Permalänk
Medlem

2 460 eller 580 ?

Tja!
Sitter på ett GTX 460 nu med 550 W och funderar på o uppgradera till nytt grafikkort.. Frågan är om jag ska satsa på sli med 460 eller ett 580 kort ? Kommer också köpa ett nytt nättagg på minst 700W... Mailade Inet om detta och blev lite fundersam över deras svar; .. Kan det stämma?

"Hej

Ditt nätaggregat kommer ej att klara av två GTX 460 OC. Du behöver minst 600w på din nätaggregat för att köra SLI med GTX 460 rekommenderat 650w-750w. Du kommer komma upp i ungefär samma prestanda som du gör med ett GTX 580 kort. Eller så köper du ett GTX 580 och det ska din nätaggregat klara av."

/ Anton

Visa signatur

[]

Permalänk
Hedersmedlem

Inet har helt rätt, du kommer att behöva köpa nytt nätagg i vilket fall för att vara på den säkra sidan. (Det är möjligt att köra båda uppsättningarna på 550W, men knappast rekommenderat, kommer slita hårt.)

Jag hade dock köpt ett 460 till iallafall, att betala 2400 istället för 5000 för samma prestanda låter som en lysande affär i mina öron, och chansen att man uppgraderar till 580 SLI bedömer jag som ganska liten.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Inet har helt rätt, du kommer att behöva köpa nytt nätagg i vilket fall för att vara på den säkra sidan. (Det är möjligt att köra båda uppsättningarna på 550W, men knappast rekommenderat, kommer slita hårt.)

Jag hade dock köpt ett 460 till iallafall, att betala 2400 istället för 5000 för samma prestanda låter som en lysande affär i mina öron, och chansen att man uppgraderar till 580 SLI bedömer jag som ganska liten.

Okej ! Kör på ett nätagg på 700-750.. Men du inkluderar nätagget i 2400 priset va ?

Visa signatur

[]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceddan93:

Okej ! Kör på ett nätagg på 700-750.. Men du inkluderar nätagget i 2400 priset va ?

Jepp, 2400 var nog till och med i överkant.

Du behöver inte så mycket heller, ett 650W-agg av god kvalité räcker gott och väl.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Okej, på grund av gamla erfarenheter av nätagg så kör jag på detta ; http://www.inet.se/kundvagn/visa/975780/2011-10-10

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

Köp hellre 750w eller 850w så slipper du ha samma problem när du uppgraderar från 460 gtx

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Köp hellre 750w eller 850w så slipper du ha samma problem när du uppgraderar från 460 gtx

Ja tänkte de,,, 750 får de bli..

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

du behöver inte byta agg.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

du behöver inte byta agg.

Jo? 2 460 har samma effekt av ett 580 som kräver 650 ??

Visa signatur

[]

Permalänk

Mitt tips.
Köp ett 580
Och kör med det tills du känner att du vill ha mer prestanda
Köp då ett bättre nätagg och ett till 580 om ditt moderkort har plats

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceddan93:

Jo? 2 460 har samma effekt av ett 580 som kräver 650 ??

Det kommer att fungera på 550W, frågan är dock hur länge. Under hård belastning kommer agget att arbeta i stort sett på max, vilket kommer slita ut det kvickt. Att köra 460 SLI på 550W är absolut inte rekommenderat, gör inte det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

Mitt tips.
Köp ett 580
Och kör med det tills du känner att du vill ha mer prestanda
Köp då ett bättre nätagg och ett till 580 om ditt moderkort har plats

Ja, men de är så att jag måste köpa nytt nätagg oavsett om jag köper ett 580 eller ett 460 till eftersom ja har ett nu som endast är på 550W...

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

Finns begagnade GTX460 kort för 800:-
http://www.sweclockers.com/annons/59991-gigabyte-windforce-gt...
http://www.sweclockers.com/annons/59978-saljes-gigabyte-gtx46...

Samt så presterar dom som ett GTX580, + så går dom att överklocka ordentligt så dom blir 20-30% snabbare än ett standard GTX580 kort.

550W kommer ligga på gränsen o är inte o reka.
Minst 650 så du kan överklocka.

Tex ett XFX 750w nätagg som kostar under 900:-
http://www.inet.se/artikel/6900363/xfx-core-edition-750w-80-b...

Skrivet av stoffe1100:

Mitt tips.
Köp ett 580
Och kör med det tills du känner att du vill ha mer prestanda
Köp då ett bättre nätagg och ett till 580 om ditt moderkort har plats

2xGTX460 drar lika mycket som ett GTX580
550w är på gränsen, mycket dumt o snika in på nätagg, kan gå illa...
Mycket bättre o köpa ett GTX460 beggat för 800:- istället för ett GTX580 för 4000:- när man får samma prestanda

Permalänk

Kör på 2 st 460 , älskar mina gigabyte och jävlar va bra de går i BF3 ;D

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

jag funderar lite i samma banor, dock med gtx 560 Ti men resonemanget borde vara ungefär lika (strömförsörjning) någon som vet om 560 ti drar mer eller mindre än 460?

