Val av SSD för Windows + några program

Permalänk
Medlem

Val av SSD för Windows + några program

Tänkte ha Windows 7 Premium och några program på en SSD.
120 GB har jag hört är ganska pärry för det.

Vilken av dessa borde jag välja?
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=634168&sku=626523

Tackar på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du behöver ju inte 120gb för windows 7 och några program, 60gb eller 90 räcker gott ( tex Corsair GT finns i 90gb version nu) om lite extra plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

du behöver ju inte 120gb för windows 7 och några program, 60gb eller 90 räcker gott ( tex Corsair GT finns i 90gb version nu) om lite extra plats

Nån som sa att 64GB inte skulle räcka eftersom Windows växer och om man ska ha tmp filer där och grejjer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt windows + basprogram på en 64GB SSD nu ett bra tag och det är en 25GB över, var 30 i början... 120 är ju att föredra men 60-64GB funkar det med. Något fel på Crucials M4 nuförtiden förresten? De ligger ju rätt bra i pris.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hade ca 95-100gb ledigt på min 120Gb SSD efter att jag installerat Win 7 ultimate. Jag minskade ner swapfilen bl a.
Så 120gb räcker och blir över till "windows och några program".

Permalänk
Medlem

ja, pagefile behöver man ju inte direkt när man sitter på 8gb snabbt ram, då resververas väl 8gb på hårddisken för det? inte så kul när man har ett så högt gb/kr-förhållande. Den kan man med gott samvete minska.

Men se det såhär också, snart nog kommer din nya SSD kännas för liten, oavsett om du tar 64 eller 120 i dagsläget, vad gör man med sin ssd när man köper en ny C:/? Då kanske det är värt att ha en lite större, typ att man har den som dedikerad för mp3 eller spelinstallationer

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att inte köpa en Corsair Force GT, ska returnera min så fort jag har fått fraktsedeln. Letar också efter en ny disk och hoppas jag hittar en utan massor problem. Av det två skulle jag i dagsläget välja Intel disken, då är du garanterad att den fungerar med både 32 och 64 bitars Windows 7, dessutom har nog Intels diskar felat minst av alla på hela marknaden, procentuellt sätt dvs.

Permalänk

Säg att du lirar WoW + SC2 = 30GB ungefär.
Så ja, skulle definitivt köpa en 120GB i dagsläget.
Själv är jag sugen på en Crucial M4 120GB.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Säg att du lirar WoW + SC2 = 30GB ungefär.
Så ja, skulle definitivt köpa en 120GB i dagsläget.
Själv är jag sugen på en Crucial M4 120GB.

Jag installerade en sån igår, den verkar fungera fint som snus:) Plus att det kom en ny firmware i veckan som tydligen ska öka prestandan upp till 20%:)

Permalänk
Medlem

Jag installerade min 120g SSD igår.
Har fixat och trixxat lite men har enbart SC2+Win7 installerat. Jag har 87 gig ledigt av 120 gig. SC2 tar väl ~10 gig.
Jag skulle nog inte köpa en under 120 gig men alla är vi olika

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Oavsett storlek på din ssd så kommer du inte få plats med allt på den i nuläget. Men om vi nu ärligt ska svara på frågan "windows 7 och några program" så räcker 60 gig utan större problem.

Känslan är att ssd kommer att bli både bättre och större (och billigare) inom en skapligt nära framtid. Vill man köpa en ssd nu så rekommenderar jag att köpa en 60 gb nu och köra windows 7 och enstaka program på den och vänta in ssd-disken som verkligen kan fungera som en fullständig systemdisk med plats för alla spel och program. Prismässigt är 60 gb-varianterna väldigt attraktiva nu, och för det viktigaste (windows) räcker det helt ärligt alldeles utmärkt.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 240 gb ssd till min men jag behöver massor av program på min C. Innan klarade jag mig med 40 gb med stora program och spel på en annan hårddisk.

Min vardagsrums PC kör en 20gb disk Win7 utan problem, har LoL och HoN installerat på den, inte mkt kvar utöver men men.

Utan massa systembackupfiler som Win7 kör och stora program kan man nog lätt klara sig på 60gb.

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en 120GB Force Seriers GT. Fungerar fin fint, men dock börjar det ta slut på plats! Steam tar upp en jädrans mycket, tillsammans med Visual Studio och andra skitsaker ^_^ Blir nog att försöka införskaffa en lite större när priserna går ned.

Visa signatur