LG tar fram "världens strömsnålaste" LCD-panel

Permalänk
Melding Plague

LG tar fram "världens strömsnålaste" LCD-panel

LG går ut med nyheten att företaget tagit fram vad som sägs vara världens strömsnålaste LCD-panel, en 47–tummare som endast drar 28 W.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad den kommer att kosta vid lansering? Ganska så amazing hur man kan få en hel tv att dra så lite ström

Permalänk
Medlem

super! gör ju att man skulle kunna ha fler tv apparater samtidigt som drar lika mycket!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

local dimming & edge led, njaaa, inte så värst "local".... men samtidigt kallar dom det backlit, lite fundersam hur man kan kalla det backlight med endast dioder längs med en sida... Men dom menar väl bara ljuskällan i sig & inte att panelen har ordentlig backlight

Hur som helst så tror jag inte denna får så värst bra uniformitet i belysning eller bra svärta för den delen, kan ha fel såklart men edge led har ju sina problem i vanliga fall & att bara köra en rad med leds lär väl knappast hjälpa..

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

LG ligger i framkant, kul

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hur som helst så tror jag inte denna får så värst bra uniformitet i belysning eller bra svärta för den delen, kan ha fel såklart men edge led har ju sina problem i vanliga fall & att bara köra en rad med leds lär väl knappast hjälpa..

Det är ju möjligt att de lyckats utveckla något schysst material som sprider ljuset väldigt jämnt över skärmytan.
"Science, it works bitches!" =P

Permalänk
Medlem

En liten träningscykel i vardagsrummet med en generator som levererar energi till denna, då behövde man inte trampa så hårt..

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

hehhe:) cool. Men hur är det med bildkvalitén?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänkte också på hur jämn bakgrundsbelysningen och svärtan blir över skärmen, att pumpa ut 400 cd/m2 kan ju inte vara helt lätt på en kant med LED.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Trevligt att tekniken går framåt! ^^

Permalänk
Medlem

Soft, snart dags att investera i en tv till segelbåten:) ett extra batteri, lite solceller sen kan man ha en ordentlig tv med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Prislappen lär ju täcka upp elräknings sparandet man gör

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Medlem

fascinerande.
för oss som var med på 70-80 talet var inte goldstar speciellt synonymt med utveckling och kvalitet, och jag är fortfarande skeptisk, det sitter väl i ryggmärgen

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att de lanserade en mindre modell med samma teknik på 37"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kreznoll:

Prislappen lär ju täcka upp elräknings sparandet man gör

Med den elförsörjning vi har kan man ju fråga sig om det förblir så i en snar framtid.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Clouding någon?

Visst är det bra att det tas fram strömsnåla tv-apparater, men jag känner mig ytterst tveksam till att bildkvalitén kommer vara godkänd.

Permalänk

Om man bortser från de alla grönaste konsumenter så är väl detta ett "who gives a fuck-attribut" när det gäller en TV?
Bildvisningen ska vara det fundamentala* och det man satsar på.

En sorgens dag när Pioneer sålde av sin verksamhet.

* Twitter, facebook, DLNA, 3D och annat skit verkar vara viktigare än bildkvalité.

Permalänk
Medlem

Undrar hur strömförbrukningen skalar med storlek på panelen.

Hade utan tvekan varit trevligt att kunna ha en strömsnål tv i segelbåten eller förlänga batteritiden på en laptop med nån timme.

Permalänk
Avstängd

HAHA WTF! Jag har en Samsung 47 tum och den drar drygt 100W igång, men
som många redan kommenterat kan man fråga vad så liten energi kan ge i bild.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Testpilot

För att förtydliga så handlar nyheten egentligen om en LCD-panel för TV-bruk, inte om en hel TV. En TV kommer dra mer effekt då den har mer grejer som ska köras så som bildbehandling och ljudförstärkare. Det är också bara själva panelen som är 8.5mm tjock, en TV kommer bli tjockare då det ska in övrig elektronik bakom.

LG Display har utvecklat den här panelen och den kan sen hamna i flera olika TV-apparater så som de av märket LG men det är egentligen inte samma företag då TV-apparaterna tillverkas av LG Electronics.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

För att förtydliga så handlar nyheten egentligen om en LCD-panel för TV-bruk, inte om en hel TV. En TV kommer dra mer effekt då den har mer grejer som ska köras så som bildbehandling och ljudförstärkare. Det är också bara själva panelen som är 8.5mm tjock, en TV kommer bli tjockare då det ska in övrig elektronik bakom.

LG Display har utvecklat den här panelen och den kan sen hamna i flera olika TV-apparater så som de av märket LG men det är egentligen inte samma företag då TV-apparaterna tillverkas av LG Electronics.

Då ropar jag "ÄNTLIGEN" som fylking! Jag verkligen hatar allt som sänds i TV och vill heller inte ha någon tv-mottagare, vilket rent tekniskt skulle göra att jag skulle behöva betala tv-licens, vilket jag aldrig i livet skulle vilja stödja på något vis då jag anser att "public service" inte är någon "service" alls utan en samhälls-last.

Att den inte har någon ljud-del är bara fördelaktigt då ljudet i platta skärmar över lag är katastrof eller horribelt dåligt i bästa fall

Permalänk
Medlem

Rätt ballt. Tror inte jag har nått i mitt hem (förutom min belysning) som drar så lite. Min nuvarande tv, som börjar få ett år på nacken, är en av sony's gamla flaggskepp (X2000) Den är väl o nosar på närmare 300...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rmd:

Då ropar jag "ÄNTLIGEN" som fylking! Jag verkligen hatar allt som sänds i TV och vill heller inte ha någon tv-mottagare, vilket rent tekniskt skulle göra att jag skulle behöva betala tv-licens, vilket jag aldrig i livet skulle vilja stödja på något vis då jag anser att "public service" inte är någon "service" alls utan en samhälls-last.

Att den inte har någon ljud-del är bara fördelaktigt då ljudet i platta skärmar över lag är katastrof eller horribelt dåligt i bästa fall

Nej, nu fattade du helt fel

Nyheten handlar om en lös LCD-panel som man som konsument inte har någon som helst användning för då den kräver övrig elektronik som driver den och skapar bilden. Den kan hamna i en TV i slutändan vilket den förmodligen är utvecklad för men en LCD-panel är bara en komponent i en TV.

Dagens TV-apparater består i princip av tre delar; skärm, PSU och mainboard (moderkort). Nyheten handlar om 1/3-dels TV med andra ord

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ja det är annat än min 5 år gamla LG 50" plasma som drar 350W
Måste snart byta ut det gamla åbäket.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

400cd/m^2, vem fan kör med så hög ljusstyrka? Svärtan är om något en högre prio, jämn och svart ska den vara!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

28w motsvarar?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. Som det varit förut så har ju TV dragit mer och mer ström hela tiden, medans något som ett kylskåp har blivt mera strömsnålt allt eftersom.

Bra gjort LG!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ladestam:

28w motsvarar?

Vad menar du? 28W är 28W.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Om man bortser från de alla grönaste konsumenter så är väl detta ett "who gives a fuck-attribut" när det gäller en TV?
Bildvisningen ska vara det fundamentala* och det man satsar på.

En sorgens dag när Pioneer sålde av sin verksamhet.

* Twitter, facebook, DLNA, 3D och annat skit verkar vara viktigare än bildkvalité.

Håller till fullo med.
Den dag jag byter ut min samsung plasma blir det troligen till en beg pioneer.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

Precis som många säger, Prislappen på denna tv lär ju täcka upp elräknings sparandet man gör haha