Visa signatur

Desktop: R7 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceddan93:

Tja!
Sitter på ett GTX 460 nu med 550 W och funderar på o uppgradera till nytt grafikkort.. Frågan är om jag ska satsa på sli med 460 eller ett 580 kort ? Kommer också köpa ett nytt nättagg på minst 700W... Mailade Inet om detta och blev lite fundersam över deras svar; .. Kan det stämma?

"Hej

Ditt nätaggregat kommer ej att klara av två GTX 460 OC. Du behöver minst 600w på din nätaggregat för att köra SLI med GTX 460 rekommenderat 650w-750w. Du kommer komma upp i ungefär samma prestanda som du gör med ett GTX 580 kort. Eller så köper du ett GTX 580 och det ska din nätaggregat klara av."

/ Anton

Ett 460 drar 160 watt, så 550watt räcker för systemet om du inte har allt för mycket hårddiskar eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

jag funderar lite i samma banor, dock med gtx 560 Ti men resonemanget borde vara ungefär lika (strömförsörjning) någon som vet om 560 ti drar mer eller mindre än 460?

560 ti drar ung 170 watt

Permalänk
Medlem

Jag hade alla dagar i veckan kört på ett 580.

Efter att ha kört först 275 SLI sen 460 SLI var det en fröjd att gå över till ett 6970, igen strul med profiler eller dålig skalning, fick i många spel bra mycket bättre prestanda av ett 6970 än 2 st 460 SLI.

Men det kanske funkar bättre nu för tiden, men hade i ditt läge klart valt ett 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snox:

Jag hade alla dagar i veckan kört på ett 580.

Efter att ha kört först 275 SLI sen 460 SLI var det en fröjd att gå över till ett 6970, igen strul med profiler eller dålig skalning, fick i många spel bra mycket bättre prestanda av ett 6970 än 2 st 460 SLI.

Men det kanske funkar bättre nu för tiden, men hade i ditt läge klart valt ett 580.

Klart 580 blir bättre än 2 460.. Men det kostar ju drygt 3000 kr mer..

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem

La ihop de paketet jag har idag, men kör ju då med 1 460 och 550 w nätagg. .. Funkar det nya paketet med alla delar ? Delvis nytt nätagg + 1 460 kort till..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/976657/2011-10-10

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceddan93:

La ihop de paketet jag har idag, men kör ju då med 1 460 och 550 w nätagg. .. Funkar det nya paketet med alla delar ? Delvis nytt nätagg + 1 460 kort till..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/976657/2011-10-10

Kör själv på två sånna kort och det funkar, med OC kommer jag aldrig över 80 grader i load har dock en 200mm fläkt som jag kan rikta luftflödet på i mitt chassi.

Kan rekommendera referens kort om du vill att dom ska gå lite svalare

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Kör själv på två sånna kort och det funkar, med OC kommer jag aldrig över 80 grader i load har dock en 200mm fläkt som jag kan rikta luftflödet på i mitt chassi.

Kan rekommendera referens kort om du vill att dom ska gå lite svalare

Ok soft. har du det moderkortetsom jag kör då? Kolla länken... Lust o länka ett bra referens kort ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceddan93:

Ok soft. har du det moderkortetsom jag kör då? Kolla länken... Lust o länka ett bra referens kort ?

Nope men det moderkortet kommer funka prima för sli

Detta hitta jag, googla lite på ljudnivåer och likande så du slipper bli missnöjd!
http://www.inet.se/artikel/1902133/evga-geforce-gtx-460-1024m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Kör helst med ett GTX 580. Då slipper du allt med SLI profiler, microstutter också får du mer plats till annat!

Jag har haft fler GPU lösningar förr och det kräver bara en massa ström spel som ALLTID laggar och känns segt... Det och crashande drivisar som slutar svara för att det översta kortet blir för varmt!

Lirade MW2 och jag bytade från 4 3870 till ett 5770 och fy tusan spelen flöt på bättre, kunde även köra med höga inställningar och inte så många FPS drops! även om 4 3870 skulle rent teoretiskt vara snabbare.

Men det är bara min slice av kakan

Det gäller inte bara 3870na utan även när jag körde 9800GT SLI samt gtx 260 SLI. har även en vän till mig som köpte två 460in och han sålde dom efter en månad då han avskydde att ha två grafikkort.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st 460 på 500w (484) true watt. Men ska köpa ett 750w för PSUn whinar ganska ordentligt i 3dmark lr BF3. Men har funkat 1 månad nu utan problem. Så du får det nog att funka på 550w jo men inget att rekommendera.

