Spel med skönast atmosfär och story?

Permalänk
Medlem

Halo CE/Halo 2. Resten är bara skrot och mjölking av serien. Böckerna är en av mina favoriter, som ett tillägg.

Annars, Starcraft, spelar jag själv endast på grund av storyn, älskar den. Även dom tidigare C&C spelen är riktigt trevliga, det vill säga allt före C&C Generals.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2 utan tvekan. Snyggt, bra story och grymma karaktärer, välskrivet, spelvärldens coolaste skurk och skön humor. Myyys

"Hands up kiddies, who wants to die?"

Permalänk

Det spelet mest bäst atmosfär tycker jag är AC2 & AC:B. Så sjukt skönt att springa runt på 14-1500 talet och göra.. ja allt möjligt. Så tycker jag personligen att Ezio's story är en av dom bästa som gjorts. Jag undrar verkligen hur den slutar...

Köpte också ett spel på Steam's sommar rea som hette Cryostasis. Väldigt spännande spel, men inte för den som gillar rappa shooters som t.ex MW2 och mfl. Grym atmosfär.

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pinhead:

Baldurs Gate 2 utan tvekan. Snyggt, bra story och grymma karaktärer, välskrivet, spelvärldens coolaste skurk och skön humor. Myyys

BG är ju en sån där serie man spelar igenom någon gång om året :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinhead:

Irenicus är så jävla ond! Röstskådisen ska ju ha en oscar för insatsen..

Permalänk
Medlem

Half-Life 1 & 2 !

Visa signatur

MKX

Permalänk
Medlem

Finns det några riktigt bra äventyrsspel som är i första person?
Tycker de allra flesta är i tredje person(egentligen borde det väl heta andra person), tredje person funkar men jag tycker jag får en bättre upplevelse av FP.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Half Life 2 är nog det bästa spelet jag spelat... har spelat igenom det ett tiotal gånger och alltid lika bra! Sedan så tycker jag att Singularity och black ops har bra stories. Just Black ops gillar jag för att de för ovanlighetens skull har gett huvudpersonen en mycket speciell roll jämfört med alla andra first person shooter spel som jag spelat. Detta är dock mina egna åsikter.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk

Metro 2033, STALKER, Mass Effect 2, Half Life (alla) och Dead Space 1&2. =D

Visa signatur

Intel i7 2600 | G.Skill 1600 Mhz 2 x 4GB |XFX RADEON 6970 2GB | WD 1TB 7200rpm | Intel 120gb SSD | OCZ 600 W
http://camandospawn.com/index.html
http://camandospawn.wordpress.com/

Permalänk
Skrivet av Camando Spawn:

Metro 2033, STALKER, Mass Effect 2, Half Life (alla) och Dead Space 1&2. =D

+1

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk

red dead redemption helt klart

Permalänk
Medlem

Bäst atmosfär skulle jag vilja säga att Broken Sword har.
Ettan http://www.youtube.com/watch?v=3FOFc9RXICU
Tvåan http://www.youtube.com/watch?v=nCvN9lSFrW8

Deus ex, originalet, är inte så illa det heller. http://www.youtube.com/watch?v=khQ4owaUURo&feature=player_det...

Edit: Tror nästan jag installerar Deus Ex igen efter jag kolla på den videon. Human Revolution saknar ändå mycket av känslan från första spelet.
No One Lives Forever 2, har bara för skön story. Bra känsla och kul dessutom. http://www.youtube.com/watch?v=Ny2scpc_N5w
Spelet känns nästan som en film http://www.youtube.com/watch?v=RiRUTEB2AJQ

Permalänk

Nyare spel tycker jag har tappat den där känslan som man fick från lite äldre spel. Jag föredrar de lite äldre spelen. Mina favoriter är:

Max Payne (både 1an och 2an)
Mafia 1 (helt makalöst spel)

Finns ju fler som har speciell stämning och atmosfär, såsom Starcraft, Warcraft 2 o.s.v. Sen Har jag alltid varit helsåld på bilspel. Då slår NFS 3: Hot pursuit allt. Musiken och banorna gjorde hela spelet. Att bilarna såg lite småkonstiga ut spelade ingen roll. Jag njöt i fulla drag av att åka genom akvarie-tunneln på Aquatica för att sedan komma ut ur tunneln och se en vacker solnedgång.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Fallout 3
Oddworld: Strangers wrath
Final Fantasy 7
The Legend of Zelda: A Link to the Past
Ocarina of Time
Majoras Mask
Twilight Proncess
Lylat Wars
Star Wars: Shadows of the Empire
Star Wars: Knights of the Old Republic 1 & 2
Rsident Evil 0, 1 & 2 (Gärna till GC)
Batman: Arkham Asylum
Silver

