Permalänk
Medlem

köp råd blixt eller objektiv?

hej jag är en hobby fotograf som precis börjat att fota.
fotar mycket barn och familj mest. men ett och annat äventyr och sport evenemang händer.
jag har en d5000 med ett ett 18-105 vr objektiv.
så till problemet det blir skugga av objektivet när jag fotar med blixt vid brännviden 18-25mm
så jag måste antingen köpa ett annat objektiv eller en riktig blixt.
så vad är ert förslag.
jag kommer i framtiden vilket som att köpa ett tamron fast med bländare 1.8
jag utökar efter behov och vad budgeten tillåter.
så vad är ert förslag?

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Blixt är en stor uppgradering, fotografering handlar till störst del om hur mycket ljus du har tillgängligt för att kunna komponera dina bilder precis som du själv vill.
Och eftersom du fotar barn och familj mest så är blixt ganska givet.
Blixt gör ju inte så mycket vid sport och evenemang dock, så då vill man nog hellre ha ett ljusstarkt objektiv.
Fördelen med blixt framför ljusstarkt objektiv är att man får bort fula skuggor och att du kan studsa blixten efter behov.

Så, uppgradera till en vettig blixt först och sen om du känner att du vill avancera lite så kolla på objektiv. En blixt är ett så pass viktigt tillbehör att det är något man köper förr eller senare ändå, så varför vänta.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du fota nära behöver du en ringblixt eller flera lösa blixtar, en vanlig kameramonterad blixt funkar inte, det blir alltid skuggor pga av objektivet skymmer ljuset. är det bra allmänljus kan du köra med reflektorer istället för blixt, men jag förmodar att du inte vill rigga upp en fotostudio så kolla efter ringlixtar tex http://www.metz.de/en/photo-electronics/mecablitz-models/slav...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att D5000 inte har iTTL-inbyggt, alltså Nikons teknik för att styra externa blixar mha den inbyggda blixten. Det är svårt för mig att välja mellan min externa blixt och mitt 50/1.8, båda gör sitt för bra bilder. Jag tror nog att blixten är användbar i fler situationer än ett fast objektiv även om du inte kan placera blixten på andra ställen än kameran själv.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Rekordmedlem

Nja det med attt flytta blixten är en sanning med modifikation, de flesta blixtar går att köra som slavar, om man mäter ljuser själv så är det ändå inget krav med automatisk ljusmätning, men visst är det praktiskt för "snabbfoto" men när man riggar lite och planerar är det inget krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Smaken är olika, som synes i svaren.

1, En bra extern blixt är alltid ett bra köp. Du kan slå ljuset i tak eller väggar för att skapa ett bättre ljus på folk/objekt du fotar, du kan ta foto i starkt motljus och jämna ut ljusbalansen, du kan fota i svagt ljus och frysa dina mål även om du fotar action eller folk eller whatnot.

2, En ny lins är alltid trevlig men det uppfyller inte ditt krav egentligen då samma situation kan uppstå oavsett lins. Det är ALLTID sämre att slå blixt rakt framifrån med den inbyggda blixten.

Lycka till med hobbyn.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du fota nära behöver du en ringblixt eller flera lösa blixtar, en vanlig kameramonterad blixt funkar inte, det blir alltid skuggor pga av objektivet skymmer ljuset. är det bra allmänljus kan du köra med reflektorer istället för blixt, men jag förmodar att du inte vill rigga upp en fotostudio så kolla efter ringlixtar tex http://www.metz.de/en/photo-electronics/mecablitz-models/slav...

seriöst..en extern blixt funkar tex sb-600an elr om ts köper sig en sb-900 elr valfri blixt från nissin elr vadsom för att kunna fotografera hemma på familjen tex o det kommer inte ge skugga från objektivet om han studsar ljuset i taket tex elr i en vägg osv.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zecert:

så till problemet det blir skugga av objektivet när jag fotar med blixt vid brännviden 18-25mm

Ta av motljusskyddet när du fotar med den inbyggda blixten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Ta av motljusskyddet när du fotar med den inbyggda blixten.

har jag det på täcks en hel fjärde del av bilden.
omöligt att fota med det på om man blir tvungen att använda blixt.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

tack alla för era svar.
så blixt verkar vara det vettigaste köpet nu.
då till vad för blixt?
funderar på en sb 700, dock något dyr. men det är det säkert värt
har även tittat på en del " 3 parts tillverkade blixtar" men är osäker på om man törs köpa en sån.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

kan nog tänka mig att sb-700 räcker. väl värt kronorna du lägger ut på den..smidigt menysystem på den mm. den kommer du nog ha kvar bra länge om du köper den..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Entusiast

Kolla på en begagnad SB-600 annars.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Eller begagnad sb800, som är lika kraftfull som sb900, men inte alls lika "biffig" storleksmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zecert:

har även tittat på en del " 3 parts tillverkade blixtar" men är osäker på om man törs köpa en sån.

Det törs du absolut, men jag skulle rekommendera dig en Nikon-blixt som "första & enda" blixt,
så att du får tillgång till alla Nikon-finesser direkt, så kan du komplettera med tredjepartsblixtar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Tänk på att D5000 inte har iTTL-inbyggt, alltså Nikons teknik för att styra externa blixar mha den inbyggda blixten. Det är svårt för mig att välja mellan min externa blixt och mitt 50/1.8, båda gör sitt för bra bilder. Jag tror nog att blixten är användbar i fler situationer än ett fast objektiv även om du inte kan placera blixten på andra ställen än kameran själv.

sist ja kolla i kameran hade jag iTTL. nu när jag köpt en sb 700, går det alldels utmärkt att ställa blixen nån stans och reflektera mot tak eller väg och få en bra exponering så det verkar funka oxå, ångrar inte att ja köpte blixten, även om jag alltid försöker fotoa som mycket som möjligt utan den.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Jag tror Sca egentligen menade "CLS", Creative Lightning System,
där man kan styra SB-6,7,8, eller 900 "off-camera" helt från baksidan av kameran med full iTTL.

Du kan styra SB-700 med D5000 också, men inte på det sättet, riktigt.
Nikons CLS hittar du i kamerorna "D90 och uppåt".

Däremot tycker jag att köpet av SB-700 var riktigt smart, så grattis till det.
Om du sedan uppgraderar från D5000 i framtiden kommer din blixt att bli ännu roligare.

Permalänk
Medlem

Ja, det var såklart CLS jag menade. Tack för rättelsen, Hammar.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.