Sålt dator i våras - Köpare hävdar ursprungsfel NU?

Permalänk
Medlem

Vägra betala felsökning, hänvisa honom till tillverkaren av resp. hårdvara beroende på vad som är fel - och blockera därefter hans mejl...

Köper man begagnat så tar man en risk - svårare än så är det inte!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Du har gjort tillräcklig för honom. Som alla andra säger, du har ingen skyldighet att hjälpa honom. Skulle också göra det samma ett tag, om personen var trevlig. Men är personen otrevlig, och bara allmänt dum som får för sig att pilla med saker som personen inte vet något om. Kan personen bara dra. Finns inget värre än när folk ska leka "IT-Tekniker" och bara pajar en massa. Är ingen expert på datorer. Men en sak har jag lärt mig under dom 3 år som jag har hållit på med datorer, det är " Det du är det minsta osäker på, eller vet om att du inte klarar av, ge fan i det och be någon annan om hjälp som du kan lita på". Får jag problem med min dator, försöker jag leta upp lösningen på google. Får jag inget bra svar där. Söker här på Swec, finns ingen tråd som hjälper mig redan, skapar jag en, och får den hjälp jag behöver. Hjälper inte det. lämnar jag datorn till en polare som är bättre än mig

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av frankof:

Nej, men du får å andra sidan inte luras och sälja en trasig produkt som hel.
Fast efter ett halvår i en klåpares ägo kan mycket hända med en dator.

Absolut inte, och jag skulle inte känna mig trygg med att veta om ifall datorn strulat. Håller ju på med datorer mycket på min fritid, och jag känner ändå att mina krav på datorns kvalité brukar överstiga en vanlig användare. Därför brukar jag inte oroa mig.

Vem säljer en trasig dator liksom

Skrivet av TheDaemon:

Har läst om liknande saker förr men lyckas inte hitta slutsatserna från dem just nu tyvärr.

Måste säga att du har en beundransvärd inställning till det hela, i verkligheten lite väl naivt kanske och tyvärr verkar det som att han försöker utnyttja det.
Skulle personligen inte gå med på någon vidare hjälp och absolut ingen ersättning efter allt det där och så lång tid. Hade just detta problem uppkommit i sin helhet direkt efter affären och inte efter ett halvår av tveksam hantering från hans sida så hade det varit en annan femma.

Som sagt, beundransvärd inställning, men se till att du inte blir utnyttjad i de lägen du har rätt.

Tack för svaret! Jag vet att jag ibland ger för mycket, men jag känner att jag kan sova bättre på nätterna om jag vet att han som köpt datorn är nöjd, men i detta fall har jag mer eller mindre fått nog

Skrivet av MacEnkronan:

Strunta i honom. Har han inte så mycket vett i skallen (utan att veta hur tydlig du var i mailet på ett generellt plan så klart - inga djupa diskussioner huruvida en server på ditt jobb tror på reinkarnation, behövs från din sida...:P:D), att han kan inse och respektera att "mycket dök upp" när du avsåg att fullfölja er träff så tycker jag att du kan strunta i honom!:):D

Förutom detta så är det som forumkollegorna säger ovan: du behöver egentligen inte hjälpa honom alls utan du gör det i den utsträckning du känner för.:) Men trots all välvilja i världen så har även denna en ände!:D

Du kan ju säga till honom:

a) det har gått ett halvår + lägga till din åsikt varför du inte kan komma
b) att då han skickat datorn till Inet så får han ta det med dom, då han har visat sig beredd att betala för support.

Skulle han inte köpa det, så kan du bara säga (som du sa till oss:)) att du jobbar med IT och att du tar 500 kr/timmen om han trots allt vill ha hjälp av dig. (typ om han visar sig efterhängsen etc. En prislapp på support brukar få de mest efterhängsna (snyltare?) personer att släppa greppet, om inte efter 1 timme så i varje fall efter ett par timmar!:D:D;)

My humble EnKrona!:)^^

Tack Enkronan! Vet inte hur många av mina gnälltrådar du tagit dig tid till

Skrivet av Kristerj:

Det är alltid en chansning att köpa begagnat, dock så kan jag ibland själv tänka mig det. Kan fynda riktigt bra saker till vettiga priser, vissa saker slits mer än andra iofs.
Men man måste förstå att om man köper begagnat så har man inte samma support och garantier.

