Dator för 22K till en "gamer"...(BF3 som alla andra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ser väldigt bra ut! Kör på det

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

hehe ojj aa glömde... https://www.inet.se/kundvagn/visa/951342/2011-10-04 *så!

Edit: eller hur mcyket bättre är https://www.inet.se/kundvagn/visa/951388/eller ? borde ju vara det med tankte på dom korten är värre men hur är kylningen på dom i sli? är ju ett rätt stort moderkort med en bit mellan PCI platserna.. men men=)

Moderkortet skulle jag nog hellre ta då det finns möjlighet till uppgraderingar. Skulle dock hellre ta evgas referens kort då det kommer funka bättre i sli. Med referens korten så kommer den varma luften att blåsas ut ur chassit istället om man har har fläktlösningar så kommer dem att blåsa på varandra och skapa mycket värme.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk

Jag skulle rekommendera.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/951516/dator-25k

Grym CPU med en fin Noctua Kylare.
2x GTX 580 3GB med ett par fina kylare.
DDR3 4x4GB RAM 1600Mhz, PC3-12800 (12800MB/s).
Bra SSD för att köra windows å en HDD med 1000GB sata 6.0Gbit/s
1000W Nätaggregat 80 PLUS-certifierad

å så vidare

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueTesta:

Jag skulle rekommendera.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/951516/dator-25k

Grym CPU med en fin Noctua Kylare.
2x GTX 580 3GB med ett par fina kylare.
DDR3 4x4GB RAM 1600Mhz, PC3-12800 (12800MB/s).
Bra SSD för att köra windows å en HDD med 1000GB sata 6.0Gbit/s
1000W Nätaggregat 80 PLUS-certifierad

å så vidare

dåligt paket, köp ej.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk

jasså? du får gärna säga varför nu när du inte gillar den.

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueTesta:

jasså? du får gärna säga varför nu när du inte gillar den.

* Onödigt mycket ramminne som han aldrig kommer att använda, onödigt med 3 gb kort då han knappast kommer att behöva då han endast kör på en skärm.
* Han hade redan en skärm förresten så han behövde inte en till.
* Moderkortet var onödigt dyrt och det har inte stöd för generation 3 (ivy) bridge.
*Nätaggregatet är av sämre kvalitet än corsairs ax agg (guld cert).
* Han sa dessutom själv att han inte vill ha en i7 då han inte kommer att använda flertrådade applikationer.
* Graffikorten du har valt är dessutom inte referensmodell vilket kommer att göra att de blåser varmluft på varandra (sådana fläktlösningar är inte optimalt för sli).
* Du har dessutom också tagit en sämre kylare än den som redan finns i paketet ( den du länkar tar mer plats också) och jag är rätt så säker på att kylaren du länka skulle stöta i vengeance minnena.
* Dessutom hade du endast 3 fläktar i ditt paket medan han redan hade 6 fläktar i sitt. nöjd?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du vet att det finns massvis med tester av i5 2500? Så du behöver inte gissa från en massa teoretisk mumbojumbo som du överdriver vikten av... T.ex. http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=288 (i5 2500K vinner stort över i5 760)

eller http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288 (i5 2500K vinner stort över Phenom II X6 1100T)

2500K vinner till och med över 1100T i Cinebench Multithread-testet!

Eller varför inte ta en spelbenchmark:

Starcraft 2, Ultra CPU:

2500K: 65 fps, 1100T: 45.3 fps

http://www.techspot.com/review/448-battlefield-3-beta-perform...

Permalänk
Medlem

Några fps hit och dit kan inte jämföras, det är ingen markant skillnad och det kan därför bero på flera utomstående orsaker.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

+1 på BigBunny.
* 5000kr för gtx 580 är sämsta köpet någonsin, totalt onödigt. Kan kaaaaaaaaaaaaaaaanske vara värt det vid eyefinity, men även då ytterst tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Några fps hit och dit kan inte jämföras, det är ingen markant skillnad och det kan därför bero på flera utomstående orsaker.

