Permalänk

Hej Malte,

Jag tror att ditt problem med drirutiner för grafiken beror på att du laddar ner 10.5 för ordinarie 5xxx serien och inte mobility :).
Jag länkar rätt drivrutiner till dig nedan:
ATI Catalyst? Mobility Display Driver

Dessa fungerar direkt lovar jag :). Se dock till att avinstallera allt annat du installerat innan och kör ett registry cleaner program av någon sort så att tidigare verkligen är borta.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Det ÄR den drivrutinen jag försökt installera, alltså den för mobility radeon. Märkligt att det inte funkar.. Installationen kör som den ska, men efter att jag klickat "slutför" så händer inte mer.. Ingen prompt om omstart eller något annat, och startar jag om manuellt är jag tillbaka på ruta ett när datorn väl är igång.
Well, får testa vidare...

Har idag testat lite OC.. Kollade på notebookcheck att HD5650 är specat till att köra mellan 450-650mhz i kärnan och 800mhz på minnet. Min körde i 550/750 så jag tog ner AMD gpu clock tool och ställde in 650/800 och alltså fortfarande håller mig inom de värden kretsen är specad för. Det gjorde skillnad där det skulle och ingen skillnad där det inte skulle.. Temperaturen verkar helt oförändrad enligt gpu-z, även under last så datorn låter inte ett dugg mer. Trots det ökade 3dMark06-scoren från 7198p (default) till 7912p (OC) och i Crysis Benchmark tool och de inställningar jag vill köra (en blandning av medium och high i native) ökade jag ifrån att ligga på gränsen (strax under 30fps) till mer komfortabla 35...och efter att ha testat samma bana med båda inställningarna är det helt problemfritt med OC där default ville tänka efter...

Jag har läst om folk som utan vidare klockat till 670/900 och även högre än så på minnet utan problem så det finns helt klart potential i kortet. 3dMark-scores runt 8300p-strecket verkar inte vara några problem.
Programmet är gratis, det verkar inte alls påverka kortet temp/datorns ljudnivå och är galet enkelt så spelar man mycket är det klart att rekommendera.
Fantastiskt prisvärd burk, detta.. Runt 8000p i 06 för 7-8000:- och utan att det låter jetplan eller smälter.. Torde vara utan konkurrens!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Hej!
Köpte igår en 5740g med i5 430, hd5650, 640gb osv och har ett par frågor..
Hur gör ni för att uppdatera grafikens drivrutiner?? Jag har testat med 10.4 och 10.5 från Ati:s hemsida men ingen av dem vill installera.. Installationsprogrammen kör som de ska men frågar inte efter omstart efter att installationen slutförts och när jag startar om själv kör jag efter uppstarten på den gamla drivrutinen igen och utan catalyst control center som alternativ vid högerklick på skrivbordet..
Jag hittade en länk i "5740g owners lounge" till en annan version av catalyst 10.4 och den installerade som den skulle, control center dök upp men trots att datum för drivrutinen i enhetehanteraren säger 2010-04-06 så kallar den versionen för 8.723...
Borde den inte heta 10.4??
Vad krävs för att installera de drivrutiner som Ati släpper, som t.ex 10.5 och var finns de moddade drivrutinerna?
Körde en 3dMark 06 och fick 7198p så jag är nöjd med prestandan, men man vill ju köra det senaste..

Bios uppdaterat utan strul till 1.22!

Högtalarna?? Satt och lekte lite med Realtek ljudkonfiguration och märkte att med balansreglaget max åt vänster spelades diskant och övre mellanregister och dito höger spelade ingen diskant alls utan lät mycket murrigare. Har fler det så eller är min högra högtalare felaktig?
Problemet är oberoende av övriga inställningar, audio enhancer, surround osv påverkar inte skillnaden i frekvensomfång mellan högtalarna. Generellt tycker jag ljudet är usel, frugans eMachines som köptes i höstas för 3500 låter bättre...

