Sålt dator i våras - Köpare hävdar ursprungsfel NU?
Hej kära forumiter!
I våras sålde jag av min gamla dator till en gentleman. Till en början var det ett litet problem med datorn, men det lyckades jag lokalisera till en push-pin som hade släppt från kylaren i transporten. Åtgärdade felet, installerade om windows med nya drivrutiner och körde stabilitetstest(Furmark och Prime95 i ca. 40min).
I förra veckan skickade han ett mail till mig och sa att datorn börjat krångla. När han startar datorn vill den ibland inte visa bild. Jag gissade spontant på grafikkortet(5770) eller nätaggregatet(OCZ StealthXtream). Jag försökte också hjälpa honom så gott jag kunde genom att tipsa om saker han skulle testa(plocka ut minne, nollställa BIOS, sätta grafikkortet i den andra porten osv) men till slut var han så uppgiven att jag erbjöd mig att komma över för att titta på datorn. Ska även tillägga att han tydligen innan plockat i och ur saker ur datorn utan ESD-armband, och städat med sin dammsugare(redan här började jag få onda aningar). Vi dividerade om dag osv. och kom till slut fram till att jag skulle komma över till honom efter jobbet i onsdags. Sagt och gjort börjar jag plocka fram lite reservdelar som jag ska ta med mig.
Nu till problemet. Jag jobbar med IT-Support på mitt jobb, och i onsdags på eftermiddagen bestämde sig vår filserver för att sluta fungera, och jag blir fast på jobbet hela kvällen dels på grund av det, och dels på grund av andra saker som jag var tvungen att göra. Skickar då ett mail till honom och förklarar att jag kanske inte skulle kunna hinna hem till honom, utan att vi fick ta det en annan dag. Får inget svar så jag lät det vara.
När jag idag för första gången sedan dess kollar min mail så har jag fått två mail igår och ett idag, där han förklarar hur bråttom det är att datorn börjar fungera igen. Han hade tydligen någon tenta idag, så han var mer eller mindre desperat och jävligt förbannad(på mig). Kan även tillägga att jag håller på att flytta, så jag har inte kunnat hålla mig uppdaterad med mail osv så bra och det skrev jag i mitt första svar när vi började prata om att jag skulle komma över.
Nu har han tydligen lämnat in datorn för felsökning på Inet(500:- ) och jag gissar att han kommer kräva mig på både det och reservdelskostnaden, och det känner jag verkligen inte är mitt ansvar. Han skrev också i sitt sista mail att han var förbannad för att jag inte hjälpt honom då datorn inte fungerat sen första veckan(?!?). Brukar man säga till först ett halvår senare att datorn inte fungerar? Det enda han sagt inte fungerat var att installera om datorn med WinXP(tidigare W7) på grund av att hårddiskarna låg i RAID. Hjälpte honom med detta och tog ur diskarna ur RAID-array:en så han kunde få in XP.
Jag sa idag åt honom att höra av sig när Inet var klara så skulle vi försöka komma överens om någon lösning.
Nu vänder jag mig till er, och undrar vad ni tycker om det här?
Jag försöker alltid erbjuda support till dom som köper mina datorer/komponenter, men jag tänker då inte finna mig i att bli skylld på när jag inte gjort annat än att hjälpa
Skulle bli oerhört tacksam för svar och och råd
Mvh
L
He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.