Behöver dator med Win95

Permalänk
Medlem

Behöver dator med Win95

Jag arbetar i ett labb fullt med mätutrustning från 90-talet. Utrustningen är inkopplad på en gammal pentium och behöver Win95 för att köra. Nu har den gamla datorn pajjat och vi är i stort behov av en `äldre dator med Win95 som samtidigt har cd-brännare/usb. Jag har kollat på säljsidor, hört med begagnatshopper, hört med microsoft, men ingenstans finner jag win95. Grejjen är också att det inte fungerar att simulera win95 på en nyare dator för mätutrustningen går inte att installera på nyare datorer. Så jag är på jakt efter en gammal dator och win95, är det någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har nog en IBM PC300 eller åt det hållet iaf i källaren, har PCI och ev ISA platser, PII 300 eller något snabbare, kan nog pussla ihop den med win95..

Lite osäker på vad jag har för diskar att stoppa i men resten bör gå att ordna iaf.

EDIT: PII 333/512kb, 64Mb ram (kanske kan skrota fram mer men det gör inte så stor nytta i w95 ändå), ända jag är osäker på är vaggan till 5 1/4 enheterna, ska kolla lite mer.

Sitter 2 ISA och 3 PCI slottar i den, en är delad.

Har skiva med OS. w95 med stöd för USB. Kanske kan även Win98SE fungera ???

Det svåra är ju som sagt diskfrågan, dessa är inte dagsfärska längre, man skulle vilja ha en så ny disk som det bara är möjligt för att slippa diskkrascher osv.

info
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har en orginal windows95 skiva om du bara vill ha den.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har nog en IBM PC300 eller åt det hållet iaf i källaren, har PCI och ev ISA platser, PII 300 eller något snabbare, kan nog pussla ihop den med win95..

Lite osäker på vad jag har för diskar att stoppa i men resten bör gå att ordna iaf.

EDIT: PII 333/512kb, 64Mb ram (kanske kan skrota fram mer men det gör inte så stor nytta i w95 ändå), ända jag är osäker på är vaggan till 5 1/4 enheterna, ska kolla lite mer.

Sitter 2 ISA och 3 PCI slottar i den, en är delad.

Har skiva med OS. w95 med stöd för USB. Kanske kan även Win98SE fungera ???

Det svåra är ju som sagt diskfrågan, dessa är inte dagsfärska längre, man skulle vilja ha en så ny disk som det bara är möjligt för att slippa diskkrascher osv.

Det låter intressant! Speciellt om den har stöd för USB, vilket skulle underlätta vidareföringen av mätdata. Lite nyare diskar har vi nog liggande på labbet. Det praktiska problemet är väl att labbet ligger i uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag har en orginal windows95 skiva om du bara vill ha den.

Ja, absolut! Om du vill posta den till:

Sven Söderkvist
Institutionen för psykologi
Uppsala universitet
Box 1225
751 42 Uppsala

... så skickar jag två biocheckar som tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en P2/P3 på runt 300-500mhz och ett geforce 2 kort i(om det går) jag har win98 och skulle vilja spela gamla spel på den som Z och KKND och andra spel

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laa Laa:

Det låter intressant! Speciellt om den har stöd för USB, vilket skulle underlätta vidareföringen av mätdata. Lite nyare diskar har vi nog liggande på labbet. Det praktiska problemet är väl att labbet ligger i uppsala.

Om du vill ha datorn kan jag skicka den ren utan disk och cd, vilket du kan donera från en annan maskin.

Att installera w95 är inte direkt någon svår historia, bara du har rätt version som heter "windows 95 med stöd för usb".

Du behöver inga interna platser för kommunikation med mätinsamlingsapparaturen ? Tänker på frågan om drivrutiner till specialkort osv.

Obs, jag skänker absolut inte bort maskinen, kvalitétsdatorer i gammal sort växer inte på träd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Borde ju fungera även med Windows 98.... samma skrot och korn så att säga...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Borde ju fungera även med Windows 98.... samma skrot och korn så att säga...

Håller med!

Undersök om det inte fungerar lika bra med Win98.

98:an är ju lite modernare, samt något stabilare.

Permalänk
Medlem

Min tanke är att köra virtualbox med en äkta windows 95/98 installation i, detta borde gå ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad gött med Windows 95, bra operativsystem. Jag hade själv en sådan dator och tyckte att den var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekael:

Fan vad gött med Windows 95, bra operativsystem. Jag hade själv en sådan dator och tyckte att den var bra.

