Sålt dator i våras - Köpare hävdar ursprungsfel NU?

Permalänk

Sålt dator i våras - Köpare hävdar ursprungsfel NU?

Hej kära forumiter!

I våras sålde jag av min gamla dator till en gentleman. Till en början var det ett litet problem med datorn, men det lyckades jag lokalisera till en push-pin som hade släppt från kylaren i transporten. Åtgärdade felet, installerade om windows med nya drivrutiner och körde stabilitetstest(Furmark och Prime95 i ca. 40min).

I förra veckan skickade han ett mail till mig och sa att datorn börjat krångla. När han startar datorn vill den ibland inte visa bild. Jag gissade spontant på grafikkortet(5770) eller nätaggregatet(OCZ StealthXtream). Jag försökte också hjälpa honom så gott jag kunde genom att tipsa om saker han skulle testa(plocka ut minne, nollställa BIOS, sätta grafikkortet i den andra porten osv) men till slut var han så uppgiven att jag erbjöd mig att komma över för att titta på datorn. Ska även tillägga att han tydligen innan plockat i och ur saker ur datorn utan ESD-armband, och städat med sin dammsugare(redan här började jag få onda aningar). Vi dividerade om dag osv. och kom till slut fram till att jag skulle komma över till honom efter jobbet i onsdags. Sagt och gjort börjar jag plocka fram lite reservdelar som jag ska ta med mig.

Nu till problemet. Jag jobbar med IT-Support på mitt jobb, och i onsdags på eftermiddagen bestämde sig vår filserver för att sluta fungera, och jag blir fast på jobbet hela kvällen dels på grund av det, och dels på grund av andra saker som jag var tvungen att göra. Skickar då ett mail till honom och förklarar att jag kanske inte skulle kunna hinna hem till honom, utan att vi fick ta det en annan dag. Får inget svar så jag lät det vara.

När jag idag för första gången sedan dess kollar min mail så har jag fått två mail igår och ett idag, där han förklarar hur bråttom det är att datorn börjar fungera igen. Han hade tydligen någon tenta idag, så han var mer eller mindre desperat och jävligt förbannad(på mig). Kan även tillägga att jag håller på att flytta, så jag har inte kunnat hålla mig uppdaterad med mail osv så bra och det skrev jag i mitt första svar när vi började prata om att jag skulle komma över.

Nu har han tydligen lämnat in datorn för felsökning på Inet(500:- ) och jag gissar att han kommer kräva mig på både det och reservdelskostnaden, och det känner jag verkligen inte är mitt ansvar. Han skrev också i sitt sista mail att han var förbannad för att jag inte hjälpt honom då datorn inte fungerat sen första veckan(?!?). Brukar man säga till först ett halvår senare att datorn inte fungerar? Det enda han sagt inte fungerat var att installera om datorn med WinXP(tidigare W7) på grund av att hårddiskarna låg i RAID. Hjälpte honom med detta och tog ur diskarna ur RAID-array:en så han kunde få in XP.

Jag sa idag åt honom att höra av sig när Inet var klara så skulle vi försöka komma överens om någon lösning.

Nu vänder jag mig till er, och undrar vad ni tycker om det här?

Jag försöker alltid erbjuda support till dom som köper mina datorer/komponenter, men jag tänker då inte finna mig i att bli skylld på när jag inte gjort annat än att hjälpa

Skulle bli oerhört tacksam för svar och och råd

Mvh
L

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Sålde du som privat person?
Om ja, så är all din skyldighet att hjälpa bara upp till din goodwill.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

exakt, och ställer han sig på tvären och kräver saker och är allmänt otrevlig/förbannad så hade jag inte hjälp honom alls helt enkelt.

Visa signatur

gaming ~ Core i5 750 @ 4,0 | P7P55D | 8 GB | 2 x 6870 @ 1,0 | 40 GB SSD | 800D ~

wc loop ~ 2 x EK GPU | D-TEK CPU | MCP355 acryl TOP | 360 Phbya | 280 Phobya ~

mobility ~ iPhone 4 & Mac Book Air 2011 | Core i7 | 4 GB RAM | 256 GB SSD ~

htpc ~ Core i3 530 | GA-H55N-USB3 | 4 GB RAM | Ace Sonay ~

server ~ Sceleo 2205 | E2220 | 2 GB RAM | 4 TB SATA ~

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ja den är såld som privatperson.