Vidare är jag mycket nöjd med bygget och prestandan.. En fläkt kvittrar lite men det kanske ger med sig när den fått "slita in sig".
Inger större problem dock.. Vid normal användning är datorn i princip knäpptyst och vid spelande hör man det inte ändå..
Men svar på drivrutinsproblematiken och högtalaren vore tacksamt!

Man ska inte behöva moddade drivrutiner till laptops med enbart ett grafikkort längre.
Jag använder dom senaste 10.5 rutinerna från atis hemsida, dom på 5740G owners lounge är exakt samma: se till att du fick bort dom gammla innan du installerar dom nya..
8.723 är en annan kodnamn för ATI FireGL rutinen,men är i grundobotten samma drivrutin,därför ser Windows dom siffrorna..

Jag uppfattar själv ett annorlunda ljud från högtalarna, inte som du dock, dom är inlaggda offcenter.
Men som du sa, dom låter som dom låter, hellre än bra, så jag kör med mina Logitech V20 usb högtalare, dom kan jag starkt rekommendera..

Jag har inte hört någon fläkt som kvittrar heller , en fläkt ska aldrig ge missljud från sig, förhoppningsvis så försvinner det för dig..

Permalänk

Hej. Jag har just fått hem hemm denna dator, är nöjd som fan förutom en röd pixel som sitter illa till på skärmen.
Finns det nåt man kan göra åt det? Komplett vill inte göra nåt eftersom det bara gäller en. Känns så fruktansvärt tröstlöst när man får defekta varor o inte får nån respons från företaget.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte mycket mer att göra än att antingen leva med det eller byta skärmen på egen bekostnad.. Acer har inte den pixelgaranti en del andra tillverkare har utan följer den rekommenderade normen som säger att (nu gissar jag..) typ 99.9997% av pixlarna måste vara i ordning (lite beroende på var de sitter) men eftersom det är så jäkla många pixlar i en skärm kan ändå en hel del pixelfel bara vara att acceptera. Jag beklagar verkligen, jag tycker själv att det är enormt störande.
Då du sa att pixeln lyser är det dock inte helt kört. En svart pixel är en död pixel, men lyser den rött, grönt eller blått (rgb) så har den bara "fastnat" och det finns diverse program vars avsikt är att "massera" igång pixeln igen. Jag har inte namnet på något i huvudet men det går ju googla.. En del har lyckats, andra inte men du har ju inget att förlora.
Lycka till!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av signorepace:

Hej. Jag har just fått hem hemm denna dator, är nöjd som fan förutom en röd pixel som sitter illa till på skärmen.
Finns det nåt man kan göra åt det? Komplett vill inte göra nåt eftersom det bara gäller en. Känns så fruktansvärt tröstlöst när man får defekta varor o inte får nån respons från företaget.

Tacksam för all hjälp

Du kan testa program som tex "Dead pixel fix" samt massera runt den pixeln som har fastnat.
Jag har själv lyckats få igång en pixel som fastnat...

Permalänk
Medlem

Har haft datorn i en vecka nu och är otroligt nöjd. Undrar bara vilka inställningar ni har i programmet 3dmark06 när ni ska köra det. Tänker då på upplösning m.m.

Undrar också hur man klockar med amd gpu clock tool. Tycker jag har lite konstiga värden.
På "Enginge" har jag värdet 99.99.
På Memory Clock har jag värdet 149.97.

Ska det verkligen vara sådana värden?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulven:

Har haft datorn i en vecka nu och är otroligt nöjd. Undrar bara vilka inställningar ni har i programmet 3dmark06 när ni ska köra det. Tänker då på upplösning m.m.

Undrar också hur man klockar med amd gpu clock tool. Tycker jag har lite konstiga värden.
På "Enginge" har jag värdet 99.99.
På Memory Clock har jag värdet 149.97.

Ska det verkligen vara sådana värden?

För o få ett godkänd compare så måste du bänkpressa i 1280x1024,men det stöder inte 5740G,så jag kopplar laptopen till min LCD tv via HDMI..

99.99 / 149.97 är 2d klockningen, du höjer den bara till vad du vill tex 650/900, men då är kortet klockat till 3d klockningen hela tiden,tills du ändrar det igen eller startar om datorn.

