Permalänk
Medlem

DDOS problem

Har problem med att ensnubbe har fått tag på min ip och pingar mig nu..

har Telia och deras skit modem och kan därför inte byta ip och undrade om det finns något sätt att förhindra detta..

all hjälp är jag tacksam för, är väldigt dålig på sånna här saker.

Permalänk
Medlem

Om det är en router så bör det finns alternativ för att låta routern helt enkelt ignorera pings?

Annars är det väl bara att stänga ner i 20minuter, och låta IP-låset gå ut, och sen koppla upp igen, med nytt IP tilldelat..?
(Stäng av och dra ut modemet)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

^

vad menar du med att ignorera?

och har stängt av och dragit ut allt, funkar inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenander:

^

vad menar du med att ignorera?

och har stängt av och dragit ut allt, funkar inte..

Ingen aning om det finns eller vad det heter i just ditt modem el. din router.. men "Ignore ping requests" är en ganska vanligt förekommande inställning.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenander:

^

vad menar du med att ignorera?

och har stängt av och dragit ut allt, funkar inte..

Brukar finnas funktioner i viss nätverksutrustning för att blockera inkommande pings, leta och se om det finns något sådant i ditt modem eller det nu var du använde.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Om det är en router så bör det finns alternativ för att låta routern helt enkelt ignorera pings?

Annars är det väl bara att stänga ner i 20minuter, och låta IP-låset gå ut, och sen koppla upp igen, med nytt IP tilldelat..?
(Stäng av och dra ut modemet)

Skrivet av olger:

Brukar finnas funktioner i viss nätverksutrustning för att blockera inkommande pings, leta och se om det finns något sådant i ditt modem eller det nu var du använde.

Telias mac-låsning är på 4 timmar så vitt jag vet. Dra ur det under natten.

Vad gäller att 'ignorera pings' funkar det inte riktigt så. Din dator tar ju fortfarande emot paketet och gör ett aktivt val att inte svara. Det är ju inte internettrafiken som gör en DDoS-attack effektiv utan det är att datorn måste arbeta med att sortera all skräptrafik som skickas.