Så det finns ingen lag som säger att jag måste ge honom garanti?

Skrivet av haze80:

exakt, och ställer han sig på tvären och kräver saker och är allmänt otrevlig/förbannad så hade jag inte hjälp honom alls helt enkelt.

Jo det är väl så man måste göra om han sätter sig på tvären, men då förlorar man liksom sina referenser, och det vilja till största mån undvika.

Tack för svaren!

Någon mer? ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nej, men du får å andra sidan inte luras och sälja en trasig produkt som hel.
Fast efter ett halvår i en klåpares ägo kan mycket hända med en dator.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

Har läst om liknande saker förr men lyckas inte hitta slutsatserna från dem just nu tyvärr.

Måste säga att du har en beundransvärd inställning till det hela, i verkligheten lite väl naivt kanske och tyvärr verkar det som att han försöker utnyttja det.
Skulle personligen inte gå med på någon vidare hjälp och absolut ingen ersättning efter allt det där och så lång tid. Hade just detta problem uppkommit i sin helhet direkt efter affären och inte efter ett halvår av tveksam hantering från hans sida så hade det varit en annan femma.

Som sagt, beundransvärd inställning, men se till att du inte blir utnyttjad i de lägen du har rätt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Skrivet av haze80:

Strunta i honom. Har han inte så mycket vett i skallen (utan att veta hur tydlig du var i mailet på ett generellt plan så klart - inga djupa diskussioner huruvida en server på ditt jobb tror på reinkarnation, behövs från din sida...:P:D), att han kan inse och respektera att "mycket dök upp" när du avsåg att fullfölja er träff så tycker jag att du kan strunta i honom!:):D

Förutom detta så är det som forumkollegorna säger ovan: du behöver egentligen inte hjälpa honom alls utan du gör det i den utsträckning du känner för.:) Men trots all välvilja i världen så har även denna en ände!:D

Du kan ju säga till honom:

a) det har gått ett halvår + lägga till din åsikt varför du inte kan komma
b) att då han skickat datorn till Inet så får han ta det med dom, då han har visat sig beredd att betala för support.

Skulle han inte köpa det, så kan du bara säga (som du sa till oss:)) att du jobbar med IT och att du tar 500 kr/timmen om han trots allt vill ha hjälp av dig. (typ om han visar sig efterhängsen etc. En prislapp på support brukar få de mest efterhängsna (snyltare?) personer att släppa greppet, om inte efter 1 timme så i varje fall efter ett par timmar!:D:D;)

My humble EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är alltid en chansning att köpa begagnat, dock så kan jag ibland själv tänka mig det. Kan fynda riktigt bra saker till vettiga priser, vissa saker slits mer än andra iofs.
Men man måste förstå att om man köper begagnat så har man inte samma support och garantier.

Men av dig skulle jag gärna kunna tänka mig att köpa begagnat, du har ju till och med hembesök för att avhjälpa problem
Tycker inte det är ditt ansvar, men självklart så skall man hjälpa till så gott det går. Men att betala för felsökning/reservdelar efter ett halvår är nog att ta i

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jo det är väl så man måste göra om han sätter sig på tvären, men då förlorar man liksom sina referenser, och det vilja till största mån undvika.

Tack för svaren!

Någon mer? ^^

Om ni inte avtalat om något annat så är det antagligen köplagen som gäller, förutsatt att du inte är näringsidkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skit bara i honnom, inte dina problem Han har ju ändå haft ett halvår. Skulle det rört sig om någon vecka hade situationen varit anorlunda.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

gaming ~ Core i5 750 @ 4,0 | P7P55D | 8 GB | 2 x 6870 @ 1,0 | 40 GB SSD | 800D ~

wc loop ~ 2 x EK GPU | D-TEK CPU | MCP355 acryl TOP | 360 Phbya | 280 Phobya ~

mobility ~ iPhone 4 & Mac Book Air 2011 | Core i7 | 4 GB RAM | 256 GB SSD ~

htpc ~ Core i3 530 | GA-H55N-USB3 | 4 GB RAM | Ace Sonay ~

server ~ Sceleo 2205 | E2220 | 2 GB RAM | 4 TB SATA ~

Permalänk
Avstängd

-"The Emperor have been more than patient enough"!

