ok, så nu måste jag lära mig mer om zfs och framförallt raid-z hur det fungerar och hur man konfiggar diskar, hade tidigare tänkt en raid-0 array på 2 diskar och en raid-5 för resten

ok, hur viktigt är det att ha ecc ram på moderkortet? (för det har jag inte)
och jag har en i3 2100t@35w kommer en ssd som cache påverka systemet märkbart och vilken storlek bör den ha?
vad är ett bra kontrollerkort för nåt sånt här? (pci-e, dvs nåt speciellt jag skall tänka på)

Jo det smartaste är väl att sätta upp ett system och testa, hade tänkt använda freenas 8

har inte tackat er som hjälper mig i denna tråd på ett tag, ni har kunskapen som jag saknar och tack vare det faktiskt fått mig att ändra mig ett gäng gånger, och nu fått mig att tvivla på hw-raid (hur jäkla kul det ändå skulle vara att bygga)

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du vet hur data ser ut, och hur den lagras på en hårddisk; ettor och nollor. Placerade i särskild ordning, utgör dom din data.
Alla dessa ofantliga mängder ettor och nollor har ibland ett gäng som får för sig att invertera sig själva.. t.ex pga jordens magnetfält etc, yttre påverkan. Detta händer närsom, och det finns inget möjlighet för ett filsystem att ha koll på exakt all data precis hela tiden, därför så kan man inte skydda sig mot att ettor/nollor byter till sin motpart. Dock kom Sun på ett sätt, som för mig är helt obegripligt, som fungerar och faktiskt hittar dessa små "flips" och återställer dom. Denna process att hitta och åtgärda detta kallas i ZFS-språk för att göra en "scrub" av sin pool (raid).

En raid6 hjälper dig inte mot bitrot, det har bara med redundansen att göra; hur många diskar klarar raiden att förlora innan den anses vara förlorad. En sexa klarar att 2 diskar falerar.

Om du ska bry dig om bitrot, så ska du absolut bry dig om ECC-ram. För det spelar ingen som helst roll om ZFS rättar till alla dina bitfel, om datan du skrev ner från minnet från första början hade en bitrot med sig. Dessa uppkommer som du nog förstår även i "levande data".

Kontrollerkort behöver du inget, se till att ha många SATA-portar på moderkortet som täcker dina behov. Räcker dom inte så är "ett bra kontrollerkort" ett som har stöd i FreeBSD, mer krav än så behövs egentligen inte. Du ska låta ZFS sköta hela arbetet med raid osv.

Ramminne ska du ha, massor, tycker jag. 4GB är bare minimum. Helst 8GB+. Ju mer du kastar in, desto mer cachar ZFS åt dig.
Om du trycker i en SSD åt ZFS kommer det att placera alla de mest frekvent använda filerna där, så att du slipper gå till raiden för att hämta in dom.

Jag tycker du ska installera FreeBSD istället för FreeNAS. Då får du mer koll på vad du gör, än om du klickar runt i ett webgränssnitt.
http://www.submesa.com har en alldeles ypperlig guide som du lätt klarar av att följa. Och vill du gå vidare sen kan du kika lite på min blogg, där jag pysslat lite mer med FreeBSD (http://www.puppe.se/2010/08/24/att-bygga-nas/).
Du kan och bör även ladda ner ZFS Administration guide: (http://download.oracle.com/docs/cd/E19253-01/819-5461/index.h...) <- webbversionen. Googla efter PDFen, så hittar du den högst upp.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

raid6 skyddar inte mot bitröta. Det är endast ZFS som skyddar mot bitröta (och även svindyra NetApp servrar - tror jag).

raid-5 motsvaras i ZFS för raidz1.
raid-6 heter i ZFS raidz2.

Om du har stora diskar, och om en disk kraschar och du ska reparera raidet genom att stoppa in en ny disk - då blir alla diskar väldigt stressade pga de läser massor. Om du får en read error så har du torskat alla dina data. Att reparera ett raid med stora diskar (4TB diskar) kan ta flera dygn i värsta fall. Därför bör du köra på raidz2 (dvs raid-6 dvs att 2 diskar kan krascha). Men om du kör små diskar (1TB eller mindre) så kan du köra raidz1 (dvs raid-5 dvs en disk kan krascha).

SSD som cache behöver du inte. Bara om du har höga krav så behöver du det. Men om du har en filserver för att serva dig och din familj så har du inga höga krav. Om du jobbar med att få data snabbt (kanske i finansbranschen) så kan du behöva SSD som cache.