Permalänk
Medlem

Anldeningen till att grafikkortsfrekvensen är så låg när du kollar är att kortet klockar ner sig för att spara ström när prestandan inte behövs. Helt i sin ordning.
Med 3dMark06 använder i alla fall jag defaultinställningen. Jag ändrar alltså inget.
Att klocka med gpu clock tool är busenkelt. Man skriver bara i vilka frekvenser man vill köra och klickar "set clocks", sedan är det klart. Jag har dock upptäckt en tråkighet som gör att jag redan letar efter ett annat program. Dels funkar inte inställningen som gör att överklocken enbart ska gälla vid 3d-program vilket innebär att klockfrekvensen inte ändrar sig även om jag bara sitter på skrivbordet med batteridrift.. Inget bra! Vidare får jag inte programmet att autostarta och att behöva ge mig in i programmet varje gång jag vill spela och sedan in och ändra igen när jag är klar... Well, det måste finnas smidigare alternativ. Ska googla...

*edit*
Såg nu att ett svar på frågan ramlade in medan jag skrev.. Sorry!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Skumt fel.. Har kört Crysis nån timme med catalyst 10.4 och det har flutit på fint. Installerade efter mycket strul 10.5 och helt plötsligt startar inte spelet.. Eller rättare sagt startar det, men redan vid den inledande "cirkeln" långt innan menyn bryter skärmen upp i små färgade fyrkanter och sedan funkar inte ens "ctrl-alt-del" utan det är bara att hålla knappen inne tills datorn stänger av och sedan starta om...
Idéer?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Hej, förlåt om jag skriver i fel tråd men eftersom jag har en fråga om en Acer 7540G modell tänkte jag fråga här.

Ja, på posten idag fick jag en annons från On-off där jag såg denna Acer AS7540G - Mini PC - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF . Tänkte fråga om det är värt att köpa den om man vill spela spel för det mesta (MW2), och använda program som CAD.

Har kollat runt lite på internet men hittar inte mycket om just denna modell (7540G-304G50Mn). Jag är inte så jätte insatt i det här med hårdvaran på datorer men tror att GPU:n verkar rätt så bra medans CPU:n inte verkar vara en höjdare.

Men ska man köpa den eller finns det bättre alternativ för ungefär samma pris?.

Edit: Märkte att detta var en tråd om 5740 inte 7540, men hoppas jag kan få hjälp ändå.

Permalänk
Medlem

Tja.. Amd-prollen är inte jättekul men grafikkortet är ganska grymt... För en tusenlapp mer får du en Packard Bell TJ-75 med i princip samma specar men en Intel i3-processor och det är ju kul..och ytterligare en tusenlapp och du får en i5 och prestandaskillnaden märks. Amd:s nya generation mobila cpu:er (där M300 ingår) är prestandamässigt ganska underlägsen intels motsvarigheter men...det är inte hela världen. En M300 kommer fortfarande att upplevas som en rapp cpu vid vanlig användning och om den är 10sek långsammare när en rar-fil ska packas upp... Well, det kanske kan kvitta. De har även kommit tillrätta med en stor del av värmeproblematiken som äldre Amd led av så generellt duger en M300 till det mesta. Inte entusiastens val men i en vardagsmaskin klart godkänd. För spelande är grafikkortet viktigare och det är fortfarande en för pengarna svårslagen spelmaskin. Kan du hitta 2000 till kan du hitta en klart snabbare burk. Om inte känns ditt val klockrent för pengarna om spelande är på agendan.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats överklocka CPU´n på det här skrället?
Sitter på varianten med i3 processor men jag hittar inga inställningar i BIOS för att mixtra med fsb eller multiplier.
Inga av de program som jag provat funkar heller, typ fsbSoft, cpuset eller vad fasiken dom nu heter

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ni som har denna dator som diskuteras i denna tråd, anser ni fortfarande att det är vad man ska köpa om man ska lägga 7000kr på en bärbar dator idag? Har ni upplevt några andra problem under eran tid med datorn?