Skrivet av TheDaemon:

Har läst om liknande saker förr men lyckas inte hitta slutsatserna från dem just nu tyvärr.

Måste säga att du har en beundransvärd inställning till det hela, i verkligheten lite väl naivt kanske och tyvärr verkar det som att han försöker utnyttja det.
Skulle personligen inte gå med på någon vidare hjälp och absolut ingen ersättning efter allt det där och så lång tid. Hade just detta problem uppkommit i sin helhet direkt efter affären och inte efter ett halvår av tveksam hantering från hans sida så hade det varit en annan femma.

Förutom det jag nämnde ovan så måste jag säga att herrn ovanför min rad tar orden ur munnen på mig!:D Lite så kände jag när jag läste ditt inlägg.^^

Som någon rådgivare sa (till en kille som var framfusig inför kejsaren):

-"The Emperor have been more than patient enough"!

Tycker att du har visat samma prov på tålmodighet som Hans Upplysthet kejsaren!;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nej, men du får å andra sidan inte luras och sälja en trasig produkt som hel.
Fast efter ett halvår i en klåpares ägo kan mycket hända med en dator.

^ Detta...
ESD-Band är att föredra till mycket stor del. Dammsuga i datorn? Va? Gör folk det fortfarande??

Så som TheDaemon säger:

Skrivet av TheDaemon:

Hade just detta problem uppkommit i sin helhet direkt efter affären och inte efter ett halvår av tveksam hantering från hans sida så hade det varit en annan femma.

Hjälp kan han fortsätta att be Inet om, då han tydligen redan gjort detta. Vid dessa hanteringsfel som han har gjort, så har du än mindre anledning att hjälpa personen, och om han nu är även otrevlig så känns det som spiken i kistan för honom.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå frustrationen som din kund känner men du har gjort tillräckligt för han har varit oaktsam med varan han köpte av dej, dammsugning och inte använda esd armband vid komponentbyte etc.

Så känner jag när jag läser ditt inlägg ivf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Skit bara i honnom, inte dina problem Han har ju ändå haft ett halvår. Skulle det rört sig om någon vecka hade situationen varit anorlunda.

Fast om vi tänker oss att att det skulle vara ett ursprungsfel och att köparen skulle kunna bevisa det så har han fortfarande skyldigheter mot denne.

Permalänk

Begagnat är alltid en risk om det inte finns nygaranti som följer med.
Solklart att du inte behöver göra något alls.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur du kan vara så snäll att du fixade datorn åt han första gången, jag hade bett han fara åt #¤&/(/(" omgående.

Köper man grejer privat då vet man vad som gäller, BASTA! Sen för det andra så ska man veta vad man sysslar med också, så trött på idioter som ska göra blocket-klipp och inte ens vet vad en processor är, kommer och kikar på skärmen och säger datorn ser fin ut osv.

Förmodligen var han oaktsam redan vid transport hem, säkert tappat burken därav pushpin som släpper.
Sen så är han så korkad att han erkänner att han dammsugit datorn, den sista idioten är VERKLIGEN inte född än

Du är alldeles för snäll, gör som jag säger nu ingenting annat:

Ring upp och säg att han får laga sin egen dator för sina egna pengar som han SJÄLV förstört!

Permalänk
Medlem

Sluta vara dumsnäll (inget illa menat, snarare beundransvärt) och dra dig ur så fort du kan. Du har gjort mer än tillräckligt!

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig. Sålde själv en dator privat för några år sedan och blev av köparen "utsedd" till personlig serviceassistent. Visst, man vill vara snäll - goodwill och allt det där. Tröttnade dock till slut när jag åkte hem till honom ("datorn går så långsamt"). Han hade avinstallerat antivirusprogrammet! Vetefan var han hade surfat, men hårddisken var iaf full med både virus och trojaner.

