Skrivet av frankof:
Nej, men du får å andra sidan inte luras och sälja en trasig produkt som hel.
Fast efter ett halvår i en klåpares ägo kan mycket hända med en dator.
Absolut inte, och jag skulle inte känna mig trygg med att veta om ifall datorn strulat. Håller ju på med datorer mycket på min fritid, och jag känner ändå att mina krav på datorns kvalité brukar överstiga en vanlig användare. Därför brukar jag inte oroa mig.
Vem säljer en trasig dator liksom
Skrivet av TheDaemon:
Har läst om liknande saker förr men lyckas inte hitta slutsatserna från dem just nu tyvärr.
Måste säga att du har en beundransvärd inställning till det hela, i verkligheten lite väl naivt kanske och tyvärr verkar det som att han försöker utnyttja det.
Skulle personligen inte gå med på någon vidare hjälp och absolut ingen ersättning efter allt det där och så lång tid. Hade just detta problem uppkommit i sin helhet direkt efter affären och inte efter ett halvår av tveksam hantering från hans sida så hade det varit en annan femma.
Som sagt, beundransvärd inställning, men se till att du inte blir utnyttjad i de lägen du har rätt.
Tack för svaret! Jag vet att jag ibland ger för mycket, men jag känner att jag kan sova bättre på nätterna om jag vet att han som köpt datorn är nöjd, men i detta fall har jag mer eller mindre fått nog
Skrivet av MacEnkronan:
Strunta i honom. Har han inte så mycket vett i skallen (utan att veta hur tydlig du var i mailet på ett generellt plan så klart - inga djupa diskussioner huruvida en server på ditt jobb tror på reinkarnation, behövs från din sida...:P:D), att han kan inse och respektera att "mycket dök upp" när du avsåg att fullfölja er träff så tycker jag att du kan strunta i honom!:):D
Förutom detta så är det som forumkollegorna säger ovan: du behöver egentligen inte hjälpa honom alls utan du gör det i den utsträckning du känner för.:) Men trots all välvilja i världen så har även denna en ände!:D
Du kan ju säga till honom:
a) det har gått ett halvår + lägga till din åsikt varför du inte kan komma
b) att då han skickat datorn till Inet så får han ta det med dom, då han har visat sig beredd att betala för support.
Skulle han inte köpa det, så kan du bara säga (som du sa till oss:)) att du jobbar med IT och att du tar 500 kr/timmen om han trots allt vill ha hjälp av dig. (typ om han visar sig efterhängsen etc. En prislapp på support brukar få de mest efterhängsna (snyltare?) personer att släppa greppet, om inte efter 1 timme så i varje fall efter ett par timmar!:D:D;)
My humble EnKrona!:)^^
Tack Enkronan! Vet inte hur många av mina gnälltrådar du tagit dig tid till
Skrivet av Kristerj:
Det är alltid en chansning att köpa begagnat, dock så kan jag ibland själv tänka mig det. Kan fynda riktigt bra saker till vettiga priser, vissa saker slits mer än andra iofs.
Men man måste förstå att om man köper begagnat så har man inte samma support och garantier.
Men av dig skulle jag gärna kunna tänka mig att köpa begagnat, du har ju till och med hembesök för att avhjälpa problem
Tycker inte det är ditt ansvar, men självklart så skall man hjälpa till så gott det går. Men att betala för felsökning/reservdelar efter ett halvår är nog att ta i
Mjo, det är lite så jag känner. Har gjort hembesök när datorn "gått sönder" inom kort efter affären, och det kanske leder till att man blir utnytjad. Vet bara inte hur jag ska beté mig för att inte få stämpeln "oseriös säljare".
Skrivet av Segimer:
Om ni inte avtalat om något annat så är det antagligen köplagen som gäller, förutsatt att du inte är näringsidkare.
Skickades från m.sweclockers.com
Är det inte annorlunda när det är mellan privatpersoner? Köplagen appliceras väl bara vid affär mellan näringsidkare och konsument?