Men av dig skulle jag gärna kunna tänka mig att köpa begagnat, du har ju till och med hembesök för att avhjälpa problem
Tycker inte det är ditt ansvar, men självklart så skall man hjälpa till så gott det går. Men att betala för felsökning/reservdelar efter ett halvår är nog att ta i

Mjo, det är lite så jag känner. Har gjort hembesök när datorn "gått sönder" inom kort efter affären, och det kanske leder till att man blir utnytjad. Vet bara inte hur jag ska beté mig för att inte få stämpeln "oseriös säljare".

Skrivet av Segimer:

Om ni inte avtalat om något annat så är det antagligen köplagen som gäller, förutsatt att du inte är näringsidkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte annorlunda när det är mellan privatpersoner? Köplagen appliceras väl bara vid affär mellan näringsidkare och konsument?

Skrivet av fiskmasen_99:

Skit bara i honnom, inte dina problem Han har ju ändå haft ett halvår. Skulle det rört sig om någon vecka hade situationen varit anorlunda.

Mjo, jag börjar förstå det nu...

Ska läsa så fort jag kommer hem

Skrivet av MacEnkronan:

Förutom det jag nämnde ovan så måste jag säga att herrn ovanför min rad tar orden ur munnen på mig!:D Lite så kände jag när jag läste ditt inlägg.^^

Som någon rådgivare sa (till en kille som var framfusig inför kejsaren):

-"The Emperor have been more than patient enough"!

Tycker att du har visat samma prov på tålmodighet som Hans Upplysthet kejsaren!;)

Haha

Skrivet av Denzoh:

^ Detta...
ESD-Band är att föredra till mycket stor del. Dammsuga i datorn? Va? Gör folk det fortfarande??

Så som TheDaemon säger:

Hjälp kan han fortsätta att be Inet om, då han tydligen redan gjort detta. Vid dessa hanteringsfel som han har gjort, så har du än mindre anledning att hjälpa personen, och om han nu är även otrevlig så känns det som spiken i kistan för honom.

Tack du Jag blir bara kluven när han anser att det är mitt ansvar, när inte ens Inet skulle låtit det gå på garantin om de hade haft samma uppgifter som mig om handhavande förfarande.

Skrivet av Syche:

Jag kan förstå frustrationen som din kund känner men du har gjort tillräckligt för han har varit oaktsam med varan han köpte av dej, dammsugning och inte använda esd armband vid komponentbyte etc.

Så känner jag när jag läser ditt inlägg ivf.

Jag förstår också att han är frustrerad och förbannad. Tycker synd om honom till viss del med, men när han blir otrevlig känner jag mig orättvist behandlad

Skrivet av Segimer:

Fast om vi tänker oss att att det skulle vara ett ursprungsfel och att köparen skulle kunna bevisa det så har han fortfarande skyldigheter mot denne.

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur lyckas man bevisa ett ursprungs fel i andrahand, om man inte vet något om datorer(som det flesta blocketköpare inte gör)?

Skrivet av Whippoorwill:

Begagnat är alltid en risk om det inte finns nygaranti som följer med.
Solklart att du inte behöver göra något alls.

Men moraliskt sett? Skulle du gjort något ändå?

Skrivet av Knuppe:

Fattar inte hur du kan vara så snäll att du fixade datorn åt han första gången, jag hade bett han fara åt #¤&/(/(" omgående.

Köper man grejer privat då vet man vad som gäller, BASTA! Sen för det andra så ska man veta vad man sysslar med också, så trött på idioter som ska göra blocket-klipp och inte ens vet vad en processor är, kommer och kikar på skärmen och säger datorn ser fin ut osv.