I förbigående - han var revisor och använde datorn i sitt jobb. Kul att vara kund hos honom...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Fast om vi tänker oss att att det skulle vara ett ursprungsfel och att köparen skulle kunna bevisa det så har han fortfarande skyldigheter mot denne.

Som sagt, siste idioten inte född än.
Du kan som privatperson aldrig hävda någon som helst ångerrätt/garanti eller några som helst andra krav gentemot en annan privatperson såvida det inte formulerats ett giltigt kontrakt underskrivet av båda parter som hävdar garanti eller ångerrätt.

Detta gäller alltså för prylar, vid husköp etc är det lite andra regler såklart. Men köper du en dator av en privatperson då är den ditt problem samma sekund du lämnar pengarna.

Jag ska förtydliga så att du inte kan missförstå mig. Anta att du köper min dator helt enkelt.
Jag vet att nätagget är lite kajko, ibland startar inte datorn osv men allt går bra när du testar den.
Dessutom är det lite andra småfel som jag "glömmer" nämna som du heller inte märker, förmodligen för att du inte ens brytt dig om att testa allting ordentligt. Du kommer hem och börjar märka saker vartefter dagarna går, till slut brinner datorn upp pga nätagget efter en vecka.
Självklart har du rätt att ringa och skälla på mig och jag skulle även kunna erkänna allt och skratta föraktfullt och slänga på luren
MEN du har inget lagstöd för att kunna göra någonting åt saken tyvärr.

Sverige är ett perfekt land att bo i för folk som vill lura godtrogna människor så är det, det finns hundratals företag som säljer bluff-fakturor etc etc och det är helt 100% lagligt att ringa hem till folk, börja skicka fakturor och gud vet vad. Min kompis blev nyligen utsatt för en bluff på 25k av ett företag som är sedan länge känt av polisen, polisen i telefonen sa att det är bara att riva fakturan för att kronofogden driver inte in åt dom ändå och man får ingen betalningsanmärkning, men tänk själv hur många som blir rädda och betalar! En del skapar även ett eget inkassoföretag som åtar sig uppdrag att driva in fakturor, naturligtvis är det ren bluff men om du får hem ett brev från "inkasso AB" , då betalar säkert 1 på 100.
Varför berättar jag detta?

Jo för att det är helt lagligt i Sverige att göra såhär, om detta är lagligt tror du då att polisen eller någon alls skulle bry sig om Åke 45 som köpt en dator som han själv haft sönder efter ett halvår hävdar ursprungsfel?

Permalänk
Medlem

Oj med den inställningen önskar jag att jag hade köpt begangnade prylar av dig!

Håller med alla andra som har sagt typ... släpp det!
Du har inga skyldigheter att göra något efter du har sålt den och det har gått så lång tid.

Och om han nu börjar betee sig illa så är det väl inte ens kul att hjälpa till som goodwill.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Avstängd

Det är som de flesta säger; strunta i vad han har att säga, och vad han tycker att du är skyldig till. Det är 100% hans fel att datorn är förstörd, om det är tack vare statisk elektricitet; då han dammsugit och pillat utan ESD-armband. Detta kan du även berätta för honom, om du finner att "dissa"-metoden är för otrevlig. Om han vill någonting mer, kan du berätta att du kan anmäla honom för trakasserier.

Usch för människor som tror att allting är ursprungsfel, och att säljaren (sex månader efter) har ansvar för att de har kortslutit någonting. Fy och skam.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

Alltså dammsuga på rätt sätt, visst men att gå över moderkortet full fräs, inte bra.

Förresten är det inte alltid ESD-skador märks med en skylt som säger ESD-DMG! direkt. Du kanske fått blåskärm när du klockar eller alla möjliga konstiga fel kan uppstå pga ESD, folk skyller bara på att det är grejerna det är fel på istället för att tänka tillbaka 1 månad när man dammsög datorn och skröt om det på sweclockers hur bra det gick och att ingenting gick sönder denna gång heller

Permalänk
Medlem

Ignorera honom, det skulle jag ha gjort.

Man kan inte köpa någonting begagnat och 6 månader senare komma och gnälla om "ursprungsfel"...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Deathdancer:

Det enda skulle väll vara om du sålde datorn till honom med att det fanns X antal månader/år kvar på garantin?