Jag har inte haft problem alls med SLI i dom nya spelen, det äldsta jag spelat är bfbc2 flyter på hur bra som helst. Det är en bra fps boost för pengarna sku jag säga. Det enda jag måsta göra var att lägga in 2 extra fläkar i siddan eftersom det blev ganska varmt mellan korten men nu kör jag med 850/2000 mhz OC, 60-65c under load.

Permalänk
Avstängd

http://www.anandtech.com/bench/Product/314

Load Crysis gtx 460 sli 427watt
Load furmark (så hårt pressas dom aldrig i spel) 510watt.

Jag är dock inte såld på SLI.
Visst det fungerar oftast bra i nya stora titlar men i mycket annat kan det nästan bli värre.
Spela i window mode ex, titlar med dåligt sli stöd.
Sådant fixas ju men ex det tog 1 år innan ok sli stöd fixades i SC2, att köra sli i det innan hade många problem med, funkade skitdåligt.

Sen är microstutter något som får mig att bara vilja rycka loss ett graffe och kasta ut skiten genom fönstret, men detta är ju också lite beroende på hur känslig man är.
Jag är extremt överkänslig för plötsliga fps drops.

Lägger hellre lite mer pengar på ett snabbare singel gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

http://www.anandtech.com/bench/Product/314

Load Crysis gtx 460 sli 427watt
Load furmark (så hårt pressas dom aldrig i spel) 510watt.

Jag är dock inte såld på SLI.
Visst det fungerar oftast bra i nya stora titlar men i mycket annat kan det nästan bli värre.
Spela i window mode ex, titlar med dåligt sli stöd.
Sådant fixas ju men ex det tog 1 år innan ok sli stöd fixades i SC2, att köra sli i det innan hade många problem med, funkade skitdåligt.

Sen är microstutter något som får mig att bara vilja rycka loss ett graffe och kasta ut skiten genom fönstret, men detta är ju också lite beroende på hur känslig man är.
Jag är extremt överkänslig för plötsliga fps drops.

Lägger hellre lite mer pengar på ett snabbare singel gpu.

Okeej, vad är microstutter, är det som att det laggar till ibland??? Jag har blivit väldigt fundersam över det där med sli nu när jag läst många inlägg... Vissa säger att det är bra och vissar säger att det är kasst..

Att gå till 580 är ett ganska stort steg rent ekonomiskt och frågan är om det är värt att köpa det. Kanske är det smart att köra sli med alla komponenter som jag har nu för att sedan byta ut alla delar om si så där 2 år. Om jag köper 580 kortet känns det som att jag måste hålla på uppgradera övriga delar snart igen då de kanske börja flaska eller liknande...

Visa signatur

[]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceddan93:

Okeej, vad är microstutter, är det som att det laggar till ibland??? Jag har blivit väldigt fundersam över det där med sli nu när jag läst många inlägg... Vissa säger att det är bra och vissar säger att det är kasst..

Att gå till 580 är ett ganska stort steg rent ekonomiskt och frågan är om det är värt att köpa det. Kanske är det smart att köra sli med alla komponenter som jag har nu för att sedan byta ut alla delar om si så där 2 år. Om jag köper 580 kortet känns det som att jag måste hålla på uppgradera övriga delar snart igen då de kanske börja flaska eller liknande...

Microstuttering är ett synkfel som kan ge artefakter och annat, vilket man inte vill. Jag själv har dock aldrig upplevt problemet med mina två kort, och rädslan för det är oftast löjligt överdriven. SLI har sina nackdelar, men att betala 3000 kronor extra för att få samma prestanda, det är inte värt det någonstans.

Jag skulle satsat på 460 SLI och skitit i 580't, vilken dag i veckan som helst. Finns så otroligt mycket andra roliga saker man kan lägga 3000 på!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Microstuttering är ett synkfel som kan ge artefakter och annat, vilket man inte vill. Jag själv har dock aldrig upplevt problemet med mina två kort, och rädslan för det är oftast löjligt överdriven. SLI har sina nackdelar, men att betala 3000 kronor extra för att få samma prestanda, det är inte värt det någonstans.

Jag skulle satsat på 460 SLI och skitit i 580't, vilken dag i veckan som helst. Finns så otroligt mycket andra roliga saker man kan lägga 3000 på!

Okej gott o höra.. Jo, dem där 3000 kronorna kan man göra mycket annat för faktiskt, håller med dig.. Jag skiter i 580 kortet o kör på sli.. :).. Tack för alla hjälp, trodde inte att denna tråden skulle bli så här intressant som den blev !

Visa signatur

[]