Vad är det egentligen som skiljer Acer 5740G från denna dator Komplett.se - Acer Aspire 7740G 17,3" HD+ förutom skärmen?

Permalänk
Medlem

Ingen som har något att tillägga?

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma som ovanstående, är detta fortfarande datorn att satsa på för 7000 kr?

och vad skiljer 5740G från den större Acer Aspire 7740G mer än skärm o storlek på hårddisk.

puss!

Permalänk
Medlem

Hej! jah är okså väldigt sugen på Acer aspire 5740G i3 datan! tänkte fråga om den klarar wow på högsta eller medium inställningar ?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av signorepace:

Hej. Jag har just fått hem hemm denna dator, är nöjd som fan förutom en röd pixel som sitter illa till på skärmen.
Finns det nåt man kan göra åt det? Komplett vill inte göra nåt eftersom det bara gäller en. Känns så fruktansvärt tröstlöst när man får defekta varor o inte får nån respons från företaget.

Tacksam för all hjälp

Det ska vara garanti på det, garantin gäller för fabriksfel. Jag jobbar i kamera branchen och minns när canon gav kunden (vid en pixel-fel) en sprillans ny G9 tillbaka

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem

5.1 ljud

Ni grabbar och flickor som har acer aspire 5740g i3, vet ni om datorn har 5.1 ljudutgång?
Jag hittar inga specar för den modellen nämligen. Hade varit kanonintressant att spela upp filmer från datorn till tvn i 5.1, direkt ut i hemma bion?

ytterligare. HDMI, är det både bild och ljud? Ger HDMI-kabeln 5.1 eller behöver jag en extra kabel?

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Skrivet av Malte74:

Skumt fel.. Har kört Crysis nån timme med catalyst 10.4 och det har flutit på fint. Installerade efter mycket strul 10.5 och helt plötsligt startar inte spelet.. Eller rättare sagt startar det, men redan vid den inledande "cirkeln" långt innan menyn bryter skärmen upp i små färgade fyrkanter och sedan funkar inte ens "ctrl-alt-del" utan det är bara att hålla knappen inne tills datorn stänger av och sedan starta om...
Idéer?

Jag har samma fel när jag spelar Heroes of Newerth, det blir nämligen små färgade fyrkanter osv, ibland funkar spelet i ett par timmar men ibland bara i en kvart.

Jag tror inte det ska vara något med kylningen eftersom jag har en kylplatta som jag använder mig av och temperaturen på datorn före "krashen" är just under 70 grader.

Jag har förövrigt en Acer 5740G med i5, uppskattar verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Någon av er som haft problem med musplattan på Acer Aspire 5740G?

Jag kan inte röra musen när jag har tryckt in en tangent. Det tar ungefär 1 sekund innan musen man kan röra musen. Har ingen annan haft det problemet?

Permalänk
Medlem

Tror ni att det är värt att uppgradera processorn på denna laptopen nu när den börjar bli lite äldre? Tänkte från 330m till i7 640m (2500kr), kommer det göra tillräcklig skillnad för att vara värt att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Tror ni att det är värt att uppgradera processorn på denna laptopen nu när den börjar bli lite äldre? Tänkte från 330m till i7 640m (2500kr), kommer det göra tillräcklig skillnad för att vara värt att göra?

Beror på vad du använder den till.
Känns laptopen slö?
Vad har du mer för hårdvara?

Du tjänar nästan 700mhz + turbo upp till 3460mhz på en kärna samt 1mb mer i cache minne, så på singel kärniga program kan du vinna nästan 1.5ghz.
i spel lär du tjäna några fps, vissa knappt något o i andra en heldel + kan div program,tester osv tjäna på mer mhz, beror helt på vad det är.
om det är värt 2500:- är ju upp till dig, jag har själv lagt ut nästan dubbelt så mycket på en laptop cpu uppgradering, värt för mig, Nja

i7 640m är ju också en dubbelkärnig cpu (Topp modellen för dualcore) så i7 740m kan vara ett smartare val om du använder program som stöder 4kärnor.
Dock inte i spelar då dom flesta enbart stöder 2kärnigt och tjänar på mer mhz...