Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Dell UltraSharp U2311H (IPS) vs BenQ G2420HDBE (TN)

Permalänk
Inaktiv

Dell UltraSharp U2311H (IPS) vs BenQ G2420HDBE (TN)

Hej,
Tänker köpa skärm för gaming samt programmering och undrar vilken av dessa skärmar som är mest prisvärd? Dell UltraSharp för ca. 2000kr eller BenQ skärmen för 1300kr.

Jag inser att UltraSharpen har bättre betraktningsvinklar och mer "korrekta" färger - men hur mycket ger detta mig i t.ex. gaming eller när jag programmerar/skriver mail/surfar? 700kr känns mycket för bättre färgåtergivning. Skiter helt i betraktningsvinklarna då jag bara ska titta på den rakt framifrån.

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan TN och IPS är enorm, IPS är mycket bättre.
Beror på, om du bara vill casual surfa lite då och då eller njuta av datorn. Många lägger ned tiotusentals kronor på själva datorns hårdvara och sedan köpern en sketen 1300:- TN panel skärm.

Hur kan man njuta av datorns hårdvara när det visuella den matar ut visas på en riktigt dålig skärm?

Det är trots allt skärm, ljud. tangentbord och mus man faktiskt får upplevelsen av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

skillnaden mellan TN och IPS är enorm, IPS är mycket bättre.
Beror på, om du bara vill casual surfa lite då och då eller njuta av datorn. Många lägger ned tiotusentals kronor på själva datorns hårdvara och sedan köpern en sketen 1300:- TN panel skärm.

Hur kan man njuta av datorns hårdvara när det visuella den matar ut visas på en riktigt dålig skärm?

Jag tänker också så men vad är det som säger att TN-skärmen är riktigt dålig skärm? Det jag läst om båda så är TN-skärmen riktigt bra och det enda som verkar skilja är färgåtergivningen. Är det värt 700kr för någon som mest sitter och lirar strategilir och programmerar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stupo:

Jag tänker också så men vad är det som säger att TN-skärmen är riktigt dålig skärm? Det jag läst om båda så är TN-skärmen riktigt bra och det enda som verkar skilja är färgåtergivningen. Är det värt 700kr för någon som mest sitter och lirar strategilir och programmerar?

IPS tycker jag är skönare även när man bara sitter och skriver/programmerar/surfar. Jag blir inte så trött i ögonen som med en randon TN.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av screamin-daemon:

IPS tycker jag är skönare även när man bara sitter och skriver/programmerar/surfar. Jag blir inte så trött i ögonen som med en randon TN.

Aha. Vad beror detta på?
Fler som känner likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Aha. Vad beror detta på?
Fler som känner likadant?

betraktningsvinklar, den mycket bättre bilden gör det skonsammare för ögonen. IPS är ett bättre val om man inte är en helt bortblåst CS 1.6 "gamer" som måste ha 2ms och 120hz. Varför dem inte tar CRT skärmar istället är ett mysterium.

Vet en sådan gamer som istället för att köpa en 27" TN köpte en 23" IPS efter lite input om 27" TN skärmarna från egen erfarenhet, en U2311H faktiskt. Och det var som att han blev introducerad till en helt ny värld, så mycket bättre bild! var hans reaktion, och inga klagomål på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Jag tänker också så men vad är det som säger att TN-skärmen är riktigt dålig skärm? Det jag läst om båda så är TN-skärmen riktigt bra och det enda som verkar skilja är färgåtergivningen. Är det värt 700kr för någon som mest sitter och lirar strategilir och programmerar?

Nu är det väl såhär lite att den är säkerligen bra för att vara en TN-panel, men det är rätt grova begränsningar i sig med en TN-panel.

# Det spelar ingen roll om du sitter rakt framför skärmen, färger och gamman är likväl olika i nederdel/mitt/topp på i princip alla TN-paneler pga de olika vinklarna från betrakningspunkten.

# Är mer än färgåtergivningen som skiljer, låt oss säga såhär. Du får en stabil bild som ser relativt lika ut från de flesta normala vinklar istället för katastrof/knappt godtagbart även rakt framifrån.

Bryr du dig inte om ovanstående för att tycka mellanskillnaden är värt det, så är de bättre panelteknikerna inget för dig.
Eizo Foris 2331 är värd att kika på likaså, bra svärta och går okej att spela på. Smaksak helt enkelt, personligen skulle jag inte ha något annat än en IPS eller VA-panel i min skärm. Det är inte ens ett alternativ. Du får inte bara bättre färger och lite bättre betrakningsvinklar, du får en helt annan panelteknik, lite bättre backlight, bättre ergonomi & byggkvalitet samt en bild som är stabil framifrån

Ska du sitta och programmera och lite strategi kanske en 16:10 vore att överväga då det ger lite i min mening välbehövlig extra höjd på skärmen?

Värt att tänka på: IPS-panelerna har lite 'white glow', det stör vissa, men andra inte. De har ofta även en lite grövre anti-glare behandling, den stör inte mig men vissa får nippernojja på den. Därför jag nämnde Eizo Foris med PVA-panel som alternativ då den inte har whiteglow eller grov antiglare. Läs, googla och rota runt lite nu innan du bestämmer dig.

trött
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

Nu är det väl såhär lite att den är säkerligen bra för att vara en TN-panel, men det är rätt grova begränsningar i sig med en TN-panel.

# Det spelar ingen roll om du sitter rakt framför skärmen, färger och gamman är likväl olika i nederdel/mitt/topp på i princip alla TN-paneler pga de olika vinklarna från betrakningspunkten.

