Permalänk
Avstängd

Hyper 212, högljudd, bra/dålig?

Hej,

Jag köpte Hyper 212 innan jag hade läst om den och nu har jag den hemma, har inte fått resten av delarna så har inte kunnat prova den. Läste iaf att fläkten låter väldigt mycket är det någon som kan tipsa om någon annan? Sen läste jag också om PnP(PushnPull) sätter man då en fläkt på ena sidan som drar till sig luft och på andra sidan en som drar iväg luft? Någon som kan förklara? Blir det kanske billigare att köpa någon annan kylare som kyler bättre och är tyst, istället för att ha hyper 212 med nya fläktar, landar kanske på samma pris som på någon bättre. Ber om ursäkt för dåligt skrivet

Hur är kylaren i sig, kommer köra med i7 2600k, kommer kanske att överklocka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Hej,

Jag köpte Hyper 212 innan jag hade läst om den och nu har jag den hemma, har inte fått resten av delarna så har inte kunnat prova den. Läste iaf att fläkten låter väldigt mycket är det någon som kan tipsa om någon annan? Sen läste jag också om PnP(PushnPull) sätter man då en fläkt på ena sidan som drar till sig luft och på andra sidan en som drar iväg luft? Någon som kan förklara? Blir det kanske billigare att köpa någon annan kylare som kyler bättre och är tyst, istället för att ha hyper 212 med nya fläktar, landar kanske på samma pris som på någon bättre. Ber om ursäkt för dåligt skrivet

Hur är kylaren i sig, kommer köra med i7 2600k, kommer kanske att överklocka den.

Tjena.
Kör själv på en Hyper 212 Plus. Jag kan inte påstå att min låter överdrivet mycket. Dock så har jag BIOS inställt på att fläkthastigheten ska regleras automatiskt efter värmen på processorn, och då jag inte kommer upp i temperaturer över 45 C* så går fläkten inte på speciellt höga varv.
När man köper kylaren, åtminstone när jag gjorde det, så fick man endast med en fläkt, och den fläkten placerade jag så att den blåste luft igenom kylflänsarna och vidare bakåt mot en chassifläkt i bakkant på lådan.
Cooler Master Hyper 212 Plus är troligtvis en av de mest prisvärda kylare som finns på marknaden idag. Du får mycket bra kylning för en bra peng. Däremot så rekommenderar jag nog ändå att du köper till en extra fläkt och kopplar in direkt på moderkortet och har den på motsvarande sida av kylartornet, som den andra fläkten du har. Alltså, så att du har en fläkt som blåser luft igenom kylaren och en fläkt som suger ut luften, på andra sidan av tornet.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Prisvärd och relativt bra men absolut inte tyst. Byte av fläkt är att rekommendera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Ja absolut den bästa budget kylare idag ! enkel byta annan fläkt istället då

rekommendera ta den 2 st

http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

eller

http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Många anser att 212+ är bra, jag ahde en innan och tycker dock inte det. Bytte till noctua och man märkte skillnad i byggkvalitén i fram för allt fästet. Jag anser att prisskillnaden är värd skillnaden i kvalité.

Mitt råd är att byta kylare men du kommer att märka att många inte håller med mig.

Finns andra från scythe, thermaltake, thermalright, promilatech, zalman etc... läs tester, titta på hur de är uppbyggda, kontaktytan etc.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Fästena är ett helvete, men annars en helt okej kylare. Mycket bra för sitt pris.

Tyst är den bara om du byter flätkarna

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Schyte's Mugen serie har ju alltid fått bra kritik:
http://www.inet.se/artikel/5331057/scythe-mugen-iii

Ett litet mellanting mellan 212+ och de dyrare noctua-kylarna.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem

Varför köpa en 212+ och sen byta ut fläkten till tex 2 andra????
Då är du ju för fan uppe i Noctua NH-D14 priset.
Byter du till bara en fläkt så är du ju uppe i Noctua NH-U12P SE2 priset.
Vilka båda kyler bättre än vad en 212+ med utbytta fläktar gör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Varför köpa en 212+ och sen byta ut fläkten till tex 2 andra????
Då är du ju för fan uppe i Noctua NH-D14 priset.
Byter du till bara en fläkt så är du ju uppe i Noctua NH-U12P SE2 priset.
Vilka båda kyler bättre än vad en 212+ med utbytta fläktar gör.

212+ och en GT fläkt är runt 170:- billigare än en U12P.
Ett möjligt scenario är ju även att man har en fläkt liggande som man kan byta till.

Själv har jag en NH-D14 och skulle hellre lägga lite mer pengar och skaffa något bättre än 212+ om jag skulle handla nytt. Vissa söker dock efter billigare men fullt godkända lösningar och då är 212+ med en annan fläkt fortfarande ett prisvärt alternativ.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man tycker är tyst/högt såklart, själv har jag 212+ med en fläkt (den som ingick) och tycker inte den låter alls speciellt mycket. Men jag är inte den mest kräsna heller.. Hade tänkt att köra med stock kylaren men bytte eftersom CPU tempen åkte upp till 80-85 under 100% load. Nu åker den upp till 50 ungefär under 100% load så sjuk förbättring måste jag säga.

Så jag är absolut nöjd med min 212+ eftersom den kyler bättre och är tystare än stock kylaren. Men som sagt, beror ju på vad man förväntar sig, vill ha osv.