Jag håller med, kommer ihåg att jag hade en gammal Dell med Windows, det var bra.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Min tanke är att köra virtualbox med en äkta windows 95/98 installation i, detta borde gå ?

Känns nog en smula ostabilt ändå... tänk att det är riktigt gamla grejor vi snackar om... "kringutrustningen" alltså.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Testa dra windows mappen till skrivbordet sen, skit roligt bugg med Win95

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

lär ha en dator åt dig om du bara känner för att installera alla drivers själv. eposta mig om du är intreserad.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Testa dra windows mappen till skrivbordet sen, skit roligt bugg med Win95

Haha, vad händer? Klappar skiten ihop eller?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av Flugfarfar:

LOL vill också veta XD

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laa Laa:

Jag arbetar i ett labb fullt med mätutrustning från 90-talet. Utrustningen är inkopplad på en gammal pentium och behöver Win95 för att köra. Nu har den gamla datorn pajjat och vi är i stort behov av en `äldre dator med Win95 som samtidigt har cd-brännare/usb. Jag har kollat på säljsidor, hört med begagnatshopper, hört med microsoft, men ingenstans finner jag win95. Grejjen är också att det inte fungerar att simulera win95 på en nyare dator för mätutrustningen går inte att installera på nyare datorer. Så jag är på jakt efter en gammal dator och win95, är det någon som kan hjälpa mig?

Jag skulle först provat att installera på en nyare dator (beror dock på din budget och hur kritiskt det är att systemet fungerar). Nyare prylar borde hålla längre än nåt vi gräver fram ur källaren. Du skriver att det inte går att installera på en nyare dator, varför? Krävs det interna ISA-expansionsplatser, com-portar eller parallellportar? ISA blir svårt, men resten borde gå att fixa. Är du för okunnig för att specificera en krav-lista får du nog vända dig till nån slags IT-ansvarig som kan kolla på labbutrustningen, inget illa ment

Några tips med PCI, IDE, parallellport och comport som kanske/kanske inte funkar:
moderkort 1: http://mini-itx.se/gigabytegad525tudinteldualcoreatom-p-598.h...
moderkort 2: http://mini-itx.se/nf77n1gllfpviananou2300533mhz10ghzflaktlos...
bra företag som har massa speciallösningar för företag/industri: http://www.icd.se/

Hårddiskar borde inte va nåt större problem, såna här borde väl funka? (om du har en gammal dator kan det va problem med att BIOS inte kan läsa för stora diskar, hur stora beror på BIOS dock).
3,5": http://www.webhallen.com/hardvara/82067-western_digital_160gb...
2,5" http://www.webhallen.com/hardvara/108557-western_digital_120gb_ide_2.5_scorpio_blue

Men om det fortfarande är intressant så skicka ett PM till mig. Vet att jag har en pentium 300MHz och lite till i källarförrådet som sedan länge stått oanvända, kan se om jag får ihop en fungerande dator av prylarna. Bor i jakobsberg, förort lite lätt norr om sthlm.

Skicka PM eller citera denna post om du svarar mig annars hittar jag inte tillbaka (för jag är virrig)

Edit: är du helt 100 på att er labbutrustning inte funkar med unix eller mac eller t.o.m win98/winxp eller så? Unix-system har funnits lika länge men utvecklas än idag och funkar bättre med nyare hårdvara än win95.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu när jag har funderat på det en runda till tänker jag att det kanske ändå är möjligt att installera allt på en ny dator fast med win95 (eller win98?). Jag har försökt att installera utrustningen på en ny dator med windows vista där jag ställde in att mjukvaran till apparaturen skulle behandlas med win95-kompabilitet. Vad som hände var att mjukvaran gick bra att installera, men så fort den försökte kontakta mätutrustningen så bröt datorn med varningen att "hårdvaran försöker skriva direkt till minnet". Jag antog då att utrustningen försökte göra något 90-tals-aktigt med en modern dator som inte accepterar sådant. Fast vad jag tänker nu är att det kanske bara var OS:et som inte accepterade det. Eller?