# Är mer än färgåtergivningen som skiljer, låt oss säga såhär. Du får en stabil bild som ser relativt lika ut från de flesta normala vinklar istället för katastrof/knappt godtagbart även rakt framifrån.

Bryr du dig inte om ovanstående för att tycka mellanskillnaden är värt det, så är de bättre panelteknikerna inget för dig.
Eizo Foris 2331 är värd att kika på likaså, bra svärta och går okej att spela på. Smaksak helt enkelt, personligen skulle jag inte ha något annat än en IPS eller VA-panel i min skärm. Det är inte ens ett alternativ. Du får inte bara bättre färger och lite bättre betrakningsvinklar, du får en helt annan panelteknik, lite bättre backlight, bättre ergonomi & byggkvalitet samt en bild som är stabil framifrån

Ska du sitta och programmera och lite strategi kanske en 16:10 vore att överväga då det ger lite i min mening välbehövlig extra höjd på skärmen?

Värt att tänka på: IPS-panelerna har lite 'white glow', det stör vissa, men andra inte. De har ofta även en lite grövre anti-glare behandling, den stör inte mig men vissa får nippernojja på den. Därför jag nämnde Eizo Foris med PVA-panel som alternativ då den inte har whiteglow eller grov antiglare. Läs, googla och rota runt lite nu innan du bestämmer dig.

Tack!
Så det är alltså inte bara morot med IPS skärmar?

Har kikat runt lite på recensioner och det som talar för UltraSharp (Ezio såg inte ut att passa mig så måste tyvärr peta bort den) är färgåtergivning och svärta m.m. BenQ skärmen har dock fått väldigt fin kritik den med.

Varför är UltraSharp/IPS sämre i spel än TN? Förstår inte riktigt. Står på vissa ställen att Dell skärmen är "för seg" för spel och förstår inte riktigt hur det kan vara så när båda har samma uppdateringsfrekvenser.

16:10 är intressant men vet inte om det finns några bra alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Tack!
Så det är alltså inte bara morot med IPS skärmar?

Har kikat runt lite på recensioner och det som talar för UltraSharp (Ezio såg inte ut att passa mig så måste tyvärr peta bort den) är färgåtergivning och svärta m.m. BenQ skärmen har dock fått väldigt fin kritik den med.

Varför är UltraSharp/IPS sämre i spel än TN? Förstår inte riktigt. Står på vissa ställen att Dell skärmen är "för seg" för spel och förstår inte riktigt hur det kan vara så när båda har samma uppdateringsfrekvenser.

16:10 är intressant men vet inte om det finns några bra alternativ?

IPS-panelerna är i regel ett par snäpp långsammare i responstiden än de snabbaste TN-panelerna. U2311 duger utmärkt att spela på, men om man är van vid en 120hz TN-panel så är det ju självklart inte samma sak... Oavsett så är den inte för seg för spel, speciellt inte för oss vardagsgamers. Jag spelar för tusan på min U2711 som är lite segare än en u2311.

Uppdateringsfrekvensen är bara hurpass ofta skärmen uppdaterar informationen, sedan hurpass snabbt skärmen växlar själva bilden vid uppdateringen är en annan femma, detta är responstiden kan man säga. BenQn är bra för en TN-baserad skärm, det är sant.

Värt att tänka på också är ergonomin vilket jag tycker är värd nån hundring, men det är inte all som håller med där.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag har faktiskt gått och funderat på exakt samma sak som TS, är det verkligen värt extrapengarna för IPS som alla prisar här på forumet.

Jag var förbi Webbhallen häromdan och där hade dem några Benq budgetskärmar och en en LG ips (den hette nåt med LG IPS21... ), och faktiskt tyckte jag inte det var sån jäkla skillnad. Nu kunde man bara surfa på webhallens hemsida där men ändå så fick jag uppfattningen att visst det var lite bättre svärta och så men inte något revolutionerande direkt, och betraktningsvinklarna tyckte jag var ganska kassa på LG ipsen också med denna "glow" som det tyldigen kallas.

Är jag helt handikappad vad gäller uppfattning om bild eller är det bara hypat? Är denna LG kanske en av de sämre IPS-skärmarna?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på dell u2311H, måste säga ja är lite besviken på svartnivåerna, tycker de är jobbigt i fps spel, speciellt i mörka partier. Funderar starkt på skicka tillbaka den. Fina färger har den, men känns aningen slö jämnfört med min gamla benq tn.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Skrivet av chjp:

Jag sitter på dell u2311H, måste säga ja är lite besviken på svartnivåerna, tycker de är jobbigt i fps spel, speciellt i mörka partier. Funderar starkt på skicka tillbaka den. Fina färger har den, men känns aningen slö jämnfört med min gamla benq tn.

Med slö, menar du att du märker av input lag då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Med slö, menar du att du märker av input lag då eller?

Svårt att förklara, men känns om ja öser på i till ex Day of defeat, så tar de någon ms att bli riktigt skarp bild igen. För skarp är den verkligen på stillbilder.
Funderar på åka och kolla på en 120hz. Se om det är vad ja söker.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Skrivet av chjp:

Svårt att förklara, men känns om ja öser på i till ex Day of defeat, så tar de någon ms att bli riktigt skarp bild igen. För skarp är den verkligen på stillbilder.
Funderar på åka och kolla på en 120hz. Se om det är vad ja söker.

"Så tar de nån ms"? en ms är ju en tusendels sekund, hur märker du av det??

Permalänk
Inaktiv

Låter ju inte direkt som att det är skärmen som är problemet.
Det blev en Dell UltraSharp U2311H och jag är galet nöjd!
Absolut bästa skärmen jag ägt.