Förmodligen var han oaktsam redan vid transport hem, säkert tappat burken därav pushpin som släpper.
Sen så är han så korkad att han erkänner att han dammsugit datorn, den sista idioten är VERKLIGEN inte född än

Du är alldeles för snäll, gör som jag säger nu ingenting annat:

Ring upp och säg att han får laga sin egen dator för sina egna pengar som han SJÄLV förstört!

Haha, jo om det var så enkelt ^^ Är dessvärre ganska feg och konflikträdd av mig, så när det väl gäller så är det sällan jag som skriker högst

Skrivet av prod01:

Sluta vara dumsnäll (inget illa menat, snarare beundransvärt) och dra dig ur så fort du kan. Du har gjort mer än tillräckligt!

Tänker osökt på Janne Långben när du säger dumsnäll Nejmen, du har nog rätt. Får börja sätta hårt mot hårt

Skrivet av LucaBoo:

Jag lider med dig. Sålde själv en dator privat för några år sedan och blev av köparen "utsedd" till personlig serviceassistent. Visst, man vill vara snäll - goodwill och allt det där. Tröttnade dock till slut när jag åkte hem till honom ("datorn går så långsamt"). Han hade avinstallerat antivirusprogrammet! Vetefan var han hade surfat, men hårddisken var iaf full med både virus och trojaner.

I förbigående - han var revisor och använde datorn i sitt jobb. Kul att vara kund hos honom...

Haha vilken nöt Det känns som att den eviga plågan som vi datorintresserade får dras med är den ständiga supporten till alla man känner, och ofta fler därtill

Skrivet av Knuppe:

Som sagt, siste idioten inte född än.
Du kan som privatperson aldrig hävda någon som helst ångerrätt/garanti eller några som helst andra krav gentemot en annan privatperson såvida det inte formulerats ett giltigt kontrakt underskrivet av båda parter som hävdar garanti eller ångerrätt.

Detta gäller alltså för prylar, vid husköp etc är det lite andra regler såklart. Men köper du en dator av en privatperson då är den ditt problem samma sekund du lämnar pengarna.

Jag ska förtydliga så att du inte kan missförstå mig. Anta att du köper min dator helt enkelt.
Jag vet att nätagget är lite kajko, ibland startar inte datorn osv men allt går bra när du testar den.
Dessutom är det lite andra småfel som jag "glömmer" nämna som du heller inte märker, förmodligen för att du inte ens brytt dig om att testa allting ordentligt. Du kommer hem och börjar märka saker vartefter dagarna går, till slut brinner datorn upp pga nätagget efter en vecka.
Självklart har du rätt att ringa och skälla på mig och jag skulle även kunna erkänna allt och skratta föraktfullt och slänga på luren
MEN du har inget lagstöd för att kunna göra någonting åt saken tyvärr.

Sverige är ett perfekt land att bo i för folk som vill lura godtrogna människor så är det, det finns hundratals företag som säljer bluff-fakturor etc etc och det är helt 100% lagligt att ringa hem till folk, börja skicka fakturor och gud vet vad. Min kompis blev nyligen utsatt för en bluff på 25k av ett företag som är sedan länge känt av polisen, polisen i telefonen sa att det är bara att riva fakturan för att kronofogden driver inte in åt dom ändå och man får ingen betalningsanmärkning, men tänk själv hur många som blir rädda och betalar! En del skapar även ett eget inkassoföretag som åtar sig uppdrag att driva in fakturor, naturligtvis är det ren bluff men om du får hem ett brev från "inkasso AB" , då betalar säkert 1 på 100.
Varför berättar jag detta?

Jo för att det är helt lagligt i Sverige att göra såhär, om detta är lagligt tror du då att polisen eller någon alls skulle bry sig om Åke 45 som köpt en dator som han själv haft sönder efter ett halvår hävdar ursprungsfel?

Haha, ja det var en tankeställare

Tack för att du tog dig tid!

Skrivet av TheGiant:

Oj med den inställningen önskar jag att jag hade köpt begangnade prylar av dig!

Håller med alla andra som har sagt typ... släpp det!
Du har inga skyldigheter att göra något efter du har sålt den och det har gått så lång tid.

Och om han nu börjar betee sig illa så är det väl inte ens kul att hjälpa till som goodwill.

Vem vet, jag kanske snart säljer min nuvarande dator

Haha nejmen nu börjar jag inse att han inte har rätten på sin sida Tack för svaret

Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

Dessvärre har många inställningen att det inte är någon fara, och det har du rätt i att det inte behöver vara, men jag är inte villig att ta den risken, för om 1 på 20 komponenter går sönder av ESD-skada så kanske den där produkten är ett beggat 6990, eller en beggad 990x som du kommit över för en pizzapeng

Tack allihopa för svaren! Nu känner jag mig mycket lugnare

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

1 Så länge du inte har ljugit om vad du säljer så har han köpt datorn som den är. Så länge du inte sagt att du lämnar garanti så finns det ingen. om inte fabriks garantier gäller på produkten i sig men det ansvara inte du för.

2 Han har lämnat datorn till en tredje part som han ha orsakat fel.

3 Finns det något kontrakt eller så på att köpen någonsin ägt rum? Annars är det ord mot ord som gäller.

Utifrån din synvinkel så låter du som en hyvens kille som jag gärna gör arffärer med. Dock köper jag i stort sätt aldrig elektronik begangnat.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

Stor skillnad på hur man damsugar. Antagligen också skillnad på vilken damsugare man använder.

Jag skulle inte varit support så långt efter köpet och garanterat inte om han/hon är otrevlig. Möjligtvis någon vecka efter och längre fram ge några felsökningstips via mejl eller så. Men visst mot betalning hade jag inte sagt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det enda skulle väll vara om du sålde datorn till honom med att det fanns X antal månader/år kvar på garantin?

Din garanti från återförsäljaren är personlig och kan inte överlåtas till annan privatperson. Om du således har muntligen eller skriftligen sagt att det finns X-tid garanti på varan så har du åtminstone i teorin åtagit dig att lösa eventuella garantiåtgärder åt köparen mot återförsäljaren. Då köparen inte har någon laglig rätt att kräva garanti från återförsäljaren.

När jag jobbade på elgiganten för 2 år sen så var garantin nått som lågg på varan vem som än äger den och tar man försäkring på varan så är den perssonlig

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort exakt likadant som dig, även skapat en sån här tråd, lyckligtvis så har alla mina sålda komponenter hållt.

Men du ska strunta i den här personen, skulle han göra tenta på datorn så kan man gå till närmsta bibliotek/granne/köpa sig en ny telefon som man kan surfa med, han kanske inte inser att han har vårdat datorn fel och därmed tycker att det är ditt fel, du kan ju försöka förklara det för honom annars så bryt bara kontakten helt.

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Avstängd

Om det inte är någon kompis eller släkt så be honom snällt och trevligt att dra åt skogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

När det handlar om garanti osv så jo, då är det något fel med att göra det om man sedan vill hävda att fel inte uppstått på grund av handhavandet. Det är ett någorlunda olämpligt beteende och risktagande, lite som att säga att det är ofarligt att åka utan säkerhetsbälte och airbag bara för att man inte krockat än på "ALLA dessa år".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WaCo2006:

När jag jobbade på elgiganten för 2 år sen så var garantin nått som lågg på varan vem som än äger den och tar man försäkring på varan så är den perssonlig

Juridiskt ligger garantin på personen inte varan. Försäkring däremot ligger på oftast på varan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skit i han bara. Hade samma problem med en såld dator. Gubben ringde upp och gnällde över att datorn bluescreena efter han installerat om windows. Han ringde och gnällde två gånger men efter lite ignore så hörde han inte av sig mer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Som sagt, siste idioten inte född än.
Du kan som privatperson aldrig hävda någon som helst ångerrätt/garanti eller några som helst andra krav gentemot en annan privatperson såvida det inte formulerats ett giltigt kontrakt underskrivet av båda parter som hävdar garanti eller ångerrätt.

Detta gäller alltså för prylar, vid husköp etc är det lite andra regler såklart. Men köper du en dator av en privatperson då är den ditt problem samma sekund du lämnar pengarna.

