Hårddisken syns inte i windows!?

Permalänk
Medlem

Hårddisken syns inte i windows!?

Hej, har nyss satt ihop nya datorn och installerat Windows 7 på SSD:n. Men den mekaniska disken vägrar komma fram. Varför? Går jag in i BIOS så ser jag att den är kopplad till "SATA2" och att det heter WD..nånting. Western digital, bra det stämmer. Men i windows finns den inte. Bara i enhetshanteraren där jag kan se den och att den fungerar korrekt. Men kan inte spara nånting på den.

Hur ska jag göra? Behöver väl inte installera windows på båda diskarna? :S

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Är disken ny? Då måste du kanske skapa en partition.
Högerklicka på Dator->Hantera->Diskhanteraren, Om du inte får en popup, så höger klicka på din mekaniska disk välj att skapa en partition. (vet inte exakt hur det ser ut, då mina diskar har partitioner+engelskt OS)

Visa signatur

Citera.

Permalänk

Start > Högerklicka på den här datorn > Hantera > Diskhanteraren > Allokera/formatera disken

Borde funka, jag hade exakt samma problem idag

Permalänk
Medlem

Kanske sämsta svaret genom tiderna, men något som förvånansvärt ofta funkar för mig är "intal new hardware" funktionen. Just detta hände mig för några år sedan. Det kan ju vara värt ett försök iaf.

EDIT: "förvånansvärt ofta"... Jag prövade en gång. Det funkade en gång. Alltså 100% av gångerna. Men igen, värt att testa?

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Är disken ny? Då måste du kanske skapa en partition.

Läste precis om det. Hur gör jag det? Det finns ingen "diskhanteraren" som jag trodde man skulle använda :/

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk

kontrollpanelen->administrationsverktyg->datorhantering->diskhantering->å sen bör du hitta disken här i och lägga till den, så kommer windows hitta den.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degtyarev:

Start > Högerklicka på den här datorn > Hantera > Diskhanteraren > Allokera/formatera disken

Borde funka, jag hade exakt samma problem idag

Aha tack Trodde den fanns på systemverktyg. Nu ska vi se här...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > administrationsverktyg > datorhantering > lagring > diskhantering
Alternativt kan du skriva "diskmgmt.msc" i sökfältet/kör. =P
Leta sedan upp disken och skapa en ny volym.

EDIT: Too slow...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Läste precis om det. Hur gör jag det? Det finns ingen "diskhanteraren" som jag trodde man skulle använda :/

Det ska finnas, läst de andras svar. Då jag sitter på ett engelskt OS kan jag inte guida dig exakt

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Det ska finnas, läst de andras svar. Då jag sitter på ett engelskt OS kan jag inte guida dig exakt

Ja jag hittade den och lyckades formatera. Verkar funka

Men nån som vet hur man kan ställa in så att allt i första hand sparas på denna disk nu? (döpte den till B), för SSD-disken (C) har ju väldigt begränsad utrymme.

Och hur gör jag för att avaktivera defragmentering av min SSD? Har hört att man inte ska göra sånt! Tack

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Ja jag hittade den och lyckades formatera. Verkar funka

Men nån som vet hur man kan ställa in så att allt i första hand sparas på denna disk nu? (döpte den till B), för SSD-disken (C) har ju väldigt begränsad utrymme.

Och hur gör jag för att avaktivera defragmentering av min SSD? Har hört att man inte ska göra sånt! Tack

1. Det får du ange själv när du installerar saker och ting.
2. Det fixar Windows 7 av sig själv så det är inget du behöver bry dig om.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Ja jag hittade den och lyckades formatera. Verkar funka

Men nån som vet hur man kan ställa in så att allt i första hand sparas på denna disk nu? (döpte den till B), för SSD-disken (C) har ju väldigt begränsad utrymme.

Och hur gör jag för att avaktivera defragmentering av min SSD? Har hört att man inte ska göra sånt! Tack

Om du kör W7 så är Defrag automatiskt avslaget på din SSD, och i det andra fallet vet jag inte.
Jag installerar/spar manuellt det jag inte vill ha på min SSD på den mekaniska disken.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Om du kör W7 så är Defrag automatiskt avslaget på din SSD, och i det andra fallet vet jag inte.
Jag installerar/spar manuellt det jag inte vill ha på min SSD på den mekaniska disken.

Men t.ex mapparna Bilder, Filmer och Musik? Då måste jag gå in på min mekaniska disk för att kolla på dom, för genvägarna till t.ex "mina bilder" funkar ju inte om jag gör en mapp med bilder på mekaniska disken :/ Verkar lite rörigt, för man kan ju inte flytta "mina bilder" verkar det som.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Men t.ex mapparna Bilder, Filmer och Musik? Då måste jag gå in på min mekaniska disk för att kolla på dom, för genvägarna till t.ex "mina bilder" funkar ju inte om jag gör en mapp med bilder på mekaniska disken :/ Verkar lite rörigt, för man kan ju inte flytta "mina bilder" verkar det som.

Har för mig du kan lägga in egna genvägar, men jag kör manuellt
Musik och film ligger på mekaniska, bilder ligger på SSD
Edit: Det går utmärkt! Igen, jag har engelskt OS, så hoppas du hänger med
Klicka på Libraries, dvs Mappen till höger om start menyn->högerklick->ny->'library'.
Öppna sedan den nya du skapade och välj sedan en mapp den ska leda till!

Visa signatur

Citera.