Permalänk
Medlem

Fel på stereo, hjälp !

Tja, köpte förra veckan en JVC stereo till bilen, samt en ISO-kabel från biltema.
Mätte upp och märkte att kablarna var fel, så fick löda om orange till gul, och gul-orange.
Den gula kabeln var anpassad för spänningen men går nu på den orangea, som är något smalare i diameter.

Anyway, får inte stereon att lysa eller spela. Den ger dock ifrån sig "maskinljud" när man startar bilen, samt när man trycker på mata-ut-knappen till cd;n, så känner man att den jobbar i ~3 sek.

Mätte spänningen, och hade 11.2V eller liknande, kan det vara detta som spökar, att jag inte har just 12V och den därför inte hoppar igång ? Eller något annat som kan vara fel ? Den måste ju iallafall kunna lysa på displayen med bara + och - ?
Har testat resetat den, inget resultat.

Någon som har nåt tips på vad jag ska göra ?

Har redan skrivit tråd på garaget dock utan svar, så testar här !

Tack på förhand !

/ Anton

Permalänk
Rekordmedlem

Har du mätt att du har kopplat +12v från "tändningslåset" rätt, vissa enheter har även en separat ljuskkabel för att kunna dimmas tillsammans med bilens belysning. har du något schema att visa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du mätt att du har kopplat +12v från "tändningslåset" rätt, vissa enheter har även en separat ljuskkabel för att kunna dimmas tillsammans med bilens belysning. har du något schema att visa ?

Nej har jag inte mätt. Okej, vet inte om denna har den men kan nog kolla upp det. Ja, dock står det endast kablarnas färger och vad de ska kopplas till, så man blir knappt smartare av det då jag inte vet vad allt i bilens kablage går till.

Tack !