Installera valfritt ZFS os inuti VirtualBox och lek runt lite. Skapa ett par tomma filer, som du sen bakar ihop till ett ZFS raid. ZFS gör ingen skillnad på om du använder diskar, eller filer, eller partitioner när du skapar ett raid.

Och ja, ECC är ganska viktigt. I alla fall i servrar - alla servrar har ECC RAM. Microsoft gjorde en undersökning förrut. Typ 15% av alla windows krascher berodde på bitröta i RAM. Därför ville MS att alla måste använda ECC RAM - som skyddar mot bitröta i RAM. Om bitar flippas spontant i RAM så kan datorn krascha. Det är viktigt i stora servrar, typ Unix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Om du har stora diskar, och om en disk kraschar och du ska reparera raidet genom att stoppa in en ny disk - då blir alla diskar väldigt stressade pga de läser massor. Om du får en read error så har du torskat alla dina data.

(Min fetstil)

Nej, du har torskat din tillgänglighet eller "uptime". För datan har du kvar på backupen. Det tar visserligen en liten stund att återläsa datan men inget, eller ytterst lite, har försvunnit om du har gjort rätt och skaffat en backuplösning som uppfyller din kravspec.

Har du ingen backup så är det läge att börja gråta och sedan försöka återskapa sina semesterminnen, foton på barnen eller vad man nu har sparat. I dagens läge med ekonomisk molnbaserad lagring och "apbilliga" diskar finns det ingen ursäkt till att inte ha backup.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen backup.

Permalänk
Medlem

Aj aj aj, ingen backup. Ett agg som friterar datorn eller inbrott/eldsvåda så är allt borta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

ok, mitt moderkort stödjer inte ecc, och om inget har ändrat på sig så gör inte de flesta "vanliga" konsumentmoderkort det heller

så inget ecc minne, hur gör jag då? zfs fortfarande det som gäller? för även om det är ecc minne på raid kortet så påverkar det lite då det kan bli röta i vanliga ramet utgår jag ifrån

för det är väl inte så att det existerar ett matx moderkort med stöd för ecc och klarar av i3

/Daniel

Permalänk
Skrivet av ParaZide:

ok, mitt moderkort stödjer inte ecc, och om inget har ändrat på sig så gör inte de flesta "vanliga" konsumentmoderkort det heller

så inget ecc minne, hur gör jag då? zfs fortfarande det som gäller? för även om det är ecc minne på raid kortet så påverkar det lite då det kan bli röta i vanliga ramet utgår jag ifrån

för det är väl inte så att det existerar ett matx moderkort med stöd för ecc och klarar av i3

/Daniel

Det är bara AMD som har stöd för ECC-minnen om du kollar på icke-server hårdvara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Intels Xeon server cpuer stödjer ECC. AMD har vanliga icke-server cpuer som stödjer ECC.

Jag kör utan ECC RAM på min server. Men jag vill ha ECC, ja. Man borde göra något liknande ZFS, fast för RAM också. Men det skulle väl dra ned prestandan på RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intels Xeon server cpuer stödjer ECC. AMD har vanliga icke-server cpuer som stödjer ECC.

Jag kör utan ECC RAM på min server. Men jag vill ha ECC, ja. Man borde göra något liknande ZFS, fast för RAM också. Men det skulle väl dra ned prestandan på RAM.

Det är väl det som ECC gör?
Jag tror det blir svårt att ha en felkontroll i mjukvara, om du inte vet att mjukvaran är 100% felfri hela tiden, vilket ECC ram fixar, och därmed garanterar mjukvarudelen också.

Vi som kör utan ECC, vi har väl egentligen inget vidare skydd om man ska syna det hela.. även om min scrub hittar ett fel så måste ju allt gå genom arbetsminnet i datorn, där det ändå kan strula?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte gått igenom hela tråden men har förstått att ni kommit en bra bit

Men följande kan inte vara något för dig? http://www.tradera.com/HP-SmartArray-P600-8-portars-SAS-SATA-...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Minnescontrollern sitter väl i processorn även hos intel. Så även om man väljer ett servermoderkort för t.ex. socket 1155 så funkar det alltså inte med ECC-RAM om man stoppar i en intel Core i3 eftersom den processorn förmodligen inte stödjer ECC-RAM? Man måste alltså ha både servermoderkort och Xeonprocessor för att kunna dra nytta av ECC hos intel?

I och för sig så funkar det inte med ECC i alla AMD-moderkort heller om inte bios stödjer funktionen. Har för mig ASUS brukar ha ECC-stöd i sina AMD-moderkort men det är väl bäst att kolla upp innan man köper något.