Men det visar vilken processor som är bäst när spelen börjar kräva mer av datorn, dessutom är det en ganska markant priskillnad

Varför betala mer för något som är sämre om det är spel man skall använda datorn för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men det visar vilken processor som är bäst när spelen börjar kräva mer av datorn, dessutom är det en ganska markant priskillnad

Varför betala mer för något som är sämre om det är spel man skall använda datorn för?

För det första så är det inte sämre, för det andra så är det också kvalitet och pålitlighet som man också betalar för. Kan du ta dina fanboy fasoner någon annanstans, det börjar bli tjatigt..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/951342/2011-10-04

Skulle kört på den fast med:

Moderkort som stödjer nya generationen

2600k, när du ändå har pengarna, varför inte?
Om man har mindre att slösa är 2500k perfekt, men 2600k är ju mer framtidssäkert enligt mig (om man har pengarna) så jag tycker du ska köra på det!

Du behöver ju inte en "Black" WD när du redan har en SSD
https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...
1 eller 2 sådana kanske?

Permalänk
Skrivet av klk:

Men det visar vilken processor som är bäst när spelen börjar kräva mer av datorn, dessutom är det en ganska markant priskillnad

Varför betala mer för något som är sämre om det är spel man skall använda datorn för?

Varför rekommendera 1100t när 980 fick bäst resultat i det test du visat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjorush:

Varför rekommendera 1100t när 980 fick bäst resultat i det test du visat?

För att 1100 drar om på ultra (vad jag sett), grafen jag visade går på high
6 kärnor är något mer framtidssäkert med. priskillnaden är minimal

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men det visar vilken processor som är bäst när spelen börjar kräva mer av datorn, dessutom är det en ganska markant priskillnad

Varför betala mer för något som är sämre om det är spel man skall använda datorn för?

När spelen och programmen kräver mer av datorn är Intel bäst, som du kan se i testerna ovan.

Testet är från en halvfärdig betaversion och uppenbart behövs inte så snabb processor om man har fyra kärnor, att man kommer upp i 50-53 betyder att grafikkortet sätter stopp, inte processorn.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men det visar vilken processor som är bäst när spelen börjar kräva mer av datorn, dessutom är det en ganska markant priskillnad

Varför betala mer för något som är sämre om det är spel man skall använda datorn för?

ja men x4 980 kostar http://www.inet.se/artikel/5308680/amd-phenom-ii-x4-980-3-7gh... 1,5 k och går att överklocka till cirka 4,2ghz vilket är en klockning på ca 20%.
en i5 2500k kostar 300kr till http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz och den när man ca 5,0ghz vilket är en överklockning på ca 50%
och prestanda skillnaden i ditt diagram är ca 7%
50%-27%=23% i5an presterar 23% bättre för 300kr.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

"Detta meddelande är dolt då klk är med på din ignoreralista."

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

hehe ojj aa glömde... https://www.inet.se/kundvagn/visa/951342/2011-10-04 *så!

Edit: eller hur mcyket bättre är https://www.inet.se/kundvagn/visa/951388/eller ? borde ju vara det med tankte på dom korten är värre men hur är kylningen på dom i sli? är ju ett rätt stort moderkort med en bit mellan PCI platserna.. men men=)

Corsair AX1200 får inte plats i Raven RV03

EDIT, fler kommentarer:

-1866mhz ger knappt nån prestandaökning alls jämfört med 1600mhz och 8gb räcker för gaming
-6 fläktar är lite overkill, personligen skulle jag bara ta max 3st extra (2st i fronten och 1 i sidan)

Permalänk
Skrivet av Banjorush:

Corsair AX1200 får inte plats i Raven RV03

Ojj tur du sa det... Vet du om det finns något tex ett 1000W som passar?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Överklockning är bra vi singeltrådade arbeten eller arbeten där mängden minne inte för stort eller komplext. När det blir flertrådade belastningar där processor processar väldigt mycket data (BF3 verkar vara extremt tungt där) då handlar hastigheten mycket mer om att leverera data till
de arbetande kärnorna