Jag ska förtydliga så att du inte kan missförstå mig. Anta att du köper min dator helt enkelt.
Jag vet att nätagget är lite kajko, ibland startar inte datorn osv men allt går bra när du testar den.
Dessutom är det lite andra småfel som jag "glömmer" nämna som du heller inte märker, förmodligen för att du inte ens brytt dig om att testa allting ordentligt. Du kommer hem och börjar märka saker vartefter dagarna går, till slut brinner datorn upp pga nätagget efter en vecka.
Självklart har du rätt att ringa och skälla på mig och jag skulle även kunna erkänna allt och skratta föraktfullt och slänga på luren
MEN du har inget lagstöd för att kunna göra någonting åt saken tyvärr.

Sverige är ett perfekt land att bo i för folk som vill lura godtrogna människor så är det, det finns hundratals företag som säljer bluff-fakturor etc etc och det är helt 100% lagligt att ringa hem till folk, börja skicka fakturor och gud vet vad. Min kompis blev nyligen utsatt för en bluff på 25k av ett företag som är sedan länge känt av polisen, polisen i telefonen sa att det är bara att riva fakturan för att kronofogden driver inte in åt dom ändå och man får ingen betalningsanmärkning, men tänk själv hur många som blir rädda och betalar! En del skapar även ett eget inkassoföretag som åtar sig uppdrag att driva in fakturor, naturligtvis är det ren bluff men om du får hem ett brev från "inkasso AB" , då betalar säkert 1 på 100.
Varför berättar jag detta?

Jo för att det är helt lagligt i Sverige att göra såhär, om detta är lagligt tror du då att polisen eller någon alls skulle bry sig om Åke 45 som köpt en dator som han själv haft sönder efter ett halvår hävdar ursprungsfel?

Var det första riktat mot mig?

Läs köplagen, om inget annat avtalats så gäller den vid köp mellan privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Be honom dra åt HELV*TE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

Lugnt.:) Bara kul att hjälpa till om man kan!:)<3

Now there is only one thing to do..."Control, Alt, Delete".:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Tycker du redan gjort mer än tillräckligt. Sen när han berättar hur han damsugit datorn och pillat med den utan esd. Där Skulle jag iaf dragit öronen åt mig. Du har gjort mer än vad många skulle gjort. Tycker inte detta är ditt ansvar!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Detta är mitt första inlägg

Jo köper mycket prylar, mestadels 30 år gamla analogsynthar. Då använder man sig av något som kallas för befintligt skick... Det innebär att den som köper tittar och testar noga innan man skakar hand och gör klart affären. När det är klart och kontrakt skrivet så har man inte någon rätt alls att häva köpet... Det är upp till köparen och säljare att komma överens om det händer något senare och som alla säger så är så har du nog gjort ditt för länge sedan...

Det är nog viktigt att vara klar och tydlig i vad man vill när det gäller affärer... Man ska säga titta noga det är öppet köp som gäller, sen skall man vara noga med att skriva kontrakt och att man tittar innan köpet. Säg att man skall titta och testa lite.

Säg till killen klart koncist och kortfattat att det var öppet köp som gällde och att din hjälp bara var för att vara snäll.., Sen säger du att (du inte vill höra något mer av honom nu för att du ser inga skäl till det, särskilt nu när han vart otrevlig... Eller det bästa är nog bara att ignorera för han verkar lite knäpp gubben.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hej kära forumiter!

I våras sålde jag av min gamla dator till en gentleman. Till en början var det ett litet problem med datorn, men det lyckades jag lokalisera till en push-pin som hade släppt från kylaren i transporten. Åtgärdade felet, installerade om windows med nya drivrutiner och körde stabilitetstest(Furmark och Prime95 i ca. 40min).