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tänkte mer spel som skapar en viss skön känsla. Anledningen till att jag valde Farenheit som nummer ett, är på något sätt karaktärernas scennärvaro och atmosfären i början: snöar, vaknar upp på en toalett på ett café... känslan av vinter och att man faktiskt är där, trovärdig dialog mellan karaktärer. Har spelat flertalet av de spel som listas här men det känns som många av dom saknar just det. Exempelvis Bioshock... I början av spelet får man en viss känsla av surrealism att kliva ur ett plan och hamna i en undervattensstad. Men fienderna förstör atmosfären och hela spelet känns överdrivet. Någon nämnde Final Fantasy VII som är mitt absoluta favoritspel alla kategorier, men trots att man är helt fast i handlingen och musiken är bättre än allt annat man hört så får man ju medge att man inte jobbat tillräckligt med kamerorna för att ge samma filmiska känsla och atmosfär som i Farenheit, även om spelet väcker känslor. För övrigt brukar första personspel i min värld inte lyckas på många punkter. Fallout 3 ger ju en skön känsla av en skön blandning av glatt 50 tal och undergång, dock står spelet och faller med dialogerna och kameravinklarna. I dialoger med andra karaktärer ser man dom rakt i ansiktet precis som i oblivion och de ser antingen skräckslagna ut när man börjar prata med dom eller så blir man själv skräckslagen när någon karaktär börjar prata och kameravinkeln hastigt centreras rakt i ansiktet.
Nu kanske jag hårddrar mina analyser lite, men saknar generellt sett känslan av närvaro i spelen... kanske börjar bli för gammal för spel? Silent Hill 2 lyckas bygga upp en skön stämning i min värld iaf.
Mafia II spelar jag just nu... spelet ser sjukt bra ut men kände mer atmosfär av 1an. Tror det kan bero på att jag gillar 20-tal bättre än 40-50 tal, eller att man blandat för mycket i 2an. Shadowrun till snes är ett spel med sjukt skön "cyberpunk" atmosfär också. Fallout 2 likaså, men det har jag inte spelat igenom då jag tyckte det var sjukt svårt att göra saker i rätt ordning utan att fuska.

Eftersom du gillar Farenheit som jag oxå tyckte var grymt så kan jag ju varmt rekommendera Heavy Rain som är från samma utvecklare som Farenheit!
Vet inte riktigt vilket som är bättre men Heavy rain är ju modernare på alla sätt!

Krävs ju dock att du äger en PS3 för att kunna spela Heavy Rain!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

SP'n i Medal of Honor har en riktigt trevlig stämning!

Edit: Storyn kanske inte är den bästa, men atmosfären är i särklass något att uppleva.

Permalänk

The Witness från Infocom! 30 år gammalt spel, men ändå!

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Final Fantasy VII

Killen som drar på med ett gammalt klassiskt konsolspel! Tummen upp som fan..

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk

zelda spelen

Permalänk
Medlem

Har precis tagit mig igenom Deus Ex: Human Revolution, och det var det bästa på länge. Blev varm i hjärtat när jag såg att någon skrev The Longest Journey, då uppföljaren till det (The Longest Journey: Dreamfall) har fruktansvärt skön story. Andra absoluta favoriter för min del är The Curse of Monkey Island, Shadowrun (SNES), Fallout3, Portal 1&2.
För att bidra med ett hittills ohyllat bidrag vill jag nämna Risen, som åtminstone undertecknad hade svårt att sluta spela innan jag klarat det.
Har ej spelat Mass Effect, Bioshock eller Stalker-spelen, men jag tar väl tag i det på momangen då!
Tack för tips!

Visa signatur

Syntwave - Retro - Sci-fi - Neon - Brädspel (18XX) - Java - Gym

Permalänk
Medlem

Atmosfäriskt sett Stalker utan tvekan. Särskilt de underjordiska labben som våldtog mig totalt. Jag sparar numera var tionde sekund efter det sista labbet

Permalänk
Medlem

Final Fantasy X dock konsolspel men det är nog det spelet som har berört mig mest!

Permalänk
Medlem

Heavy Rain (PS3) och Vampire - The Masquerade Redemption (PC) är spel med bra atmosfär och story. Finns massa andra spel som säkert tagits upp också.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Heavy Rain (PS3) och Vampire - The Masquerade Redemption (PC) är spel med bra atmosfär och story. Finns massa andra spel som säkert tagits upp också.

vampire the masquerade bloodlines är så galet bra! Mycket buggar dock, inte lirat redemption är det äldre/nyare?

Permalänk

Har du PS3 så är Demon's Souls (och nu även Dark Souls) helt underbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

vampire the masquerade bloodlines är så galet bra! Mycket buggar dock, inte lirat redemption är det äldre/nyare?

Redemtion är äldre än Bloodlines. Finns att köpa från Good Old Games för den intresserade

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Final fantasy och Zelda

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Mafia
Final Fantasy 7
Grim Fandango
Uncharted (1 & 2)
God Of War (Till Ps3)

Permalänk

metro2033 har en av de bästa stories nånsin. Kan inte vänta till uppföljaren. Annars måste jag säga fallout new vegas plus alla dlc då man känner att företaget gör spelet och varje dlc som kommer bättre o bättre:)

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |