Moderkort med Intel X79 på IDF 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasK1975:

Så där skall det se ut med SATA portar... Under 8 går bort...

Ja 12 SATA slots är rätt mycket. Känns att det är mer anpassat för serverar de moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Den orange skulle inte vara dumt:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Riktigt Riktigt massiv videoredigering eller massiva bildredirering.
Inget för oss dödliga så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Nja, jag tror 2011 kommer vara det sista året med 4GB som standard. 8GB kan vara rätt bra om man ska bygga en dator som ska klara sig 3 år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Klarar sig med 4gb, nja. Jag kör med 8gb och när jag sitter vid datorn använder jag nog 4-6gb iaf.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Vanlig skröna och det finns inga bevis på att han skulle sagt något sådant, det förekommer även olika mycket minne eller hårddiskutrymme som han påstås ha sagt. Varför skulle Bill som datorkunnig sätta en övre gräns? alla vet ju att allt bara blir bättre hela tiden.
http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates#Misattributed

Hur mycket minne man behöver beror helt på vad man använder datorn till, försök få en som håller på med videoredigering att nöja sig med 4GB RAM

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

32GB med billiga 2GB moduler.

26GB till virtuell RAMDisk och 6GB till faktiskt arbetsminne.

Med 4kanalas 1600MHz minnen bör du få ut ca 10000MB/s läs/skriv hastighet effektivt. Med Dualchannel 1600MHz får jag i dag ut ca 8000MB/s läs/skriv hastighet. Kör dina favoritspel installerade där och glöm allt vad långa laddtider heter ^^

Kan jämföras med feta SSD som har ~550MB/s eller mekaniska som ligger på 80-120MB/s... Rätt stor skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat bli 32GB i mitt vårbygge i alla fall, ramdisk for the win. Däremot så imponerade verkligen inte korten på mig, 4 USB3 och värdekass stöd för sata3? Näe, hoppas att asus i vanlig ordning släpper ett ordentligt ROG-kort

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Jo, med dagens RAM priser skulle jag gärna se att hela program (och OS) laddades in i RAM för riktigt härlig respons.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ChaosClocker:

Fulaste jag nånsin sätt... och hur kul är det att värmen från cpu blåser över andra delen av minnena? Hur mycket blod hade dem i alkoholomloppet när dem gjorde den designen... /facepalm.gif

RAM är placerad på varsin sida processorn för att optimera ledningsbanorna och därmed latencen. Det är för prestanda och inget annat. Det började tydligen bli problem med långa ledningar och även olika långa ledningar. Du kan alltså lägga undan din facepalm. Fast du kanske föredrar en sämre dator som är lite snyggare? Är det ett så stort problem för dig så är det bara att låta bli att använda hälften av socklarna.

OT: Synd att de drar ner på antalet SATA-portar. Det är en av två anledningar till att jag sneglar lite på s2011. Blir det inte fler än 6 portar blev det genast mycket mindre intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tror jag beskådar min framtida fru här *Drool*

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

OT: Synd att de drar ner på antalet SATA-portar. Det är en av två anledningar till att jag sneglar lite på s2011. Blir det inte fler än 6 portar blev det genast mycket mindre intressant.

Instämmer verkligen! Vad ska man med yngkliga sex SATA-portar till? Får väl hoppas att det kommer lite upphottade kort med fler portar. Dyker nog upp framöver.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Så... förutom extra minneskanaler, vad är egentligen förbättringen? Poänglös uppgradering om man inte har nytta av mustigare minne.

Om denna plattform åtminstone hade ersatt alla SATA-II-portar med SATA-III och alla USB 2.0-portar med USB 3.0, så hade det varit mer intressant.