EDIT: Och jag kör med en i7 2600k @ 3.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frelleX:

Tjena.
Kör själv på en Hyper 212 Plus. Jag kan inte påstå att min låter överdrivet mycket. Dock så har jag BIOS inställt på att fläkthastigheten ska regleras automatiskt efter värmen på processorn, och då jag inte kommer upp i temperaturer över 45 C* så går fläkten inte på speciellt höga varv.
När man köper kylaren, åtminstone när jag gjorde det, så fick man endast med en fläkt, och den fläkten placerade jag så att den blåste luft igenom kylflänsarna och vidare bakåt mot en chassifläkt i bakkant på lådan.
Cooler Master Hyper 212 Plus är troligtvis en av de mest prisvärda kylare som finns på marknaden idag. Du får mycket bra kylning för en bra peng. Däremot så rekommenderar jag nog ändå att du köper till en extra fläkt och kopplar in direkt på moderkortet och har den på motsvarande sida av kylartornet, som den andra fläkten du har. Alltså, så att du har en fläkt som blåser luft igenom kylaren och en fläkt som suger ut luften, på andra sidan av tornet.

Tack så mycket för svar

Har du kvar originalfläkten man fick med?

Skrivet av era909:

Prisvärd och relativt bra men absolut inte tyst. Byte av fläkt är att rekommendera.

Okej, tack för svar!

Skrivet av Quadcore:

Ja absolut den bästa budget kylare idag ! enkel byta annan fläkt istället då

rekommendera ta den 2 st

http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

eller

http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Skrivet av sj6:

Många anser att 212+ är bra, jag ahde en innan och tycker dock inte det. Bytte till noctua och man märkte skillnad i byggkvalitén i fram för allt fästet. Jag anser att prisskillnaden är värd skillnaden i kvalité.

Mitt råd är att byta kylare men du kommer att märka att många inte håller med mig.

Finns andra från scythe, thermaltake, thermalright, promilatech, zalman etc... läs tester, titta på hur de är uppbyggda, kontaktytan etc.

Funderar kanske på någon sorts vattenkylning men det är så dyrt! Funderar på någon noctua för typ 5-600 kronor kanske..

Skrivet av SeF.Typh00n:

Fästena är ett helvete, men annars en helt okej kylare. Mycket bra för sitt pris.

Tyst är den bara om du byter flätkarna

Skrivet av Erathus:

Schyte's Mugen serie har ju alltid fått bra kritik:
http://www.inet.se/artikel/5331057/scythe-mugen-iii

Ett litet mellanting mellan 212+ och de dyrare noctua-kylarna.

Skrivet av grizzly666:

Varför köpa en 212+ och sen byta ut fläkten till tex 2 andra????
Då är du ju för fan uppe i Noctua NH-D14 priset.
Byter du till bara en fläkt så är du ju uppe i Noctua NH-U12P SE2 priset.
Vilka båda kyler bättre än vad en 212+ med utbytta fläktar gör.

Det är så jag också har tänkt.. Varför köpa nya fläktar om jag kan få en som är bättre än Hyper 212 men som jag inte behöver byta fläktar på och är på samma pris efter fläktbyte av 212.

Skrivet av era909:

212+ och en GT fläkt är runt 170:- billigare än en U12P.
Ett möjligt scenario är ju även att man har en fläkt liggande som man kan byta till.

Själv har jag en NH-D14 och skulle hellre lägga lite mer pengar och skaffa något bättre än 212+ om jag skulle handla nytt. Vissa söker dock efter billigare men fullt godkända lösningar och då är 212+ med en annan fläkt fortfarande ett prisvärt alternativ.

Vad skulle du kunna tipsa om för fläkt?

Skrivet av SiiT:

Beror ju på vad man tycker är tyst/högt såklart, själv har jag 212+ med en fläkt (den som ingick) och tycker inte den låter alls speciellt mycket. Men jag är inte den mest kräsna heller.. Hade tänkt att köra med stock kylaren men bytte eftersom CPU tempen åkte upp till 80-85 under 100% load. Nu åker den upp till 50 ungefär under 100% load så sjuk förbättring måste jag säga.

Så jag är absolut nöjd med min 212+ eftersom den kyler bättre och är tystare än stock kylaren. Men som sagt, beror ju på vad man förväntar sig, vill ha osv.

EDIT: Och jag kör med en i7 2600k @ 3.8

Jag stör mig rätt mycket på ljud och skulle vilja att det är tyst, min Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som jag hade i förra datorn var faktiskt riktigt tyst, tror du 212 är tystare?

Permalänk
Medlem

Ni som föreslog gentle typhoon, har ni testat i verkligheten? Försökte sätta på en gentle typhoon innan jag installerade 212an, problemet var att det inte gick. Typhoon har små rör mellan skruvhålen där fläktfästet ska sitta, med andra ord går det inte utan moddning.

Sen så kan jag nog avråda från den, fläktfästena är ett h***e att använda.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

Ni som föreslog gentle typhoon, har ni testat i verkligheten? Försökte sätta på en gentle typhoon innan jag installerade 212an, problemet var att det inte gick. Typhoon har små rör mellan skruvhålen där fläktfästet ska sitta, med andra ord går det inte utan moddning.

Jag har gjort det tre gånger, gör om gör rätt Du får bara kolla vart du sätter fästet, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har gjort det tre gånger, gör om gör rätt Du får bara kolla vart du sätter fästet, fungerar riktigt bra.

I sådana fall så sitter orginalfläkten felmonterad sedan några månader tillbaka, fästena ska väl sättas fast från insidan av skruvhålen? Se http://s3.pji.nu/product/standard/800/445829.jpg

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heande:

I sådana fall så sitter orginalfläkten felmonterad sedan några månader tillbaka, fästena ska väl sättas fast från insidan av skruvhålen? Se http://s3.pji.nu/product/standard/800/445829.jpg

Du kan sätta dom exakt likadant på Gentle Typhoons.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Tack så mycket för svar

Har du kvar originalfläkten man fick med?

Japp, använder den och en extrafläkt och temperaturen kommer som sagt inte över 45C* i load.

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!