I förra veckan skickade han ett mail till mig och sa att datorn börjat krångla. När han startar datorn vill den ibland inte visa bild. Jag gissade spontant på grafikkortet(5770) eller nätaggregatet(OCZ StealthXtream). Jag försökte också hjälpa honom så gott jag kunde genom att tipsa om saker han skulle testa(plocka ut minne, nollställa BIOS, sätta grafikkortet i den andra porten osv) men till slut var han så uppgiven att jag erbjöd mig att komma över för att titta på datorn. Ska även tillägga att han tydligen innan plockat i och ur saker ur datorn utan ESD-armband, och städat med sin dammsugare(redan här började jag få onda aningar). Vi dividerade om dag osv. och kom till slut fram till att jag skulle komma över till honom efter jobbet i onsdags. Sagt och gjort börjar jag plocka fram lite reservdelar som jag ska ta med mig.

Nu till problemet. Jag jobbar med IT-Support på mitt jobb, och i onsdags på eftermiddagen bestämde sig vår filserver för att sluta fungera, och jag blir fast på jobbet hela kvällen dels på grund av det, och dels på grund av andra saker som jag var tvungen att göra. Skickar då ett mail till honom och förklarar att jag kanske inte skulle kunna hinna hem till honom, utan att vi fick ta det en annan dag. Får inget svar så jag lät det vara.

När jag idag för första gången sedan dess kollar min mail så har jag fått två mail igår och ett idag, där han förklarar hur bråttom det är att datorn börjar fungera igen. Han hade tydligen någon tenta idag, så han var mer eller mindre desperat och jävligt förbannad(på mig). Kan även tillägga att jag håller på att flytta, så jag har inte kunnat hålla mig uppdaterad med mail osv så bra och det skrev jag i mitt första svar när vi började prata om att jag skulle komma över.

Nu har han tydligen lämnat in datorn för felsökning på Inet(500:- ) och jag gissar att han kommer kräva mig på både det och reservdelskostnaden, och det känner jag verkligen inte är mitt ansvar. Han skrev också i sitt sista mail att han var förbannad för att jag inte hjälpt honom då datorn inte fungerat sen första veckan(?!?). Brukar man säga till först ett halvår senare att datorn inte fungerar? Det enda han sagt inte fungerat var att installera om datorn med WinXP(tidigare W7) på grund av att hårddiskarna låg i RAID. Hjälpte honom med detta och tog ur diskarna ur RAID-array:en så han kunde få in XP.

Jag sa idag åt honom att höra av sig när Inet var klara så skulle vi försöka komma överens om någon lösning.

Nu vänder jag mig till er, och undrar vad ni tycker om det här?

Jag försöker alltid erbjuda support till dom som köper mina datorer/komponenter, men jag tänker då inte finna mig i att bli skylld på när jag inte gjort annat än att hjälpa

Skulle bli oerhört tacksam för svar och och råd

Mvh
L

Han kan inte KRÄVA något av dig. Alls.

Tycker redan nu att du gjort väldigt mycket. Grabben får fan läsa på och fixa problem själv..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tycker du har skött det riktigt snyggt, få skulle göra så mycket som du gjort.

Permalänk
Inaktiv

Tycker han ska vara glad som fått så här mycket hjälp. Som privatperson så behöver man inte hjälpa till alls. Finns ingen ångerrätt, öppet köp eller likande så vill du kan du iggnorera han.

Du kan hjälpa honom av vänlighet men risken finns att han försöker utnyttja din tidigare vänlighet för att komma ur en knipa han själv försatt sig i genom sin ovishet. Finns en anledning till att vissa återförsäljare av färdiga datorer skruvar ihop dom med trekantsskruv osv, det är för att folk inte ska in och pilla dessutom hade ju garantin åkt i tunnan i vissa fall då man faktiskt öppnar datorn ändå.

Jag tycker du tar och skriver ett mail eller ringer han och förklarar att så här är det och du tänker inte hjälpa han mer. Du behöver inte det, finns ingen lag eller regel som säger att du ska göra det. Du sålde datorn med W7 som han sedan inte var nöjd med, redan där har han ändrat på produkten. Det är hans projekt som han lekt sönder. Du får lyckan den bästa av tur och hoppas att han klarar sin tenta(som dessutom låter väldigt konstigt, man får ju oftast reda på sina tentor flera veckor innan man får dom, så då kunde han nämnt det tidigare) och ta farväl.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Du har ju inget direkt något dator support företag. Så han får leva med det. Känns som du har hjälpt honom tillräckligt. Du har väl knappast något företag som ger kunden garanti i 3 år osv. Kunden får tyvärr leva med det och det är inte ditt problem heller.
Tycker du har hjälpt han mer än vanligt ändå.