Skrivet av fiskmasen_99:
Skit bara i honnom, inte dina problem Han har ju ändå haft ett halvår. Skulle det rört sig om någon vecka hade situationen varit anorlunda.
Mjo, jag börjar förstå det nu...
Ska läsa så fort jag kommer hem
Skrivet av MacEnkronan:
Förutom det jag nämnde ovan så måste jag säga att herrn ovanför min rad tar orden ur munnen på mig!:D Lite så kände jag när jag läste ditt inlägg.^^
Som någon rådgivare sa (till en kille som var framfusig inför kejsaren):
-"The Emperor have been more than patient enough"!
Tycker att du har visat samma prov på tålmodighet som Hans Upplysthet kejsaren!;)
Haha
Skrivet av Denzoh:
^ Detta...
ESD-Band är att föredra till mycket stor del. Dammsuga i datorn? Va? Gör folk det fortfarande??
Så som TheDaemon säger:
Hjälp kan han fortsätta att be Inet om, då han tydligen redan gjort detta. Vid dessa hanteringsfel som han har gjort, så har du än mindre anledning att hjälpa personen, och om han nu är även otrevlig så känns det som spiken i kistan för honom.
Tack du Jag blir bara kluven när han anser att det är mitt ansvar, när inte ens Inet skulle låtit det gå på garantin om de hade haft samma uppgifter som mig om handhavande förfarande.
Skrivet av Syche:
Jag kan förstå frustrationen som din kund känner men du har gjort tillräckligt för han har varit oaktsam med varan han köpte av dej, dammsugning och inte använda esd armband vid komponentbyte etc.
Så känner jag när jag läser ditt inlägg ivf.
Jag förstår också att han är frustrerad och förbannad. Tycker synd om honom till viss del med, men när han blir otrevlig känner jag mig orättvist behandlad
Skrivet av Segimer:
Fast om vi tänker oss att att det skulle vara ett ursprungsfel och att köparen skulle kunna bevisa det så har han fortfarande skyldigheter mot denne.
Skickades från m.sweclockers.com
Men hur lyckas man bevisa ett ursprungs fel i andrahand, om man inte vet något om datorer(som det flesta blocketköpare inte gör)?
Skrivet av Whippoorwill:
Begagnat är alltid en risk om det inte finns nygaranti som följer med.
Solklart att du inte behöver göra något alls.
Men moraliskt sett? Skulle du gjort något ändå?
Skrivet av Knuppe:
Fattar inte hur du kan vara så snäll att du fixade datorn åt han första gången, jag hade bett han fara åt #¤&/(/(" omgående.
Köper man grejer privat då vet man vad som gäller, BASTA! Sen för det andra så ska man veta vad man sysslar med också, så trött på idioter som ska göra blocket-klipp och inte ens vet vad en processor är, kommer och kikar på skärmen och säger datorn ser fin ut osv.
Förmodligen var han oaktsam redan vid transport hem, säkert tappat burken därav pushpin som släpper.
Sen så är han så korkad att han erkänner att han dammsugit datorn, den sista idioten är VERKLIGEN inte född än
Du är alldeles för snäll, gör som jag säger nu ingenting annat:
Ring upp och säg att han får laga sin egen dator för sina egna pengar som han SJÄLV förstört!
Haha, jo om det var så enkelt ^^ Är dessvärre ganska feg och konflikträdd av mig, så när det väl gäller så är det sällan jag som skriker högst
Skrivet av prod01:
Sluta vara dumsnäll (inget illa menat, snarare beundransvärt) och dra dig ur så fort du kan. Du har gjort mer än tillräckligt!