Permalänk
Avstängd

Japp, det är så jag uppfattat saken. Du måste ha server mobo och Xeon cpu om vi pratar Intel.

AMD stödjer ECC RAM på vanliga mobos. Inte alla dock.

Permalänk
Medlem

ok, då blir det den hårdvaran jag kör på, kanske i framtiden byter ut moderkortet mot nåt intel och ecc om jag känner för det

jag kommer testa att slänga upp det hela med zfs, och testa... skall plugga på lite först bara funkar det så kommer jag köra med det.

fortfarande nyfiken på zfs cache, har backuppat en del dvdfilmer, om man nu skulle se på den filmen... läggs den över i cachen och läses därifrån eller hur funkar det?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Dels finns det en filcache i RAM-minnet vilket är en anledning till att man kan vilja ha mycket RAM i en filserver. Men RAM-minne är dyrt. SSD-diskar är billigare än RAM men dyrare än hårddiskar. Idén är då att man använder SSD som en sekundär filcache när RAM-minnet inte räcker till. En nackdel är att det krävs RAM-minne för att adressera SSD-cachen (L2ARC) så om man t.ex. sätter i 80 GB L2ARC så kan detta i sig förbruka 2 GB RAM extra.

Idén är ungefär densamma som intel gör i sina nya Z68-moderkort där man kan ha en SSD som cache, fast med ZFS sköts det hela i mjukvaran. Men trots att vi har SSD som cache så klarar inte ZFS att behålla denna cache efter en omstart av datorn. Därför pratar man om "warm up time" alltså för att filerna ska hamna i cachen måste de ha lästs eller skrivits efter det att man startade filservern.

Så i fallet med DVD-filmen så hamnar den i cachen första gången du tittar på filmen när den blir läst från hårddiskarna. Nästa gång (förutsatt att filservern inte har startats om) så kan den läsa filen från cachen om den fortfarande finns kvar där, annars läser den ifrån hårddiskarna. Det har väldigt liten betydelse för stora filer som DVD-filmer där åtkomsttiden är så pass liten del av totala överföringstiden. Man tjänar mer prestanda för småfiler som åtkoms ofta. T.ex. om man kör nätverksbootning av andra datorer via filservern, eller har filservern som lagringsmedia för virtuella servrar eller kanske lagring av databaser. För vanligt hemmabruk där man kanske lagrar mediafiler mestadels känns det lite onödigt med SSD-cache enligt min mening. Å andra sidan kostar det inte jättemycket med en 40 GB SSD-disk så istället för att köpa 16 GB RAM så kanske man hellre väljer 8 GB RAM plus en 40 GB SSD om det är mycket filcache man vill ha för pengarna. Som jag fattat det är det inte jättenoga med hög skrivhastighet till SSD-läscachen då denna fylls på sakta i bakgrunden. Så en intel 320 40 GB skulle nog passa bra som läscache. Det är heller ingen katastrof om läscachen havererar eftersom filerna också är lagrade på hårddiskarna. Däremot skrivcache är känsligare så där vill man helst ha flera speglade diskar om man använder det, fast det är nästan bara databaser via NFS som drar nytta av skrivcache på SSD. Skrivchache sliter också mycket mera på SSD-diskarna än läscache.

En liten brasklapp: Jag är inte helt 100 på hur L2ARC funkar så rätta mig gärna om jag fattat del.

Läs här om vilken typ av prestandavinster man kan få: http://blogs.oracle.com/brendan/entry/l2arc_screenshots

Permalänk
Medlem

Fast nu är det väl så att TS ska ha sin NAS för hemmabruk? Jag får helt okej prestanda (60MB/s+ över cifs) på min AMD 5600+ med 2GB minne, 6 diskar i raidz2 och senaste OpenIndiana. Ja, minnet är kanske lite väl snålt tilltaget men det det räcker till att dra runt filserveri, databaser, subversion och lite annat krafs.

Skulle jag bygga ny hemmafilserver idag skulle jag köpa mer minne, 16GB eller så. Trots allt så är filsystemscache i ram rätt bra att ha. Men min åsikt är att man inte ska göra sin hemmafilserver mer komplicerad än vad som behövs. L2ARC och ZIL på egen disk är knappast nödvändigt på en hemmaserver.

Permalänk
Avstängd

Man skiljer ju på L1 cache i cpun, och L2 cache. L1ARC motsvarar väl RAM. L2ARC motsvarar SSD.