Permalänk

1. Säg åt han att han får betala allt själv och att han itne kan hävda nått och du har varit extra snäll som gjort så mycket.

Personligen tycker jag att efter nån vecka eller två är dealen gjord. Dvs fungerar varan när du får den är de klart. Skulle de nu varit fel på den direkt så visst men 6 mån är sjukt, han uttnytjar dig så du vet! Skit nu i detta och bry dig inte mer. Han får fixa den själv.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Säg till honom att du gärna fixar datorn samt byter ut skadade delar mot betalning av allt du behöver köpa samt typ 300kr/h då blir de Win Win...

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Inga garantier gäller när man köper något som privatperson av en privatperson. Det ska isf vara uppenbart att felet redan existerade innan köpet.

Har själv fått erfara detta som köpare av en motor med sprucken cylinder, mekanikern hävdade att det var uppenbart att säljaren hade pajat motorn medan advokten hävdade att det inte gick att bevisa trots att han kört den 4000 mil och jag 20 mil.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att fakturera honom för den tiden du hjälpt honom, det har du rätt till, om han tjafsar så har du ditt på det torra med att svara "tror du jag jobbar gratis"

Köparen har undersökningsplikt vid köpet, om inget uppkommer då har du ditt på det torra om du inte uppenbarligen undanhållit viktig information som kan påverka köpet.

Att bevisa att du undanhållit att något inte fungerar som det ska blir svårt att bevisa i rätten.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att hjälpa en som får problem med dator eller delar som man har sålt.
Frågan är bara när denna support upphör ?
En vecka, en månad 1 år ?
När man köper begagnade delar så köper man till reducerat pris jämfört med nytt.
Om man vill ha garanti som sträcker sig under en lång tid bör man köpa nytt.
Om man vill ha billigare grejer får man ta för givet att grejerna är i funktionellt skick över en överskådlig framtid.
Frågan är bara när drar man gränsen för denna "privat garanti" ?

Permalänk
Medlem

Det var en jäkligt fräck snubbe till att snylta! Själv har jag gjort som du och ställt upp om något vart fel direkt efter att jag sålt någon dator eller bil, men ett halvår är lite väl och jag har aldrig ens stött på någon som ens förväntat sig garanti/support efter så lång tid vid privat affär!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

Det är just av den anledningen som du sköter din dator, som jag inte köper begagnat.

För att återgå till trådskaparen; du har ingen skyldighet att hjälpa honom, punkt slut. Efter hans egeningrepp i datorn med både dammsugare och utan ESD-band (som måste anses som god hantering), har han redan sketet i det blå skåpet.

Det tråkiga är att du känner skuld när han blir förbannad...då kickar samvetet in. Om datorn fungerat i sex månader och han sen ger sig in i datorn utan vidare kunskap, då har han sig själv att skylla.

Permalänk

Det är sånt här som gör mig sur på folk som säljer begagnat, begagnat ska säljas BILLIGT och utan förpliktelser!
Varan ska deklareras som den är.
Jag kan bara tro att denne man köpt grejer dyrt av dig, sett bättre NYA alternativ, kännt sig lurad...
(har ingen aning om så är fallet dock..)

OBS! DU har i vilket fall som helst ej nån anledning att följa upp ett köp än idag, den dag du säljer/visar varan är den enda dag du bör kunna påvisa funktion...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Runt hörnan garanti gäller vid försäljning Privatperson till privatperson. Jag hade sagt.. Det är synd den funkade perfa när jag hade den.. Du har lämnat in den på rätt ställe... Lycka till.

Permalänk
Medlem

Det är därför man alltid ger kvitto "köpt i befintligt skick"