Det absolut bästa och enklaste vore ju om det bara var att installera win95/98 på en ny och stabil dator. Utrustningen kräver som sagt win95, men om det är möjligt att den skulle fungera på Win98 också så skulle det ju underlätta, speciellt med tanke på usb-stöd och sådant. MEN, för att kunna testa om det funkar så behöver jag som sagt en Win95/98 installations-CD. Jag vet inte om PierreB är i färd med att skicka en till mig, för jag skulle överlyckligt ta emot en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Edit: är du helt 100 på att er labbutrustning inte funkar med unix eller mac eller t.o.m win98/winxp eller så? Unix-system har funnits lika länge men utvecklas än idag och funkar bättre med nyare hårdvara än win95.

Jag är inte alls 100 på det, men det anges att utrustningen är kompatibel med win95 så då tänker jag att det är bäst att köra på det. Jag tror att programmet som styr utrustningen i grunden är ett dos-program, och win98 är väl också i grunden dos-baserat så det kanske kan fungera?

Permalänk
Skrivet av Flugfarfar:

Skrivet av Kevlarheart:

LOL vill också veta XD

Windows95 fungerar en stund när man drar windows mappen till skrivbordet, borde vara omöjligt då skrivbords mappen ligger i windows mappen..

Kommer inte ihåg exakt men det blir en BSOD, sen vägrar windows starta upp igen, kollar man filerna genom DOS så är allt en stor röra med dubbletter av windows mappen med nästan all innehåll.. verkar som Win95 försöker rätta till misstaget men crashar.

Vet inte om det var Win95a, b eller c... (c = USB stöd, blev Win98 någon månad senare MED fungerande USB)

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hej Laa Laa.

Hur går det för dig? jag har kanske möjlighet att hjälpa dig under morgondagen eller kvällen med både skiva och dator, jag behöver leta lite bara. Är det viktigt att det är ISA på moderkortet? eller är det USB som är viktigast?

Jag ser du jobbar på psykologiska institutionen, du har inte pratat med Sverker Runesson?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Hej Laa Laa.

Hur går det för dig? jag har kanske möjlighet att hjälpa dig under morgondagen eller kvällen med både skiva och dator, jag behöver leta lite bara. Är det viktigt att det är ISA på moderkortet? eller är det USB som är viktigast?

Jag ser du jobbar på psykologiska institutionen, du har inte pratat med Sverker Runesson?

Hej PBGP!

Du är väldigt välkommen till vårt labb, så kan du själv titta på utrustningen och se om du kan komma på en smart lösning. Vårt labb ligger just bredvid Sverker Runessons, och han har ju i och för sig ännu fler gamla saker än vi, men han är pensionär och det var länge sedan jag såg honom där. Mätutrustningen kopplas in i en dator med hjälp av ett kort, men jag vet inte om det är ISA eller PCI, jag får kolla upp det. USB skulle sedan behövas för att föra vidare mätdatan. Nu använder vi ett gammalt system där vi för över till syquest-skivor som en annan dator sedan läser in och bränner på cd. Du hör ju själv hur stenålder det är, plus att datorerna är gamla och slutar fungera titt som tätt.

Ulf Dimberg som är ansvarig för labbet vill gärna vara med och visa dig om du kommer på besök, och han är tyvärr upptagen den här veckan, men tisdag, onsdag eller torsdag nästa vecka skulle passa oss när som helst på dagen/kvällen. Jag hör av mig till dig!

/Sven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laa Laa:

Nu när jag har funderat på det en runda till tänker jag att det kanske ändå är möjligt att installera allt på en ny dator fast med win95 (eller win98?). Jag har försökt att installera utrustningen på en ny dator med windows vista där jag ställde in att mjukvaran till apparaturen skulle behandlas med win95-kompabilitet. Vad som hände var att mjukvaran gick bra att installera, men så fort den försökte kontakta mätutrustningen så bröt datorn med varningen att "hårdvaran försöker skriva direkt till minnet". Jag antog då att utrustningen försökte göra något 90-tals-aktigt med en modern dator som inte accepterar sådant. Fast vad jag tänker nu är att det kanske bara var OS:et som inte accepterade det. Eller?

Det absolut bästa och enklaste vore ju om det bara var att installera win95/98 på en ny och stabil dator. Utrustningen kräver som sagt win95, men om det är möjligt att den skulle fungera på Win98 också så skulle det ju underlätta, speciellt med tanke på usb-stöd och sådant. MEN, för att kunna testa om det funkar så behöver jag som sagt en Win95/98 installations-CD. Jag vet inte om PierreB är i färd med att skicka en till mig, för jag skulle överlyckligt ta emot en sådan!

