Frågor om en Commodore 64

Permalänk

Frågor om en Commodore 64

Har en Commodore 64 som min Pappa har gjort något med. Han lever inte nu så jag kan inte fråga han. Men jag har alltid varit fundersam vad han har gjort med den. Har så klart testat att starta den men den ger ingen bild på komposit men röda leden lyser. Har testat att använt en S-video till komposit kabel för att kolla om jag fick bild där men det fick jag inte. Jag skruvade upp den och ser att pappa har lött i den.

Bild över hela kortet. sitter och funderar på 2 chipen som är vit och brun. här kommer det en närbild på dem

Sökt på namnen på google och hittat att en av dem är ett ram och det andra är ett eprom minne. Efter det så skruvar jag bort kortet och ser att han har lött dit saker.

Bild på nästan hela baksidan. Missade längst bort på den. Där har han lött dit två saker.

Vet att det inte blev den bästa bilden men fick inte till den nå bättre.

Andra sidan av den så sitter det där.

Kabeln som går är väll till ljud till s-video tror jag.

Min fråga är: har gjort det för att fixa den eller är den en mod som man uppgraderar något?
(Min första tråd så hoppas att det inte är för mycket fel i den.)

Visa signatur

Intel Xeon x5650 @3.59ghz| Asus Nvidia Geforce 1080TI | asus X58 sabertooth | Corsair 20gb(1600mhz) Ram

Permalänk
Medlem

Jag har ett vagt minne av att när nätagget började bli dåligt så kunde inte maskinen att starta men att dioden fortsatte att lysa. Det brukade också leda till att RAMet gick sönder.

Permalänk

så det kan alltså vara nätagget som är trasigt. så om jag skulle kunna få ta på ett och testa så kunde kanske den starta?

Visa signatur

Intel Xeon x5650 @3.59ghz| Asus Nvidia Geforce 1080TI | asus X58 sabertooth | Corsair 20gb(1600mhz) Ram

Permalänk
Medlem

Ofta förr så lagade man buggar på korten med lödningar som du kan se på ditt kort.

Nu säger jag inte att det måste vara så, men kolla på moderkort osv från åttiotalet så är det ganska vanligt med ditlödda ledningar o andra fixar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Bättre att du frågar på sidor som Amibay.com

På swec är det nog väldigt få som ens levde på den tiden C64 var poppis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evildragon:

Har en Commodore 64 som min Pappa har gjort något med. Han lever inte nu så jag kan inte fråga han. Men jag har alltid varit fundersam vad han har gjort med den. Har så klart testat att starta den men den ger ingen bild på komposit men röda leden lyser. Har testat att använt en S-video till komposit kabel för att kolla om jag fick bild där men det fick jag inte. Jag skruvade upp den och ser att pappa har lött i den.

Utgången är inte komposit utan RF, dvs vanlig analog antennsignal som fanns förr i marknätet. Vidarebefordrat tips från annan fd medlem, så ställ inga ytterligare frågor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så ska det gå att få video ut via den runda porten 5 pinnar eller 6 pinnar.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag var född långt före C64 gör jag ett försök

Citat:

2 chipen som är vit och brun

Det är två EPROM, en 2764 = 8K och en 2732 = 4K. Dessa används för att modifiera C64 med svenska tecken, 8K för Kernal och 4K för Chars. Det är klart att om ROM eller EPROM gett upp händer det inget vettigt när du slår på datorn.

Den blå kondensatorn vet jag inte vad den är bra till. De något brända lödningarna som går till något ljusgult med violett topp vet jag heller inte vad det är, men förmodligen en bygling för att kunna använda 2732 eller 2764, eftersom dessa EPROM har annan pinout än de 2332 och 2364 ROM som satt där från början. Din pappa ser ut att harit varit ungefär lika bra på att löda som jag är, dvs man får vara glad om det fungerar efteråt.

Den orange kabeln mellan A/V-porten och userporten är jag också osäker på. Det kan vara en jordning för audio in, så man eliminerar brum genom att jorda den sällan använda insignalen till SID-chippet. Men hmm... är inte det den 6-poliga IEC-porten, inte den 5/8-poliga A/V-porten? Det ser i alla fall ut som att han byglat jord med jord vilket normalt inte skulle behövas?

Som sagt, du kan ansluta en antennkabel för RF, eller om du har en minst 5-polig DIN-kabel kan du använda en av stiften för kompositvideo.

Permalänk

Tack för alla svaren. När jag har tid över så kan jag visa vilken kabel jag använde när jag testade så att jag inte gjort fel alltså. men det står i Hudiksvall och jag är i Sundsvall så jag kan inte göra mycket just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kompositutgången som du kallar den är ingen kompositvideo, det är en vanlig antennsignal. Ska du använda den utgången så kan du använda en sån här kabel: http://www.tradera.com/ANTENNKABEL-RF-KABEL-TILL-COMMODORE-12...

Annars kan man köpa en SCART-kabel till den, typ en sånhär: http://www.tradera.com/SCART-KABEL-COMMODORE-64-C64-NYTT--auk...

Eller en sån här, så får du faktiskt komposit: http://www.tradera.com/A-V-KOMPOSITKABEL-COMMODORE-64-64-C64-...

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W