Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Dags att uppgradera sin operativsystem disk (SSD)

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera sin operativsystem disk (SSD)

Har just nu en
SSD 60GB Corsair SATA 2.5", Force Series

Fungerar perfekt och helt ok snabb tycker jag.

Dock börjar den bli för liten eftersom man har en hel del program och spel installerad förutom operativsystemet.

Har tittat lite på 120 GB som borde räcka gott och väll dock är jag lite orolig över att köpa en som bråkar.
Har exempelvis läst att OCZ AGILITY 3 bråkar en hel del. Det sägs att det ska vara fixat med en FW uppgradering men
har inte lust att chansa faktist. sedan orkar jag inte uppgradera så fort man har fått en disk samt man har läst en del har inte uppgraderat utan att få några problem.

Läst att Intel SSD diskar verkar vara pålitliga och det är ju bra, finns det någon speciel som är rek??

eller vad ska man köpa??

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel 320 120 gb disk. Vet att den inte är den snabbaste jmf med andra diskar i storleksklassen, men den är stabil med senaste firmwaren. När det gäller systemdisk så värderar jag stabilitet högt.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk

Däremot så ska man komma ihåg att SSD fortfarande har en högre fail-rate och kortare livslängd. Det beror helt enkelt på hur länge du tänkt ha datorn. Jag tror dock inte du behöver oroa dig bara man köper en SSD med bra kvalité och bra användar recensioner.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Corsair Force GT 120 bara krånglat för mig med s.k freeze hela tiden. Efter att jag försökt uppdatera FW så vill den inte alls. Ska försöka retunera tillbaka den och kanske satsa på en Intel SSD istället.

Permalänk
Medlem

mm låter som Intel verkar vara stabila och säkra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Däremot så ska man komma ihåg att SSD fortfarande har en högre fail-rate och kortare livslängd. Det beror helt enkelt på hur länge du tänkt ha datorn. Jag tror dock inte du behöver oroa dig bara man köper en SSD med bra kvalité och bra användar recensioner.

Högre fail rate och kortare livslängd jämfört med vadå? Och vilket märke/modell då? Den senaste statistiken visar att en genomsnittlig hårddisk har en returfrekvens på 1,9% på diskar i åldersspannet 6 månader till ett år medan den genomsnittliga ssdn låg på 2,2%. Den bästa ssdtillverkaren var intel med ca 0,3% och den bästa hårddisktillverkaren var WD med 1,5%...Crucial hamnade på 1% med deras då senaste modell (c300)

Permalänk
Medlem

köpte mig en Ocz 120gb Vertex 3 MAXIOPS i sommras som jag snabbt började ångra, då det va 1-2 bsod omdagen. Måste dock säga att jag börja bli ganska nöjd med det köpet eftar att ha uppgradera till FW 2.13 från 2.09, den riktigt stabil å inte en omstart sedan fw uppgradering.

ser nu oxå att dom ha släppt fw 2.15

Visa signatur

Intel i7-12700K + Corsair Hydro X XC7 RGB PRO | Asus STRIX Z690-F Gaming WiFi | 32 GB 5200-DDR5
EVGA RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA | WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en av de första OCZ Vertex 3 120GB som släpptes och det blev bara värre med varje uppdatering som släpptes men med FW 2.13 så försvann alla problem för med OCZ Vertex 3 120GB.
Så nu är jag nöjd med SSD men sur över att vara "beta testare" för OCZ när man köpte SSD.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

mm DustinHome har ju ett erbjudande om just AGILITY 3 men undrar om man vågar köpa.
Kanske inte blir bra även med uppgraderingen

Permalänk
Medlem

Köpte en Corsair Force GT 120 gb, den är väldigt stabil, har inte fryst eller ngt på dom två veckorna jag använt den nu! *ta i trä*
Har dock inte Sata3 utan bara 2, så blir inte några skyhöga resultat - dock en klar prestandaförbättring från en vanlig HDD!

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]