Permalänk
Skrivet av klk:

För att 1100 drar om på ultra (vad jag sett), grafen jag visade går på high
6 kärnor är något mer framtidssäkert med. priskillnaden är minimal

1. Ultra var väl inte tillgängligt än på betan eller?
2. Finns väl ingen färdigt benchmarkslinga än till exakt jämförelse och då kan några fps skilja ganska lätt? (Vill minnas att detta påpekades i swec test ivf).
3. Att rekommendera cpu baserat på en beta-version med de 2 ovanstående "handikappen" med en skillnad på 3fps som bas, känns det som en stabil grund?
4. Vad ger ett diagram med 1980*1200 i upplösning för säkerhet i resultaten när det troligtvis kommer spelas i 2560*1440?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

1. Ultra var väl inte tillgängligt än på betan eller?

jo den är tillgänglig, du får helt enkelt vänta och se

Permalänk
Skrivet av klk:

jo den är tillgänglig, du får helt enkelt vänta och se

Är det tillgängligt så behöver man väl knappast vänta? Har inte testat betan överhuvudtaget utan utgår från vad de som testat skriver. Bestämde mig för att hoppa över betan efter att ha nött på alphan och inväntar hellre en färdig produkt nu.

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

* Onödigt mycket ramminne som han aldrig kommer att använda, onödigt med 3 gb kort då han knappast kommer att behöva då han endast kör på en skärm.
* Han hade redan en skärm förresten så han behövde inte en till.
* Moderkortet var onödigt dyrt och det har inte stöd för generation 3 (ivy) bridge.
*Nätaggregatet är av sämre kvalitet än corsairs ax agg (guld cert).
* Han sa dessutom själv att han inte vill ha en i7 då han inte kommer att använda flertrådade applikationer.
* Graffikorten du har valt är dessutom inte referensmodell vilket kommer att göra att de blåser varmluft på varandra (sådana fläktlösningar är inte optimalt för sli).
* Du har dessutom också tagit en sämre kylare än den som redan finns i paketet ( den du länkar tar mer plats också) och jag är rätt så säker på att kylaren du länka skulle stöta i vengeance minnena.
* Dessutom hade du endast 3 fläktar i ditt paket medan han redan hade 6 fläktar i sitt. nöjd?

* 3GB på GPUn är aldrig fel, tänkte mest om han kanske vill köra mer skärmar senare, och att kanske kommer att spela tyngre spel senare när dom
kommer ut så e inte 3GB dåligt men ja för Battlefield 3 så 2GB bra nog.
* Såg inte att han hade en skärm redan
* P8P67 Deluxe har får 54 Utmärkelser enligt Asus hemsida så då tog jag P8Z67 Deluxe istället som har några extra funktioner så valde det.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13807-intel-ivy-bridge-till-...
* 1100kr extra för ett nätagg med 200w mer och en högre 80+ certifierad tycker jag värkar dyrt, när ett bra märke utan certifierad räcker got o väl.
(har ett Fractal Design R1 1000W sedan 4 år tillbaka, inga problem alls, (kanse har haft tur.)
* Han sa inte att han inte ville ha den, han sa att den räcker gott o väl, Valde i7 för att det kanske kommer spel senare som använder 8 kärnor som han kan vara intresserad av.
* GPU Stock kylare kanske håller burken kallare men det låter mer än Märkes kylaren, men om han har bra ventilation på chassit så borde värmen inte vara nåt problem.
* Valde kylaren för att komma under 25k, H80 är 10c kalare så det är bra och tar mindre plats, själv har jag Noctua kylaren med Dominator GT minnen
utan problem.
* Såg inte att han ändrade från 3 till 6 fläktar ^^

Tänkte på att välja delar så att han kan ha ett tag, nya spel m.m.

Tack för svaret.
Jadå jag är nöjd =P
MVH

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Är det tillgängligt så behöver man väl knappast vänta? Har inte testat betan överhuvudtaget utan utgår från vad de som testat skriver. Bestämde mig för att hoppa över betan efter att ha nött på alphan och inväntar hellre en färdig produkt nu.

