Permalänk

Bluescreen efter "Välkommen"

Hej Sweclockers

Har ett problem som börjar göra mig gråhårig nu när Battlefield 3 är på ingång.

Har köpt delar och byggt ihop en ny dator lagom till BF3.

  • Cooler Master HAF X

  • Intel i7-2600k

  • Gainward GTX 580

  • Asus Maximus Extreme-Z

  • Corsair Force GT 120gb

  • Corsair Vengeance 16gb

  • Cooler master silent pro 1200w

Problemet

Eftersom jag hade svårt att få igång BIOS alls (skärmen var svart) så bestämde jag mig för att installera OS w7 på brorsans dator medan jag klurade ut en lösning på skärm problemet.
På brorsans dator är det inga problem med SSDn, flyter på och startar upp hur fint som helst.

Nu när jag fått igång BIOS (en kabel saknas) så kommer SSDn inte längre än till "Välkommen" innan herr blåskärm tittar fram och stänger av datorn.

Eftersom det sker samma sak med brorsans Intel SSD så misstänker jag att det inte är fel på SSDn utan BIOS alt min koppling.

Tidigare hade jag kopplat SATA 6 innan jag fattade misstänker och ändrade till SATA 3.
Till ingen nytta då problemet kvarstår.

Lösning

Vad kan göras för att lösa mitt problem?
Skulle det kunna fungera med en uppdatering av BIOS? Hur riskabelt är det att uppdatera BIOS?
Vad kan hände om uppdateringen skiter sig och går det att återställa?

Permalänk
Medlem

Du måste troligtvis installera windows på den datorn du ska använda den, annars lägger den in fel drivrutiner och inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

De blåskärmar jag har haft efter windows välkomstskärm har berott på minnen. Testa att köra med bara en minnessticka.

Permalänk
Avstängd

ahci mode på?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

ahci mode på?

Går snabbt men tycker mig se en glimt av "AHCI ON"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NemezisDDH:

Går snabbt men tycker mig se en glimt av "AHCI ON"

okok.. testa att clrcmos typ det är allt jag kan komma på som kan fixa, SB chipset har ju AHCI på som standar så om en clrcmos inte funkar så är det ett hårdvarufel eller OS som det är fel på :/

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Har nu testat att plocka ut minnen och lämna det minne som är närmast CPU kvar i burken utan resultat.

Försöker nu köra en nyinstallation av OS och än så länge har det inte kommit någon bluescreen men det kanske inte hör till det vanliga när man installerar OS?

Permalänk
Medlem

har du tryckt ner GO-button, eller har bara ROG korten en sådan knapp? Den knappen gör i alla fall så man garanterat skall posta och komma in i bios för att ändra lite saker. kör skärmen via moderkortets port och kör med 1 sticka ram på default clock.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Installera om OS verkar ha gjort susen

Ser ut att fungera utan problem nu.

En liten offtopic fråga, just nu sitter SSDn i SATA 3.
Går det utan att "fucka" upp något att ändra till SATA 6 igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NemezisDDH:

Installera om OS verkar ha gjort susen

Ser ut att fungera utan problem nu.

En liten offtopic fråga, just nu sitter SSDn i SATA 3.
Går det utan att "fucka" upp något att ändra till SATA 6 igen?

ja det ska inte vara några problem, när du väll kommer in i windows efter bytet kan den kanske säga att du måste starta om datorn, gör det då direkt för säkerhets skull

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva