Permalänk
Medlem

Värt att byta till SB-E?

Tja! Har länge funderat på om det är värt att byta till SB-E med tanke på min nuvarande setup(den i sign). Personligen så vet jag inte alls hur jag ska göra. Såklart det skulle vara roligt att ha det absolut senaste. Men om jag tjänar mycket prestanda på det är en annan fråga. Kom med era åsikter och tankar om det hela, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att skriva vad du använder datorn till.
Är det bara spel och sånt så är det onödigt att uppgradera.
Är det tunga arbeten såsom video redigering eller 3d modulering så kan det vara värt att uppgradera

Permalänk
Medlem

Spontant: Nej, du har en jättebra processor. Men allt handlar väl om vad du ska göra och hur SB-E faktisk presterar på dessa områden? Ingen som vet än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Tja! Har länge funderat på om det är värt att byta till SB-E med tanke på min nuvarande setup(den i sign). Personligen så vet jag inte alls hur jag ska göra. Såklart det skulle vara roligt att ha det absolut senaste. Men om jag tjänar mycket prestanda på det är en annan fråga. Kom med era åsikter och tankar om det hela, tack på förhand.

Om du använder datorn främst till spelande så kommer du inte att utnyttja all kraft sen får du också räkna med att de kommer förmodligen vara svindyra, gissning typ x58 hexacore priser.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtechs, och andras, preview är Sandy-E inte bättre alls i spel om man har 1 eller 2 grafikkort. Har man 3-4 grafikkort och flera skärmar KAN den vara bättre. För workstationapps måste man gå upp till den sexkärniga för att den skall vara reellt bättre. Den fyrkärniga kommer att prestera tämligen identiskt med 2600K och vad gäller klock så får man ju ofta upp 2600K i 5GHZ så jag tvivlar på att Sandy-E kommer att vara jättemycket bättre där.

Slutsats, måste köpa minst sexkärnig, köra workstationapps eller 3-4 grafikkort, mycket dyrare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Har du sökt? http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3960x-x79-perform...
Alltså nej det tjänar du inte på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt Anandtechs, och andras, preview är Sandy-E inte bättre alls i spel om man har 1 eller 2 grafikkort. Har man 3-4 grafikkort och flera skärmar KAN den vara bättre. För workstationapps måste man gå upp till den sexkärniga för att den skall vara reellt bättre. Den fyrkärniga kommer att prestera tämligen identiskt med 2600K och vad gäller klock så får man ju ofta upp 2600K i 5GHZ så jag tvivlar på att Sandy-E kommer att vara jättemycket bättre där.

Slutsats, måste köpa minst sexkärnig, köra workstationapps eller 3-4 grafikkort, mycket dyrare.

Instämmer

Permalänk
Medlem

Till och med dagdrömmaren, "får" en bättre dyrare exklusivare nyare och kraftfullare dator av att uppgradera.

Om skillnaden märks eller om det är värt det beror på hur man värderar att ha det senaste exklusivaste kraftfullastet osv..

Det är bra mycket enklare/roligare att säga;
- Jag har den bästa plattformen /procerssorn grafikort osv. till sina vänner

Gentemot att lägga fram en harang om varför man inte har det tex.
- jag behövde inte det senaste då det jag har presterar tillräckligt för mina behov, men jag har det nästan bästa ändå.

Om ingen frågar och Du inte bryr dig, uppgradera inte. Samt ta bort signaturen enligt föregående argument.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Du klarar dig nog minst 2 år med en 2600k? Utan problem ifall man dessutom överklockar. Vänta till Ivy Bridge om du måste ha det senaste.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

intels segment blev lite skeva i o m 1155. 1155 är inte mot 2011 vad 1156 var mot 1366

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en fetare skärm eller ett fetare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

intels segment blev lite skeva i o m 1155. 1155 är inte mot 2011 vad 1156 var mot 1366

Utveckla gärna, alltid trott att det var just så det stod till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vänta till en plattform som förändrar något.
USB 3.0 genomgående med några portar poweredUSB
Sata 3 Genomgående (Gärna någon powered eSATA)
PCIe 3.0

Själv kör jag 1366 men inte ens min 975 kan tävla med 2600K och framförallt är "proffs"-plattformarna inte alls lika energieffektiva, vilket leder till svårare kylning.

[edit]Tror Ivy Bridge med Windows 8 blir lagom till nästa Jul.
Tills dess, har du pengar som brinner i fickan, fet skärm eller TV.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Utveckla gärna, alltid trott att det var just så det stod till.

Skickades från m.sweclockers.com

de flesta modeller i 1366 är väsentligt bättre än 1156 på allting. sb är inte lika långt efter 2011 enligt de tester som typ swec länkat till. 1155 är dessutom ingen död sockel likt 1156 blev, t.ex. ivy bridge kommer ju vara kompatibel med 1155.

kritisera gärna min uppfattning för då kanske jag också lär mig något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Lägg pengarna på en fetare skärm eller ett fetare grafikkort.

han har ju 580sli. lär ju dröja till unreal motorn innan man behöver mkt mer än så

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

han har ju 580sli. lär ju dröja till unreal motorn innan man behöver mkt mer än så

Sant. Om han MÅSTE köpa nåt för att känna sig nöjd, så köp fler skärmar. Många som underskattar den uppgraderingen.