Det låter som ett typiskt Vista fel. Om jag vore du skulle jag testa det på en dator med Windows XP installerat. Då kommer det troligen att fungera. Vista har jätteproblem med att köra äldre program.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laa Laa:

Hej PBGP!

Du är väldigt välkommen till vårt labb, så kan du själv titta på utrustningen och se om du kan komma på en smart lösning. Vårt labb ligger just bredvid Sverker Runessons, och han har ju i och för sig ännu fler gamla saker än vi, men han är pensionär och det var länge sedan jag såg honom där. Mätutrustningen kopplas in i en dator med hjälp av ett kort, men jag vet inte om det är ISA eller PCI, jag får kolla upp det. USB skulle sedan behövas för att föra vidare mätdatan. Nu använder vi ett gammalt system där vi för över till syquest-skivor som en annan dator sedan läser in och bränner på cd. Du hör ju själv hur stenålder det är, plus att datorerna är gamla och slutar fungera titt som tätt.

Ulf Dimberg som är ansvarig för labbet vill gärna vara med och visa dig om du kommer på besök, och han är tyvärr upptagen den här veckan, men tisdag, onsdag eller torsdag nästa vecka skulle passa oss när som helst på dagen/kvällen. Jag hör av mig till dig!

/Sven

Ok, det blir bra, då hinner jag leta lite mer. Hittade inte det jag var ute efter igår. Jag ska ta en kik i planeringen också så kan vi höras av på måndag tycker jag.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laa Laa:

Det absolut bästa och enklaste vore ju om det bara var att installera win95/98 på en ny och stabil dator.

Det är nog inte helt lätt att installera Win95/Win98 på nyare burkar. Ni lär behöva extra drivrutiner till nästan allting... speciellt till IDE-kretsarna så att Win95/98 kan hitta cdläsaren. Win95/98 kan dessutom ha problem med större diskar.
Jag vill minnas att Win95 vägrade installera på min burk med en 400 MHz Amd processor. Den var för snabb så installationsprogrammet skrev ut ett lagomt användarvänligt felmeddelande och stannade datorn. Klockade man ner processorn genom att flytta byglar på moderkortet så fungerade installationen. Förresten så har jag för mig att Win95-skivan inte var startbar, det kom med Win98. Man var tvungen att starta DOS från disketter först och ladda dosprogram för att komma åt cd-läsaren.

Dessutom har jag för mig att USB-stödet i Win95 OSR1 inte var så där jättebra egentligen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Jag skulle först provat att installera på en nyare dator (beror dock på din budget och hur kritiskt det är att systemet fungerar). Nyare prylar borde hålla längre än nåt vi gräver fram ur källaren. Du skriver att det inte går att installera på en nyare dator, varför? Krävs det interna ISA-expansionsplatser, com-portar eller parallellportar? ISA blir svårt, men resten borde gå att fixa. Är du för okunnig för att specificera en krav-lista får du nog vända dig till nån slags IT-ansvarig som kan kolla på labbutrustningen, inget illa ment :)(...)

Ha ha ha...:) Han tar nog inte illa upp i första taget! Killen är ju psykolog(ilärare?)...:D;)

Sorry kunde inte låta bli!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att "mätutrustningen går inte att installera på nyare datorer" ? är det programvaran som är problemet eller är det det fysiska gränsssnittet ?

Har ni provat med en virtuell maskin ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Vad menar du med att "mätutrustningen går inte att installera på nyare datorer" ? är det programvaran som är problemet eller är det det fysiska gränsssnittet ?

Har ni provat med en virtuell maskin ?

Mätutrustningen kopplas in på en kortplats av ett slag som inte finns på nyare datorer (möjligtvis ISA?), och programvaran är DOS-baserad och har win95 som spec. Syquest-läsaren kopplas in via skrivarporten och har win95 som spec på programvaran. Jag har provat att koppla in syquest-läsaren till en nyare dator och även lyckats installera programvaran, men så fort programmet försöker kommunicera med läsaren så stängs det med hänvisningen att den "försökte skriva direkt till minnet". Det är möjligt att det kan vara just Vista som är dålig på gammal hårdvara, men det är också möjligt att hårdvaran helt enkelt är för gammal.