Mystiska ljud från Seagate IV

Permalänk
Medlem

Mystiska ljud från Seagate IV

Hej, just kopplat ihop min nya dator vilken verkar funka bra!
Men när jag stänger av alla fläktar och sätter örat mot chassit hör jag mystiska ljud (som jag tror kommer från hårdidisken)! Det är som ett tuggande liksom, liknar lite som när en hdd tänker, som håller på med ganska jämna mellanrum. Börjar och håller på i kanske 10 sec och vilar i fem sek. Sen börjar det igen... och aktivitets lampan lyser inte!

Det tycker inte jag låter bra...har jag fått ett dåligt ex av en Seagate? Ska jag be om en ny?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

har själv en seagate barracuda IV och den funkar finfint, den är toktyst.
tror inte att det är lagret i den som är slitet, för den har fluid-dynamic-lager till spindeln...
kan ju vara ett kass ex, ta det säkra före det osäkra och sänd ett mail till där du köpte den, krachad hårddisk är inte trevligt 2 dagar efter garantitidens slut

Visa signatur

PIX, plx.

Permalänk
Medlem

Har själv 2 sånna diskar.. ena lät en del i början andra va tyst redan från början..
det krävs ibland att man måste "köra" in dom för att de ska bli tysta .. har sett en del andra som vart tvungan o göra de också...
så det försvinner förhoppningsvis bort med tiden.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Har själv 2 sånna diskar.. ena lät en del i början andra va tyst redan från början..
det krävs ibland att man måste "köra" in dom för att de ska bli tysta .. har sett en del andra som vart tvungan o göra de också...
så det försvinner förhoppningsvis bort med tiden.

Du menar att man bara ska låta det vara ett tag så blir det bra?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an

Du menar att man bara ska låta det vara ett tag så blir det bra?

Yes.

Om det inte blivit bättre efter ett tag så kan du ju alltid försöka att reklamera den.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

MacL3an: Jag har tre stycken Barracuda 4:or som alla har knattrat precis som dina, arbetat i 10sek för att sedan vila i 5 sek. De tystnade efter några dagars användade så jag tror inte du behöver oroa dig. Diskarna kan fortfarande någon gång i veckan knattra under några minuter men det är tydligen normalt, skall tydligen ha att göra med diagnostiken i diskarna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Nu känns det mkt bättre!

Visa signatur

Permalänk

För er som inte vet det redan så låter Barracudorna ett par dagar när de är nya för de utför "S.M.A.R.T self test" medans datorn inte kräver diskacess... Det är bara för att kolla att allt fungerar som det ska... Det slutar som sagt efter några dagar...

Permalänk
Medlem

japp, helt korrekt!

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

Ok, vad bra! Men man blev ju lite orolig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte detta något att stoppa i en FAQ förresten???

Visa signatur