L2ARC kan ge en prestanda boost om du har en speciell typ av work load. Har du inte det, så är L2ARC helt onödigt. Jag vet ingen vanlig användare som kör L2ARC. Helt seriöst, jag fattar inte varför du snöar in på en SSD som cache? Jag tycker du ska köra utan L2ARC och testa, om du får tillräckliga prestanda så strunta i L2ARC. Om prestandan inte räcker, så kan du prova att lägga till L2ARC. Man kan lägga till och ta bort L2ARC utan problem. Men jag tror prestandan räcker till utan L2ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Fast jag pratar om PERC 6/IR eller med mer korrekt(?) Dell-språk SAS 6/IR. Men båda beteckningarna florerar på nätet.

SAS 6/IR är inte en PERC kontroller, det är en onboard kontroller med hw-raid utan cache och bbu

Permalänk
Medlem

Kör som jag... EPIC time ! snåla inte med kontrollerkorten!

http://www.dustin.se/adaptec-sata-sas-6805-6gb-s-8-ch-pci-e/p...

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk

Så det mest prisvärda just nu är en amd burk med låg tdp och ecc stöd. Eller har jag fel?
*ASUS M4A88T-M/USB3
*sempron med upplåst kärna eller annan dualcore cpu med låg tdp
*ecc ram

Då har man lite av det bästa från två världar om man tänker köra zfs eller har jag tänkt fel? Fördelen med amd är att den är billigare i inköp och kompenserar då kostnaden för de dyrare ecc minnena.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevzoor:

Kör som jag... EPIC time ! snåla inte med kontrollerkorten!

http://www.dustin.se/adaptec-sata-sas-6805-6gb-s-8-ch-pci-e/p...

Du vet väl att ett sånt kort sabbar ZFS data integritet? ZFS kräver att du kör utan något sånt kort - eftersom ett sånt kort kommer lägga sig i ZFS data integritetskontroller vilket leder till att ZFS inte kan reparera data eller göra checksums.

Ett sånt kort => ZFS kan inte garantera eller reparera checksum fel.

EDIT: Ett sånt kort har dessutom inte vidare bra kontroller av data korruption. HW-raid har ju en hel del problem.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Problems_with_RAID

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Du vet väl att ett sånt kort sabbar ZFS data integritet? ZFS kräver att du kör utan något sånt kort - eftersom ett sånt kort kommer lägga sig i ZFS data integritetskontroller vilket leder till att ZFS inte kan reparera data eller göra checksums.

Ett sånt kort => ZFS kan inte garantera eller reparera checksum fel.

EDIT: Ett sånt kort har dessutom inte vidare bra kontroller av data korruption. HW-raid har ju en hel del problem.
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Problems_with_RAID

Ja och Nej är det faktiskt, om du ska köra ZFS så stämmer det att du aldrig ska hw-raid sets.
Men det är rekomenderat att köra hw-raid controllers med bbu och cache, sedan sätta upp alla diskar som singlediskar eller att varje enskild disk som raid0 (vilket vissa kontrollers kräver för att du ska kunna sköra dom som single) och sedan köra zpools över skiten.

Många av Sun's storagelådor kör på detta sätt, har även för mig att Compellent skåp kör så om man kör med ZFS huvuden.

Permalänk
Avstängd

Jasså, det har jag missat totalt. Annars är ju den officiella rekommendationen att man inte ska ha hw-raid controllers alls till ZFS. Så det du säger låter lite märkligt. Har du länkar så kan jag läsa mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jasså, det har jag missat totalt. Annars är ju den officiella rekommendationen att man inte ska ha hw-raid controllers alls till ZFS. Så det du säger låter lite märkligt. Har du länkar så kan jag läsa mera?

Är inte så märkligt, aldrig köra raid-sets och ZFS men att utnyttja en raidkontroller för write-cache är en en annan sak, sun kör med det i sina ZFS Storage 7000
det är vanliga LSI raid kontrollers i dessa men utan XOR processor, fast SUN kallar dessa bara för Accelerators.

Ska ska rota fram dokumentation på Compellent skåpen med ZFS nasar.

Permalänk
Avstängd

Jag hade fått för mig att alla Oracle/Suns raidkontrollers kördes i JBOD mode, dvs ingen raid funktionalitet? Men du menar att det inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Problemen med att köra hw-raid under ZFS är att den blir lurad att tro att cache flush har gjorts korrekt på volymen, istället vilar skrivningen i minnet av kontrollerkortet. Går att komma runt med BBU om kontrollerkortet i övrigt vet hur den ska hantera hårddiskarnas inbyggda cache på ett bra sätt.

I dom fall där detta skulle fungera bra är om cache flush rapporteras korrekt tillbaka till ZFS, vilket Oracle själva kan styra i sin hårdvara.

Samma princip kan också gälla om man kör virtualiserade hårddiskar under ZFS.