Ett akut Excel-bekymmer! Tacksam för vägledning

Permalänk
Medlem

Ett akut Excel-bekymmer! Tacksam för vägledning

Hej!

Vi ska skicka ut ungefär 250 brev på måndag(en sista minuten lösning). Jag har en lista med namn och adresser i Excel som är formaterade på detta vis:

http://imageshack.us...s/402/exel.jpg/

Jag ska alltså printa ett papper för varje namn, som vi sedan viker och lägger i ett C5 kuvert med plats för adressen.

Jag är helt novis i Excel. Istället för att jag ska behöva klippa och klistra 250 namn till Word, hur går jag tillväga? Hade varit smidigt att kunna omvandla cellerna till exemplet längst ner på min bifogade bild. En annan lösning vore att använda printpapper med "klistermärken" som vi har ett par ark(och printa rakt på dessa). Men då behöver jag också cellerna omkastade som mitt exempel längst ned i bilden.

Ni kan förklara för mig som om jag vore en pensionär :0)

Permalänk
Medlem

Länken till dina bilder fungerar tyvärr inte, den har bilvit avklippt.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sök via F1 hjälp på "etiketter" i MS Word, så ser du info om detta.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Ett förslag är att lägga sidbrytningar på lämpliga ställen i arket och i förhandsgranskningen justera marginaler så att du kan skriva direkt från Excel.
Svårt att ge exakta råd när länken inte fungerade.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Klumpigt!

Här är länken: http://imageshack.us/photo/my-images/402/exel.jpg/

Jag börjar luta åt tycka det vore enklast att använda etikett-pappret för att printa på. Dessa ettikett ark innehåller 4x10(4 på bredden, 10 på höjden). Behöver jag då skapa ett sånt rutnät i excel och klippa in namn+adress där i?

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde gå att scripta detta, men då måste man vara kunnig eller få ett färdigt script av någon här... tyvärr kan jag inte hjälpa med den biten. Det svåra är ju att få texten på rätt ställe, så etiketterna kanske är den bästa lösningen. Det skulle jag nog ha gjort i Word och valt etikettutskrift, väldigt enkelt om du kan se vilken tillverkare och format det är på dina etiketter.

I word 2010: Utskick -> Etiketter -> Alternativ

Permalänk
Medlem

Som dodo1 skriver, koppla Excel-dokumentet till en Wordfil som är layout'ad som du vill ha det.
(gjorde en liknande sak för något år sedan, men de hjärncellerna är förmodligen döda nu för jag minns inte i detalj hur man gjorde...).

Edit:
Är avsett för Publisher 2003, men vill minnas att metodiken var likadan för Word:
http://office.microsoft.com/sv-se/publisher-help/skapa-ett-ko...

Permalänk

Klart lättast att göra etiketter. Se till att din excelfil är korrekt ifylld, utan luckor (tom rad). Spara o stäng. Öppna Word, och där finns en "wizard" som hjälper dig. Du layoutar i Word, och kopplar till databasen i din excelfil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I thought the only thing the internet was good for was porn.
-Bender, Futurama