Man kan köra BF3 med vilken skitprocessor som helst bara den har 4 kärnor, än så länge är inte processorn inte viktig i spel.

Det som är mycket intressant med BF3 är att spelet använder extremt mycket minne samt verkar rendera grafiken från mer än en tråd. De är förmodligen först med detta och det visar även en del vart utvecklingen är på väg. För spel som BF3 kan ganska enkelt dra nytta av alla kärnor på processorn, skalningstekniken man använder är inte svår och fördela jämfört med spel som renderar från en tråd och lägger lättare arbeten i andra trådar.

En annan sak som jag gissar kommer hända snabbt är att drivrutinerna till grafikkorten snabbt kommer optimeras för flertrådad rendering. nVidia verkar just nu få lite bättre jämfört med AMD men jag tror det beror på att nVidia har något bättre anpassade drivrutiner för flertråd rendering, de har i alla fall nishat sig hårdare mot att använda grafikkortet till beräkningar och då är den tekniken viktig.
När drivarna optimeras för flertrådad rendering kommer man få se än mer prestanda från processorer med flera kärnor

Permalänk
Medlem

äre verkligen nödvändigt med 16 gig ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueTesta:

* 3GB på GPUn är aldrig fel, tänkte mest om han kanske vill köra mer skärmar senare, och att kanske kommer att spela tyngre spel senare när dom
kommer ut så e inte 3GB dåligt men ja för Battlefield 3 så 2GB bra nog.

Det är två GPU'er på 590 så dela med hälften på
2GB på AMD är däremot användbara 2GB

Permalänk
Skrivet av smajlY:

äre verkligen nödvändigt med 16 gig ram?

Skrivet av BlueTesta:

* 3GB på GPUn är aldrig fel, tänkte mest om han kanske vill köra mer skärmar senare, och att kanske kommer att spela tyngre spel senare när dom
kommer ut så e inte 3GB dåligt men ja för Battlefield 3 så 2GB bra nog.
* Såg inte att han hade en skärm redan
* P8P67 Deluxe har får 54 Utmärkelser enligt Asus hemsida så då tog jag P8Z67 Deluxe istället som har några extra funktioner så valde det.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13807-intel-ivy-bridge-till-...
* 1100kr extra för ett nätagg med 200w mer och en högre 80+ certifierad tycker jag värkar dyrt, när ett bra märke utan certifierad räcker got o väl.
(har ett Fractal Design R1 1000W sedan 4 år tillbaka, inga problem alls, (kanse har haft tur.)
* Han sa inte att han inte ville ha den, han sa att den räcker gott o väl, Valde i7 för att det kanske kommer spel senare som använder 8 kärnor som han kan vara intresserad av.
* GPU Stock kylare kanske håller burken kallare men det låter mer än Märkes kylaren, men om han har bra ventilation på chassit så borde värmen inte vara nåt problem.
* Valde kylaren för att komma under 25k, H80 är 10c kalare så det är bra och tar mindre plats, själv har jag Noctua kylaren med Dominator GT minnen
utan problem.
* Såg inte att han ändrade från 3 till 6 fläktar ^^

Tänkte på att välja delar så att han kan ha ett tag, nya spel m.m.

Tack för svaret.
Jadå jag är nöjd =P
MVH

Bra sagt där;)
Jo det blir att börja med 8 sen senare uppdatera till 8 till (om det skulle behövas...)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Entusiast

Ska du ha AMD är det 955 som gäller, billig och klockar bra, sjukt dumt att ens tänka på 980.
Sen kan man ju självklart ta 2500K, men 955 räcker gott o väl för dagens spel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Ska du ha AMD är det 955 som gäller, billig och klockar bra, sjukt dumt att ens tänka på 980.
Sen kan man ju självklart ta 2500K, men 955 räcker gott o väl för dagens spel.

hehe har inte ens tänk på något annat en 2500k/2600k... AMD känns tyvärr inte så lockande...:/

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!