Din garanti från återförsäljaren är personlig och kan inte överlåtas till annan privatperson. Om du således har muntligen eller skriftligen sagt att det finns X-tid garanti på varan så har du åtminstone i teorin åtagit dig att lösa eventuella garantiåtgärder åt köparen mot återförsäljaren. Då köparen inte har någon laglig rätt att kräva garanti från återförsäljaren.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Har inte läst alla kommentarer men du har sålt till privatperson som ett halvå efteråt börjar att härja? Dessutom har pajasen försökt installera winxp o dammsugit i datorn? Suck...men du har ingen skuld eller skyldighet! Du har ju redan visat goodwill deluxe!!
Du har inte gjort något fel alls, förutom att vara för snäll vilket konstigt nog straffar sig ibland

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prod01:

Sluta vara dumsnäll (inget illa menat, snarare beundransvärt) och dra dig ur så fort du kan. Du har gjort mer än tillräckligt!

Flickan viskade till honom:
-"Du har ej kondom. Jag vill ej göra dig sur, men snälla dra dig ur".

Pojken la huvudet på sne och undrade vad som var på lur.
Flickan sa "jag vill vara din fe, bara ge och ge".

Killen bara ler och ler efter och ser problemet:
-"Bäst att undvika spelet så man inte far blir"...

Att undvika blöjor, barn och skit, med tillhörande slit,
det är nog det bästa man kan göra,
för att slippa från henne få höra:

-"Du gör aldrig något. Kom hit bliv min support, ty för
detta har jag jobbat hårt. Jag behöver hjälp 24/7,
från detta du absolut ej kan fly - det blev en dotter hon ska heta My"!

Catch my drift?;):D Inget illa menat.:)^^

Skrivet av LucaBoo:

Jag lider med dig. Sålde själv en dator privat för några år sedan och blev av köparen "utsedd" till personlig serviceassistent. Visst, man vill vara snäll - goodwill och allt det där. Tröttnade dock till slut när jag åkte hem till honom ("datorn går så långsamt"). Han hade avinstallerat antivirusprogrammet! Vetefan var han hade surfat, men hårddisken var iaf full med både virus och trojaner.

I förbigående - han var revisor och använde datorn i sitt jobb. Kul att vara kund hos honom...

Ja herregud, man får hoppas att han inte hade all data/revision på DEN datorn.xD Då han var så tjatig: varför sa du inte att du tar betalt per timme (för att bli av med honom)?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk

Om di bara sålde själva datorn, och inte dig själv som IT-support, så tycker jag att du ska skita fullständigt i honom och låta honom sköta sina egna bekymmer. Det är ju inte ditt fel att han har sönder sin dator!

Permalänk
Medlem

Du sålde datorn, när köparen har fått den så försvinner allt ditt ansvar.

Jag tycker att du verkar ha varit en otroligt bra säljare med det du har hjälpt honom med. Och att du verkligen har gjort mycket utöver det du behöver göra.

Med andra ord, du behöver inte betala något alls till honom. Oavsett vad han säger.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Absolut inget fel med att dammsuga datorn. Gör det själv regelbundet... och än så länge under ALLA dessa år så har jag inte haft några problem med datorerna.

Vissa överdriver ju en liten smula (ok förjävligt mycket) när de pratar om ESD-riskerna... vissa får de o låta som att man inte får titta på komponenterna för mycket.

== Hej då till garanti! Det uppstår statisk elektricitet hur man än vrider och vänder på det och komponenterna tar stryk. Huruvida du upptäcker att en komponent gått sönder eller inte kommer du märka antingen den dagen du dammsugit på eller senare vilket varierar beroende på vart skadan sitter. Så mitt råd är att ALDRIG dammsuga utan kör med luft på burk. Visst dammsuger man endast chassit på ordentligt avstånd från komponenterna så är det ingen fara.

Så nej det är ingen överdrift. Dock så är komponenterna mer tåliga nu än innan vilket kan bidra till att upplevelsen att dammsuga är ok men så är alltså inte fallet.

OnT:

Du har ingen skyldighet alls då personen troligtvis orsakat skadan själv.