Windows 8 i VirtualBox - Your computer needs to restart

Permalänk
Medlem

Windows 8 i VirtualBox - Your computer needs to restart

Hej!

Som så många andra har jag dragit ner Windows 8 två gånger. Jag kör då med; Windows Developer Preview English, 32-bit (x86)

När datorn ska "gå igång" i VirtualBox kommer först splashen med Windows Developer Preview och sedan krashar den virtuella maskinen med följande felmeddelande:

Your computer needs to restart.
Please hold down the power button.
Error Code: 0x0000000A
Parameters:
0xFFFFFFE6
0x0000001F
0x81B

Någon som har en lösning på problemet alt. vet med sig att de haft detta problem och bytt till t.ex. en 64-bitars version? Går det att köra 64-bit versionen om du kör ett 32-bit operativ som värdoperativ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur är det med isofilen? Är den 100% från MS och SHA1 stämmer?

Permalänk
Medlem

jag får samma fel fast i Virtual PC , skumt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Japp, SHA1 stämmer enligt simplechecksum.

För er som det fungerar för; hur mycket hårddiskutrymme har ni tilldelat det samt hur mycket minne?

Permalänk
Medlem

För er som har problem med att få Virtualox att boota windows 8, följ denna guiden. http://www.winbeta.org/?q=guides/how-install-windows-8-virtua...

Den funkar 100%, jag sitter och leker med Win 8 as we speak i virtual box. 20gb .vdi fil, 1gig videominne tilldelat + 1 gig ram, flyter väldigt bra faktiskt.

Edit: 32bits versionen.

Permalänk
Inaktiv

Har du hårdvaruvirtualisering på? Har för mig att Windows 8 kräver det. Vet ej om det fungerar i andra program, men jag har fått en tidigare läckt version att fungera i virtualbox.

Edit: Någon hann före, läs guiden ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

För er som har problem med att få Virtualox att boota windows 8, följ denna guiden. http://www.winbeta.org/?q=guides/how-install-windows-8-virtua...

Den funkar 100%, jag sitter och leker med Win 8 as we speak i virtual box. 20gb .vdi fil, 1gig videominne tilldelat + 1 gig ram, flyter väldigt bra faktiskt.

Edit: 32bits versionen.

Skrivet av anon158432:

Har du hårdvaruvirtualisering på? Har för mig att Windows 8 kräver det. Vet ej om det fungerar i andra program, men jag har fått en tidigare läckt version att fungera i virtualbox.

Edit: Någon hann före, läs guiden ovan.

Tack men det fungerade inte. Kollade så min processor stödjer VT-x, kör med 1,5GB minne, 256MB VRAM, ~40GB HDD och de flesta inställningarna "påslagna".

Någon med något annat tips? Sitter för övrigt på en Lenovo T410 med 4GB RAM och en 128GB Samsung SSD. Windows XP Professional 32-bit.

Permalänk
Medlem

@Rådström Weird, jag följde guiden innan jag testa första gången och det gick 100% första gången. Säker att du inte missa nåt litet ?

Permalänk
Medlem

Är .iso filen hel?

Jag försökte dra ned hela, men fick bara 2.16 av 3.6 gb (kan vara fel på internett läsaren).

Jag ska testa senare eller imorgon och se om det kommer upp nått liknande för mig:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

[Trådkapning] Är det någon idé att ersätta windows 7 med testversionen av 8:an redan nu? På en medelklassig desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam7125:

[Trådkapning] Är det någon idé att ersätta windows 7 med testversionen av 8:an redan nu? På en medelklassig desktop.

Nej!
Du måste ha i åtanke att detta bara är BETAN. Det finns många fel som kan rent av vara skadliga för din dator.
ONTOPIC: Jag får ett fel med VMware "HAL_INITIALIZATION_ERROR"

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

ONTOPIC: Jag får ett fel med VMware "HAL_INITIALIZATION_ERROR"

Du behöver med största säkerhet uppgradera till Vmware Workstation 8, som av en slump släpptes idag. Tyvärr gäller inte gamla licenser för ny major-release..Jag har fått igång Win8 på Workstation 8 iallafall.

Permalänk

Det är t.o.m. en pre-beta, så man ska nog undvika att köra den som primärt os.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Du behöver med största säkerhet uppgradera till Vmware Workstation 8, som av en slump släpptes idag. Tyvärr gäller inte gamla licenser för ny major-release..Jag har fått igång Win8 på Workstation 8 iallafall.

Nää, jag får nog hämta hem VirtualBox istället(det är gratis har jag för mig?)
Men tack för hjälpen

EDIT: Följde guiden som Adam länkade till....FUNKAR PERFEKT!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

min flik på System där det står Acceleration går ej att välja..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

W7, 1024mb ram, 20gb hdd, hel iso-fil, 128mb grafikram 33+2d acceleration, vt-x och amd-v igång, nested paging, pae/nx, io apic aktiverad.
Kan inte starta någon virtuell maskin med flera kärnor aktiverade. Vad kan problemet vara? Har följt guiden som länkades men får bara problemet som ts talar om. Vmware player fungerar inte?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som inte får igång nätverk igenom Virtualbox? Är inte helt hemma i det men jag har testat alla olika lägen i virtualbox inställningar men inget av det fungerar...

EDIT: Bara för att jag skrev det så fick jag såklart igång det...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Bara jag som inte får igång nätverk igenom Virtualbox? Är inte helt hemma i det men jag har testat alla olika lägen i virtualbox inställningar men inget av det fungerar...

EDIT: Bara för att jag skrev det så fick jag såklart igång det...

Har samma problem, hur fixade du det? Jag kör med Virtualbox i Linux, men det borde ju inte spela någon roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av silaslenz:

Har samma problem, hur fixade du det? Jag kör med Virtualbox i Linux, men det borde ju inte spela någon roll.

Jag ställde in mina nätverksinställningar såhär, kan nog skilja lite beroende på moderkort/nätverkskort

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv

Är HAV aktiverat? Kolla med http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang...
Sätt på i BIOS/UEFI annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är HAV aktiverat? Kolla med http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang...
Sätt på i BIOS/UEFI annars.

Jag har aktiverat det och programmet detekterar också det.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma fel som OP men löste det genom att sätta allting på en IDE kontroller i virtualbox, istället för en SATA kontroller och då gick den vidare och installerade.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Windows 8 64-bit utan developer tools på VirtualBox, och det fungerade från start för min del. Har Windows 7 64-bit som ickeboxat operativ. Behövde egentligen inte ändra några inställningar men drog upp grafikminnet och satte på 3d-stöd.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Jag valde Win7 i VB sedan fungerade rubbet förutom nät, valde annat kort och sedan fungerade allt.

Har även testat att dra upp minne, kärnor med mera utan problem.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång den i Vitrualbox på en Win7-maskin (x64) och tilldelat den 2GB ram, 256MB VRAM, 2 kärnor och en hårddiskfil på 40GB. Hade problem i början med inställningarna men hittade också samma guide som det länkades till ovan. Nu fungerar allt utom ljud och aero, någon som vet hur man gör? Jag har installerat Guest Additions (någorlunda iaf)...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Provade 64-bitars idag och den fungerade utan krångel i Virtualbox.