Tänker osökt på Janne Långben när du säger dumsnäll Nejmen, du har nog rätt. Får börja sätta hårt mot hårt
Skrivet av LucaBoo:
Jag lider med dig. Sålde själv en dator privat för några år sedan och blev av köparen "utsedd" till personlig serviceassistent. Visst, man vill vara snäll - goodwill och allt det där. Tröttnade dock till slut när jag åkte hem till honom ("datorn går så långsamt"). Han hade avinstallerat antivirusprogrammet! Vetefan var han hade surfat, men hårddisken var iaf full med både virus och trojaner.
I förbigående - han var revisor och använde datorn i sitt jobb. Kul att vara kund hos honom...
Haha vilken nöt Det känns som att den eviga plågan som vi datorintresserade får dras med är den ständiga supporten till alla man känner, och ofta fler därtill
Skrivet av Knuppe:
Som sagt, siste idioten inte född än.
Du kan som privatperson aldrig hävda någon som helst ångerrätt/garanti eller några som helst andra krav gentemot en annan privatperson såvida det inte formulerats ett giltigt kontrakt underskrivet av båda parter som hävdar garanti eller ångerrätt.
Detta gäller alltså för prylar, vid husköp etc är det lite andra regler såklart. Men köper du en dator av en privatperson då är den ditt problem samma sekund du lämnar pengarna.
Jag ska förtydliga så att du inte kan missförstå mig. Anta att du köper min dator helt enkelt.
Jag vet att nätagget är lite kajko, ibland startar inte datorn osv men allt går bra när du testar den.
Dessutom är det lite andra småfel som jag "glömmer" nämna som du heller inte märker, förmodligen för att du inte ens brytt dig om att testa allting ordentligt. Du kommer hem och börjar märka saker vartefter dagarna går, till slut brinner datorn upp pga nätagget efter en vecka.
Självklart har du rätt att ringa och skälla på mig och jag skulle även kunna erkänna allt och skratta föraktfullt och slänga på luren
MEN du har inget lagstöd för att kunna göra någonting åt saken tyvärr.
Sverige är ett perfekt land att bo i för folk som vill lura godtrogna människor så är det, det finns hundratals företag som säljer bluff-fakturor etc etc och det är helt 100% lagligt att ringa hem till folk, börja skicka fakturor och gud vet vad. Min kompis blev nyligen utsatt för en bluff på 25k av ett företag som är sedan länge känt av polisen, polisen i telefonen sa att det är bara att riva fakturan för att kronofogden driver inte in åt dom ändå och man får ingen betalningsanmärkning, men tänk själv hur många som blir rädda och betalar! En del skapar även ett eget inkassoföretag som åtar sig uppdrag att driva in fakturor, naturligtvis är det ren bluff men om du får hem ett brev från "inkasso AB" , då betalar säkert 1 på 100.
Varför berättar jag detta?
Jo för att det är helt lagligt i Sverige att göra såhär, om detta är lagligt tror du då att polisen eller någon alls skulle bry sig om Åke 45 som köpt en dator som han själv haft sönder efter ett halvår hävdar ursprungsfel?
Haha, ja det var en tankeställare
Tack för att du tog dig tid!
Skrivet av TheGiant:
Oj med den inställningen önskar jag att jag hade köpt begangnade prylar av dig!
Håller med alla andra som har sagt typ... släpp det!
Du har inga skyldigheter att göra något efter du har sålt den och det har gått så lång tid.
Och om han nu börjar betee sig illa så är det väl inte ens kul att hjälpa till som goodwill.
Vem vet, jag kanske snart säljer min nuvarande dator
Haha nejmen nu börjar jag inse att han inte har rätten på sin sida Tack för svaret
Skrivet av GaMeR2K5:
Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.
Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.
Dessvärre har många inställningen att det inte är någon fara, och det har du rätt i att det inte behöver vara, men jag är inte villig att ta den risken, för om 1 på 20 komponenter går sönder av ESD-skada så kanske den där produkten är ett beggat 6990, eller en beggad 990x som du kommit över för en pizzapeng
Tack allihopa för svaren! Nu känner jag mig mycket lugnare