Får hoppas Intel får till PCI-E 3 någon gång också, även om jag personligen inte behöver det...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Mer ström om du köra många vga men 6pin är båda snyggare å bättre molex kan helt enkelt bara dö...

s-ataströmkontaker ska det vara. Men många kraftiga grafikkort är antalet pci-esrömkontaker en bristvara

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt nice när 4 minnesplatser är fulla... längtar till 8st blir fulla och bild på det :D<3

Btw, varför har vissa moderkort 2st på varje sida och andra 4 på varje sida?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tycker det är riktigt nice när 4 minnesplatser är fulla... längtar till 8st blir fulla och bild på det :D<3

Btw, varför har vissa moderkort 2st på varje sida och andra 4 på varje sida?

En eller två minnessocklar per kanal. 2 st är standard, men snålar tillverkaren eller vill göra ett smalare moderkort, endast 1 sockel per kanal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

s-ataströmkontaker ska det vara. Men många kraftiga grafikkort är antalet pci-esrömkontaker en bristvara

2molex till 1 pcie adapters finns. Du kan ta ut mer effekt från en pcie därför är de bättre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Det ser ju asbiff ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tyckte det såg rätt brutalt ut med 8 RAM slots. Men förmodligen inget som man har nytta av om man bara vill slösurfa och spela datorspel.

Ganska självklart att du inte behöver en
SB-E processor då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

MSI loggan/flänsen ser ut som något skit från transformers...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

RAM är placerad på varsin sida processorn för att optimera ledningsbanorna och därmed latencen. Det är för prestanda och inget annat. Det började tydligen bli problem med långa ledningar och även olika långa ledningar. Du kan alltså lägga undan din facepalm. Fast du kanske föredrar en sämre dator som är lite snyggare? Är det ett så stort problem för dig så är det bara att låta bli att använda hälften av socklarna.

Källa till det du påstår?
Hälften av socklarna? det är bara den här sockeln som har gjort minnesplatserna på det sättet.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

2molex till 1 pcie adapters finns. Du kan ta ut mer effekt från en pcie därför är de bättre.

Men man vill ju slippa både molex och sådana adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men man vill ju slippa både molex och sådana adaptrar.

2 gömda molex till pcie adapter sen sleevad förlängningskabel. Klart. Som sagt pcie levererar mer därför är den att föredra men visst är en vinkladsata smidigt...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ChaosClocker:

Källa till det du påstår?
Hälften av socklarna? det är bara den här sockeln som har gjort minnesplatserna på det sättet.

Det har diskuterats många gånger på forumet och vill minnas att det var Emil eller Andreas som även påpekade det i diskussionen i en artikel om X79.
Hälften av minnessocklarna. Sen om man får problem med kylningen av RAM för att processorfläkten blåser varm luft över några av stickorna bör man nog se över sin kylning lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade jag haft åtta platser för minnen hade jag köpt små minnen bara för att fylla alla platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Vad ska man med 64GB RAM till? På 90-talet sade Bill Gates att en dator aldrig skulle behöva mer än 8MB RAM, och vad är nu detta? I dagsläget klarar man sig med 4GB, sedan blir det onödigt.

Känns lite som om du sa emot dig själv där...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tyvärr är inte denna platform något i min liga men fan gillar att minnesplatserna är splittrade. Ser bra ut med vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan (ok kanske lite mer än ett par år) så körde jag Quake 3 Arena på ramdrive, för skoj skull.
Fy vilka korta laddningstider med runt 1000-2000 MB/s, när jag då hade hårdisk som maxa 20-30MB/s.

Iofs. så är det kanske bättre idag med ett par SSD i raid istället, och billigare då 64GB ram kostar runt 14-15 tusen.

Men däremot har jag inte testat med att soft-raid:a flera ramdrives... hmmm... aldrig tänkt på detta... 8 moduler bör kunna ge 8st drives med vardera 10GB/s "teoretiskt" prestanda, raid 0 så har man 80 teorietiskt? (minus alla flaskhalsar) eller räknar man 4 kanaler och 40GB/s... well anyway ska testa de när jag köper nästa intel dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men man vill ju slippa både molex och sådana adaptrar.

Betala extra och köp ASUS så slipper du extra strömförsörjning helt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W